Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Hoge cpu temp  (gelezen 907 keer)

Offline wim1948

  • Lid
Hoge cpu temp
« Gepost op: 2018/11/12, 10:11:22 »
i.v.m. een hoge CPU-temperatuur, tot wel 95gr  start ik in de terminal het vlg script op:      sudo /home/wim/temp-throttle-stable/temp_throttle.sh 60. Dit werkt prima bij het renderen van foto en filmpjes. 
De cpu freq van mijn i7 met Ub 18.04  wordt teruggebracht van 3.4Ghz naar ca. 2 Ghz. De temp loopt terug tot onder 60gr.

Sinds kort krijg ik na een update steeds de vlg melding:

Error: Failed to set frequency CPU core0. Run script as Root user. Some systems may require to install the package cpufrequtils.

Ik run dit script als root en cpufrqutils is geinstalleerd.

Wat kan ik nog doen?
Wim


Re: Hoge cpu temp
« Reactie #1 Gepost op: 2018/11/12, 11:39:23 »
i.v.m. een hoge CPU-temperatuur
Een keer de binnenkant schoon maken wil wel eens helpen.

Vaak zitten de koelgaatjes dicht met stof. Dat zuig ik zeker 1x per maand schoon.
Daarnaast gaat minstens 1x per jaar de pc open om van binnen grondig van stof ontdaan te worden. Let dan vooral ook op stof rondom de CPU, en vergeet de sleuven in de voorkant niet.
Om te kunnen koelen moet de pc wel koellucht aan kunnen zuigen en warme lucht af kunnen voeren. Anders hoopt de warmte op met oplopende temperaturen van hardware als gevolg.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline wim1948

  • Lid
Re: Hoge cpu temp
« Reactie #2 Gepost op: 2018/11/12, 12:11:39 »
De PC is van binnen helemaal schoon. Afgelopen jaar 2x de keolpasta vervangen. Staat vrij opgesteld.

Tempthrottle wekt op zich prima en kan ik iedereen aanbevelen.
Dus ik wil van deze  errormelding af.

Offline peer

  • Lid
Re: Hoge cpu temp
« Reactie #3 Gepost op: 2018/11/12, 12:23:17 »
als de temperatuur zo hoog wordt dan zou ik toch eens kijken of de koeling verbeterd zou kunnen worden. Misschien is de koeling onderbemeten??? Extra koelblok of  zoiets????????

met sudo start je volgens mij een opdracht als gebruiker met tijdelijke rootrechten. Misschien moet je  het script echt als root uitvoeren. Ik zou het volgende proberen:
in terminal:
sudo su
/home/wim/temp-throttle-stable/temp_throttle.sh 60
Wellicht werkt het, wellicht werkt het niet.

Offline peer

  • Lid
Re: Hoge cpu temp
« Reactie #4 Gepost op: 2018/11/12, 12:24:33 »
kun je in de bios de snelheden van de fan niet instellen???????

Offline wim1948

  • Lid
Re: Hoge cpu temp
« Reactie #5 Gepost op: 2018/11/12, 12:59:48 »
Bedankt voor de reactie, maar het werkt niet.

Re: Hoge cpu temp
« Reactie #6 Gepost op: 2018/11/12, 13:14:43 »
« Laatst bewerkt op: 2018/11/12, 13:18:20 door VuurVosje »

Re: Hoge cpu temp
« Reactie #7 Gepost op: 2018/11/12, 13:22:35 »
De PC is van binnen helemaal schoon. Afgelopen jaar 2x de keolpasta vervangen. Staat vrij opgesteld.

Duidelijk. Dan is dat in elk geval niet het probleem.

Peer zijn tip dan? Betere koeling aanleggen?
De fan overklokken zou ik echter niet doen want krijg je daarin weer sneller heetlopers. Druppeltje naaimachineolie in de fan lager kan dan weer wel helpen met efficienter draaien.
Ik persoonlijk heb goede ervaring met een extra koelven aan de zijkant van de kast met een pijpje richting de cpu.

Succes.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Hoge cpu temp
« Reactie #8 Gepost op: 2018/11/12, 13:29:06 »
Sinds kort krijg ik na een update steeds de vlg melding:
Welke update?

Offline jan11000

  • Lid
Re: Hoge cpu temp
« Reactie #9 Gepost op: 2018/11/12, 13:48:33 »
Heb je de koel pasta er goed opgedaan.  Google hier op hoe dit moet, bij teveel kan de cpu warmer worden.
Ligt koelblok goed op de cpu, dus ligt deze er vlak op, goed vast gezet?
Bij een hete pc(cpu), voel eens aan je koel blok, is deze ook heet, indien niet, dan wordt de warmte niet overgedragen naar de koel blok.

Hoe heet wordt de cpu als je direct naar de bios gaat?

Wat voor koeling heb je nu op je cpu?
Heb je nog meer ventilators in je pc?
Is dit een pc of laptop?
Hoe snel draait je ventilator van je cpu, en van je kast ventilator?
Als je pc te heet is, wordt de uitgeblazen lucht van de pc kast ook warm?

Als je te weinig info geeft, dan kan een forum niet helpen!



Offline wim1948

  • Lid
Re: Hoge cpu temp
« Reactie #10 Gepost op: 2018/11/12, 16:34:53 »
Sorry Jan.

dit is een Desktop met Intel i7. probleem heeft zich nooit voorgedaan bij 16.04. De PC is inmiddels 7 jaar oud en draait verder als een trein. De fan van de cpu is de standaard fan. Er zit nog een fan achter de trafo en deze draait normaal. Als ik  opnieuw opstart kom ik met F1 in de uefi en daar is de temp ook zeer hoog, boven de 90gr.
 Het toerental van de cpufan is ca 2200 en als de temp zakt loopt het terug naar 1600 toeren.
Uefi ingesteld op powersave.

Ik ga morgen eerst maar weer eens nieuwe pasta proberen.
Hoop dat dat het probleem is.  Kom daarna wel weer terug.
Wim

Offline jan11000

  • Lid
Re: Hoge cpu temp
« Reactie #11 Gepost op: 2018/11/12, 20:37:48 »
Past op de cpu moet normaal dunner dan je denkt.
De pasta is er alleen om oneffenheden op te vangen, maar is niet om een laag ertussen te zetten.
daarom zoek met google hoe dit erop te doen, dunner is beter.


Voel eens aan de het koelblok, dus pc koud, laat pc warm worden, voel aan het koel blok als de cpu warm is, dit moet dan zeer warm zijn, als de pasta er goed tussen zit.

Re: Hoge cpu temp
« Reactie #12 Gepost op: 2018/11/12, 22:05:24 »
En verwijder de oude koelpasta grondig.
Zonder gebruik te maken van elektrisch tuingereedschap...  :rolleyes:

Offline wim1948

  • Lid
Re: Hoge cpu temp
« Reactie #13 Gepost op: 2018/11/13, 17:04:06 »
Het was dus toch een hardware probleem.
De PC naar een professionele compuwinkel gebracht en daar een nieuwe fan met grotere en lange koelvinnen laten monteren.
Probleem was meteen opgelost.  Nu kont de temp nog niet eens boven de 50gr uit bij het renderen van een filmpje. 

Bedankt allemaal voor de reacties.
Wim