Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Fedora 27 live usb  (gelezen 980 keer)

Offline Muppet

  • Lid
Fedora 27 live usb
« Gepost op: 2017/11/30, 11:08:38 »
hallo,

graag wil ik het navolgende vragen;

met het programma Fedora Media Writer heb ik een live usb van Fedora 27 gemaakt.

als ik mijn computer reboot en op F12 druk kies ik om van de usb te willen starten........desondanks start daarna windows10 op.

ik heb ook een dvd van Fedora27 gemaakt. na een reboot wordt deze wel geboot.

het is een laptop van 2008.

moet ik misschien nog een toest ingedrukt houden bij het rebooten zodat het bootprogramma van Fedora wordt gestart van de live usb ?


DarkEra

  • Gast
Re: Fedora 27 live usb
« Reactie #1 Gepost op: 2017/11/30, 11:47:26 »
Heeft de laptop UEFI? Zo ja, probeer Secure Boot eens uit te schakelen in de BIOS. Helpt dat niet dan probeer eens een andere USB poort, het kan zijn dat de contacten ietwat versleten zijn en het daarom niet booten wil, heb ik ook vaker aan de hand gehad en niet alleen met Fedora.

Heb je verder ook de checksum gecontroleerd of deze overeen komt met de gedownloade iso? Ook zou het verstandig zijn om wat meer info te geven over de desbetreffende computer. You know the drill. ;)
« Laatst bewerkt op: 2017/11/30, 11:49:05 door Maik »

swake

  • Gast
Re: Fedora 27 live usb
« Reactie #2 Gepost op: 2017/11/30, 12:00:42 »
Ik denk niet dat een laptop van 2008 al een UEFI bios heeft . Trouwens als secureboot op Enabled ingesteld staat zal het opstarten met een CD/DVD ook overgeslagen worden en onmiddelijk windows 10 starten .
Waar ik het eerste aan denk is dat in het BIOS ingesteld staat dat laptop kan booten via USB , maar om te booten via USB op disabled ingesteld staat .


Offline Muppet

  • Lid
Re: Fedora 27 live usb
« Reactie #3 Gepost op: 2017/11/30, 13:58:12 »
hallo,

hartelijk dank voor de reacties.

deze laptop heeft geen uefi maar een standaard bios zoals gangbaar in 2008.

verder usb 2.0 aansluitingen. werkt  windows10 pro.

ik heb voor windows10 een usb installatie medium gemaakt en als ik deze boot dan wordt de installatie voor windows10  netjes gestart en kan ik deze vanaf de usb installeren.

ik heb ook al eens van usb poort gewisseld met fedora usb maar dit heeft helaas geen effect.


swake

  • Gast
Re: Fedora 27 live usb
« Reactie #4 Gepost op: 2017/11/30, 14:34:51 »
Probeer eens met Rufus , en laat eens weten of  het dan wel lukt .

swake

  • Gast
Re: Fedora 27 live usb
« Reactie #5 Gepost op: 2017/11/30, 14:42:39 »
Even voor alle zekerheid , je het toch het ISO bestand gedownload en niet het EXE bestand ?

Offline Muppet

  • Lid
Re: Fedora 27 live usb
« Reactie #6 Gepost op: 2017/11/30, 16:37:54 »
wat is een forum toch een prachtig medium.

dit bericht typ ik nu vanuit  Fedora live.

met Rufus lukt het in 1x. toch wel raar dat dit niet met de Fedora Media Writer gaat........

nog een vraagje over Rufus.......ik kon niet het programma in WindowsApps terug vinden.
moet ik als ik het programma wil gebruiken telkens op het download bestandje van Rufus zelf klicken  om te gebruiken ?

Offline rico70

  • Lid
Re: Fedora 27 live usb
« Reactie #7 Gepost op: 2017/11/30, 18:15:05 »
Welke heb je gedownload? De portable of de installeerbare?

Offline Muppet

  • Lid
Re: Fedora 27 live usb
« Reactie #8 Gepost op: 2017/12/01, 10:43:43 »
ik heb versie Rufus 2.18 945kb gedownload. staat nogal bovenaan op de Rufus website en onder notitie; laatste update 7.11.2017
daaronder staat ook de portable versie zie ik met eigenlijk dezelfde gegevens..............

enfin...geen ramp allemaal, het is tenslotte al gelukt.

ik had met de Fedora Media Writer het idee dat het de usb in een bestandsformaat formateerde die voor het booten van de computer niet werd herkend............maar je hebt ook geen optie omdat eens te veranderen zoals bij Rufus.