Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: help! ik kan niet meer in ubuntu  (gelezen 1043 keer)

erikapekop

  • Gast
help! ik kan niet meer in ubuntu
« Gepost op: 2007/06/06, 19:02:21 »
Hallo,
Ik heb feisty op mijn pc.
Bij mij werkte alles goed. Beeld in het midden en resolutie goed na wat 'toverspreuken' uit het forum in terminal geplakt te hebben. Alleen weet ik niet meer welke (ik weet het: STOM).
Toen maakte ik een extra gebruiker aan.
Daar was het beeld weer niet in het midden. Ik weer geprobeerd om dat goed te krijgen. Is nu gecentreerd. Alleen de resolutie was niet goed en niet hoger te krijgen. Weer wat geprobeerd, en ik kreeg een extra resolutie in het rijtje, maar nog niet hoog genoeg. Ik weer op het forum gelezen en geprobeerd. Nu krijg ik bij het opstarten een scherm (soort dos-beeld) met een verhaal dat het mis is.
Het starten van de X-server is mislukt. Waarschijnlijk zijn de instellingen niet goed.
(==) Log file: "/var/log/Xorg.0.log
(==) using config file: "/etc/x11/xorg.conf

In recovery mode kan ik niet zoveel. Ik heb daar gedaan: sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg.
Geen resultaat.

Ik heb nogmaals opgestart. de mededeling weggkregenen ik kon in een tekstmodus inloggen.
ik heb toen gedaan: sudo apt-get --reinstall install nvidia-glx
Er is eea. opnieuw geïnstalleerd,maar na een reboot wordt ubuntu niet grafisch opgestart.

Kan iemand me helpen?
Ik weet écht niet meer weat ik moet doen.
Vast bedankt.

videokaart: Nvidia GeForce FX5200
amd-athlon xp 2600+

breukkie

  • Gast
help! ik kan niet meer in ubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2007/06/06, 19:42:14 »
Probeer eens op nieuw de recovery  mode
Als je via sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg de bestaande nv driver selecteerd en de rest gewoon doorklikt en dan sudo reboot doet  kom je dan wel weer in het grafische menu ?

maartenc

  • Gast
help! ik kan niet meer in ubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2007/06/06, 20:30:40 »
waarom gebruik je niet de drivers van nvidia zelf?
werken perfect hier

erikapekop

  • Gast
help! ik kan niet meer in ubuntu
« Reactie #3 Gepost op: 2007/06/06, 21:53:12 »
Breukkie dank je wel voor het meedenken en je nuttige aanwijzingen.

Citaat van: breukkie
Probeer eens op nieuw de recovery  mode
Als je via sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg de bestaande nv driver selecteerd en de rest gewoon doorklikt en dan sudo reboot doet  kom je dan wel weer in het grafische menu ?
Gedaan!
Ik heb weer beeld en een grafische modus!
Nu moet ik nog weer ik de goede resolutie komen.
Ondanks dat ik in de recovery mode opgegeven heb dat mijn resolutie 1280 x 1024 moet zijn kom ik nu niet hoger dan 1024 x 768.

En wat nu.
Kan iemand me helpen?

@maartenc: de nvidia drivers had ik en heb ik weer, daar ligt het niet aan.

erikapekop

  • Gast
help! ik kan niet meer in ubuntu
« Reactie #4 Gepost op: 2007/06/06, 22:12:48 »
Elders op dit forum gevonden: sudo dpkg-reconfigure -phigh -fgnome xserver-xorg
Hier kon ik mijn schermresolutie instellen.
De refreshrate heeft een keuze tussen 50 of 54 Hz. Mijn monitor vindt 60 Hz leuker-------Hoe kan ik zoiets instellen?

Dan nóg een nieuw probleem: het beeld is niet gecentreerd, het staat ongeveer 1 cm te ver naar rechts-----wie kan mij op weg helpen?

Vast bedankt,
Erik

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
help! ik kan niet meer in ubuntu
« Reactie #5 Gepost op: 2007/06/06, 22:16:22 »
Citaat van: erikapekop
Elders op dit forum gevonden: sudo dpkg-reconfigure -phigh -fgnome xserver-xorg
Hier kon ik mijn schermresolutie instellen.
De refreshrate heeft een keuze tussen 50 of 54 Hz. Mijn monitor vindt 60 Hz leuker-------Hoe kan ik zoiets instellen?

Dan nóg een nieuw probleem: het beeld is niet gecentreerd, het staat ongeveer 1 cm te ver naar rechts-----wie kan mij op weg helpen?

Vast bedankt,
Erik
60 Hz: http://forum.ubuntu-nl.org/topic/9792

Beeldverschuiving: correctie met de knoppen op je scherm (schermBIOS).

Offline woteb

  • Lid
help! ik kan niet meer in ubuntu
« Reactie #6 Gepost op: 2007/06/06, 22:20:09 »
Neem hier eens een kijkje: http://users.bigpond.net.au/hermanzone/p7.html#videomodes

Ik kies (als ik normaal dpkg-reconfigure xserver-xorg doe) -ALTIJD- voor Medium.

Of anders kun je in een terminal het volgende typen: sudo dpkg-reconfigure -phigh -fgnome xserver-xorg
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

erikapekop

  • Gast
help! ik kan niet meer in ubuntu
« Reactie #7 Gepost op: 2007/06/06, 22:31:35 »
Pjotr123, je hebt me weer verder op weg geholpen dank je wel hiervoor.

@Woteb: ik moet maar even gaan studeren in de webpagina van de Aussies waar je naar verwijst. Dank voor de tip. Overigens had ik in een eerder draadje van je de toverspreuk voor de resolutie gevonden en toegepast.

Citaat van: pjotr123
Beeldverschuiving: correctie met de knoppen op je scherm (schermBIOS).
Vreemd genoeg had ik na de eerste installatie van de nvidia drivers én de schermresolutie in een keer goed staan én het beeld gecentreerd. Wanneer ik het beeld met de knoppen op de monitor centreer, dan staat het beeld in widhoos te ver naar rechts.
Hoe zou ik dat op kunnen lossen?

Groet,
Erik

Weer een half uurtje later
Enne.....nu staat het beeld weer in het midden. Hoe dat nu kan???????? Wel prettig. Bij mijn vrouw nu ook.
Nou dan kan ik haar ook wat beginselen van Ubuntu bijbrengen.
Dank jullie wel allemaal.
Groeten,
Erik