Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Xubuntu, install probleem  (gelezen 1777 keer)

catfish

  • Gast
Xubuntu, install probleem
« Gepost op: 2006/07/02, 10:14:54 »
Ik ken zo goed als niks van Linux, maar wou het toch eens proberen op een oudere computer (als test)

doordat het een ouder systeem is, kwam ik uit bij Xubuntu 6.06

Het opstarten met de cd (de installcd is een livecd) lukt perfect, de installatie mislukt echter elke keer:
In stap 5, het selecteren/formateren van de partities blijft de pc altijd hangen. Er zijn 3 mogelijkheden (formateren, vrije ruimte gebruiken en manueel), maar alledrie geven ze hetzelfde probleem.
Als ik manueel partities maak, dan zag ik bij de volgende install poging dat de partities er wel waren, maar niet geformateerd waren, bij het formateren gaat het dus mis denk ik.

Ik heb niet direct iets gelijkaardigs gevonden.

Het systeem is een oude Celeron 466MHz, 128MB ram, Ati 8MB AGP
Omdat het formateren mislukte heb ik 2 harde schijven geprobeerd, een Maxtor 80GB en een oudere 4GB schijf.
Windows2000 draait er vlekkeloos op, nooit problemen mee gehad.

Alle suggesties zijn welkom :)
(Als ik "moeilijke" dingen moet doen, graag wat meer uitleg aangezien ik weinig/geen Linux-commando's ken)

budster

  • Gast
Xubuntu, install probleem
« Reactie #1 Gepost op: 2006/07/02, 10:27:51 »
Dit zou gewoon goed moeten gaan, ik installeer niet heel regelmatig maar ook als je wat mis doet word volgens mij aangegeven wat je nog moet doet, bijvoorbeeld mountpoint aangeven of swap maken.

Wat je even kan proberen is met partition magic de CD te formateren onder windows. je moet dan 1 ext3 partitie maken en 1 linux swap partitie van 1 a 2 X de grootte van je geheugen.

catfish

  • Gast
Xubuntu, install probleem
« Reactie #2 Gepost op: 2006/07/02, 10:32:03 »
is de volgorde van deze partities misschien belangrijk? (eerst de swap of eerst de root partitie?)

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Xubuntu, install probleem
« Reactie #3 Gepost op: 2006/07/02, 10:33:02 »
Het enige dat ik kan bieden is de manier waarop ik het doe.
Mounting zet ik altijd op /
dus zonder de naam erbij.......
Start zet ik altijd op aan.
Wanneer dat gelukt is, dat wordt het systeem geformatteerd en daarna wordt het basis systeem geinstalleerd.

Mocht je hier in de buurt wonen, dan wil ik je best even helpen .....

Houd ons op de hoogte !!
Ron
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

budster

  • Gast
Xubuntu, install probleem
« Reactie #4 Gepost op: 2006/07/02, 10:36:07 »
Citaat van: catfish
is de volgorde van deze partities misschien belangrijk? (eerst de swap of eerst de root partitie?)
Volgorde is niet belangrijk ik heb wel eens een swap partitie voor mijn root gehad dat is geen probleem. Toch is gebruikelijk om eerst je root partitie neer te zetten daarna je swap.

budster

  • Gast
Xubuntu, install probleem
« Reactie #5 Gepost op: 2006/07/02, 10:38:00 »
Citaat van: r0n.
Mocht je hier in de buurt wonen, dan wil ik je best even helpen .....
Dat kan je makkelijk aanbieden als je op eiland tholen woont, ik woon in het hart van de randstad, ik ga dat niet aanbieden :P

catfish

  • Gast
Xubuntu, install probleem
« Reactie #6 Gepost op: 2006/07/02, 10:53:15 »
ik woon iets onder Gent (Belgi

Saamelainen

  • Gast
Xubuntu, install probleem
« Reactie #7 Gepost op: 2006/07/02, 11:02:45 »
Er is ook een speciale live-cd om partities te maken:
http://gparted.sourceforge.net/livecd.php

Download van slechts 30 mb.

catfish

  • Gast
Xubuntu, install probleem
« Reactie #8 Gepost op: 2006/07/02, 11:23:38 »
In stap 5, sectie "Prepare mount points", moet je de root en swap aangeven, dan wordt een partition manager (ben de naam vergeten) gestart, hierna stopt alles...

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Xubuntu, install probleem
« Reactie #9 Gepost op: 2006/07/02, 11:40:23 »
Wanneer je een partitie hebt geformatteerd als swap, hoef je deze niet meer aantegeven, linux vindt die dan vanzelf.......
Je hoeft dan alleen nog het mounting point (?) aan te geven, normaal is dat "/"
Wanneer dat niet helpt, is misschien gparted een oplossing, maar mogelijk is er iets heel anders aan de hand ........

Succes,
Ron
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline zappa

  • Lid
    • http://www.c3c.be
Xubuntu, install probleem
« Reactie #10 Gepost op: 2006/07/02, 12:04:10 »
Als mountpoint niet / (is uw root dir, anders is je volledige pc swap) zetten. gewoon none in /etc/fstab

catfish

  • Gast
Xubuntu, install probleem
« Reactie #11 Gepost op: 2006/07/02, 13:19:34 »
Citaat van: zappa
Als mountpoint niet / (is uw root dir, anders is je volledige pc swap) zetten. gewoon none in /etc/fstab
In stap 5, mounting points komt er een lijst van de partities, hier staat bovengeschreven dat hij een "/" en een swap nodig heeft, de swappartitie zet hij zelf al op swap.
Bij de andere partitie staat standaard iets dat niet in het lijstje staat, moet ik dan helemaal geen root partitie aangeven?

na veel gepruts (en het crashen van de installer) heb ik 64MB ram toegevoegd (op het developpers forum stonden vage dingen in die zin) en nu blijkt het opeens wel te werken... toch vreemd dat de minimum specs om te installeren dan hoger zijn dan van het OS zelf

Offline zappa

  • Lid
    • http://www.c3c.be
Xubuntu, install probleem
« Reactie #12 Gepost op: 2006/07/02, 16:42:13 »
Ben niet helemaal mee, maar blijkbaar is het in orde?... :D

budster

  • Gast
Xubuntu, install probleem
« Reactie #13 Gepost op: 2006/07/02, 17:02:35 »
Citaat van: catfish
na veel gepruts (en het crashen van de installer) heb ik 64MB ram toegevoegd (op het developpers forum stonden vage dingen in die zin) en nu blijkt het opeens wel te werken... toch vreemd dat de minimum specs om te installeren dan hoger zijn dan van het OS zelf
Niet heel erg gek, je draait namelijk ook de live CD, dat is ook een volwaardige OS. Een optie was geweest om niet via live CD te installeren. of geheugen bij te plaatsen.