Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Cloning, Iso-software  (gelezen 5320 keer)

Offline yJi

  • Lid
Cloning, Iso-software
« Gepost op: 2018/11/22, 23:20:19 »
Om een partitie of een hel schijf te clonen of te back-uppen is er Clone en Redo.
Maar ik heb ook gemerkt dat er voor Windows een nog wat eenvoudiger en betere voor is.
Er zijn betaalde versies van maar je hebt meestal genoeg aan de vrije versie ervan.
Alleen dit programma Macrium Reflect Free, werkt alleen maar in een werkende Windows.

Is er ook zo een programma voor Linux distributies. 
Kun je ook in een virtuele Windows ook met bovenstaande programma van Macrium ook wel een clone maken
Want eigenlijk zet je de clone meestal op een grotere nieuwe schijf.

In mijn beschrijving van mijn BTO staat in de omschrijving ervan dat je mogelijk een tweede ssd schijf erbij in kan zetten.
Maar na dat ik het opengemaakt hebt, kan dat dus niet eens, er zit maar 1 slot in voor een ssd schijf.
En de BTO van mij heeft ook slechts maar 1 ssd schijf van 128 GB, dus ben ik van plan om er een grotere ssd schijf in te zetten.
Maar dan zou ik graag hetgeen dat er nu op de oude ssd schijf staat willen clonen naar de nieuwe schijf.

De andere mogelijkheid kan zijn om er desnoods een *.iso van te maken en dat vervolgens weer op de nieuwe ssd-schijf te zetten.

Ben benieuwd hoe jullie dit zien.

Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Offline EvC

  • Lid
Re: Cloning, Iso-software
« Reactie #1 Gepost op: 2018/11/23, 02:13:02 »
Een virtuele Windows is gewoon een map die in de Linux bestandsbeheerder staat. Die map kun je naar externe opslagmedia kopiëren waarna je het later op de nieuwe SSD weer in de virtuele machine terug kunt zetten.

In deze tutorial (bij Back-ups maken) leg ik dat uit voor VMware Player.

Wat ik begrijp van je verhaal heb je nog geen virtuele Windows op je huidige SSD staan. Op de nieuwe grotere SSD valt er dus ook nog niets terug te zetten.
Mocht je dat wel hebben dan is het een simpele methode. De interesse lees ik wel in je bijdragen.  :)

Ubuntu 18.10 met in de bestandsbeheerder (Nautilus) de VMware mappen Ubuntu 19.04 en Windows 10:
 
Dell XPS 13:  Fedora 40 Cinnamon Prerelease + GNOME Boxes

Offline peer

  • Lid
Re: Cloning, Iso-software
« Reactie #2 Gepost op: 2018/11/23, 07:28:20 »
Iets als macrium reflect voor linux ken ik niet.
Je wil de 128Gb SSD clonen naar een grotere SSD. Het zou iets lastiger zijn als je een grotere disk naar een kleinere disk wil clonen
Dat kun je goed met clonezilla, redo backup of andere cloningssoftware. 

je hebt nodig:
- een interface om de grotere SSD via een USB-aansluiting aan je laptop te koppelen 
- een usb waar je redo backup (of andere clonesoftware) op hebt staan.
Dan start je redo backup op (dus vanaf de usb) en kiest clone disk en volgt de stappen.


nahjo

  • Gast
Re: Cloning, Iso-software
« Reactie #3 Gepost op: 2018/11/23, 09:02:53 »
Neem bij de aanschaf van je nieuwe SSD gelijk ook een externe (USB) behuizing.
Je hebt dan ook nog eens de mogelijkheid,naast de goede bovenstaande adviezen, om de nieuwe schijf helemaal van scratch te gaan inrichten. De oude SSD in de USB behuizing plaatsen en je kan je data simpel terugplaatsen.

gr. Johan

Offline yJi

  • Lid
Re: Cloning, Iso-software
« Reactie #4 Gepost op: 2018/11/23, 15:24:10 »
Een virtuele Windows is gewoon een map die in de Linux bestandsbeheerder staat. Die map kun je naar externe opslagmedia kopiëren waarna je het later op de nieuwe SSD weer in de virtuele machine terug kunt zetten.

In deze tutorial (bij Back-ups maken) leg ik dat uit voor VMware Player.

Wat ik begrijp van je verhaal heb je nog geen virtuele Windows op je huidige SSD staan. Op de nieuwe grotere SSD valt er dus ook nog niets terug te zetten.
Mocht je dat wel hebben dan is het een simpele methode. De interesse lees ik wel in je bijdragen.  :)


Jawel, ik heb wel een virtuele Windows 7 Professional op mijn 128 GB SSD-schijf staan en als ik je goed heb begrepen kan ik met het door jouw beschreven programma VMware Player dus gemakkelijk deze Virtuele Map terug zetten op de grotere 500 GB SSD-schijf?

Heb het ook gelezen van @peer en van @nahjo, maar welke is mogelijk de beste voor mij?

Zoals jij het beschrijft zou het dus met VMware Player mogelijk eenvoudiger gaan?

Zit nu Virtueel op Linux Mint 18.3 Sylvia. Daar draait dus mijn borduurprogramma Digitizer op, die dus standaard al op minimaal 80 GB, maar liefst op 250 GB draait/werkt.

Dat is eigenlijk de redenen vooral, voor een grotere SSD-Schijf.

Kan natuurlijk ook het helemaal opnieuw installeren met eerst Windows 7 Professional (voor digitizer V5) en als tweede stap er Linux Mint 18.3 bij plaatsen voor mijn  overige computerwerk.
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Offline peer

  • Lid
Re: Cloning, Iso-software
« Reactie #5 Gepost op: 2018/11/23, 16:29:23 »
ik snap het verhaal over virtuele windows niet helemaal. Lijkt me wat ingewikkeld worden. Je moet immers ook een os op de nieuwe ssd zetten. En de virtele disk moet je ook overzetten. Is dat een klein bestand??
Als je een externe harddisk tot je beschikking hebt die groter is dan je 128GbSSD dan lijkt mij het volgnede het makkelijkst:
1. maak een image van de 128 SSD naar de externe harddisk met redobackup
2.vervang de SSD
3. restore de image naar de 500Gb SSD Ik denk dat je met Gparted daarna de grootte van de partitie nog moet aanpassen

Maar je eigen oplossing om een schone windows installatie te maken en daarna een linux erbij zetten kan natuurlijk ook. Maar het updaten van windows kan veeeeeeeeeeeel tijd kosten. Je hebt wel het voordeel dat je windows zo kaal mogelijk kan maken.

Offline EvC

  • Lid
Re: Cloning, Iso-software
« Reactie #6 Gepost op: 2018/11/23, 18:05:42 »
Jawel, ik heb wel een virtuele Windows 7 Professional op mijn 128 GB SSD-schijf staan en als ik je goed heb begrepen kan ik met het door jouw beschreven programma VMware Player dus gemakkelijk deze Virtuele Map terug zetten op de grotere 500 GB SSD-schijf?

Zoals jij het beschrijft zou het dus met VMware Player mogelijk eenvoudiger gaan?

Dan vermoed ik dat je VirtualBox gebruikt.
VirtualBox en VMware Player back-ups hebben verschillende extensies en zijn daardoor onderling niet uitwisselbaar.
VMware Player heb ik gekozen vanwege de goede USB connectiviteit en audio eigenschappen.

Welk besturingssysteem wil je als host (gastheer) gebruiken, Linux of Windows?  Doorgaans staat daar alle data en de meest gebruikte applicaties op.
Dell XPS 13:  Fedora 40 Cinnamon Prerelease + GNOME Boxes

Offline yJi

  • Lid
Re: Cloning, Iso-software
« Reactie #7 Gepost op: 2018/11/23, 20:28:15 »
Maar je eigen oplossing om een schone windows installatie te maken en daarna een linux erbij zetten kan natuurlijk ook. Maar het updaten van windows kan veeeeeeeeeeeel tijd kosten. Je hebt wel het voordeel dat je windows zo kaal mogelijk kan maken.

Met Redo en Clonezilla al uitgeprobeerd.
Clonezilla leek goed te werken en gaf ook meerdere opties dan Redo doet, alleen dan loopt het daar vast bij mij met Clonezilla.
Clonezilla stopt en begrijp niet wat ik nog kan, wel een paar gegeven commando's geprobeerd die clonezilla gaf, maar werkten niet.

Dan Redo, maar die geeft niet veel opties en uiteindelijk doet het hele proces dan ruim 88 minuten over de backup ervan. Geen mogelijkheden tot partities of zo apart te doen. De opties die ik kreeg in het Redoscherm gaf dat niet aan.
Iets meer opties om de bron- en de doelschijf aan te geven, in de oudere versies van Redo zag ik dat nooit.

In Windows gebruik ik alleen maar Digitizer omdat die nergens anders onder wil werken. Fijne productbescherming dus!
Vergat het WW van Windows en nu moet ik helemaal opnieuw beginnen, daarom het liefst nu virtueel en geen WW meer van Windows 7 Prof. gebruiken. Had wel een herstelschijf ooit aangemaakt maar ook die werkte niet om het WW te herstellen.

Ik denk dat ik alles er weer vanaf nul er weer op ga zetten, duurt me te lang met programma's als Redo, weet niet want Clonezilla begrijp ik niet totaal. Virtueel is het vrij snel aangemaakt op een SSD schijf. Denk ook wel dat ik nu VMware Player ga gebruiken @EvC
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Offline yJi

  • Lid
Re: Cloning, Iso-software
« Reactie #8 Gepost op: 2018/11/23, 20:33:57 »
[Dan vermoed ik dat je VirtualBox gebruikt.
VirtualBox en VMware Player back-ups hebben verschillende extensies en zijn daardoor onderling niet uitwisselbaar.
VMware Player heb ik gekozen vanwege de goede USB connectiviteit en audio eigenschappen.

Welk besturingssysteem wil je als host (gastheer) gebruiken, Linux of Windows?  Doorgaans staat daar alle data en de meest gebruikte applicaties op.

Ga weer onder Linux  met een virtuele windows, maar nu met VMware Player ook behoorlijk snel geïnstalleerd. Zag ook geen extension pack en ook geen Guest optie aan te maken, wanneer ik het goed bekeken heb. In het andere VMware Player. Over het weekend dus.
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Offline EvC

  • Lid
Re: Cloning, Iso-software
« Reactie #9 Gepost op: 2018/11/24, 15:35:43 »
ik snap het verhaal over virtuele Windows niet helemaal. Lijkt me wat ingewikkeld worden. Je moet immers ook een OS op de nieuwe SSD zetten. En de virtuele disk moet je ook overzetten. Is dat een klein bestand?

Op een nieuwe SSD moet je inderdaad eerst een besturingssysteem installeren dat als gastheer kan dienen voor gevirtualiseerde gasten.
Dat alles doe je in één partitie. En dat is tevens het grootste voordeel, je bent van het partitioneren af dat nodig is bij de dual- of multibootmethode.

Bovendien kun je Linux en bijvoorbeeld Windows tegelijkertijd draaien. Bij een dual- of multiboot is het of Linux of Windows.

Virtuele Machine (VM) software als VMware en VirtualBox is uitermate geschikt als je van experimenteren houdt.
Als iets niet lukt of je hebt iets verprutst, dan is het is met een paar muisklikjes te verwijderen (het is gewoon een map) en je begint opnieuw.

In mijn virtuele Windows zijn maar twee applicaties geïnstalleerd en soms gebruik ik Rufus. In VMware heb ik het 35GB ruimte gegeven.
De back-up - een gekopieerde map dus - is dan ook 35GB groot.

Schijfbeheer van de gevirtualiseerde Windows 10 LTSC:


GParted in Ubuntu 18.10 met de partitie waarin alles zich afspeelt:

Dell XPS 13:  Fedora 40 Cinnamon Prerelease + GNOME Boxes

Offline yJi

  • Lid
Re: Cloning, Iso-software
« Reactie #10 Gepost op: 2018/11/24, 16:11:19 »
Heb nog even een vraag aan @EvC over of dit misschien ook mogelijk is:

Kun je ook uit een Virtuele Windows 7 Professional de hele schijf over zetten op de nieuwe schijf met Macrium Reflect Free?

Dat blijft het dan ook aangemaakt onder Linux, zit misschien dan nog wel met de grootte van de Linux partitie en/of ook met de Virtuele map.

Anders is het misschien toch makkelijker om Linux er weer op te zetten vanaf de iso en vervolgens een nieuwe virtuele map aanmaken in VMware Player.

Alvast bedankt voor jouw visie   ;)
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Offline EvC

  • Lid
Re: Cloning, Iso-software
« Reactie #11 Gepost op: 2018/11/24, 17:03:35 »
Kun je ook uit een Virtuele Windows 7 Professional de hele schijf over zetten op de nieuwe schijf met Macrium Reflect Free?

Geen idee of dat mogelijk is, heb er geen ervaring mee.
Bij dit soort hersenspinsels gaat bij mij meestal de prioriteit naar een laag pitje en dooft het langzaam uit.

Een virtuele clean install van Windows 7 Professional is inderdaad een flinke klus om het up-to-date te krijgen.
Had je Windows 10 dan is de meest recent geüpdate ISO op te halen en klaar ben je.
Anderzijds is het maar éénmalig en kun je het als back-up naar externe opslagmedia kopiëren. Als reserve voor latere plannen bijvoorbeeld.

Dell XPS 13:  Fedora 40 Cinnamon Prerelease + GNOME Boxes

Offline yJi

  • Lid
Re: Cloning, Iso-software
« Reactie #12 Gepost op: 2018/11/24, 17:21:00 »
Een virtuele clean install van Windows 7 Professional is inderdaad een flinke klus om het up-to-date te krijgen.
Anderzijds is het maar éénmalig en kun je het als back-up naar externe opslagmedia kopiëren. Als reserve voor latere plannen bijvoorbeeld.

Nee, 't  lijkt van niet want Macrium leest alleen maar NTFS geformateerde schijven. Kan dus ook geen EXT4 schijven lezen, leest de te vervangen ssd-schijf helemaal als NTFS! (misschien wel even om het uit te gaan proberen met Macrium)

Een hele klus...lijkt me niet hoor heb al lang iso's van Windows 7 Professional.
Gaat zelfs nog op mijn oude joybook hoewel qua geheugen en schijfgrootte het eigenlijk veel te klein is. (2 GB geheugen en 60 GB schijfgrootte)
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Offline EvC

  • Lid
Re: Cloning, Iso-software
« Reactie #13 Gepost op: 2018/11/24, 18:02:31 »
Prima, dan doe je een clean install van Windows 7 Professional in VMware.

VMware Tools heb je wel nodig om full-screen te kunnen werken en het bevordert de interactie met de host. Eigenlijk de Guest Edition maar dan voor VMware
Wat ik begrepen heb zijn er twee mogelijkheden:

1] Open VM Tools
Dit is bedoelt voor servers.

2] Open VM Tools Desktop
Dit is bedoelt voor de desktop.

Bij sommige distributies voor de desktop maakt het niet uit welke vorm je kiest, je krijgt beide. Bij andere distributies is dat weer gescheiden.

In Synaptic kun je dat controleren.

In Ubuntu 19.04 Daily Build bijvoorbeeld krijg je beide:
Dell XPS 13:  Fedora 40 Cinnamon Prerelease + GNOME Boxes

Offline EvC

  • Lid
Re: Cloning, Iso-software
« Reactie #14 Gepost op: 2018/11/24, 18:10:35 »
Installeer je een gevirtualiseerde Windows in Linux dan wordt VMware Tools doorgaans al tijdens de installatie aangeboden. Helemaal makkelijk dus.
Dell XPS 13:  Fedora 40 Cinnamon Prerelease + GNOME Boxes

Offline yJi

  • Lid
Re: Cloning, Iso-software
« Reactie #15 Gepost op: 2018/11/25, 14:59:37 »
In jouw Gparted scherm zie ik ook dat jij van je opstart partitie een fat32 partitie hebt gemaakt.

Op mijn oude ssd schijf staat het nog zo zonder fat32, alles EXT4.

Waarom doe jij het dan met fat32 als je bootpartitie?

Op mijn nieuwe ssd schijf wil ik het ook simpeler. Dus de oude SSD schijf wel geback-upd met Redo want ook Windows 7 Professional
staat er ook bij op.

Maandag ik wat anders nog proberen of het misschien wel lukt vanuit Windows 7 clonen met Macrium Reflect Free op een oudere USB-back-upschijf.
« Laatst bewerkt op: 2018/11/25, 15:08:24 door yJi »
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Offline EvC

  • Lid
Re: Cloning, Iso-software
« Reactie #16 Gepost op: 2018/11/25, 15:20:50 »
Mijn Lenovo notebook heeft een UEFI en bij het installeren van Ubuntu 18.10 heb ik de schijfindeling helemaal aan Ubuntu over gelaten: met dit als resultaat.
Ubuntu !8.10 maakt ook geen gebruik meer van een swappartitie maar van een swapfile.


Dell XPS 13:  Fedora 40 Cinnamon Prerelease + GNOME Boxes

Offline yJi

  • Lid
Re: Cloning, Iso-software
« Reactie #17 Gepost op: 2018/11/26, 09:17:34 »
Mijn Lenovo notebook heeft een UEFI en bij het installeren van Ubuntu 18.10 heb ik de schijfindeling helemaal aan Ubuntu over gelaten: met dit als resultaat.
Ubuntu !8.10 maakt ook geen gebruik meer van een swappartitie maar van een swapfile.

Mijn BTO heeft ook een UEFI  hoe kan ik het dan aan Linux Mint 18.4 overlaten? Dat is nieuw voor mij!
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Offline EvC

  • Lid
Re: Cloning, Iso-software
« Reactie #18 Gepost op: 2018/11/26, 13:28:24 »
Bij het installeren van Mint krijg je in het begin dit keuzevenster. De bovenste keuze is het: Wis schijf en installeer Linux Mint.

Dell XPS 13:  Fedora 40 Cinnamon Prerelease + GNOME Boxes

Offline yJi

  • Lid
Re: Cloning, Iso-software
« Reactie #19 Gepost op: 2018/11/30, 19:45:07 »
LM 18.3 heeft nu zelf de indeling van de grotere SSD schijf geregeld.
Nu ziet het er zo uit \/

Wel weer met een swap-partitie dat zal wel een LM liggen dan.
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Offline EvC

  • Lid
Re: Cloning, Iso-software
« Reactie #20 Gepost op: 2018/11/30, 20:47:46 »
Keurig, LM 18 creëert inderdaad nog een swappartitie. In LM 19 is het meen ik een swapfile.

Hoeveel geheugen heb je eerder aan een virtuele Windows gegeven?



Dell XPS 13:  Fedora 40 Cinnamon Prerelease + GNOME Boxes

Offline yJi

  • Lid
Re: Cloning, Iso-software
« Reactie #21 Gepost op: 2018/12/01, 17:20:49 »
Keurig, LM 18 creëert inderdaad nog een swappartitie. In LM 19 is het meen ik een swapfile.

Hoeveel geheugen heb je eerder aan een virtuele Windows gegeven?

Aan de virtuele Windows 7 Professional heb 1024 GB geheugen gegeven.
Als ik het hoger deed dan zou ik volgens Virtualbox problemen gaan krijgen.

Digitizer vraagt eigenlijk 4 GB voor het minimum maar het liefst zou het 8 GB of meer benutten/gebruiken.
Ook de minimum ruimte is ook weer 40 GB en liever 60 GB of meer op de (virtuele) harde schijf.

Maar voorlopig kan ik Digitizer wel installeren maar er mee werken kan ineens niet meer,
omdat de code in de box van Digitizer nu ineens niet meer werkt. Dat is dus wel balen hé!
Wacht dus nu op bericht van mijn Digitizer dealer in GB.
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Offline EvC

  • Lid
Re: Cloning, Iso-software
« Reactie #22 Gepost op: 2018/12/01, 17:46:28 »
4GB RAM in je systeem is aan de krappe kant om comfortabel te virtualiseren.
Ik ben benieuwd of het zal lopen of dat de ondergrens voor problemen zal zorgen.
Dell XPS 13:  Fedora 40 Cinnamon Prerelease + GNOME Boxes

Offline EvC

  • Lid
Re: Cloning, Iso-software
« Reactie #23 Gepost op: 2018/12/01, 20:50:47 »
Wil je de 4GB RAM benutten omdat Digitizer nogal veeleisend is, dan kun je beter een dual-boot systeem optuigen om teleurstellingen te voorkomen.

Of heb je plannen om eventueel wat RAM-geheugen bij te plaatsen?
Dell XPS 13:  Fedora 40 Cinnamon Prerelease + GNOME Boxes

Offline G.W.

  • Lid
Re: Cloning, Iso-software
« Reactie #24 Gepost op: 2018/12/01, 22:01:26 »
Programma's op zelfde schijf als besturing systeem gok ik, kan je daar niet beter (lijkt mij iig logisch)) aparte schijf voor gebruiken ?  Misschien verkeerd gegokt,  kon even niet laten, als hopelijk even mocht. Doeg.


.

« Laatst bewerkt op: 2018/12/01, 22:16:50 door G.W. »