Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu server op een SD card  (gelezen 1447 keer)

Offline gonzalioz

  • Lid
Ubuntu server op een SD card
« Gepost op: 2010/05/01, 21:39:53 »
Ha beste mensen,

Ik had ooit ergens gelezen, dat het gebruikelijk is voor servers dat de OS geinstalleerd wordt op een SD card. Kan iemand mij hier meer over vertellen en is dit mogelijk met ubuntu server? Ik heb gelezen dat de lees snelheden van een SD card heel goed zijn, maar schrijven zeer traag. Als ik het goed heb wordt er toch nooit geschreven naar de plek waar de OS is geinstalleerd? Dat wordt toch gewoon voor een deel in het geheugen geladen en dus alleen uitgelezen?

In dat geval zou het installeren van de OS op een SD card behoorlijk veel sneller draaien, met als bijkomend voordeel dat zo'n kaartje onverwoestbaar is.

Alvast hartelijk dank voor jullie reacties!

sprokkel

  • Gast
Re: Ubuntu server op een SD card
« Reactie #1 Gepost op: 2010/05/01, 22:12:53 »
« Laatst bewerkt op: 2010/05/01, 22:23:46 door sprokkel »

Re: Ubuntu server op een SD card
« Reactie #2 Gepost op: 2010/05/01, 22:42:23 »
als je gewoon bij de installatie de diskindeling handmatig doet, en later nog eens de bootloader op de juiste plaats zet dan lukt dit allemaal redelijk vlot.

Je moet zien dat zeker je /boot , je /usr, je /bin en /sbin, en eventueel je /etc op de sd kaart staan, als je de leessnelheid ten volle wil benutten.

Wat je er dan weer zeker niet in mag zetten is je /home en je /var , je home is evident, daar wordt heel de tijd naar gelezen en geschreven, en in de /var worden onderandere alle logfiles bijgehouden, wat ook heel de tijd heel schrijfbewerkingen zijn.

Het beste is om gewoon je / op de sd kaart te zetten, en /home en /var op een gewone schijf. De bootloader zou ik persoonlijk ook gewoon op de gewone schijf zetten.
http://leerubuntu.org (ubuntu zonder moeilijke woorden)
VoidWarranties (Hackerspace) Antwerpen
Microsoft isn't evil, they just make really crappy operating systems. - Linus Torvalds

Re: Ubuntu server op een SD card
« Reactie #3 Gepost op: 2010/05/01, 23:46:42 »
Naast SD kaarten kan je ook werken met DOM disken.

Normaal gesproken gebruik je een embedded versie, die is namelijk aangepast voor dit soort media.
En idd het gaat alleen maar om het aantal schrijfbewegingen die uiteindelijk de SD of DOM disk kapot maken.
Primair stop je het schrijven van logs ed, of schrijf je die naar een pc/server met een normale HD.

Normaal kunnen er ongeveer 500 000 of een miljoen schrijf bewegingen gemaakt worden voordat de media kapot gaat.

In embedded versies willen ze het ook nog wel zo instellen dat er niet aldoor naar dezelfde plek geschreven word, dit voorkomt ook slijtage.....

BTW heb er zelf nog nooit 1 kapot gehad  =D
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline #!

  • Lid
    • tuxtopia
Re: Ubuntu server op een SD card
« Reactie #4 Gepost op: 2010/05/04, 09:46:37 »
Ik werk op me werk alleen maar met ssd servers (mogen geen bewegende onderdelen in een server zitten) en heb ook nog nooit wat stuk gehad, ik log naar een andere server waar ook 4 ssd's inzitten, maar heb in die 2 jaar tijd nog niks gemerkt van slijtage of dat iets stuk aan het gaan is..