Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Betekenis van een rood bestand  (gelezen 1269 keer)

Offline yozdje

  • Lid
Betekenis van een rood bestand
« Gepost op: 2010/10/29, 10:23:39 »
Als ik een directory listing bekijk middels "ls -l" dan zie ik sommige bestanden rood gemarkeerd. Wat zijn dit voor een bestanden?

Nog een vraagje; soms moet ik "permissions fixen" om software werkend te krijgen. Wat betekent dit?

Re: Betekenis van een rood bestand
« Reactie #1 Gepost op: 2010/10/29, 10:47:56 »
1 - Dat hangt er vanaf wat het is, een bestand of een directory, bv.:
drwxr-xr-x  6 djf djf  4096 2010-10-25 23:22 Afbeeldingen

aan de eerste letter kan je zien dat het hier om een directory gaat, staat er een - voor dan betreft het een bestand, het systeem geeft al die verschillende "bestanden/directory's" een andere kleur waaraan je ook kan zien wat het is.

2 - Dat betekent dat je de rechten voor het gebruik van die software moet goed zetten.
« Laatst bewerkt op: 2010/10/29, 10:50:10 door Progger »
Laptop MSI U123 (160 GB) 1 GB ramMint Cinnamon 18 LTS
Laptop Toshiba Tecra  (80GB) 2 GB ram Fedora 24
Dell Latitude D600 Pentium M 1400MHz 512MB ram
Bouwjaar 2003 met Debian 8 (Jessie)

Offline yozdje

  • Lid
Re: Betekenis van een rood bestand
« Reactie #2 Gepost op: 2010/10/29, 11:35:03 »
joost@ja:$ ls -l

-r-sr-xr-x 1 root  joost 3370051 2010-10-27 14:12 bestand

En dat bestand is dan rood gemarkeerd en heeft witte letters.

Re: Betekenis van een rood bestand
« Reactie #3 Gepost op: 2010/10/29, 12:53:33 »
Citaat
-r-sr-xr-x 1 root  joost 3370051 2010-10-27 14:12 bestand

Wat ik raar vind in bovenstaande is die sr voor de rechten van de group, waar staat die s voor? (is dat misschien het "sticky bit teken) ik denk dat daar de oorzaak ligt van die rode kleur, maar weet het verder ook niet hoor.

ps. Dit is wat ik er over heb gevonden:

setgid (set group ID permission betekend dat het proces dat het bestand uitvoert de rechten aanneemt van de group waar het bestand toe hoort. De ls  opdracht toont de setid rechten door een s te plaatsen bij de group zijn uitvoer positie.

Voorbeeld:

ls -l program1
-rwxr-xr-x .........
chmod g+s program1
ls -l program1
-rwsr-sr-x ......................

(voor de user wordt dat dus: chmod u+s program1 of chmod u-s program1

Zoals je ziet staat er daarna een s bij de group of user, dus met:

chmod g-s program1

verwijder je die s terug en zou die rode kleur ook moeten verdwenen zijn biij een ls -l commando.

Ik zou zeggen, probeer dit eens, je kan dat eventueel altijd terug zetten op bovenstaande wijze.  :D

ps. Bestanden die een setid hebben geven de group verstrekkende rechten (rootrechten), het is dus aangeraden om die setid bij voorkeur niet te gebruiken vanwege de risico's.
« Laatst bewerkt op: 2010/10/30, 11:27:12 door Progger »
Laptop MSI U123 (160 GB) 1 GB ramMint Cinnamon 18 LTS
Laptop Toshiba Tecra  (80GB) 2 GB ram Fedora 24
Dell Latitude D600 Pentium M 1400MHz 512MB ram
Bouwjaar 2003 met Debian 8 (Jessie)

Offline heir4c

  • Lid
Re: Betekenis van een rood bestand
« Reactie #4 Gepost op: 2010/10/29, 20:00:24 »
De s is geloof ik ook dat je dus rechten hebt om te lezen en schrijven en uitvoeren (rwx) maar dat je die niet kan verwijderen als je niet de eigenaar bent van het bestand. Zo kan je dus in een gedeelde map (of bijvoorbeeld de /tmp zie link hieronder) met bestanden van verschillende mensen, wel de andere bestanden gebruiken maar je kan die niet deleten, enkel de bestanden waar jij eigenaar van bent.

citaat uit: http://en.wikipedia.org/wiki/Sticky_bit
Citaat
The most common use of the sticky bit today is on directories. When the sticky bit is set, only the item's owner, the directory's owner, or the superuser can rename or delete files. Without the sticky bit set, any user with write and execute permissions for the directory can rename or delete contained files, regardless of owner. Typically this is set on the /tmp directory to prevent ordinary users from deleting or moving other users' files. This feature was introduced in 4.3BSD in 1986 and today it is found in most modern Unix systems.



citaat Progger:

"Wat ik raar vind in bovenstaande is die sr voor de rechten van de group, waar staat die s voor? (is dat misschien het "sticky bit teken) ik denk dat daar de oorzaak ligt van die rode kleur, maar weet het verder ook niet hoor."

ER staat geen sr voor de groep maar gewoon de s i.p.v. de x bij de eigenaar.
« Laatst bewerkt op: 2010/10/31, 09:00:03 door heir4c »
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline yozdje

  • Lid
Re: Betekenis van een rood bestand
« Reactie #5 Gepost op: 2010/10/30, 21:57:44 »
Bedankt voor de duidelijke uitleg. Het is helder nu!