Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Could not resolve host:nos.nl [solved]  (gelezen 916 keer)

Offline peer

  • Lid
Could not resolve host:nos.nl [solved]
« Gepost op: 2021/09/12, 15:47:24 »
hardware: eeepc 100h
os: debian 8 lxde
browser: netsurf

Als ik  mijn eeepc opstart dan start de webbrowser automatisch op pagina nos.nl.
Echter, ik krijg de volgende foutmelding:
could not resolve host: nos.nlAls ik vervolgens in de adressbalk klik en op enter druk dan wordt de webpagina zonder problemen geopend.

Het lijkt mij dat dit te maken heeft met de dns-server. Maar het gebeurt alleen direct na het opstarten of rebooten van de eeepc
 
edit:
ik vermoed dat de foutmelding komt doordat de browser al start voordat de wifi verbinding tot stand i s gekomen.
« Laatst bewerkt op: 2021/09/13, 09:35:34 door peer »

Offline M_aD

  • Forumteam
Re: Could not resolve host:nos.nl
« Reactie #1 Gepost op: 2021/09/12, 16:34:24 »
Is Debian 8 niet EOL ook als LTS?
Edit: Zo te zien wel en dat al een jaar:
Citaat
Debian 8 Long Term Support reaching end-of-life

July 9th, 2020

The Debian Long Term Support (LTS) Team hereby announces that Debian 8 "jessie" support has reached its end-of-life on June 30, 2020, five years after its initial release on April 26, 2015.

Debian will not provide further security updates for Debian 8. A subset of "jessie" packages will be supported by external parties. Detailed information can be found at Extended LTS.
https://www.debian.org/News/2020/20200709
« Laatst bewerkt op: 2021/09/12, 16:42:57 door M_aD »
Ubuntu CoC Signed.
Ubuntu Member sinds Oktober 2020.

Offline peer

  • Lid
Re: Could not resolve host:nos.nl
« Reactie #2 Gepost op: 2021/09/13, 09:35:03 »
ik weet dat debian 8 de eol overschreden heeft maar de nieuwere versies (9 en 10) zijn duidelijker langzamer dan 8. Ik gebruik de eepc uitsluitend op mijn gastnetwerk.

het probleem is inmiddels opgelost. Het was inderdaad zo dat de webpagina geopend werd voordat er een wifi verbinding was. Ik heb een scriptje gemaakt dat de browser pas opstart als er een verbinding is. zie hieronder:
#!/bin/bash

timer=0
while [[ $timer -lt 100 ]]
do
  ((timer++))
  temp=$(ip route)
  if [[ $temp == *"via"* ]]
  then
    timer=1000
  fi
sleep 0.5
done

/usr/bin/netsurf &

Werkt weer prima!!!

Offline M_aD

  • Forumteam
Re: Could not resolve host:nos.nl [solved]
« Reactie #3 Gepost op: 2021/09/13, 13:17:06 »
Fijn dat het weer werkt maar ik blijf het dom vinden van mensen die een kwetsbaar en niet meer ondersteund besturings systeem blijven gebruiken, ongeacht of het nu op het internet of een gastnetwerk is. Enkel om de reden dat nieuwere versies "langzamer" zijn? Volstrekt onzinnig.
« Laatst bewerkt op: 2021/09/13, 14:38:35 door M_aD »
Ubuntu CoC Signed.
Ubuntu Member sinds Oktober 2020.

Offline peer

  • Lid
Re: Could not resolve host:nos.nl [solved]
« Reactie #4 Gepost op: 2021/09/14, 11:06:33 »
ervaring uit het verlede:
debian 9 is duidelijk trager dan debian 8 op mijn eeepc
debian 10 is niet bruikbaar op mijn eeepc
vanochtend debian 11 geïnstalleerd en tot mijn grote verbazing draait deze net zo goed als debian 8
Dus ik ben weer up to date op de eeepc

Offline softbart

  • Lid
Re: Could not resolve host:nos.nl [solved]
« Reactie #5 Gepost op: 2021/09/14, 12:37:11 »
eeepc 100h heeft een 32 bits atom processor en werkt op deb 11???

groet,

Theo

Offline Bloom

  • Lid
Re: Could not resolve host:nos.nl [solved]
« Reactie #6 Gepost op: 2021/09/14, 12:47:18 »
Debian heeft de ondersteuning voor 32-bit processoren (nog) niet afgeschaft. Canonical met Ubuntu wel.

Offline peer

  • Lid
Re: Could not resolve host:nos.nl [solved]
« Reactie #7 Gepost op: 2021/09/14, 13:59:33 »
eeepc 1000h heeft een 32 bits atom processor en werkt op deb 11???

groet,

Theo

Ja, het merkwaardige is dat ik eerder een verse installatie met debian 10 had geprobeerd en dat werkte echt voor geen meter. Debian 11 doet het dus gewoon goed op dit oude beestje!!!!!!

Offline peer

  • Lid
Re: Could not resolve host:nos.nl [solved]
« Reactie #8 Gepost op: 2021/09/14, 14:27:21 »
Toevallig heb ik op mijn oude toshiba laptop (debian 9) ineens een netwerk probleem. De wifi verbinding met de router wordt gemaakt maar in plaats van een wegpagina verschijnt een foutmelding "network has changed" De ping opdracht geeft geen resultaat en ook met de kabel werkt het niet.
Met Parted Magic kan ik zowel via de kabel als via wifi het internet op.
Er is dus iets raar gebeurd. Google gaf geen oplossing dus maak ik van de gelegenheid om ook hier maar eens over te stappen van debian 9 naar debian 11 dmv een verse installatie
Wel lastig want dit moet via de cd omdat de toshiba nog geen usb-opstartmogelijkheid heeft en de plop manager om de een of andere mij onbekende reden niet wil werken.

Offline softbart

  • Lid
Re: Could not resolve host:nos.nl [solved]
« Reactie #9 Gepost op: 2021/09/14, 18:57:19 »
Heren, Mea Culpa,

Was iid in de war met Ubuntu. Terwijl ik nb raspbian op mijn eeepc's heb draaien.  :-X :-X

groet,

Theo