Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Backup en dan?  (gelezen 3570 keer)

Backup en dan?
« Gepost op: 2015/11/13, 07:08:46 »
Van mijn data maak ik geregeld op ongeregelde tijden een back-up.
Maar nu vraag ik me af: stel dat mijn notebook gestolen wordt. Is er een mogelijkheid de totale vaste schijf te backuppen?
En, waar ik nog meer benieuwd naar ben: Wat moet je dan doen met de nieuwe lege machine om daar met 1 commando alles te restoren?
Wie heeft ervaring?

Bart
Linux Mint 17.3 met Cinnamon 64 bits -> VirtualBox -> Windows 10 op  Acer Aspire V3 771G.

Re: Backup en dan?
« Reactie #1 Gepost op: 2015/11/13, 09:10:25 »
Ja: Clonezilla.
Kan zelfs een backup maken van Windows plus Linux.

Re: Backup en dan?
« Reactie #2 Gepost op: 2015/11/13, 09:18:06 »
Dank je wel. dat is het antwoord op vraag 1. Nu nog vraag 2:
waar ik nog meer benieuwd naar ben: Wat moet je dan doen met de nieuwe lege machine om daar met 1 commando alles te restoren?
Wie heeft ervaring?
Linux Mint 17.3 met Cinnamon 64 bits -> VirtualBox -> Windows 10 op  Acer Aspire V3 771G.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Backup en dan?
« Reactie #3 Gepost op: 2015/11/13, 09:21:54 »
Hallo Bart,

Jahoor, dat kan. Met zoiets doodsimpels als de dd opdracht in de terminal kopieer je je hele schijf naar een bestand op een andere harde schijf, bit voor bit. En dan later zet je dat bestand met dd eenvoudig weer terug. Uiteraard moet de ruimte wel voldoende zijn.

Verder zijn er legio programma's, die hetzelfde doen. Dan heb je in een aantal gevallen het programma weer nodig om de backup terug te zetten of zelfs een enkel bestand terug te halen. Daar ben ik persoonlijk geen voorstander van

Probleem twee is dat die nieuwe machine vast niet precies gelijk is aan je oude notebook. Dat gaat bij dat heel bekende en erg veel gebruikte systeem niet goed, maar bij Linux over het algemeen wel.

Een andere oplossingsrichting bij een notebook is de volgende. Zet je complete systeem op je notebook, maar al je data op een externe USB schijf. Van die externe schijf maak je regelmatig een backup. Ook hier gebruik ik zelf de eveneens doodsimpele terminalopdracht rsync.. Verder maak ik afzonderlijk daarvan een backup van mijn thuismap, inclusief alle verborgen bestanden.

Moet je notebook worden vervangen, dan installeer je je systeem opnieuw en zet vervolgens heel je thuismap terug in plaats van de nieuwe thuismap. Ik doe dat zelf niet. Ik doe dat alleen bij Firefox, Thunderbird en een programma als Gramps. Bij die programma's zitten alle data in de verborgen mappen van  die programma's. Alle andere programma's draaien dus op de nieuwe standaard instellingen. Dat is verder een kwestie van smaak.

Externe schijven van 2TB kosten rond de 100 euro. Dat is redelijk betaalbaar. Het is wellicht een mooi idee om dan je harde schijf in de nieuwe laptop te vervangen door een SSD. Eentje van 125GB kost ook zo'n 100 euro, maar je zou bij licht gebruik ook met een 64GB exemplaar uit de voeten kunnen. Dan zakt de prijs naar de helft.
Harde schijven zijn  tegenwoordig niet altijd meer vervangbaar. Dat is dus een punt om op te letten bij de aanschaf. Harde schijven gaan wel eens kapot. Een nieuwe harde schijf moeten kopen of een hele nieuwe machine is een heel verschil in prijs. Leuk voor de handel natuurlijk.

Ik doe dat al jaren zo. Elk halfjaar zet ik de nieuwe versie van Xubuntu op mijn machines en binnen anderhalf uur ben ik weer helemaal operationeel. Beide machines hebben inmiddels ook 125 GB SSD's. Dat bevalt me zo er goed.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
« Laatst bewerkt op: 2015/11/13, 09:24:17 door jvecht »
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Backup en dan?
« Reactie #4 Gepost op: 2015/11/13, 09:42:37 »
Dankjewel jvecht: het komt er, als ik het goed begrijp, toch op neer dat er toch eerst een OS moet worden geïnstalleerd, alvorens de restore kan worden uitgevoerd.
Dus mijn veronderstelling dat het met één commando zou kunnen, gaat niet op.
Ik dacht dat er een mogelijkheid was waarbij  ik de externe schijf (met daarop de backup) aan de notebook kon hangen, dan booten vanuit die externe schijf, met als gevolg het volledige terugzetten van het systeem.
Hoe dan ook, bedankt.
Linux Mint 17.3 met Cinnamon 64 bits -> VirtualBox -> Windows 10 op  Acer Aspire V3 771G.

Re: Backup en dan?
« Reactie #5 Gepost op: 2015/11/13, 10:01:51 »
Ja dat kan wel; ook met Clonezilla (heb je dat opgezocht en de wiki gelezen?).
1. Booten met Clonezilla CD/USB
2. Externe HDD er aanhangen
3. Backup/Image terugzetten

Zoals jvecht al aangaf moet het doel altijd groter zijn dan de bron.
Overigens maakt Clonezilla ook gewoon gebruik van dd, maar dan met een GUI. Uiteraard kun je ook een Ubuntu/Mint live DVD/USB gebruiken.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Backup en dan?
« Reactie #6 Gepost op: 2015/11/13, 10:10:03 »
Hoi Bart,

Precies zo als je het beschrijft gaat dat niet, nee.

Je kan je nieuwe notebook wel booten met een installatie-DVD of USB stick en dan vervolgens vanuit de Live sessie je backup schijf met dd of een programma op de harde schijf van je nieuwe computer zetten. Die zal dan booten en vrijwel altijd ook goed werken.

Dan ben je trouwens wél alles wat op de harde schijf van die nieuwe computer staat kwijt! Bijvoorbeeld dat erg veel gebruikte W*** en de herstelpartitie.

Ik zie dat Vuurvosje ook gereageerd heeft met de tip om Clonezilla te gebruiken en aanwijzingen voor het gebruik ervan. Velen hebben heel begrijpelijk moeite met het werken in de terminal. Dan is Clonezilla een mooi alternatief, maar ik ken het zelf niet in detail.
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline Nero

  • Lid
Re: Backup en dan?
« Reactie #7 Gepost op: 2015/11/13, 10:28:09 »
Redo Backup is eenvoudig in gebruik. Wat mij betreft is het enige nadeel dat je geen afzonderlijke partities kan restoren, enkel de volledige HD.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Backup en dan?
« Reactie #8 Gepost op: 2015/11/13, 10:41:31 »
Hoi Nero en Vuurvosje,

Ik heb er eens naar gekeken. Deze ontwikkelaars maken ook Clonezilla, las ik.

Twee vragen:

Stel nou dat je van een vorige backup alleen één bestand wilt hebben, maar niet het systeem terug wilt zetten (bijvoorbeeld omdat dat al teveel verouderd is), kan dat dan?

En dan qua recovery: ik gebruik meestal Photorec in geval van per ongeluk gewiste bestanden. Maar dat haalt niet de oorspronkelijke bestandsnamen terug. Dat is een behoorlijk nadeel. Doet de recovery van Redo dat wel?
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Backup en dan?
« Reactie #9 Gepost op: 2015/11/13, 10:46:29 »
Dank je wel, allemaal.
Stof genoeg om er eens in te duiken.
Want als mijn notebook eens van de tafel valt......
Het doet me denken aan wat zo'n veertig jaar geleden één van mijn medewerkers overkwam.
Die wilde, al rijdend op de A28, iets van de achterbank pakken, kwam in de berm, slingerde de weg over en eindigde in een sloot aan de overkant. Zijn Toshiba (bestaan die nog?) laptop die op de achterbank lag, vloog tegen het dashboard aan en maakte daar een flinke deuk in. Maar zowel de bestuurder als de laptop kwamen er ongedeerd af....
Linux Mint 17.3 met Cinnamon 64 bits -> VirtualBox -> Windows 10 op  Acer Aspire V3 771G.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Backup en dan?
« Reactie #10 Gepost op: 2015/11/13, 11:20:42 »
Jahoor Bart, Toshiba's bestaan nog :D Mijn favoriete merk trouwens. Ik typ dit op een tien jaar oude Satellite A100. Geweldig ding!
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline Nero

  • Lid
Re: Backup en dan?
« Reactie #11 Gepost op: 2015/11/13, 11:53:08 »
Het doet me denken aan wat zo'n veertig jaar geleden één van mijn medewerkers overkwam.
Toen bestonden nog geen pc's, laat staan laptops ;)

Ik heb wel enkele jaren gewerkt met een 'laptop' Toshiba T386SX. Pasma scherm, (oranje, wel kleur met externe monitor) met Windows 3.0/3.1. Had wel 220v voedingsspanning nodig. Dateert van '90-'91.

Offline Nero

  • Lid
Re: Backup en dan?
« Reactie #12 Gepost op: 2015/11/13, 11:55:31 »
Nog vergeten: Noch Redo, noch CloneZilla kunnen individuele bestanden terug zetten. Daarvoor gebruik je best een echte backup: Deja-Dup is bv standaard in *buntu.

Re: Backup en dan?
« Reactie #13 Gepost op: 2015/11/13, 11:59:10 »
Je hebt gelijk; zo lang is het niet geleden. Het was eind tachtiger jaren. Ik kan me het nog herinneren, een koffermodel, zo'n 30 x 20 x 10 , een bruin scherm met oranje letters
Linux Mint 17.3 met Cinnamon 64 bits -> VirtualBox -> Windows 10 op  Acer Aspire V3 771G.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Backup en dan?
« Reactie #14 Gepost op: 2015/11/13, 12:54:00 »
Hoi Nero,

En mijn tweede vraag over het ook terughalen van de bestandsnamen door Redo? Doet-ie dat?
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline JAM

  • Lid
Re: Backup en dan?
« Reactie #15 Gepost op: 2015/11/13, 13:48:58 »
Ik heb begrepen dat Clonezilla een hele backup maakt van je hele harde schiif, dus ook van het ongebruikte gedeelte.
Volgens mij doet REDO dit niet, of vergis ik me? Gebruikt DD ook de gehele schuifruimte, of alleen het gebruikte deel?
Met welk backup programma kan ik overigens bij een reeds gemaakte backup alleen de veranderingen toevoegen?
Dus zonder weer een hele backup te moeten  maken?
Misschien een domme vraag tenslotte, staan in de persoonlijke map ook de programma's die je hebt geinstalleerd?

Frederik

  • Gast
Re: Backup en dan?
« Reactie #16 Gepost op: 2015/11/13, 14:02:29 »
Redo Backup is eenvoudig in gebruik. Wat mij betreft is het enige nadeel dat je geen afzonderlijke partities kan restoren, enkel de volledige HD.

Heb zojuist de xubuntu partitie van de harde schijf kunnen backuppen en succesvol terug kunnen plaatsen.

Offline Nero

  • Lid
Re: Backup en dan?
« Reactie #17 Gepost op: 2015/11/13, 14:10:09 »
@Just,
Noch Redo, noch CloneZilla kunnen individuele bestanden terug zetten.
Met Redo Backup kan je enkel een volledige schijf terug zetten. Clonezilla laat wel een restore van individuele partities toe.
dd maakt een byte-voor-byte kopie. De 2 voornoemde programma's maken enkel een copy van de partities en van de bootsectors.

Deja-Dup - het standaard Backup programma van Ubuntu - doet automatisch incrementele backups, dus enkel de veranderde bestanden.

@Frederik: welke keuzes kon je dan maken? Ik heb het programma ooit gebruikt als backup van een schijf, en kon niet kiezen welke van de 7 partities ik wilde terug zetten. In jouw screenshot kan je wel kiezen om 1 enkele partitie te bewaren, maar deze keuze kreeg ik niet voor het terugzetten.
« Laatst bewerkt op: 2015/11/13, 14:11:42 door Nero »

Frederik

  • Gast
Re: Backup en dan?
« Reactie #18 Gepost op: 2015/11/13, 14:25:20 »
Direct aan het begin van de backup procedure moet je de HD uitkiezen en in het volgende venster kies je dan voor een volledige image backup van de HD of zoals in mijn voorbeeld een geselecteerde partitie van de HD. Overigens kwam ik daar onlangs ook pas achter omdat ik ook niet wist dat dit kon.
Je kunt niet door de backup bestanden heen bladeren om te zien wat er aan bestanden aanwezig is.
« Laatst bewerkt op: 2015/11/13, 14:26:56 door Frederik »

Offline Nero

  • Lid
Re: Backup en dan?
« Reactie #19 Gepost op: 2015/11/13, 14:35:40 »
Je kan wel kiezen welke partitie je wilt bewaren, maar de vraag is of je ook kan kiezen welke je wilt terugzetten als je er meerdere hebt bewaard. En als je al de keuze hebt, kan je dan ook zelf kiezen waar je die wilt terug zetten?

Frederik

  • Gast
Re: Backup en dan?
« Reactie #20 Gepost op: 2015/11/13, 14:48:43 »
Ja, dat kun je zelf kiezen want je moet naar de backup map navigeren om het bestand te selecteren en vervolgens aangeven (precies zoals op mijn afbeelding) de partitie kiezen waarop de backup teruggezet moet worden. Het is exact de omgekeerde volgorde als van het maken van een backup.

Offline Nero

  • Lid
Re: Backup en dan?
« Reactie #21 Gepost op: 2015/11/13, 15:19:17 »
Ik kan dan wel een bestand kiezen, maar als ik in 1 run meerdere partities bewaar kan ik alleen al die partities gelijk terug zetten. Bij de restore krijg je géén keuzemenu zoals bij de backup.

Frederik

  • Gast
Re: Backup en dan?
« Reactie #22 Gepost op: 2015/11/13, 15:31:37 »
Je bedoelt dat als je een backup van twee of drie partities maakt en je wilt daarna één van de drie partities terugzetten dat dit niet gaat ?
Zo ver was ik nog niet gekomen, dat weet ik dus niet.

Offline Nero

  • Lid
Re: Backup en dan?
« Reactie #23 Gepost op: 2015/11/13, 15:51:59 »
Dat bedoel ik inderdaad.

En stel dat je partitie 2 bewaart, en je wil die terug zetten als partitie 4, hoe doe je dat? Met Clonezilla is dat wel mogelijk.