Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: wat raden jullie mij aan  (gelezen 1245 keer)

wat raden jullie mij aan
« Gepost op: 2010/02/24, 10:53:58 »
ik heb nu (gister) ubuntu ultimate 2.5 geinstalleerd maar ik lees nu hier iets over slechte software die je systeem onveilig maakt.
nu heb ik er nog geen problemen mee (behalve dat xp niet meer opstart)
maar wat raden jullie mij aan?
ubuntu ultimate 2.5 eraf en ubunto 9.10 erop (heb ik ook liggen)
of ubuntu ultimate laten staan?
kunnen jullie me dan ook zeggen waarom het beter is want vind die geinstalleerde tooltjes in ultimate wel handig zonder dat zelf te moeten doen =D
en kunnen jullie me ook uitleggen hoe je een dual boot goed maakt?

met vriendelijk groet whisper380

Re: wat raden jullie mij aan
« Reactie #1 Gepost op: 2010/02/24, 11:01:02 »
Ik raad, zoals de meesten waarschijnlijk, het absoluut aan om niet voor Ubuntu Ultimate te kiezen maar voor 'de echte Ubuntu'. Dat zou Ubuntu 9.10 kunnen zijn, maar ook Ubuntu 8.04 is een serieuze optie.
Waarom Ubuntu Ultimate wordt afgeraden is omdat er tools inzitten als Ultimatix, daar hebben we een officiele waarschuwing voor openstaan: http://forum.ubuntu-nl.org/software-en-configuratie/officiele-waarschuwing-tegen-ultamatix-49920/

Een dualboot maken is vrij simpel hoor ;)
Hier heb je daar een handleiding voor:
http://sites.google.com/site/computertip/installeren
PC: Processor - AMD Athlon II X4 640 (quad core, 3.0GHz), 4GB DDR2 RAM 800MHz, Videokaart: ATI Sapphire HD4850 met 512MB geheugen, 500gb 7200RPM HDD, Ubuntu 12.04 LTS

Wat doe je als je vraag is opgelost?

Offline timosha

  • Lid
Re: wat raden jullie mij aan
« Reactie #2 Gepost op: 2010/02/24, 11:04:11 »
Mijn raad ?

1) Die partitie met Ubuntu "Ultimate 2.5" wissen;
2) Een andere Ubuntu versie naar keuze installeren, maar niet versie 10.04;
3) Als U tootltjes nodig heeft installeer dan "Ubuntu Tweak" en wees er voorzichtig mee;
Stabiele OS: Solaris 10 - OS X 10.6.4 - Linux Mint 9 - Windows 7
Project OS: Linux Mint 9 Isadora
Test OS: Ubuntu 10.04 - 10.10
Server: Windows Server 2008 R2 - Exchange 2010

Contra verbosos noli contendere verbis: sermo datur cunctis, animi sapientia paucis.


Re: wat raden jullie mij aan
« Reactie #3 Gepost op: 2010/02/24, 11:23:31 »
oke de antwoorden zijn duidelijk ga vanavond of morgen ubuntu 9.10 installeren na test met live cd.
nu ben ik een leek wat betreft ubuntu hebben jullie een goede handleiding voor instellingen, programma's installeren?

Re: wat raden jullie mij aan
« Reactie #4 Gepost op: 2010/02/24, 11:27:16 »
Het installeren van programma's kan je heel simpel doen via het Ubuntu Software centrum :)
Bepaalde instellingen kan vrij simpel met Ubuntu Tweak (moet je hiervandaan vandaan halen, installeren gaat heel simpel zoals in Windows). Wel voorzichtig inderdaad met bepaalde aanpassingen zoals de systeembronnen, maar de meeste aanpassingen kunnen geen kwaad. ;)

Verdere informatie en tips kan je goed hiervandaan halen:
http://wiki.ubuntu-nl.org/
http://sites.google.com/site/computertip/
PC: Processor - AMD Athlon II X4 640 (quad core, 3.0GHz), 4GB DDR2 RAM 800MHz, Videokaart: ATI Sapphire HD4850 met 512MB geheugen, 500gb 7200RPM HDD, Ubuntu 12.04 LTS

Wat doe je als je vraag is opgelost?

Re: wat raden jullie mij aan
« Reactie #5 Gepost op: 2010/02/24, 11:31:59 »
oke dank je maar heb nu nog een vraag over dual boot. als het nou niet automatisch in de grub loader komt te staan hoe voeg je dan een os toe? in dit geval dan windows. en als ik ubuntu ultimate verwijder heeft dit gevolgen voor mijn xp installatie?

Offline Lexaldo

  • Lid
Re: wat raden jullie mij aan
« Reactie #6 Gepost op: 2010/02/24, 11:39:08 »
Je kunt die Ub Ultimate probleemloos verwijderen. Ik zou dat doen met GParted (live session met de 9.10 CD). De ext4 en swap-partitie weghalen dus.
Daarna 9.10 installeren en kiezen voor grootste aaneengesloten vrije ruimte gebruiken.

Als Windows niet in het grubmenu komt kan dat gemakkelijk worden verholpen.
« Laatst bewerkt op: 2010/02/24, 11:42:46 door Lexaldo »

Re: wat raden jullie mij aan
« Reactie #7 Gepost op: 2010/02/24, 11:43:05 »
kunt u me zeggen hoe dit:Als Windows ook niet in het grubmenu komt kan dat gemakkelijk worden verholpen. verholpen kan worden dan?

Offline Lexaldo

  • Lid
Re: wat raden jullie mij aan
« Reactie #8 Gepost op: 2010/02/24, 11:49:47 »
Ik heb dit zelf nog nooit gedaan omdat ik geen Windows heb.
Maar deze kwestie heb ik verscheidene keren langs zien komen en hij was vrij simpel op te lossen. Er zullen ongetwijfeld leden zijn die de procedure aan je kunnen uitleggen.

Re: wat raden jullie mij aan
« Reactie #9 Gepost op: 2010/02/24, 11:56:32 »
Kijk eens in je topic in Andere distributies.

Re: wat raden jullie mij aan
« Reactie #10 Gepost op: 2010/02/24, 12:09:01 »
toegevoegd in ander topic:
oke zal wat meer info geven:

windows xp stond er al op.
ik had 2 prtities op mijn hd. een waar xp op stond en een data.
de data heb ik geformateerd en daar ubuntu ultimate opgezet.
na de installatie van ubuntu ultimate heb ik hem gereboot en dan krijg je het grub menu.(als ik het goed zeg(correct me if i'm wrong))
maar hier staat het volgende in:
ubuntu ultimate
ubuntu ultimate recovery
memtest
memtest

maar geen windows xp. als installatie heb ik gekozen voor automatich naast elkaar installeren.
hopelijk is dit duidelijk. verder meld ik dat de ultimate versie er af gaat en de gewone ubuntu 9.10 er op komt.

meer vragen of info nodig laat het me weten