Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: iscan en googleearth  (gelezen 997 keer)

perro30

  • Gast
iscan en googleearth
« Gepost op: 2010/07/20, 19:21:04 »
Ik heb een SX-205 van Epson. De printer binnen Ubuntu (laatste versie Lucid 10.04) wordt gewoon herkend, maar ik probeerde bij hem iscan te installeren voor de scanner, maar die mist de zgn. iscan-data, heb dus wel: sudo dpkg -i --force-all iscan... gedaan, is dan wel conflictueus geïnstalleerd, heb alles in /etc/sane.d/epson.conf vermeld, ook in /etc/udev/rules.d/45-libsane.rules de juiste regels neergezet, maar zowel xsane als iscan herkennen de scanner niet.
Wie weet wat er aan de hand is, hoe kan ik die scanner aan de praat krijgen (zonder root natuurlijk)?

Dan GoogleEarth: start ook niet op. Wat kan dat zijn? Ik krijg nl.:
Citaat
#!/bin/sh
#
# Google Earth startup script
#

# Function to find the real directory a program resides in.
# Feb. 17, 2000 - Sam Lantinga, Loki Entertainment Software
FindPath()
{
fullpath="`echo $1 | grep /`"
if [ "$fullpath" = "" ]; then
oIFS="$IFS"
IFS=:
for path in $PATH
do if [ -x "$path/$1" ]; then
if [ "$path" = "" ]; then
path="."
fi
fullpath="$path/$1"
break
fi
done
IFS="$oIFS"
fi
if [ "$fullpath" = "" ]; then
fullpath="$1"
fi

# Is the sed/ls magic portable?
if [ -L "$fullpath" ]; then
#fullpath="`ls -l "$fullpath" | awk '{print $11}'`"
fullpath=`ls -l "$fullpath" |sed -e 's/.* -> //' |sed -e 's/\*//'`
fi
dirname $fullpath
}

# Set the home if not already set.
if [ "${GOOGLEEARTH_DATA_PATH}" = "" ]; then
GOOGLEEARTH_DATA_PATH="`FindPath $0`"
fi

LD_LIBRARY_PATH=.:${GOOGLEEARTH_DATA_PATH}:${LD_LIBRARY_PATH}
export LD_LIBRARY_PATH

# Let's boogie!
if [ -x "${GOOGLEEARTH_DATA_PATH}/googleearth-bin" ]
then
cd "${GOOGLEEARTH_DATA_PATH}/"
exec "./googleearth-bin" "$@"
fi
echo "Couldn't run Google Earth (googleearth-bin). Is GOOGLEEARTH_DATA_PATH set?"
exit 1

# end of googleearth ...

Hoe kan ik dit oplossen?

Bedankt voor jullie adviezen voor Ubuntu, overigens een heerlijk OS.

perro30

  • Gast
Re: iscan en googleearth
« Reactie #1 Gepost op: 2010/07/21, 23:11:48 »
Het iscan probleem is opgelost, iscan-data als deb-bestand gevonden, geïnstalleerd, iscan zelf gede-installeerd en weer geïnstalleerd, alle *.conf en zo waren al goed, desktop heropgestart en ja hoor, zowel "sudo iscan" als normaal opstarten via het icoon in Grafisch en in GIMP, het gaat allemaal keurig, probleemloos.

Blijft alleen dat GoogleEarth probleem over, heb de rechten nagekeken in het script, eigenaar heeft alle rechten, groepen en anderen slechts lezen. Dus daar ligt het probleem niet.
Het eind in dat script zegt dus:
Citaat
echo "Couldn't run Google Earth (googleearth-bin). Is GOOGLEEARTH_DATA_PATH set?"
Wat bedoelen ze daarmee, hoe kan dat worden geconfigureerd, gecompileerd of wat dan ook, of ligt het nog ergens anders?
Hoor het graag, vast bedankt voor het advies.
 

Offline Stijnen

  • Lid
Re: iscan en googleearth
« Reactie #2 Gepost op: 2010/07/22, 12:39:06 »
Het komt mij niet bekend voor in ieder geval, maar ik vraag mij af hoe jij Google Earth hebt proberen te installeren, aangezien jij het over een script hebt? Ik installeer het gewoon via de .deb package in de Medibuntu repository, waar je onderaan de juiste architectuur moeten kiezen (32 of 64 bit):
http://packages.medibuntu.org/lucid/googleearth.html

Geen idee of het de meest recente versie is.
superstition, dogma, faith, spirituality, astrology? Thank god there is science!

perro30

  • Gast
Re: iscan en googleearth
« Reactie #3 Gepost op: 2010/07/27, 12:58:25 »
Ha Stijnen, ik heb alle dependencies, daaraan geen gebrek, ook alle juiste versies, d.w.z. vaak > wat wordt aangegeven op die site die je hebt aangegeven.
Ik heb geen Medibuntu, maar Ubuntu Lucid 64 bits.
Of maakt dat niet uit?

Dan las ik nog ergens over een soortgelijk probleem:

Citaat
mocht je compositing gebruiken, schakel die eens uit en zie of googleearth dan wel wil starten.

bij gnome betekent dat dat je ipv compiz metacity als window manager moet gebruiken, en bij kde dat je in de systeeminstellingen bij bureaublad de desktopeffecten moet uitzetten.

Wat de crashlog betreft, dat is een backtrace die alleen interessant is voor programmeurs.
Als leek kun je daar helemaal niets nuttigs uit halen over wat nu de crash veroorzaakte..

wat is "compositing"?
Ik zie alleen:
libxcomposite1 (X11 composite extension library)
libxcomposite1-dbg (X11 composite extension debug package)
libxcomposite1-dev (X11 composite extension development headers)

Moet ik deze de-installeren en gaat er dan niets mis met de beeldscherminstellingen?


Is dat de mogelijke oplossing of weet jij waat daarmee bedoeld wordt (heb ook Gnome)???

Hoor het graag.

Re: iscan en googleearth
« Reactie #4 Gepost op: 2010/07/27, 13:04:04 »
Citaat
Ik heb geen Medibuntu, maar Ubuntu Lucid 64 bits.

Medibuntu is een download repo die je bij je Systeem => Beheer => Softwarebronnen moet activeren hoor, géén besturingssysteem.  ;)
Laptop MSI U123 (160 GB) 1 GB ramMint Cinnamon 18 LTS
Laptop Toshiba Tecra  (80GB) 2 GB ram Fedora 24
Dell Latitude D600 Pentium M 1400MHz 512MB ram
Bouwjaar 2003 met Debian 8 (Jessie)

perro30

  • Gast
Re: iscan en googleearth
« Reactie #5 Gepost op: 2010/07/28, 09:20:49 »
Hartelijk bedankt, die Medibuntu GoogleEarth geïnstalleerd, samen met een GoogleEarth package vanuit Synaptic, en voilà, GoogleEarth doet het keurig. Nogmaals bedankt.