Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: eee pc t91 (niet de MT) touchscreen. kan de uiterste randen niet berijken  (gelezen 1705 keer)

Offline bs012

  • Lid
    • Linux bronnen
Ik heb sinds gisteren een eee pc t91. Alles werkt geweldig recht uit de doos.
- WLAN, geluid, SSD drive SD video. doen het allemaal.

Zelfs het touchscreen werkt zonder aanpassing alleen is er 1 vervelend dingetje.
In het midden van het scherm gaat alles goed maar als ik richting de randen beweeg dan blijft de muis achter. Als ik met het pennetje in de hoek van het scherm klik dan blijft de muis "steken" halvewege de titelbalk en net 2 schuifbalken vanaf de kant.

Uiteraard heb ik het internet en alle fora afgestruint bv, hier http://wiki.eeeuser.com/ubuntu_9.10_on_the_t91_t91mt lees ik dat er een evtouch server is. Die kan ik installeren maar het beloofde calibratie programma calibrate-touchscreen wordt niet meegeleverd. Wel een script calibrate.sh maar dat zegt dat er geen evtouch compatible apparaat wordtgevonden.

Is er iemand die:
- ook een t91 heeft en al heeft uitgevonden hoe dit opgelost kan worden.
- genoeg verstand van Xorg heeft om mij te kunnen vertellen hoe ik een input apparaat configureer

bvd, Thomas

Offline bs012

  • Lid
    • Linux bronnen
Ondertussen heb ik bij een andere distro het scherm gecalibreerd.

Ik heb hierbij xinput_calibrator gebruikt. maar ik denk niet dat dat had gehoeven.
Het gaf me wel inspiratie. Het bestand waar het uiteindelijk om draaid is:

/etc/X11/xorg.conf.d/99-calibration.conf

en de inhoud is redelijk simpel:

Section "InputClass"
Identifier "calibration"
MatchProduct "IDEACOM  IDC 6680"
Option "Calibration" "250 7850 450 8000"
EndSection

De getallen heb ik bij elkaar moeten gokken. De eerste 2 gaan over de horizontale calibratie en de laatste twee over verticaal.

misschien helpt het iemand.

FrSu

  • Gast
Ben wel benieuwd naar een T91 met Linux Ubuntu. Kan je me iets vetrellen over jouw ervaringen tot nu toe? Is het een dualboot?

Groet,
Frits ;)

Offline Mycen

  • Lid
Ondertussen heb ik bij een andere distro het scherm gecalibreerd.

Ik heb hierbij xinput_calibrator gebruikt. maar ik denk niet dat dat had gehoeven.
Het gaf me wel inspiratie. Het bestand waar het uiteindelijk om draaid is:

/etc/X11/xorg.conf.d/99-calibration.conf

en de inhoud is redelijk simpel:

Section "InputClass"
Identifier "calibration"
MatchProduct "IDEACOM  IDC 6680"
Option "Calibration" "250 7850 450 8000"
EndSection

De getallen heb ik bij elkaar moeten gokken. De eerste 2 gaan over de horizontale calibratie en de laatste twee over verticaal.

misschien helpt het iemand.

Grappig, ik had hetzelfde probleem, (met dezelfde Asus EEE PC T91 (niet MT)) en na veel rondtobben heb ik bijna hetzelfde pad gelopen tot de oplossing.

Toch een klein verschilletje. Ik had al eerder deze post gelezen, daarmee lukte het me niet, omdat bij mij de xorg.conf.d folder niet in /etc/X11/ stond, maar /usr/share/X11/. Toen ik eenmaal daar het configuratiebestand van de xinput_calibrator had aangemaakt, was de calibratie slechter dan ooit. Maar met aanpassen van de getallen (veel werk, maar makkelijk, ik kwam uit op "215 7930 430 8000", bijna hetzelfde) werd het perfect.

Bij mij was dus de oplossing dit pad te gebruiken: /usr/share/X11/xorg.conf.d/99-calibration.conf
met ±dezelfde inhoud als bs012 citeert. Ik moest dit bestand zelf aanmaken. Even uit/inloggen en het is aangepast.

Ervaringen?
Het is geen snelle laptop, en dat merk je ook onder ubuntu. De standaard Ubuntu (12.04 momenteel, maar eerdere ook) is erg zwaar, en draait slecht. Lubuntu (geprobeerd bij 12.04) gaat eigenlijk veel beter.  Dat kan ik zeer aanraden bij deze laptop. Ik heb ook XP erop staan, maar dat gebruik ik niet. om 1 of andere reden is ie daar z'n wifi drivers kwijtgeraakt, en zonder internet is het leven gewoon niet hetzelfde. Anderzijds ben ik te lui om het eraf te halen.

Maarten