Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Vraagje over Grub  (gelezen 662 keer)

Vraagje over Grub
« Gepost op: 2010/01/06, 12:45:33 »
Hallo allemaal,

Ik heb een vraag over grub. Ik heb nu 2 harde schijven met op elk van deze schijven Ubuntu 9.10. Dat komt omdat ik eerst maar één schijf had en toen ik de tweede erbij heb geplaatst, heb ik Ubuntu geherinstalleerd op de nieuwe schijf. Ik heb grub laten installeren op de nieuwe schijf (/dev/sda). Nu wil ik Ubuntu verwijderen van de tweede schijf (/dev/sdb) om op deze schijf windows xp te installeren.

Nu ziet grub er ongeveer als volgt uit: GNU GRUB version 1.97 beta4
-Ubuntu, Linux 2.6.31-16-generic
-Ubuntu, Linux 2.6.31-16-generic (recovery mode)
-Ubuntu, Linux 2.6.31-14-generic
-Ubuntu, Linux 2.6.31-14-generic (recovery mode)
Memory test (memtest 86+)
Memory test (memtest 86+, serial console 115200)
-Ubuntu, Linux 2.6.31-16-generic (on /dev/sdb)
-Ubuntu, Linux 2.6.31-16-generic (recovery mode) (on /dev/sdb)
-Ubuntu, Linux 2.6.31-14-generic (on /dev/sdb)
-Ubuntu, Linux 2.6.31-14-generic (recovery mode) (on /dev/sdb)

Nu vraag ik me af hoe ik dat het beste aanpak. Als ik via gParted de ubuntu partities op /dev/sdb verwijder, zal ik dan geen problemen krijgen met grub? Zal grub merken dat deze partities er niet meer zijn? En wanneer ik op /dev/sdb windows xp installeer, zal grub dat dan ook merken of heb ik hiervoor een andere opstartlader nodig? In mijn BIOS kan ik enkel booten vanop de eerste harde schijf (/dev/sda). Ik dacht ook nog op /dev/sdb of op /dev/sda Fedora linux ofzo te draaien, kan ik die dan ook opstarten via grub? En kan je ook niet instellen dat Ubuntu automatisch opstart tenzij ik op een bepaalde knop druk om een ander OS te kiezen?

Een laatste vraag: Ubuntu, Linux 2.6.31-14 is dat de versie met een oudere kernel? Kan het kwaad dat die ertussen blijft staan of niet?
"Free as in freedom"

Re: Vraagje over Grub
« Reactie #1 Gepost op: 2010/01/06, 15:22:23 »
Niemand ???
"Free as in freedom"

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Vraagje over Grub
« Reactie #2 Gepost op: 2010/01/06, 16:52:03 »
Niemand ???

En dat na ruim tweeënhalf uur wachten, zeg........... :o
Misschien zou je iets meer geduld moeten hebben?