Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: xubuntu - Joomla  (gelezen 1024 keer)

serpent

  • Gast
xubuntu - Joomla
« Gepost op: 2008/05/05, 11:42:40 »
Hallo

ik ben echt een leek op gebied van ubuntu maar toch de stap gezet

ik wil graag een webserver draaien met joomla
geinstalleerd heb ik xubuntu ivm het lage geheugen wat ie nodig heeft
daarop heb ik lampp geinstallerd

tot zover lukte het , nu wil ik joomla in de map plaatsen maar ik heb geen rechten in de map /opt
dus loop ik vast ik ben bezig geweest met chmod  maar ergens doe ik waarschijnlijk wat verkeerd
en vind het ook erg omslachtig

de vraag is nu dus is er een simpele manier om de rechten te wijzigen van de map zodat ik de rest kan installeren

kurosaki_ichigo

  • Gast
xubuntu - Joomla
« Reactie #1 Gepost op: 2008/05/05, 12:17:45 »
opt is een root map dus zul je moeten inloggen als root hoe dat in xubuntu gaat weert ik niet in kde4 heb ik een root browser tot beschikking.

serpent

  • Gast
xubuntu - Joomla
« Reactie #2 Gepost op: 2008/05/05, 12:26:28 »
ik heb geprobeerd om als root in te loggen maar dat ondersteund ie niet  ik kam me wel root rechten geven maar dan nog .......

ben nu ubuntu-6.06-server-i386.iso aan het downen kijken of dat wat is

in idergav

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
xubuntu - Joomla
« Reactie #3 Gepost op: 2008/05/05, 12:31:21 »
In een terminal scherm kan je met chown de eigenaar veranderen in jezelf i.p.v. root.
Hierna met chmod de rechten voor anderen aanpassen.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline DarkStar

  • Lid
    • Mijn persoonlijke website
xubuntu - Joomla
« Reactie #4 Gepost op: 2008/05/05, 13:08:15 »
Vraag: waarom wil je joomla in de map /opt steken?
Ik draai thuis een webserver en ik heb mijn joomla site in de /var/www gestoken, dat is de map die standaard gebruikt wordt door apache2. Ik heb daar nog een subdirectory aan toegevoegd voor Joomla zodat ik via http:///joomla er aan kan.
Je bent de 6.06 server aan het downloaden zei je. Gebruik maar de 8.04 server dan, is wat makkelijker om bv. LAMP te installeren en vraagt volgens mij niet meer van je systeem dan de 6.06. De server is trouwens 'command-line only', het is maar dat je het weet ;)

° Bezoek mijn blog Digital (in)Sanity °

tuxido_devito

  • Gast
xubuntu - Joomla
« Reactie #5 Gepost op: 2008/05/05, 13:11:52 »
start een terminal en tik in: sudo chmod 777 helpt dit?

serpent

  • Gast
xubuntu - Joomla
« Reactie #6 Gepost op: 2008/05/05, 18:36:20 »
heb nu inderdaad inmiddels 8.04 draaien eerst de server nu de desktop " vrije dag wat zal ik zeggen "  
loop tegen de zelfde hik aan puur gebrek aan kennis , maar goed de volhouder wint , me verstand zeg dat ik op de server versie uit moet komen maar eerst onder desktop maar wat geprobeerd
de optie die zijn aangegeven ga ik eerst proberen , vroeger veel met basic gewerkt lijkt er wel een beetje op ergens

wat betrefd de map opt  dit heb ik ergens gelezen dat ik die moest gebruiken  dus ik als leek doe dat maar

het vervolg horen jullie nog


bedankt zover