Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Shotwell import traag ...  (gelezen 2500 keer)

Offline Kurt DM

  • Lid
Shotwell import traag ...
« Gepost op: 2017/06/27, 09:56:20 »
Wanneer we foto's proberen importeren vanaf een camera (Nikon 3100) gaat het onnoemelijk traag. We hebben de camera ongeveer één uur aangesloten en nog was het proces niet beëindigd. Ik heb eens gekeken met iotop en top maar zie zo goed als geen shotwell tussen de processen. Het shotwell scherm wordt regelmatig donker wat zou wijzen op zware belasting van de processor maar ik kan vlot verder werken met mijn andere programma's terwijl ik dit zie gebeuren.

Heeft iemand een idee wat er hier gebeurt?

Een extra vraagje: ik vermoed dat een import fase eerst gaat zien wat er al geïmporteerd is van de camera en dat daarna enkel de "nieuwe" foto's worden binnengehaald.

Re: Shotwell import traag ...
« Reactie #1 Gepost op: 2017/06/27, 10:19:57 »
Haal het mem kaartje uit je camera en stop het rechtstreeks in je cardreader.
Dat gaat altijd sneller dan via een kabeltje je camera aansluiten.

En de specs van je kaartje zijn natuurlijk ook van invloed (hoewel lezen meestal wel meevalt).
(ik neem aan dat je geen USB 1 hebt?)

Offline MKe

  • Lid
Re: Shotwell import traag ...
« Reactie #2 Gepost op: 2017/06/27, 11:38:37 »
Hoeveel foto's heb je al in Shotwell? Shotwell gebruikt aan de achterkant een sqlite database om de metadata van de foto's bij te houden. Niet de meest efficiente manier om dingen op te slaan. Het kan zijn dat deze database traag is geworden. Dit kan zijn omdat de tabel gelocked is of dat hij domweg te groot is geworden.

Kijk iig even of er een sqlite proces bezig is.

P.S. overigens is dit database gedoe van Shotwell de reden dat ik dit programma niet meer gebruik. Ik maak nu gebruik van een simpele bashscript om foto's op datum te sorteren en gebruik een simpele viewer om hier in te browsen. Mijn voorkeur gaat hierbij uit naar Geeqie als grafische fotobrowser en feh op de commandline.
« Laatst bewerkt op: 2017/06/27, 11:41:10 door MKe »
Mijn blokkendoos blog: http://mke21.wordpress.com/

Offline Kurt DM

  • Lid
Re: Shotwell import traag ...
« Reactie #3 Gepost op: 2017/06/27, 12:36:27 »
Bedankt voor jullie antwoord.

Aan vuurvosje : de kaart is een sdhc en ik kan ze niet gelezen krijgen in mijn cardreader. De PC is van 2006 en ik vermoed dat dit formaat nog niet bestond (er staat gewoon sd op de reader)

Aan MKE: ik zie dat shotwell reeds een goede 4000 foto's in de bibliotheek heeft, dat zal zo ongeveer 1,2 Gb aan storage zijn. Met top zie ik wel geen sqlite processen.

Re: Shotwell import traag ...
« Reactie #4 Gepost op: 2017/06/27, 12:48:36 »
Een losse cardreader heb je al voor een paar euro.
Heb je wel USB 2?

Offline MKe

  • Lid
Re: Shotwell import traag ...
« Reactie #5 Gepost op: 2017/06/27, 13:29:05 »
Bedankt voor jullie antwoord.

Aan vuurvosje : de kaart is een sdhc en ik kan ze niet gelezen krijgen in mijn cardreader. De PC is van 2006 en ik vermoed dat dit formaat nog niet bestond (er staat gewoon sd op de reader)

Aan MKE: ik zie dat shotwell reeds een goede 4000 foto's in de bibliotheek heeft, dat zal zo ongeveer 1,2 Gb aan storage zijn. Met top zie ik wel geen sqlite processen.
Oh, 4000 foto's is geen probleem. Ik heb 30.000+ foto's ;)

Overigens vond ik dit: https://mail.gnome.org/archives/shotwell-list/2014-October/msg00010.html, precies over jouw camera.
Deze geven de volgende oplossing:
Citaat
I have improved the speed of image download from my camera by installing exfat support.

See:

https://answers.launchpad.net/ubuntu/+question/252075

I had tried to bypass the camera problem by plugging the SD card directly into a card-reader slot on my iMac,
and the resulting error message led me to the link above.

I can now copy my images into Shotwell using the camera’s USB connection or copy direct - in general, I
prefer to leave the card in the camera, as mechanical damage is less likely.

Offline Kurt DM

  • Lid
Re: Shotwell import traag ...
« Reactie #6 Gepost op: 2017/06/27, 13:41:09 »
Ja, ik heb usb 2.0. Een losse card reader kan een optie zijn.

Even verder zoekend vind ik bij ./cache/shotwell/shotwell.log het volgende bericht :

L 2324 2017-06-27 12:39:22 [MSG] main.vala:385: Shotwell Fotobeheer 0.22.0
L 2324 2017-06-27 12:39:22 [MSG] main.vala:43: Verifying database ...
L 2324 2017-06-27 12:41:29 [CRT] page_get_view: assertion 'IS_PAGE (self)' failed
L 2324 2017-06-27 12:41:29 [CRT] data_collection_contains: assertion 'IS_DATA_COLLECTION (self)' failed

Ik heb ondertussen ook de db gevonden, die staat op ./local/share/shotwell/data

Offline MKe

  • Lid
Re: Shotwell import traag ...
« Reactie #7 Gepost op: 2017/06/27, 18:14:51 »
Dat lijkt toch idd op een SQL error als dit inderdaad iets met het probleem te maken heeft. Hij doet hier een check op de database en assertion errors geven aan dat het systeem bij de tests niet het antwoord geeft waar de programmeur verwacht. Het kan ook gewoon zijn dat die tests verouderd zijn en dat het dus niets zegt.

Re: Shotwell import traag ...
« Reactie #8 Gepost op: 2017/06/27, 21:49:11 »
Hallo, vergeet Shotwell even. Sluit je Nikon aan met een usb-kabel, zet de camera aan, er verschijnt een nieuw bestandsbeheervenster met je foto's, kopieer die naar de map waar je ze hebben wilt. 100 foto's raw+jpg-large moet je zo binnen een minuut (plusminus) kunnen overpiepen. Geen usb3 of firewire of weet ik wat voor nodig.

Offline Kurt DM

  • Lid
Re: Shotwell import traag ...
« Reactie #9 Gepost op: 2017/06/28, 10:16:57 »
Inderdaad Paul, dat is misschien het makkelijkste.

Offline rico70

  • Lid
Re: Shotwell import traag ...
« Reactie #10 Gepost op: 2017/06/28, 10:57:25 »
Inderdaad Paul, dat is misschien het makkelijkste.
Ik weet het wel zeker ;)
Ik doe al jaren niet anders.
Map anmaken met de datum en een korte omschrijving bv : 20170628DagjeUItInAmsterdam
De foto's zelf hernoem ik altijd van iets als P1056789 naar P1056789DagjeUitInAmsterdam

Offline MKe

  • Lid
Re: Shotwell import traag ...
« Reactie #11 Gepost op: 2017/06/28, 12:49:53 »
Daar heb ik zelfs een standaard scriptje voor die de mappen structuur maakt op basis van EXIF data en de foto's naar de juiste plek kopieert.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Shotwell import traag ...
« Reactie #12 Gepost op: 2017/06/28, 18:27:58 »
Ik werk met Shotwell, maar ik kopieer ook zelf mijn foto's via bestandsbeheer naar folders met als naam "yyyy-mm-dd Beschrijving". Shotwell is dan zo ingesteld dat mijn fotodirectory ook de directory is van Shotwel. Er staat aangevinkt in de Shotwell voorkeuren dat Shotwell moet uitkijken voor nieuwe bestanden ("Watch directory for new files"). Bij het opstarten zal Shotwel l de nieuwe bestanden vinden en automatisch importeren in de databank. Dat gaat veel sneller - de fotos worden enkel "bekeken" en moeten niet eerst over een trage verbinding met een geheugenkaartje kaartje naar de Shotwell directory gekopieerd worden.

Offline Nero

  • Lid
Re: Shotwell import traag ...
« Reactie #13 Gepost op: 2017/06/29, 13:10:29 »
Voor het importeren cq sorteren van foto's gebrijk ik het comando-lijn tooltje exiftool.exiftool -P -v -o . -ext jpg '-Directory</home/nero/Pictures/${model;tr/0-9A-Za-z/_/sc}$DateTimeOriginal' '-FileModifyDate<createdate#' -d /%Y/%m/ -if '$Make' -r /media/nero/Canon_IXUSDaarmee worden de foto's gesorteerd op camera model en datum (jaar/maand). De tijdstempel van het bestand wordt ook gelijk gezet aan deze uit de EXIF informatie.

Offline Kurt DM

  • Lid
Re: Shotwell import traag ...
« Reactie #14 Gepost op: 2017/06/29, 15:10:08 »
Kennen jullie een manier om ervoor te zorgen dat shotwell niet automatisch gaat opstarten bij het aansluiten van de camera en als zodanig de verbinding met de camera gaat claimen? Wanneer ik probeer te kijken naar de files op de camera via het clicken op het camera icoontje heb ik dat indruk dat dit heel traag werkt. Ik zou liever via usb en file manager de files bekijken en kopiëren naar de gewenste locaties om eventueel daarna met shotwell verder te werken met de foto's.

Offline wowo

  • Lid
Re: Shotwell import traag ...
« Reactie #15 Gepost op: 2017/06/29, 15:16:12 »
Bij Ubuntu:
Ga naar Systeeminstellingen (radartje rechtsboven) > Systeem > Details > Verwijderbare media > Foto's
Ik heb hier ingevuld "Niets doen".
Overigens heb ik overal "Niets doe" ingevuld en ook "Nooit vragen en ook geen toepassingen starten als media ingevoerd worden" heb ik aangevinkt.
Ik hou er namelijk niet van dat mijn pc zomaar iets automatisch doet. ;)
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Offline Kurt DM

  • Lid
Re: Shotwell import traag ...
« Reactie #16 Gepost op: 2017/06/30, 23:16:10 »
Bij Nero zie ik dat de camera gemount is onder /media/nero/naamvandecamera.
Ik zie bij mij niet zoiets in media/username als ik de camera met de usb verbind.
Ik heb al gezocht met dmesg en fdisk -l en mount om te trachten uit te vinden hoe de camera geconnecteerd is maar ik vind niets.

Offline Nero

  • Lid
Re: Shotwell import traag ...
« Reactie #17 Gepost op: 2017/07/01, 15:58:32 »
Ik heb gewoon het SD kaartje zo genoemd. De camera zelf is hier niet aangesloten, wel het kaartje in een lezer gestopt.

Offline jolo

  • Lid
Re: Shotwell import traag ...
« Reactie #18 Gepost op: 2017/07/01, 17:50:53 »
camera (Nikon 3100)
Bedoel je een Nikon Coolpix 3100? Die staat in deze hyperlink https://wiki.ubuntu.com/HardwareSupportComponentsMultimediaDigitalCamerasNikon
Daarin staat bij comments
Citaat
Camera mounts as a USB Mass Storage device on the desktop. I found that changing the camera's setup to PTP (Setup - USB - PTP) made gphoto import more smoothly.


Had je de camera instellen op PTP al geprobeerd? Of als deze al op PTP stond, probeer dan de camera als USB Mass Storage device.

Overigens is de sdhc via een usb cardreader niet altijd sneller, dan de camera. Want als ik dat test via Ubuntu 14.04 Schijven (gnome-disk-utility) dan heeft de sdhc in de Sanyo camera een leessnelheid van 8 MB/s. Daarentegen heeft de sdhc in de usb 2.0 Sweex cardreader een leessnelheid van 4,7 MB/s.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline Kurt DM

  • Lid
Re: Shotwell import traag ...
« Reactie #19 Gepost op: 2017/07/02, 11:39:42 »
Aan jolo : ik heb een NIKON D3100 spiegelreflex. Ik heb in de documentatie gekeken en het menu doorlopen maar geen mogelijkheid gevonden om de manier van usb communicatie te veranderen (ik zoek ook nog even verder op google). Wat is eigenlijk het verschil tussen beide modes?

Offline Kurt DM

  • Lid
Re: Shotwell import traag ...
« Reactie #20 Gepost op: 2017/07/02, 11:46:38 »
Ik vind inderdaad op bv. dpreview dat de NIKON D3100 enkel in ptp mode werkt.

Offline jolo

  • Lid
Re: Shotwell import traag ...
« Reactie #21 Gepost op: 2017/07/02, 14:39:20 »
Als de camera als USB Mass Storage device wordt gebruikt, wordt deze gezien als een verwisselbare schijf. Zodat je de leessnelheid zou kunnen checken met Schijven (gnome-disk-utility). Zie verder het antwoord van Mark in deze hyperlink https://photo.stackexchange.com/questions/81688/difference-between-usb-mass-storage-mode-and-mtp-or-ptp-mode

Krijg je bij het inpluggen van de ingeschakelde camera, het "Vragen wat te doen" dialoog te zien? Zodat je kunt kiezen uit Shotwell (of een vergelijkbaar programma) en "Map openen". Daarvoor zou Systeeminstellingen > Details > Verwisselbare media > Foto's behoren te staan op "Vragen wat te doen".

Zo te zien wordt NIKON D3100 in ieder geval ondersteund door darktable, en gphoto. Dit kun je controleren met het terminalvenstercommando gphoto2 --auto-detect  [Enter]
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline Kurt DM

  • Lid
Re: Shotwell import traag ...
« Reactie #22 Gepost op: 2017/07/02, 15:09:05 »
Ja klopt jolo. Ik heb ondertussen dit gevonden:

Wanneer een camera aangekoppeld wordt met usb "bemoeit" gphoto2 zich ermee en zet de foto’s in:
/run/user/1000/gvfs/gphoto2:host=%5Busb%3A001%2C006%5D/DCIM/101D3100

Wanneer je dus een command file wil maken om zaken te automatiseren moet je eventueel deze dir gebruiken.  Hopelijk blijft de naam behouden tussen de verschillende reboots van het systeem. Anders is er waarschijnlijk volgende optie (gevonden op internet):

Installeer gphotofs package:
sudo apt-get install gphotofs
Creëer directory
mkdir /home/<user>/camera
en mount
sudo gphotofs /home/<user>/camera

Dan heb je een "normaal leesbare" dir.

Re: Shotwell import traag ...
« Reactie #23 Gepost op: 2017/07/02, 21:52:31 »
Maar waarom nu zo moeilijk doen? Verbind die Nikon met een usb-kabel met je pc, zet 'm aan en er verschijnt een bestandsbeheerder op je scherm. Klik op de map DCIM, dan op de map waar je foto's staan, doe Ctrl+A om alles te selecteren, dan Ctrl+C om alles te kopiëren, dan ga je naar de map waar je de foto's wilt plaatsen en je doet Ctrl+V om alle foto's in die map te 'plakken'. That's it, that's all. Ik doe dat al 17 jaar zo.

Offline Kurt DM

  • Lid
Re: Shotwell import traag ...
« Reactie #24 Gepost op: 2017/07/04, 10:26:41 »
Ja inderdaad Paul, en vanaf nu doe ik dat ook. De info in mijn laatste post is enkel om te gebruiken als je eventueel met een exif tool het binnenhalen wil automatiseren. Ook is het interessant om de oorzaken van problemen te kennen, zo staan we qua kennis gewoon een stap verder.