Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Pictogram koppelen aan bepaalde extensie  (gelezen 6101 keer)

Offline Mikkel

  • Lid
Pictogram koppelen aan bepaalde extensie
« Gepost op: 2008/06/29, 00:14:48 »
Is het mogelijk om een bepaald (zelfgekozen) pictogram te koppelen aan álle bestanden met dezelfde extensie?

Onder Windows kun je bij de mapopties een bepaald programma koppelen aan een bepaalde bestandsextensie, waardoor alle bestanden op de harde schijf met diezelfde extensie automatisch het pictogram van dat bepaalde programma krijgen.
Nu heb ik in Ubuntu via de Eigenschappen van een .mht-bestand een ander pictogram uitgezocht, maar blijkt alleen dat ene bestand een ander pictogram gekregen te hebben.

Er staan nogal wat van dergelijke bestanden op de harde schijven, en om die nu allemaal één voor één van een ander pictogram te gaan voorzien........... Er moet in Ubuntu toch ook een trucje zijn om in één keer alle .mht-bestanden een ander pictogram te geven, hoop ik.

Pictogram koppelen aan bepaalde extensie
« Reactie #1 Gepost op: 2008/06/29, 01:10:06 »
Systeem>Voorkeuren>Standaard toepassingen is een mogelijkheid, voor de standaard toepassingen E-Mail etc.
Rechts klikken op een bestand Eigenschappen> tabje Openen met  er staan wat mogelijkheden waar je uit kan kiezen of zelf een programma toevoegen.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline vanadium

  • Lid
Pictogram koppelen aan bepaalde extensie
« Reactie #2 Gepost op: 2008/06/29, 10:54:56 »
Het gaat hier niet over het veranderen van een standaardapplicatie, wel over het aanpassen van een icoon waarmee een document van een bepaald programma wordt weergegeven (als "preview" in Nautilus "af" staat). Ik denk niet dat je dat in gnome op een eenvoudige manier kan. Als je weet welk icoonbestandje gebruikt wordt, kan je dat gaan aanpassen.

Offline Mikkel

  • Lid
Pictogram koppelen aan bepaalde extensie
« Reactie #3 Gepost op: 2008/06/29, 12:35:55 »
Het gaat inderdaad om het pictogram.
Onder Windows XP bijvoorbeeld gebruik ik Winamp als standaardspeler voor alle muziekbestanden. In de opties van Winamp geef je aan dat je hem wilt gebruiken voor alle muziekbestanden, die daarna automatisch het Winamp-pictogram krijgen. Je kunt zelfs in de mapopties van de Verkenner 'een' bestandsextensie toewijzen aan een programma dat met die extensie helemaal niet overweg kan, maar dan nog krijgen alle bestanden met die ene extensie het (verkeerde) pictogram van dat programma.

Een .mht-bestand is een onder Windows opgeslagen complete website in één bestand. Om die onder Ubuntu door Firefox te laten openen, heb ik de extensie UnMHT in Firefox geïnstalleerd. Nu wil ik graag in Nautilus een ander, opvallender, pictogram aan .mht-bestanden koppelen. Ik hoopte dat dat een kwestie was van via de Eigenschappen van een .mht-bestand en een klik op het pictogram op tabblad Eenvoudig, een ander uitzoeken in /usr/share/app-install/icons. Dát is geen enkel probleem, maar alleen het pictogram van dat ene bestand is gewijzigd, terwijl ik aannam dat daarmee alle .mht-bestanden hetzelfde pictogram zouden krijgen.
Jammer als dat niet zou kunnen. :(


Vanadium, wat bedoel je hier precies mee: 'Als je weet welk icoonbestandje gebruikt wordt, kan je dat gaan aanpassen.'
Ik weet welk pictogram ik gekozen heb voor het .mht-bestand dat ik aangepast heb, is er dan wel een manier om de rest van die bestanden in één handeling datzelfde pictogram te geven?

Pictogram koppelen aan bepaalde extensie
« Reactie #4 Gepost op: 2008/06/29, 22:31:57 »
Ik snap dat het om het pictogram gaat.
Voor het instellen van een programma voor een extensie en alle bestanden zie het tweede deel van de post.  Ik dacht wat in gconf-editor te vinden, 1. ALT+F2  2. gconf-editor 3. Apps --> Nautilus kan je wel wat instellingen veranderen, alleen om welk icoon bestand het gaat  dat heb ik nog niet kunnen vinden.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Mikkel

  • Lid
Pictogram koppelen aan bepaalde extensie
« Reactie #5 Gepost op: 2008/06/29, 23:48:07 »
Citaat van: Gijsbert
Voor het instellen van een programma voor een extensie en alle bestanden zie het tweede deel van de post.
In ieder geval bedankt voor het meedenken. :)
Dat ik een bepaald pictogram wil koppelen aan een bestandsextensie die niet echt bij een programma hoort, maakt het er zeker niet eenvoudiger op?