Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: het lukt maar niet, een icoon op de desktop voor een drive  (gelezen 906 keer)

philvdk

  • Gast
het lukt maar niet, een icoon op de desktop voor een drive
« Gepost op: 2007/10/22, 05:31:01 »
Heb zowat alles geprobeerd, maar uiteindelijk lukt het me niet om een link te leggen naar een gemounte drive.

Ik heb een tweede vaste schijf in de computer geherformatteerd naar etx3 en in fstab een automatische mount toegewezen voor deze partitie.

het device is /dev/sdb1 en wordt gemount op /mnt/data

Dat werkt, ik heb de rechten zo gezet dat ik als user op die schijf kan schrijven en lezen. Maar het lukt me maar niet om via de cmd-lijn of in de gui een link te leggen naar die directory. Ik zou graag op een snelle manier toegang hebben tot data.

Ik had ook al geprobeerd in fstab om de drive te mounten als /media/disk in de hoop dat er een icoon zou verschijnen zoals mijn externe usb disk (gaat vanzelf) maar het wil niet lukken.

Is er desondanks een optie om dit alsnog te bewerkstelligen.
dank u

philvdk

  • Gast
het lukt maar niet, een icoon op de desktop voor een drive
« Reactie #1 Gepost op: 2007/10/22, 05:36:48 »
ok, toch gelukt, triestig dat ik dit niet door had, mag geen had link zijn maar moet symbolisch zijn ... al begrijp ik het niet echt wat hiermee bedoeld wordt, echter nu lukt het wel

ln -s /mnt/data /home/philippe/Desktop

Blijft die link nu bestaan? of moet die telkens bij een nieuw aanlog gemaakt worden ?

Offline mcgyver

  • Lid
het lukt maar niet, een icoon op de desktop voor een drive
« Reactie #2 Gepost op: 2007/10/22, 09:48:13 »
Wil je het niet in je bovenpanel hebben staan? daar kan je alle partities makkelijk in plaatsen.

philvdk

  • Gast
het lukt maar niet, een icoon op de desktop voor een drive
« Reactie #3 Gepost op: 2007/10/22, 12:26:28 »
Citaat van: mcgyver
Wil je het niet in je bovenpanel hebben staan? daar kan je alle partities makkelijk in plaatsen.
bedoel je met de optie op de werkbalk voor alle schijven te mounten, unmounten ?
ja hoor, verbetering is altijd welkom, I love clean desktops ;-)

Offline mcgyver

  • Lid
het lukt maar niet, een icoon op de desktop voor een drive
« Reactie #4 Gepost op: 2007/10/22, 12:28:44 »
Klik met rechts op je bovenste werkbalk en kies voor:

> toevoegen aan paneel > schijfkoppelaar (even naar onder scrollen) Ik hoop dat dit is wat je wil.

philvdk

  • Gast
het lukt maar niet, een icoon op de desktop voor een drive
« Reactie #5 Gepost op: 2007/10/22, 16:56:07 »
Citaat van: mcgyver
Klik met rechts op je bovenste werkbalk en kies voor:

> toevoegen aan paneel > schijfkoppelaar (even naar onder scrollen) Ik hoop dat dit is wat je wil.
die kende ik al, maar goed, voorlopig stel ik het wel even met die softlink naar de disk, werkt goed zo.

Offline vanadium

  • Lid
het lukt maar niet, een icoon op de desktop voor een drive
« Reactie #6 Gepost op: 2007/10/22, 20:09:53 »
Een "hardlink" is eigenlijk een tweede naam voor eenzelfde bestand. In Unix/Linux wordt naar een bestand verwezen via een nummer, de inode. Een bestandsnaam op zijn beurt verwijst naar die inode. Je kan ook elders op de schijf een tweede bestandsnaam hebben naar diezelfde inode.

De softlink is een klein bestandje dat verwijst naar de naam en lokatie van het gelinkte bestand. In tegenstelling tot hardlinks kan je soft links ook op andere volumes aanmaken. Voor praktische doeleinden gedragen softlinks zich net als een bestand of een directory. Die softlink zal er dus zeker nog zijn volgende keer dat je opstart.