Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Partitie copyeren  (gelezen 1201 keer)

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Partitie copyeren
« Gepost op: 2009/01/18, 11:29:44 »
Op mijn octal-boot test-systeem heb ik een aantal Ubuntu installaties, helaas is deze PC gecrashed (eigen schuld).
Nu vraag ik mij het volgende af:
Kan ik een partitie gewoon copyeren naar een andere partitie, /etc/fstab en /boot/grub/menu.lst aanpassen en dan gebruiken, of zitten er nog meer verschillen in ?
Dit, omdat deze methode een stuk sneller zou moeten gaan, dan een verse installatie.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Partitie copyeren
« Reactie #1 Gepost op: 2009/01/18, 11:31:36 »
Op mijn octal-boot test-systeem heb ik een aantal Ubuntu installaties, helaas is deze PC gecrashed (eigen schuld).
Nu vraag ik mij het volgende af:
Kan ik een partitie gewoon copyeren naar een andere partitie, /etc/fstab en /boot/grub/menu.lst aanpassen en dan gebruiken, of zitten er nog meer verschillen in ?
Dit, omdat deze methode een stuk sneller zou moeten gaan, dan een verse installatie.
Dat kan gewoon.

Offline ivo

  • Lid
Re: Partitie copyeren
« Reactie #2 Gepost op: 2009/01/18, 11:46:11 »
Hoi Ron,

Ja, dat kan.
Het meest eenvoudige is met de "dump" en "restore" tools.


 
There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Partitie copyeren
« Reactie #3 Gepost op: 2009/01/18, 12:11:36 »
Via een rescue cd met partimage, ghost4linux of dergelijke programma's moet dat gewoon lukken.
http://www.sysresccd.org/Main_Page

Offline Ramana

  • Lid
Re: Partitie copyeren
« Reactie #4 Gepost op: 2009/01/18, 12:29:44 »
Goede vraag van Ron. Zijn /etc/fstab en /boot/grub/menu.lst de enige bestanden die je moet aanpassen?
Zijn er nog andere init-bestanden waar iets van de partities staan (in /etc/initramfs-tools/conf.d/resume staat nog de uuid van swap, maar die blijft hetzelfde)?

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Partitie copyeren
« Reactie #5 Gepost op: 2009/01/18, 12:49:35 »
Het lijkt mij dat de UUID van een gekopieerde partitie hetzelfde is als die van het origineel. Anders heb je geen exacte kopie ;)
Je zou eventueel met grep kunnen zoeken op de UUID om te kijken in welke bestanden die allemaal staat.

Edit:
Voorbeeld:
sudo grep -r "uuid" /boot
sudo grep -r "uuid" /etc
Dat zijn de locaties waar ik zo'n instelling zou verwachten.
« Laatst bewerkt op: 2009/01/18, 12:53:35 door Johan van Dijk »

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Partitie copyeren
« Reactie #6 Gepost op: 2009/01/18, 13:07:02 »
Even een tussenstand:
Op dit moment ben ik de eerste install aan het configureren, hierna ga ik een "backup" maken, en deze daarna op de andere partities neerzetten.
Voor het gemak sloop ik alle UUID's er uit en ga ik terug naar de oude notatie (/dev/sdxy).
Ach ...... het enige dat mis kan gaan, is dat ik een aantal uren heb verspild, maar dan heb ik in ieder geval een hoop geleerd en ervaring opgedaan ........

Bedankt allen voor de steun :lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Ramana

  • Lid
Re: Partitie copyeren
« Reactie #7 Gepost op: 2009/01/18, 13:38:36 »
Volg je inspanning met belangstelling :)...