Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: microsoft datadase  (gelezen 644 keer)

marcske1

  • Gast
microsoft datadase
« Gepost op: 2008/05/09, 13:06:04 »
Hallo allemaal ik ben nieuw op dezze forum en ik met ubuntu gaan werken
Mijn vraag is of ik een database (accdb) kan gebruiken met ubuntu en hoe kan ik deze invoegen.
Alvast bedankt en zonnige groetjes

Offline rja

  • Lid
microsoft datadase
« Reactie #1 Gepost op: 2008/05/09, 22:12:01 »
Access werkt niet onder Ubuntu.

Je zou dit onder Wine kunnen proberen.

Er zijn alternatieven zoals OpenOffice gegevensbank -Base.

Offline Tukcedo

  • Lid
    • http://www.tukcedo.nl
microsoft datadase
« Reactie #2 Gepost op: 2008/05/09, 22:18:10 »
Of je zou natuurlijk volledig Ubuntu kunnen gaan en de gegevens exporteren naar bijv. MySQL. Echter, binnen Access (en OpenOffice.org) heb je natuurlijk ook formulieren e.d. en die laten zich heel moeilijk vertalen.
Tukcedo Services - Unix en Linux Consultants
http://www.tukcedo.nl

Offline Jenske

  • Lid
microsoft datadase
« Reactie #3 Gepost op: 2008/06/27, 14:45:52 »
Citaat van: rja
Access werkt niet onder Ubuntu.

Je zou dit onder Wine kunnen proberen.

Er zijn alternatieven zoals OpenOffice gegevensbank -Base.
Da's niet helemaal waar, rja. Je kan wel degelijk Access-databases inlezen in Ubuntu (vb. in OpenOffice, in Kexi en zo zijn er nog een paar). Aanpassingen aanbrengen aan die *.mdb-bestanden is dan weer een ander paar mouwen. Anders gezegd: het lukt niet.

Als je dus een Access-bestand moet overbrengen, gebruik dan een inleesmodule voor de mdb-gegevens (OpenOffice, Kexi en zo zijn er nog wel enkele), "dump" je ingelezen gegevens als tabellen (spreadsheet, CSV-bestand, comma-delimeted o.i.d.) en lees ze dan in in een nieuwe, propere Ubuntu-database (bv. in Base of Kexi).

Ik merk wel op dat Base ver-schrik-kelijk traaaaaaaaaaag draait in vergelijking met MS Access. In feite is het zelfs een schandalig trage database. Het lijkt wel een computerprogramma dat men in de jaren 1985 heeft ontworpen en dat professoren normaliter 's nachts laten doordraaien om van record 24 naar record 25 te gaan.
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM