Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: memory_card HP Officejet mounte en delen m.b.v. samba  (gelezen 874 keer)

Offline Mattie

  • Lid
memory_card HP Officejet mounte en delen m.b.v. samba
« Gepost op: 2010/02/01, 11:05:05 »
Ik heb een thuis-servertje ingericht met Ubuntu 9.10 Desktop.
In de map /media/shares heb ik 3 usb-sticks gemount via fstab resp /media/shares/drive1 ../drive3
M.b.v. chmod 0777 drive1 ..3 heb ik de rechten eerst aangepast.
Nadat dit allemaal goed werkte, leek het me handig om de memory-card van mijn officejet J6410 te delen via dit zelfde servertje.
Hiervoor heb ik het zelfde gedaan als voor mijn usb-sticks.
- Map aangemaakt in /media/shares/scanner
- sudo chmod 0777 /media/shares/scanner
- in fstab aangebracht: /HP6410.local/memory_card /media/shares/scanner cifs guest 0 0
- In smb.conf hoefde niks aangepast, want ik had de hele map /media/shares al gedeeld

Na opnieuw opstarten, had ik toegang tot alle bestanden lokaal op de server. Maar via een client kon ik de map scanner niet benaderen.
Ik krijg een melding "Doel is geen map." o.i.d.

Tot nu toe ben ik al erg trots op mezelf als LINUX-beginner... Nu de scanner-share nog.
Wie ziet er wat ik fout doe?

Offline Rinse

  • Lid
Re: memory_card HP Officejet mounte en delen m.b.v. samba
« Reactie #1 Gepost op: 2010/02/01, 11:10:39 »
hoe zijn de memorycards geformatteerd?

als het FAT betreft, dan moet je de rechten aanpassen in /etc/fstab, en niet met chmod.

Offline Mattie

  • Lid
Re: memory_card HP Officejet mounte en delen m.b.v. samba
« Reactie #2 Gepost op: 2010/02/01, 11:31:21 »
Bedankt voor je snelle reactie.

Inderdaad als FAT.
Ik heb in fstab:  /HP6410.local/memory_card /media/shares/scanner cifs guest 0 0
Op deze manier mount ik de memory_card van de officejet ook rechtstreeks op mijn eeepc (laptop).
Dus verder geen rechten aangegeven. Ik heb nog niet goed begrepen hoe ik rechten moet aangeven in fstab voor cifs of smbfs





Offline Rinse

  • Lid
Re: memory_card HP Officejet mounte en delen m.b.v. samba
« Reactie #3 Gepost op: 2010/02/09, 23:28:10 »
dus de scanner biedt zelf via smb de memorycard aan op het netwerk, zonder tussenkomst van een pc?

Offline Mattie

  • Lid
Re: memory_card HP Officejet mounte en delen m.b.v. samba
« Reactie #4 Gepost op: 2010/02/10, 09:14:49 »
Dag Rinse,

Dat klopt. Het is een All in One J6410.
Deze heeft een netwerkinterface en een aantal card slots.
Ik kan de CF-kaart mounten met bestandssysteem CIFS en SMBFS in fstab. Dat lukt me op zowel de server (inmiddels omgezet naar 64bit Ubuntu server), als op mijn EEEPC (met 9.10 desktop).

De oorsprong van deze vraag ligt echter iets dieper:
De J6410 heeft een sheetfeeder waar ik alle binnenkomende post in leg en met één druk op de knop alles naar CF laat scannen. Vervolgens wil ik alles sorteren en in een share op de server plaatsen. Nog mooier zou het zijn, als ik rechtstreeks naar de share zou kunnen scannen via de knop "SCAN TO COMPUTER". Als ik de HP-software van een paar honderd MB op een Windows PC installeer, kan ik rechtstreeks naar een gedeelde map scannen.
Maar dat lukt me dus (nog) niet onder Linux.  Scannen met "SANE" vanuit mijn EEEPC lukt wel. Maar dat moet altijd handmatig.

Ik heb het probleem ook gepost op het support forum van HP, maar daar krijg ik nog geen reacties op.......