Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Global menu word weer vervangen  (gelezen 5449 keer)

Offline Nardon

  • Lid
Global menu word weer vervangen
« Gepost op: 2012/02/13, 22:13:15 »
Las net op OMG! Ubuntu! over dat de global menu waarschijnlijk weer vervangen gaat worden met een compleet nieuwe implementatie:



De naam is "Globally Integrated Menu" en is eigenlijk een soort van verticale menu. Ik moet zeggen dat ik dit een stuk beter vind dan de huidige menu's..

Het grote nadeel met de global menu in Ubuntu 11.10 is namelijk dat wanneer de applicatie niet gemaximaliseerd is, je helemaal naar de bovenkant van het scherm moet wanneer je het menu wilt bereiken. Misschien nog wel een groter probleem is wanneer de applicatie niet de focus is, je hebt dan een compleet ander menu bovenin, en moet je eerst de applicatie de focus maken voordat je zijn menu kan zien. Dat is echt heel irritant soms..

Hier worden de menu's gebonden aan de titelbalk, waardoor je het menu altijd bij de hand hebt en in principe je snel het menu kunt bereiken wanneer de applicatie uit focus is. Ook is het een stuk compacter, waardoor je sneller bij het gewenste menuitem bent.

Maar wat vinden jullie ervan? Liever de oude global menu, of is dit een goede implementatie om het huidige te vervangen?

Re: Global menu word weer vervangen
« Reactie #1 Gepost op: 2012/02/13, 22:43:04 »
Liever dat global menu. Ziet er toch wat beter uit en ik heb er persoonlijk geen last van omdat ik zoveel mogelijk in de applicatie zit en niet in de menubalk.

Offline Tom

  • Lid
Re: Global menu word weer vervangen
« Reactie #2 Gepost op: 2012/02/13, 22:51:00 »
Wordt wel zo een soep zeg met al die menu´s tips en tricks pfffff.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Re: Global menu word weer vervangen
« Reactie #3 Gepost op: 2012/02/13, 22:55:41 »
Wordt wel zo een soep zeg met al die menu´s tips en tricks pfffff.

Beetje een aparte conclusie. Jij was altijd een voorstander van hierarchische menu's, dus waarom is dit dan ineens soep? Het is gewoon een hierarchisch menu.

Offline Tom

  • Lid
Re: Global menu word weer vervangen
« Reactie #4 Gepost op: 2012/02/13, 22:57:53 »
Global menu word weer vervangen.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Re: Global menu word weer vervangen
« Reactie #5 Gepost op: 2012/02/13, 23:05:10 »
Ik zie in de titel en in de inhoud van het artikel de nodige vraagtekens. Het verhaal dat Mark Shuttleworth laatst op zijn eigen blog had over de aanvulling op het huidige global menu door de invoering van wat hij noemt een HUD leek met wat 'zekerder' dan dit artikel. http://www.markshuttleworth.com/archives/939


Re: Global menu word weer vervangen
« Reactie #6 Gepost op: 2012/02/14, 00:36:13 »
Gezien:

https://bugs.launchpad.net/unity/+bug/931245

en de merge-request voor trunk:

https://code.launchpad.net/~3v1n0/unity/lim-panel/+merge/92710

en het feit dat de maker:
https://twitter.com/#!/3v1n0

voor Canonical Software Engineering werkt, lijkt het mij toch aardig zeker.

Re: Global menu word weer vervangen
« Reactie #7 Gepost op: 2012/02/14, 13:12:01 »
Las net op OMG! Ubuntu! over dat de global menu waarschijnlijk weer vervangen gaat worden met een compleet nieuwe implementatie:

[...]

De naam is "Globally Integrated Menu" en is eigenlijk een soort van verticale menu.
Lezen is ook een kunst...
De naam is niet "Globally Integrated Menu" maar "Locally Integrated Menus", en het gaat niet om het vervangen van het globale menu, maar om een extra optie die je aan kan zetten: "Ubuntu 12.04 To Offer ‘Locally Integrated Menus’ Option"

Re: Global menu word weer vervangen
« Reactie #8 Gepost op: 2012/02/14, 16:46:11 »
@Thomas: Ik zou toch maar even oppassen met zo'n statement maken. NERGENS heeft de maker danwel Canonical gezegd of het optioneel wordt of niet, dus de titel van OMG!Ubuntu is niet persé de waarheid zonder een concreet antwoord van de maker of Canonical.

Re: Global menu word weer vervangen
« Reactie #9 Gepost op: 2012/02/14, 16:56:01 »
Jeetje, wat word de werkomgeving waardeloos, de laatste tijd zie ik bijna geen positieve veranderingen meer over Unity.
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu


Re: Global menu word weer vervangen
« Reactie #10 Gepost op: 2012/02/14, 16:58:07 »
Jeetje, wat word de werkomgeving waardeloos, de laatste tijd zie ik bijna geen positieve veranderingen meer over Unity.

Behalve dan dat de Compiz-update van gisteren in 12.04 het geheugenverbruik omlaag heeft gebracht, Unity in 12.04 razendsnel is en zelfs het Softwarecentrum razendsnel is, het feit dat je nu Toon bureaublad-knop op de launcher kunt hebben... dat lijken mij toch aardig wat positieve veranderingen (en kan je melden dat het ook positief is, zit op 12.04).

Re: Global menu word weer vervangen
« Reactie #11 Gepost op: 2012/02/14, 17:03:35 »
@ Vistaus, ik reageer met mijn opmerking niet op de maker, danwel Canonical maar op het eerste bericht in deze draad dat ik (gedeeltelijk) citeer. In dat bericht worden uitspraken gedaan naar aanleiding van het gelinkte artikel die niet kloppen met de inhoud van dat artikel. Dat corrigeer ik dus. Zodra er iemand bronnen heeft waarin staat dat het global menu wel vervangen gaat worden hoor ik dat graag natuurlijk, maar dat doet niets af aan het feit dat dit op basis van het artikel op OMG!Buntu niet gemeld kan worden.

Re: Global menu word weer vervangen
« Reactie #12 Gepost op: 2012/02/14, 17:08:32 »
Nuja, maar OMG!Ubuntu is de enige die dit meldt en ik zie in de bug reports (zie hierboven) of op het Twitter-account van de maker geen duidelijke aanwijzing of het nu optioneel of niet optioneel wordt, dus niemand van ons kan een uitspraak doen over de aanwezigheid ervan anders dan dat het mogelijk in 12.04 komt.

Re: Global menu word weer vervangen
« Reactie #13 Gepost op: 2012/02/14, 17:36:42 »
Ja dat is prima, maar heeft waarschijnlijk niets met Unity te maken. De home lens bijvoorbeeld, vind ik super in 11.10, en vreselijk in 12.04. Gelukkig is dit optioneel en waarschijnlijk valt de dash nog wel te herstellen in 12.04.
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu


Re: Global menu word weer vervangen
« Reactie #14 Gepost op: 2012/02/14, 17:55:24 »
Nuja, maar OMG!Ubuntu is de enige die dit meldt en ik zie in de bug reports (zie hierboven) of op het Twitter-account van de maker geen duidelijke aanwijzing of het nu optioneel of niet optioneel wordt, dus niemand van ons kan een uitspraak doen over de aanwezigheid ervan anders dan dat het mogelijk in 12.04 komt.
In het artikel van OMG!Buntu staat duidelijk dat de schrijver van dat artikel heeft gehoord dat het optioneel is:
Citaat
I’m told that whilst the LIM feature is new and likely to feature in Ubuntu 12.04 it will be optional and not the default behaviour.

Dus laten we voorlopig aannemen dat dat het geval is totdat een betere bron iets anders verteld. Of heb jij soms een goede reden om te denken dat OMG!Ubuntu onzin verspreid?

Re: Global menu word weer vervangen
« Reactie #15 Gepost op: 2012/02/14, 17:55:44 »
Nou, alle snelheidsverbeteringen zijn anders meer dan welkom hoor. Unity is echt ongelooflijk snel nu.

Mja, ontopic maar weer ;)

Re: Global menu word weer vervangen
« Reactie #16 Gepost op: 2012/02/14, 20:12:13 »
Nou, alle snelheidsverbeteringen zijn anders meer dan welkom hoor. Unity is echt ongelooflijk snel nu.

Mja, ontopic maar weer ;)

Dat was niet negatief bedoeld, ik zei alleen dat zit vast in de kern van Ubuntu en niet aan layout. En Ubuntu moet sneller, Linux staat bekend om snel en veilig en Windows 8 haalt het in als je het mij vraagt.
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu


Re: Global menu word weer vervangen
« Reactie #17 Gepost op: 2012/02/14, 20:27:33 »
Qua veiligheid niet, maar de snelheid van Ubuntu 12.04 is nu ook up to par met Windows als je de boottijd niet meetelt (hoewel Ubuntu 12.04 hier onder de 20 seconden start wat voor mij meer dan snel genoeg is).

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Global menu word weer vervangen
« Reactie #18 Gepost op: 2012/02/14, 20:43:55 »
Mededeling: De kernel foutmeldingen die ik had, zijn verdwenen met de nieuwste kernel update.
Nu nog maar één foutmelding, van Plymouth, niet erg dus .......
Xuby ziet er mooier en beter uit dan de voorgaande versies, maar dat geld ook voor Unity.
Dit kon wel eens een grote klapper (in positieve zin) worden, vergelijkbaar met 6.06 in het verleden.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Global menu word weer vervangen
« Reactie #19 Gepost op: 2012/02/14, 21:00:46 »
Ẁie weet wordt dit ook wel 12.06 dan uiteindelijk =D

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Global menu word weer vervangen
« Reactie #20 Gepost op: 2012/02/14, 21:08:54 »
Daar ben ik niet bang voor, 6.04 had zoveel problemen, dat deze niet vrijgegeven kon worden.
12.04 is momenteel al dusdanig goed, dat het mijn werksysteem is, iets dat ik nog nooit gedaan heb met een alpha !
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Global menu word weer vervangen
« Reactie #21 Gepost op: 2012/02/14, 23:14:06 »
Was ook maar een grapje ;)

Verder draait 12.04 hier ook op mijn 2 werkmachines, ook de eerste keer dat ik dat met een alpha doe.

Re: Global menu word weer vervangen
« Reactie #22 Gepost op: 2012/03/05, 20:12:30 »
Zien jullie? Ik zei toch dat het er wel zou komen: http://www.webupd8.org/2012/03/locally-integrated-menus-delayed-for.html
Wel in 12.10, maar toch.


Offline emiel1976

  • Lid
Re: Global menu word weer vervangen
« Reactie #24 Gepost op: 2012/04/04, 00:28:29 »
Unity begint een beetje op een kermis te lijken en dan bedoel ik het niet van joepie leuk, maar meer van wat een drukte en wat nu weer.

Het ene is verborgen en vind je alleen als je toevallig met je muis in de buurt komt en het andere menu moet je maar net weten.
Waarom weer zo'n soort menu erbij?

Ik vind het een opeenstapeling van dingen die ze bedacht hebben en waar ze geen keuzen in kunnen maken en het dus maar allemaal er in zetten. Voor het oog moet het er goed uit zien maar ik heb op dat gebied nog niets kwa functioneel gezien.

Unity begint voor mij meer en meer een opeenstapeling te worden van verschillende menu's met verschillende zoek vensters onoverzichtelijkheid te worden.
Ze willen er van alles in hebben en het moet er voor hun mooi uit zien en of het een bijdrage levert lijkt wel iets wat niet van belang is.