Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Training PR & Communicatie voor FOSS-organisaties? (behoeftepeiling)  (gelezen 2433 keer)

De NLUUG heeft eerder deze week een oproep geplaatst voor PR-ondersteuning .[1]  Nu lijkt me dit niet uitsluitend een vraag die NLUUG ligt, mede gezien de vragen die mij regelmatig bereiken.

Ik speel met de gedachte een training PR & Communicatie voor FOSS-organisaties te organiseren in het eerste kwartaal van 2011. [2] De training hoeft wat mij betreft niets te kosten. Zodra er minimaal tien belangstellenden zijn, ga ik aan de slag om de training te organiseren. Misschien hebben één of meerdere Ubuntu-nl vrijwillgers belangstelling om mee te draaien.

Voel je vrij het bericht ruim te verspreiden. Aanmelden kan via janstedehouder AT gmail

Bedankt en met vriendelijke groet,

[1] http://www.nluug.nl/nieuws/2010/20101015-pr.html
[2] http://www.janstedehouder.nl/2010/10/18/training-pr-communicatie-voor-foss-organisaties/

Re: Training PR & Communicatie voor FOSS-organisaties? (behoeftepeiling)
« Reactie #1 Gepost op: 2010/10/19, 12:00:44 »
Als je het goed vind zal ik het op mijn Ubuntu blog zetten.

Natuurlijk, hoe meer aandacht hoe beter.  ^-^

Bedankt

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Training PR & Communicatie voor FOSS-organisaties? (behoeftepeiling)
« Reactie #2 Gepost op: 2010/10/19, 12:08:44 »
Voor wie is zo'n training eigenlijk bedoeld?
Is dat voor iedereen die meehelpt bij een FOSS-organisatie, of meer specifiek voor degenen binnen die organisatie die de kar trekken? Of is het voor iedereen die interesse heeft :)

Re: Training PR & Communicatie voor FOSS-organisaties? (behoeftepeiling)
« Reactie #3 Gepost op: 2010/10/19, 12:22:18 »
Voor wie is zo'n training eigenlijk bedoeld?
Is dat voor iedereen die meehelpt bij een FOSS-organisatie, of meer specifiek voor degenen binnen die organisatie die de kar trekken? Of is het voor iedereen die interesse heeft :)

Het is de bedoeling dat de verschillende organisaties gaan beschikken over vrijwilligers die op het gebied van PR & Communicatie wat steviger in de schoenen staan en zo hun clubs beter kunnen ondersteunen. Dat kunnen vrijwilligers zijn binnen de organisaties, maar ik zie ook een mogelijkheid voor een pool mensen die ten behoeve van meerdere organisaties aan het werk zijn (zie daarvoor ook het artikel).

Toegepast op Ubuntu-nl kan ik me voorstellen dat de training in eerste instantie interessant is voor degenen in het promotieteam en mensen die zich inzetten voor de regionale bijeenkomsten.

Wat ik belangrijk vind is dat er straks een groep mensen in de training zit die op het gebied van PR & Communicatie hun schouders er onder willen zetten.

Offline ertai

  • Lid
    • programming
    • http://www.ertai.nl
Re: Training PR & Communicatie voor FOSS-organisaties? (behoeftepeiling)
« Reactie #4 Gepost op: 2010/10/19, 18:32:54 »
Zeker nuttig denk ik. Ik heb me iig aangemeld.
Is je vraag opgelost? Markeer het als [OPGELOST] in de titel van je bericht!

Re: Training PR & Communicatie voor FOSS-organisaties? (behoeftepeiling)
« Reactie #5 Gepost op: 2010/10/20, 05:53:29 »
Zeker nuttig denk ik. Ik heb me iig aangemeld.

Bedankt Rob.

Re: Training PR & Communicatie voor FOSS-organisaties? (behoeftepeiling)
« Reactie #6 Gepost op: 2010/10/27, 11:12:19 »
Citaat
Toegepast op Ubuntu-nl kan ik me voorstellen dat de training in eerste instantie interessant is voor degenen in het promotieteam en mensen die zich inzetten voor de regionale bijeenkomsten. Wat ik belangrijk vind is dat er straks een groep mensen in de training zit die op het gebied van PR & Communicatie hun schouders er onder willen zetten.
Ik vind het in principe een goed idee. Zou er samenwerking mogelijk zijn met een groep binnen Groen Links ! die met ongeveer hetzelfde bezig is? Ik vermoed dat de contacten er al zijn. Zelf ben ik betrokken bij de Woss-groep van GL en ik wil ook binnen mijn gemeente de nodige activiteiten gaan ontplooien. Mijn gemeente moet bezuinigen en daar kan OSS goed bij helpen. Nu moet ik dat nog overtuigend communiceren. Een training zou dus geen overbodige luxe zijn.

Re: Training PR & Communicatie voor FOSS-organisaties? (behoeftepeiling)
« Reactie #7 Gepost op: 2010/10/27, 11:39:56 »
Ik vind het in principe een goed idee. Zou er samenwerking mogelijk zijn met een groep binnen Groen Links ! die met ongeveer hetzelfde bezig is? Ik vermoed dat de contacten er al zijn. Zelf ben ik betrokken bij de Woss-groep van GL en ik wil ook binnen mijn gemeente de nodige activiteiten gaan ontplooien. Mijn gemeente moet bezuinigen en daar kan OSS goed bij helpen. Nu moet ik dat nog overtuigend communiceren. Een training zou dus geen overbodige luxe zijn.

Je bent van harte welkom om aan de training deel te nemen. Op mijn wensenlijstje staat het schrijven van een goede handreiking voor gemeenteraadsleden, omdat een deel van het NOiV-beleid daar gerealiseerd moet worden en het Rijk/Programmabureau NOiV daar weinig over te zeggen hebben.  Maar ik wil dit -om persoonlijke redenen- niet vanuit een samenwerking met één politieke partij doen. Maar doe gerust mee en geef aan dat ook andere leden van de werkgroep van harte welkom zijn.

De noodzaak is er zeker, getuige het volgende bericht:

http://www.echo.nl/ww-ln/buurt/ingezonden/1087487/begroot.mee.met.groenlinks.leiden/

Citaat
Wel weten we onder andere geld te besparen door gebruik van open-source software

Het omschakelen van een gesloten naar een open omgeving kost namelijk ook geld en ik denk kostenbesparingen niet het sterkste argument pro-open source is. Het is ook eenvoudig onderuit te halen door andere partijen. De Algemene Rekenkamer is met een onderzoek bezig om dit aspect nog in kaart te brengen en het ontbreekt verder voor Nederland aan goede voorbeelden die het onderbouwen. Maar goed, het is niet zomaar dat de ondertitel van een van mijn boeken 'Voor niets gaat de zon op?' is (http://www.janstedehouder.nl/mijn-boeken/open-source-en-open-standaarden/)

Re: Training PR & Communicatie voor FOSS-organisaties? (behoeftepeiling)
« Reactie #8 Gepost op: 2010/10/27, 12:26:56 »
Je bent van harte welkom om aan de training deel te nemen. Op mijn wensenlijstje staat het schrijven van een goede handreiking voor gemeenteraadsleden, omdat een deel van het NOiV-beleid daar gerealiseerd moet worden en het

Dan wil ik graag aan een training deelnemen. Ik ben zelf nog geen gemeenteraadslid. Ik ben bezig actief lid te worden in de plaatselijke afdeling van Groen Links in de gemeente Hoorn in Noord-Holland. Ik kan proberen een aantal van de GL-gemeenteraadsleden hiervoor te interesseren. Andere lokale politici die interesse hebben in het onderwerp kan ik natuurlijk ook benaderen.

In het afgelopen verkiezingsprogramma van Groen Links schitterde het onderwerp Open Source door afwezigheid en ik denk dat de gemeente Hoorn nog wel de nodige hulp kan gebruiken om de nodige bezuinigingen te realiseren. Oftewel, hier liggen grote kansen voor Open Source software.

Erik

Re: Training PR & Communicatie voor FOSS-organisaties? (behoeftepeiling)
« Reactie #9 Gepost op: 2010/10/27, 12:37:30 »
Leuk. Daarmee komt de teller op zes aanmeldingen (en dat is een eind op weg naar het minimum van tien).  :D

Kun je me nog een mailtje sturen met verdere contactgegevens? Zodra de teller op tien staat, ga ik voorwaarts met de planning en wil ik de aanmelders input laten leveren voor de gewenste inhoud/accenten van de training.

Re: Training PR & Communicatie voor FOSS-organisaties? (behoeftepeiling)
« Reactie #10 Gepost op: 2010/11/03, 16:16:55 »
Het is weer tijd voor een update.

Ik heb 15 aanmeldingen binnen voor de training PR & Communicatie voor FOSS-organisaties. Het wordt dus zaak om het geheel uit te werken en te organiseren. Binnenkort komt er een aparte mailinglist waar we samen gaan kijken welke onderdelen echt in de training moeten.

Daarnaast is inmiddels een oproep uitgezet voor een tweede training. Deze training richt zich op de kleine FOSS-ondernemers. Denk dan even aan de freelancers, de zzp-ers, de mensen die naast hun reguliere werk commerciële opdrachten rond FOSS erbij doen. Het gaat dan meer over het beter presenteren van je bedrijfje, je diensten et cetera. Ook dat is een gratis cursus. Dat maakt dat deze niet bedoeld is voor bedrijven die qua omvang/omzet deze deskundigheid ook kunnen inhuren (ik moet ergens een grens trekken  ;) ).

De tweede training zal plaatsvinden in het tweede kwartaal 2011.

Re: Training PR & Communicatie voor FOSS-organisaties? (behoeftepeiling)
« Reactie #11 Gepost op: 2010/11/05, 22:15:35 »
Leuk. Daarmee komt de teller op zes aanmeldingen (en dat is een eind op weg naar het minimum van tien).  :D
Ik heb ook wel belangstelling. Ik ontmoet binnenkort bij de Kamer van Koophandel nog een aantal mensen. Misschien kan ik daar het nieuws verspreiden.

Marsrover632/ Erik

Re: Training PR & Communicatie voor FOSS-organisaties? (behoeftepeiling)
« Reactie #12 Gepost op: 2011/02/09, 21:07:11 »
Het is weer tijd voor een update.

De datum en locatie voor de training zijn bekend: 2 april 2011, bij AT Computing in Utrecht.

De teller staat op 16 belangstellenden, al hebben een aantal mensen aangegeven dat 2 april voor hen lastig wordt, die actief zijn in meerdere vrije en open source organisaties. Zo zie ik mensen die actief zijn voor NLUUG, NLLGG, Ubuntu-NL, Soleus, Free Software Foundation Nederland i.o, LPI Nederland, OSSLO en Vrijschrift, en mensen die zich privé, politiek en zakelijk inzetten voor het gebruik van open standaarden en open source software. Al met al een leuk en geschakeerd gezelschap.

Er komt deze week nog een persbericht, maar op mijn weblog heb ik er al wat meer over geschreven:

http://www.janstedehouder.nl/2011/02/09/datum-en-locatie-training-pr-communicatie-foss-organisaties-bekend/

Er is nog plek. Dus als je wilt bijdragen aan de promotie van Ubuntu-NL of een andere vrije en open source gemeenschap en daar wat PR & Communicatie vaardigheden voor op wilt doen, dan ben je van harte welkom.

Re: Training PR & Communicatie voor FOSS-organisaties? (behoeftepeiling)
« Reactie #13 Gepost op: 2011/02/09, 21:46:10 »
@ Jan: ik heb je een email berichtje gestuurd!  ;)