Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Windows Xp draaien onder Ubuntu  (gelezen 1405 keer)

Offline Fonny

  • Lid
Windows Xp draaien onder Ubuntu
« Gepost op: 2008/11/14, 22:45:29 »
Hallo iedereen,

Ik ben me momenteel aan het verdiepen in het gebruiken van Ubuntu. Ik zou deze gaan installeren maar ik zit nog met een bedenking.
Er zitten twee harde schijven in mijn PC. 1 harde schijf is in drie partities gedeeld. (Oa c:\ - d:\  en e:\). Deze harde schijf zou ik dan ook willen gebruiken voor de besturingsystemen te installeren.
Als we er nu vanuit gaan dat deze drie partities volledig leeg en geformateerd zijn.
Ik installaleer Windows Xp op c:\ op de klassieke manier. Deze maak ik volledig in orde met de juiste drivers, instellingen, en AVG virusscanner.

Nu zou ik ubuntu willen installeren op partitie d:\.
Als ik nu mijn pc de volgende keer zou opstarten zou ik moeten kunnen kiezen tussen Windows Xp en Ubuntie in het opstartscherm.
Nu is mijn bedoeling (als dit zou gaan) altijd ubuntu op te starten en als ik een applicatie van windows nodig heb (bv autocad), windows te laten draaien onder Ubuntu.
Zou ik de windows van partitie c:\ kunnen laten draaien onder Ubuntu.

Als ik hierna windows Xp zou opstarten vanuit mijn opstartscherm (keuze Ubuntu <-> Windows Xp). En hier een programma bij installeer. Zou de windows die ik onder ubuntu laat draaien mee dit geinstalleerde software bieden. Zodat ik deze kan gebruiken.

Ik zou ook nog willen vragen ivm een backup van windows Xp. Bestaat er een programma in ubuntu die een volledige backup van een partitie kan maken en deze hierna terug herstellen. Dit voor als er een probleem met windows Xp zou zijn, (zoals dit wel regelmatig voorkomt  :)) Ik deze backup  terug op partitie c:\ kan zetten en alles weer terug normaal werkt, alsook opstartscherm met het kiezen tussen Ubuntu en Windows Xp.

Ik hoop als jullie mij kunnen helpen. Dit zou een enerme vooruitgang zijn.

Mvg,

Bart


Offline joop13

  • Lid
Re: Windows Xp draaien onder Ubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2008/11/14, 23:14:34 »
Hartelijk welkom op dit forum en bij Ubuntu! ;)

Door wat je nu doet krijg je een dualboot, waarbij je bij het opstarten kunt kiezen om Ubuntu of Windows op te starten. Standaard start Ubuntu op na een aantal seconden als je geen keuze gemaakt hebt.
Maar hiermee gaat Windows níét draaien onder maar naast Ubuntu
Wil je Windows onder Ubuntu draaien dan zou je kunnen gaan werken onder Virtualbox of VMWare waarin je Windows installeert in een Virtuele omgeving. Virtualbox is te installeren vanuit Synaptic.
In dat laatste geval had je Windows niet hoeven installeren omdat hij gaat draaien onder Ubuntu.

Over het algemeen werkt de dualboot het best wat betreft gebruiksmogelijkheden.

Zie hierover ook: http://forum.ubuntu-nl.org/index.php/topic,21227.0.html
« Laatst bewerkt op: 2008/11/14, 23:20:26 door joop13 »
Door gebrek aan visie gaat het volk ten onder, een keur van raadgevers brengt het tot bloei.

Twee laptops 16.04 Ubuntu, 1 laptop Linux Mint,

Re: Windows Xp draaien onder Ubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2008/11/15, 01:16:44 »
Naast het gebruik van Autocad zou je ook eens kunnen kijken naar een Linux-alternatief: Blender:
http://www.blender.org/download/get-blender/
"If engineers built buildings the way Microsoft builds operating systems the first woodpecker to come along would bring civilization to its knees."

Offline Fonny

  • Lid
Re: Windows Xp draaien onder Ubuntu
« Reactie #3 Gepost op: 2008/11/15, 11:02:53 »
Hallo,

Bedankt.

Ik ga voor de optie voor wondows Xp te laten draaien onder Ubuntu. Maar kan ik dan de windowsprogramma's installeren als ik de windows onder ubutu draai. En blijven deze dan bewaard bij het opstarten van de volgende sessie.

Ik heb ook gehoord dat windows veel beter draait als deze draait onder ubuntu t.o.v. windows gewoon te gebruiken.

Mvg,

Bart

Re: Windows Xp draaien onder Ubuntu
« Reactie #4 Gepost op: 2008/11/15, 13:40:16 »
Als je met VB een ander OS gebruikt is dit in een virtuele omgeving.
En natuurlijk blijft alles behouden indien je daarin dingen verandert.


I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D