Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Welke pakketten verwijderen jullie allemaal uit een standaardinstallatie?  (gelezen 3770 keer)

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
En even de andere kant op:
Welke pakketten verwijderen jullie allemaal uit een standaardinstallatie?

Ik verwijder bijv. een aantal evolution pakketten, het me-menu en alles gerelateerd aan twitter, facebook en dat soort dingen.
Ik gebruik het toch niet, dus kan het weg :)

Offline Ronnie

  • Lid
    • ronnie.vd.c
Welke pakketten verwijderen jullie allemaal uit een standaardinstallatie?
« Reactie #1 Gepost op: 2010/08/09, 07:50:28 »
Ook een hele leuke move.

Ik verwijder
 - Evolution (voor zover mogelijk)
 - Ekiga
 - Twitter etc
 - F-spot
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Documentatie Terminal

Welke pakketten verwijderen jullie allemaal uit een standaardinstallatie?
« Reactie #2 Gepost op: 2010/08/09, 10:19:11 »
Misschien een ander topic van maken?
Ik verwijder o.a.:
Evolution
Pulse Audio
Gwibber
Empathy
F-spot
Brasero
« Laatst bewerkt op: 2010/08/09, 10:20:46 door Gijsbert »
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline heir4c

  • Lid
Welke pakketten verwijderen jullie allemaal uit een standaardinstallatie?
« Reactie #3 Gepost op: 2010/08/09, 10:30:48 »
Gijsbert, goed idee, zal dit even doen.

Edit: done
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline Dave

  • Lid
ik verwijder niks  :rolleyes:

Is dit zo belangrijk dat het stickie moet staan?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Misschien leuk voor gevorderden, maar beginners verwijderen al gauw teveel. Met alle nare gevolgen van dien. De beste hoofdboodschap voor beginners is mijns inziens: verwijder niks van de standaardinstallatie.

Ik zou dit draadje dus ook beslist niet vastzetten.

Offline heir4c

  • Lid
ik verwijder niks  :rolleyes:

Is dit zo belangrijk dat het stickie moet staan?

Niet speciaal, dit is een afsplitsing van: http://forum.ubuntu-nl.org/software-en-configuratie/software-must-have-welke-programma%27s-raad-jij-aan-voor-10-04/
Daarom dat het waarschijnlijk sticky bleef.
Niet op gelet. Maar intussen schijnt het dus niet meer sticky te staan.
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

ik verwijder uit Kubuntu:
Konqueror
Kontact, Kmail, Akregator, KOrganizer etc.
Konversation/KIRC (weet ff niet meer welke er in zat...)
Kppp
Dragon player

en VLC, pidgin, Virtualbox, Firefox en Thunderbird komen er bij (via een shell scripje die ik gemaakt heb).


ADSL? nee, neem ADHD, dat is pas snel!

Offline Tom

  • Lid
Daar komt hij:
Wat ik verwijderd heb zijn programma´s  die  ik  nooit  gebruik , dat zal bij U natuurlijk heel anders zijn ! .

Daarbij  ik wil zo veel mogelijk bereiken ,met het minimum aan Programma´s ... en dat lukt tot nu toe zeer goed.

Heb  via  Synaptic  alles  wat  MONO  betreft  verwijderd ,  via Synaptic  Mono runtime  aanvinken voor volledig verwijderen  kiezen en Mono word compleet verwijderd.

Waarschuwing  >  dit kunt U alleen doen als U de volgende programma´s niet gebruikt  -  Banshee  -  F-spot  -  gbrainy  -  tomboy  -  podsleuth.

  libappindicator0-cil libart2.0-cil libboo2.0.9-cil
  libflickrnet2.2-cil libgconf2.0-cil libgdata1.4-cil libglade2.0-cil
  libglib2.0-cil libgmime2.2a-cil libgmime2.4-cil libgnome-keyring1.0-cil
  libgnome-vfs2.0-cil libgnome2.24-cil libgnomepanel2.24-cil libgtk2.0-cil
  liblaunchpad-integration1.0-cil libmono-addins-gui0.2-cil
  libmono-addins0.2-cil libmono-cairo2.0-cil libmono-corlib2.0-cil
  libmono-data-tds2.0-cil libmono-i18n-west2.0-cil libmono-posix2.0-cil
  libmono-security2.0-cil libmono-sharpzip2.84-cil libmono-sqlite2.0-cil
  libmono-system-data2.0-cil libmono-system-runtime2.0-cil
  libmono-system-web2.0-cil libmono-system2.0-cil libmono-zeroconf1.0-cil
  libmono2.0-cil libndesk-dbus-glib1.0-cil libndesk-dbus1.0-cil
  libnotify0.4-cil libnunit2.4-cil libtaglib2.0-cil libwebkit1.1-cil
  mono-2.0-gac mono-gac mono-runtime podsleuth  
                                                                                                                                                                                                                   Lib empathy  + Lib empathy common + Lib empathy doc + Lib gdata 1.2.1 + Lib gdata google  + Libe backend1.2-0 + lib ubuntuOne + lib telepathy farsight + telepathy-glib0.
Libegroupwisse 1.2.13+ Lib data book 1.2.2 + lib Brlapi 0.5 + libpisok9 + libpisync1 + pulse audio module bluetooth + python louis.
Lib data call 1.2.6  + libmail tools perl + Python ubuntuOne client Gnome + readeon tool + nautilus-sent-empathy + gbrainy + minxxw.
Python ubuntuOne client + Python ubuntuone storagepro + Python telepathy + Python-papyion + Pitivi + gnome user share + Gwibber.
telepathy Butterfly + telepathy gable + telepathy haze + telepathy idle + telepathy salut + telepathy mission control5 + ibus compleet inclusief  libibus ,Erlang base inclusief  8  erlang pakketjes + lib louise0 + lib louise data + indicator-me + indicator-message > Na een reboot is het envelopje weg Uw luid sterkte icoon blijft wel staan.Hunspell Eng Can + Hunspel Am Eng + Qua bluetooth  programma´s  alles compleet verwijderd + Byobu  + Rhythmbox plugins.
Britty + F spot + Orca  + Bogofilter + Bogofilter bdb + Bogofilter common  + Vinagre + Vino  + Ibus compleet verwijderd.
Espeak + Espeak data  ,mee verwijderd zijn automatisch > lib speak + lib gnome-speech7 + example content .
Myspell Eng-USE + Myspell Eng-GB + Open office Cal  + Open office Math .
Open office org help Eng-GB + Open office org help Eng-US + Open office org hypenation Eng + libusbmuxd1 .
Open office org i 10 n Eng-GB + Open office org i n Eng-ZA + Open office Thesaurus Eng-A + Eng-U + open office common.                                                                                                        
Language pack Eng base + gnome Eng base + support translation(eng) + Writing Eng + Tomboy.
ttf Arabyes + tff Arpic + tff Indec fonts + tff sazanami-Kochi + tff sazanami-mincho + tff Lao + tff kacst + tff Wang Zei .
tff Malayalam + tff Thai + tff unfonts core Korean + ubufox + W American + W Britisch + Compiz fusion plugin extra.
Compiz fusion plugins main + Compiz plugins + Compiz gnome + Compiz core + Compiz backend gcofig + Libcompizconfig0 .
Libdecoration0 + Gnome games  common  (Die verwijderd  de complete rest Games) + min12xxw + Splix .
Evolution ( 91 MB ) + evolution common + evolution exchange + evolution plugins + evolution webcal  + Libmobile device0 .

Waarschuwing wat betreft het verwijderen van de hieronder staande  Xserver xorg video drivers.
Dit is  ALLEEN  van toepassing voor  MIJN  Machine   met  Intel  en  Nvidia  ,  dus bent  niet  zeker  ...  gewoon afblijven.

video ati  +  video mach64 (ati)  +  video Radeon  +  video R128 (ati)  +  video siliconmot  +  video voodoo  + video tsjeng  + Video s3 + Video Chips
video Cirrus  + video sis + video apm + all video + video voodoo  + video mga  + video neomagic + Video rendition + Video chips + Video Vesa
video S3virge + video Savage + video tdfx  + video ark + video geode + video i 128  + Video vm ware  + Xserver vm mouse + Video trident.Xserver input wacom + Open chrome + Video Vodoo
Veel plezier. :D
Ik installeer wel :
ubuntu restrict extras
Gstreamer ESD + fluendo mp3.
sound juicer.
chkrootkit.
gthumb.
nautilus image converter.
nautilus gksu.
quicktime utils.
quicktime utils x11.
vlc zonder plugins.
gnome device manager.
hardinfo.
pidgin.
xchat gnome.
Medibuntu codecs compleet.
« Laatst bewerkt op: 2010/08/09, 13:03:50 door Wanda »
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline nomko

  • Lid
    • Ubuntu Linux Gebruiker Site
In plaats van een volledige installatie en dan achteraf van alles te gaan verwijderen, is het niet beter om Ubuntu via het blokkendoos principe op te bouwen? Mijn inziens heb je dan veel meer de controle over wat er wel en niet geïnstalleerd moet worden. Zo voorkom je ook dat je achteraf heel wat moet verwijderen. Plus dat je dan ook beter leert hoe Linux werkt en is opgebouwd. 
Handige site voor de Ubuntu gebruiker:
https://sites.google.com/site/ubuntulinuxgebruiker
-------------------------
https://www.dropbox.com/referrals/NTQ4MzUwNDc5
-------------------------
Linux user number 515471
----------------------

jesse2314

  • Gast
Re: Welke pakketten verwijderen jullie allemaal uit een standaardinstallatie?
« Reactie #10 Gepost op: 2010/08/09, 13:20:54 »
ikzelf verwijder helemaal niets :)

Offline JvH

  • Lid
Re: Welke pakketten verwijderen jullie allemaal uit een standaardinstallatie?
« Reactie #11 Gepost op: 2010/08/09, 13:30:39 »
Ik ook niet. Ik gebruik een boel opties dan wel niet, maar ze zitten me ook niet in de weg. Duss...

Offline Tom

  • Lid
Re: Welke pakketten verwijderen jullie allemaal uit een standaardinstallatie?
« Reactie #12 Gepost op: 2010/08/09, 13:37:00 »
Bij mij is het wat geen huur betaalt of niet moet werken vliegt buiten.
Mijn interne HDD is geen sociaal instituut.  XD
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Re: Welke pakketten verwijderen jullie allemaal uit een standaardinstallatie?
« Reactie #13 Gepost op: 2010/08/09, 13:51:38 »
Pas als ik geen geheugen op mijn HDD heb, of er staan programma's in de weg (onoverzichtelijk menu) ga ik er verwijderen. Dit gaat dus niet meer lang duren want men HDD is bijna vol  :|.

Offline JvH

  • Lid
Re: Welke pakketten verwijderen jullie allemaal uit een standaardinstallatie?
« Reactie #14 Gepost op: 2010/08/09, 13:57:43 »
Maar of het verwijderen van Ubuntu-programma's dan zoden aan de dijk zet...?

Re: Welke pakketten verwijderen jullie allemaal uit een standaardinstallatie?
« Reactie #15 Gepost op: 2010/08/09, 14:19:05 »
Ja, dat dacht ik ook al  :D. Maar ik (als newbee) heb al super veel gedownload in het software center en nooit iets verwijdert. Dan kan het wel een een (eerder klein) verschil geven.

Offline Dave

  • Lid
Re: Welke pakketten verwijderen jullie allemaal uit een standaardinstallatie?
« Reactie #16 Gepost op: 2010/08/09, 16:59:16 »
Ja oke maar tgaat hier nu om wat er standaard geïnstalleerd wordt.
Ik verwijder ook veel wat me na wat proberen niet bevalt of me teveel werk wordt om werkend te krijgen.

en bij een installatie als java ofzo dat je eerst de andere versie verwijderd, dat soort dingen wel natuurlijk.


Offline JvH

  • Lid
Re: Welke pakketten verwijderen jullie allemaal uit een standaardinstallatie?
« Reactie #17 Gepost op: 2010/08/09, 17:00:38 »
Ja, dat dacht ik ook al  :D. Maar ik (als newbee) heb al super veel gedownload in het software center en nooit iets verwijdert. Dan kan het wel een een (eerder klein) verschil geven.
Nou ik zeg dat wel zo leuk, maar je kunt ook behoorlijk grote spellen via Synaptic/Software Centre installeren :)
Dus ik heb niets gezegd.... :)

Offline letstrynl

  • Lid
Re: Welke pakketten verwijderen jullie allemaal uit een standaardinstallatie?
« Reactie #18 Gepost op: 2010/08/09, 17:25:32 »
Ik verwijder:

- alles wat met Mono te maken heeft (MS .NET cloon, licentie is niet duidelijk),
- alle voor mij niet leesbare fonts (Thai etc.),
- evolution (thunderbird bevalt uitstekend)
- alle games
- de standaard nvidia driver (vervangen door proprietary Nvidia driver)



Offline Thijsg

  • Lid
Re: Welke pakketten verwijderen jullie allemaal uit een standaardinstallatie?
« Reactie #19 Gepost op: 2010/08/09, 19:57:12 »
Wat ik verwijderd heb zijn programma´s  die  ik  nooit  gebruik , dat zal bij U natuurlijk heel anders zijn ! .

Daarbij  ik wil zo veel mogelijk bereiken ,met het minimum aan Programma´s ... en dat lukt tot nu toe zeer goed.

Heb  via  Synaptic  alles  wat  MONO  betreft  verwijderd ,  via Synaptic  Mono runtime  aanvinken voor volledig verwijderen  kiezen en Mono word compleet verwijderd.

Waarschuwing  >  dit kunt U alleen doen als U de volgende programma´s niet gebruikt  -  Banshee  -  F-spot  -  gbrainy  -  tomboy  -  podsleuth.

  libappindicator0-cil libart2.0-cil libboo2.0.9-cil
  libflickrnet2.2-cil libgconf2.0-cil libgdata1.4-cil libglade2.0-cil
  libglib2.0-cil libgmime2.2a-cil libgmime2.4-cil libgnome-keyring1.0-cil
  libgnome-vfs2.0-cil libgnome2.24-cil libgnomepanel2.24-cil libgtk2.0-cil
  liblaunchpad-integration1.0-cil libmono-addins-gui0.2-cil
  libmono-addins0.2-cil libmono-cairo2.0-cil libmono-corlib2.0-cil
  libmono-data-tds2.0-cil libmono-i18n-west2.0-cil libmono-posix2.0-cil
  libmono-security2.0-cil libmono-sharpzip2.84-cil libmono-sqlite2.0-cil
  libmono-system-data2.0-cil libmono-system-runtime2.0-cil
  libmono-system-web2.0-cil libmono-system2.0-cil libmono-zeroconf1.0-cil
  libmono2.0-cil libndesk-dbus-glib1.0-cil libndesk-dbus1.0-cil
  libnotify0.4-cil libnunit2.4-cil libtaglib2.0-cil libwebkit1.1-cil
  mono-2.0-gac mono-gac mono-runtime podsleuth  
                                                                                                                                                                                                                   Lib empathy  + Lib empathy common + Lib empathy doc + Lib gdata 1.2.1 + Lib gdata google  + Libe backend1.2-0 + lib ubuntuOne + lib telepathy farsight + telepathy-glib0.
Libegroupwisse 1.2.13+ Lib data book 1.2.2 + lib Brlapi 0.5 + libpisok9 + libpisync1 + pulse audio module bluetooth + python louis.
Lib data call 1.2.6  + libmail tools perl + Python ubuntuOne client Gnome + readeon tool + nautilus-sent-empathy + gbrainy + minxxw.
Python ubuntuOne client + Python ubuntuone storagepro + Python telepathy + Python-papyion + Pitivi + gnome user share + Gwibber.
telepathy Butterfly + telepathy gable + telepathy haze + telepathy idle + telepathy salut + telepathy mission control5 + ibus compleet inclusief  libibus ,Erlang base inclusief  8  erlang pakketjes + lib louise0 + lib louise data + indicator-me + indicator-message > Na een reboot is het envelopje weg Uw luid sterkte icoon blijft wel staan.Hunspell Eng Can + Hunspel Am Eng + Qua bluetooth  programma´s  alles compleet verwijderd + Byobu  + Rhythmbox plugins.
Britty + F spot + Orca  + Bogofilter + Bogofilter bdb + Bogofilter common  + Vinagre + Vino  + Ibus compleet verwijderd.
Espeak + Espeak data  ,mee verwijderd zijn automatisch > lib speak + lib gnome-speech7 + example content .
Myspell Eng-USE + Myspell Eng-GB + Open office Cal  + Open office Math .
Open office org help Eng-GB + Open office org help Eng-US + Open office org hypenation Eng + libusbmuxd1 .
Open office org i 10 n Eng-GB + Open office org i n Eng-ZA + Open office Thesaurus Eng-A + Eng-U + open office common.                                                                                                        
Language pack Eng base + gnome Eng base + support translation(eng) + Writing Eng + Tomboy.
ttf Arabyes + tff Arpic + tff Indec fonts + tff sazanami-Kochi + tff sazanami-mincho + tff Lao + tff kacst + tff Wang Zei .
tff Malayalam + tff Thai + tff unfonts core Korean + ubufox + W American + W Britisch + Compiz fusion plugin extra.
Compiz fusion plugins main + Compiz plugins + Compiz gnome + Compiz core + Compiz backend gcofig + Libcompizconfig0 .
Libdecoration0 + Gnome games  common  (Die verwijderd  de complete rest Games) + min12xxw + Splix .
Evolution ( 91 MB ) + evolution common + evolution exchange + evolution plugins + evolution webcal  + Libmobile device0 .

Waarschuwing wat betreft het verwijderen van de hieronder staande  Xserver xorg video drivers.
Dit is  ALLEEN  van toepassing voor  MIJN  Machine   met  Intel  en  Nvidia  ,  dus bent  niet  zeker  ...  gewoon afblijven.

video ati  +  video mach64 (ati)  +  video Radeon  +  video R128 (ati)  +  video siliconmot  +  video voodoo  + video tsjeng  + Video s3 + Video Chips
video Cirrus  + video sis + video apm + all video + video voodoo  + video mga  + video neomagic + Video rendition + Video chips + Video Vesa
video S3virge + video Savage + video tdfx  + video ark + video geode + video i 128  + Video vm ware  + Xserver vm mouse + Video trident.Xserver input wacom + Open chrome + Video Vodoo
Libappindicator0-cil tot en met podsleuth verwijderd. :D

Zou je in de rest van de handleiding pakketnamen willen noemen? Verder zou ik ook graag weten op welke programma's dat slaat, aangezien ik wel Gwibber gebruik. :o

Offline sidonia

  • Lid
Re: Welke pakketten verwijderen jullie allemaal uit een standaardinstallatie?
« Reactie #20 Gepost op: 2010/08/09, 20:04:17 »
Kijk, dat is nu het verschil tussen Windows en Ubuntu.

Bij Windows verwijderde ik altijd alles wat ik niet nodig had.

Bij Windows stoorde me die dingen allemaal. Komisch, maar dit heb ik niet bij Ubuntu.

Bij Ubuntu zijn er een aantal programma's welke ik toevoeg.

Ik verwijder niks.

Wat ik wel wil doen, is via voorkeuren, hoofdmenu een aantal opties uitvinken.

Verder laat ik alles zoals het geïnstalleerd is.

mvg Sidonia

Re: Welke pakketten verwijderen jullie allemaal uit een standaardinstallatie?
« Reactie #21 Gepost op: 2010/08/09, 20:09:56 »
Ik verwijder f-spot, en dat is het eindelijk.
De rest komt erbij.
Gwibber zal ik ook wel nog weggooien, ik gebruik het toch niet. Ipv daarvan gebruik ik Choqok (en pino als backup voor identi.ca als ik mn twitter weer eens blokkeer :rolleyes: )

>update = sudo apt-get remove gwibber
« Laatst bewerkt op: 2010/08/09, 20:37:07 door schwarzproductions »

Offline joop905

  • Lid
Re: Welke pakketten verwijderen jullie allemaal uit een standaardinstallatie?
« Reactie #22 Gepost op: 2010/08/09, 20:30:02 »
Pulse Audio
Gwibber
Empathy
Games
Mono
Bluetooth

Re: Welke pakketten verwijderen jullie allemaal uit een standaardinstallatie?
« Reactie #23 Gepost op: 2010/08/09, 22:06:55 »
- Evolution
- Empathy
- Gwibber
- F-spot
- Alle games, behalve kaartspelen

Re: Welke pakketten verwijderen jullie allemaal uit een standaardinstallatie?
« Reactie #24 Gepost op: 2010/08/09, 22:22:25 »
Ben een beetje als sidonia: ik vink wel een aantal menukeuzes uit, maar de programma's zelf verwijder ik niet.
Ik verwijder WEL:
Pulse-audio, want die pakt niet bij mij. Moet perse linux-backports-alsa-modules zijn...
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...