Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [opgelost] Geen draadloos met HP: Ralink RT5390 wireless driver  (gelezen 10952 keer)

Offline vanadium

  • Lid
Edit 9 mei:

De Ralink RT5390 driver wordt steeds vaker gebruikt, maar deze open source driver wordt nog niet standaard door Ubuntu ondersteund. Toch kan je heb op linux wijze perfect aan de praat krijgen (je compileert dat gewoon even). Ook als onervaren gebruiker kan je dat, als je maar goede instructies krijgt en die nauwgezet opvolgt.

Leo Cardinaals heeft er een blog aan gewijd: http://lcardinaals.wordpress.com/2011/05/08/ubuntu-en-ralink-rt5390-wireless-driver/
Probeer eerst of je zo het probleem kan oplossen.

Leo cardinaals inspireert zich hiervoor op http://ubuntuforums.org/showpost.php?p=10720957&postcount=37
Zelf was ik geholpen door de instructies in post 70 een ander draadje: http://ubuntuforums.org/showthread.php?p=10669120#post10669120 Niet alleen was dit voor mij de oplossing, de isntructies zijn ook wat eenvoudiger: je hoeft zelf geen bestanden aan te passen. De instructies in de eerste post van dat draadje werkten voor mij niet: er waren compileerfouten.

Als je dat laatste draadje volgt, dan moet je ook nog stappen 10, 11, 12 en 13 van het eerste postje doorvoeren om de kernelmodule automatisch bij opstart te laden.

Hier volgt een Nederlandse versie van de instructies op basis van post 70.

1. herkennen of je wel een Ralink RT5390 draadloze netwerkchip hebt

Open een terminal en geef het commando (kopieer en plak)
lspci|grep -i Ralink
Als je de volgende uitvoer krijgt, dan heb je inderdaad een Ralink RT5390 chipset:
$ 03:00.0 Network controller: Ralink corp. Device 5390
Heb je geen of een andere uitvoer, dan is dit draadje niet voor jou van toepassing.

1. Downloaden van de driver
Download de broncode hier: https://build.opensuse.org/package/binaries?package=rt5390sta&project=driver%3Awireless&repository=11.4-update
* Als je een 32 bit Ubuntu versie hebt, download dan rt5390sta-2.4.0.4-6.3.src.rpm onder Architecture: x86_64"

* Heb je een 64 bit systeem, download dan rt5390sta-2.4.0.4-6.3.src.rpm onder rt5390sta-2.4.0.4-6.3.src.rpm

Noteer goed waar je het bestand opslaat. Ik ga er even van uit dat je het bestand hebt bewaard in je Downloads folder.

2. Compileren en installeren
Installeer eerst het programmatje "rpm" door in de terminal volgend commando in te geven
sudo apt-get install rpm
Ga dan naar de folder waar je het gedownloade bestand hebt opgeslagen:
cd Downloads/
En nu komt de hoofdbrok. Kopieer één voor één de lijntjes in volgend blok code in de terminal en duw Enter. Wanneer een opdracht aftelopen is, kopieer/plak je de volgende:
rpm -i rt5390sta-2.4.0.4-6.3.src.rpm
cd ~/rpmbuild/
tar xf SOURCES/2010_1216_RT5390_LinuxSTA_V2.4.0.4_WiFiBTCombo_DPO.tar.bz2
cd 2010_1216_RT5390_LinuxSTA_V2.4.0.4_WiFiBTCombo_DPO/
patch -p0 < ../SOURCES/rt5390sta-2.4.0.4-config.patch
patch -p0 < ../SOURCES/rt5390sta-2.4.0.4-convert-devicename-to-wlanX.patch
patch -p0 < ../SOURCES/rt5390sta-2.4.0.4-gcc-warnings-x86_64.patch
patch -p0 < ../SOURCES/rt5390sta-2.4.0.4-reduce_debug_output.patch
patch -p0 < ../SOURCES/rt5390sta-2.4.0.4-remove-potential-conflicts-with-rt2860sta.patch
patch -p0 < ../SOURCES/rt5390sta-2.4.0.4-return_nonvoid_function.patch
patch -p0 < ../SOURCES/rt5390sta-2.4.0.4-WPA-mixed.patch
mv RT2860STA.dat RT5390STA.dat
sudo mkdir -p /etc/Wireless/RT5390STA
sudo cp RT5390STA.dat /etc/Wireless/RT5390STA
make
sudo cp os/linux/rt5390sta.ko /lib/modules/$(uname -r)/kernel/drivers/net/wireless/
echo rt5390sta >> /etc/modules
echo "blacklist rt2800pci" >> /etc/modprobe.d/blacklist.conf
sudo depmod
sudo modprobe rt5390sta
Je kan nu al testen of het werkt: klik je netwerkicoon: je zou nu de beschikbare netwerken moeten zien en kunnen verbinden.

3. Nazorg
Nadeel is dat de procedure moet hernomen worden als er een kernelupgrade is (als het na een update met herstart niet meer werkt). Als je de folder "rpmbuild" in je home directory laat staan, dan kan je volstaan met volgende commando's, die de broncode hercompileren tegenover de nieuwe kernel en het resultaat naar de aangepaste folder verplaatst:
cd ~/rpmbuild/
cd 2010_1216_RT5390_LinuxSTA_V2.4.0.4_WiFiBTCombo_DPO/
make
sudo cp os/linux/rt5390sta.ko /lib/modules/$(uname -r)/kernel/drivers/net/wireless/
sudo depmod
sudo modprobe rt5390sta

Had je rpmbuild toch gewist, herneem dan alle commando's, behalve deze die beginnen met "echo ...".

De Ralink RT5390 wordt meer en meer gebruikt, en broncode is beschikbaar. Enkele leden van dit forum hebben er bovendien naar aanleiding van dit draadje de aandacht op getrokken. Veel kans dus dat dit draadloos kaartje bij de volgende Ubuntu versie, 11.10, automatisch herkend wordt.

(Oorspronkelijke post. Titel was: "Even bijzonder gefrustreerd ...")
Vanmorgen naar Mediamarkt geweest. De promotielaptopjes, HP G62, lagen in stapels op elkaar en vlogen de deur uit. Ik heb al hele goede ervaringen met een HP laptop, dus deze mee.

Vlekkeloze installatie van Ubuntu 11.04 (na "nuken" van de vier primaire partities). Tijdens installatie voelde ik de bui al hangen, en na vlekkeloze opstart van de Unity desktop werd mijn vrees bevestigd: geen draadloos!

Zoeken op het internet. Pjotr pagina biedt geen soelaas. De enige oplossing die werkte, hield in de driver van de netwerkkaart te compileren op basis van source in een rpm van Suse! Een absolute no-go dus voor mensen die met Ubuntu willen kennismaken!

Oef, even opgelucht.
« Laatst bewerkt op: 2011/06/17, 22:42:40 door vanadium »

Offline TopGear

  • Forumteam
Re: Even bijzonder gefrustreerd....
« Reactie #1 Gepost op: 2011/05/07, 18:03:28 »
Misschien handig als je een how-to maakt? Die kan Pjotr dan misschien weer verder distribueren ;)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Even bijzonder gefrustreerd....
« Reactie #2 Gepost op: 2011/05/07, 19:15:57 »
Doet de draadloze kaart het misschien wel uit-de-doos in de livesessie van de openSUSE 11.4-livecd (de Live-GNOME of de Live-KDE)?

Dat zou dan namelijk een interessant alternatief kunnen zijn voor wie opziet tegen zelf compileren....

Re: Even bijzonder gefrustreerd....
« Reactie #3 Gepost op: 2011/05/07, 19:23:41 »
Dat is geen beste ervaring inderdaad, wel goed dat je het hebt opgelost. Overigens ook zuur dat je daar pas achterkomt na het verwijderen van Windows dat zou voor de beginneling nog vervelender zijn natuurlijk.

Offline mrGee

  • Lid
Re: Even bijzonder gefrustreerd....
« Reactie #4 Gepost op: 2011/05/07, 20:13:16 »
Hallo,

Hmmm, ik dacht al even een bekend nummertje HP laptop voorbij te zien komen;
http://forum.ubuntu-nl.org/algemeen-42/op-welke-laptop-werkt-ubuntu-10-10-out-off-the-box/msg691014/#msg691014
in 10.10 heb ik zonder bijzondere ingrepen het Wifi aan de praat gehad.
Is dit nu alleen in 11.04 een beetje mis?
Zijn die HP laptops er in meerdere smaken, qua hardware? (kennelijk wel; ik heb net even
de website maar eens bekeken en er zijn nogal wat varianten)
Kennelijk geen driver out of the box voor 11.04?
Wat is de lspci -v in jouw geval trouwens?

Groeten Gerrit
« Laatst bewerkt op: 2011/06/27, 21:35:03 door mrGee »
-- = >  simplify if you can   -- = >

Re: Even bijzonder gefrustreerd....
« Reactie #5 Gepost op: 2011/05/07, 20:19:14 »
Voor compileren, zie de bijzonder makkelijke how-to op mijn site:
https://sites.google.com/site/ubukuntu/werken-met-kubuntu/compileren
(Methode 3 zonder gebruik van qmake is voor de meeste drivers geschikt)

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: Even bijzonder gefrustreerd....
« Reactie #6 Gepost op: 2011/05/07, 23:18:38 »
Ik heb zelf ooit een poging gedaan om een opstandig SIS netwerkkaartje via een gehercompileerde kernel aan de praat te krijgen, maar dat wilde niet lukken.
Het punt van vanadium is denk ik, dat een relatief nieuwe ubuntu-gebruiker bij zoiets afhaakt. Al staat er een howto beschreven. En dat is wel sneu als die pc's als broodjes over de toonbank vliegen.
Wel goed te weten dat ze mogelijkerwijs (?) op Suse 11.4 dan wel gaan werken  ;)
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Even bijzonder gefrustreerd....
« Reactie #7 Gepost op: 2011/05/07, 23:33:18 »
Wel goed te weten dat ze mogelijkerwijs (?) op Suse 11.4 dan wel gaan werken  ;)

Met de nadruk op "mogelijkerwijs".... het zou prettig zijn als vanadium de proef eens op de som zou nemen, want blijkbaar gaat het om een veelverkocht flaptopmodel.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Even bijzonder gefrustreerd....
« Reactie #8 Gepost op: 2011/05/08, 08:37:46 »
Het punt van vanadium is denk ik, dat een relatief nieuwe ubuntu-gebruiker bij zoiets afhaakt.
Dat klopt.
Citaat
Al staat er een howto beschreven.
Het was het typische internet zoekverhaal. Waden door allerlei threads: veel commentaren, ongeldige oplossingen, suggesties ... het juiste medicijn vinden daar ergens in het Amazonewoud. Als je dan de oplossing herkent, moet je nog in staat zijn de instructies te volgen: http://ubuntuforums.org/showthread.php?p=10669120#post10669120

Ter vergoelijking na de eerste frustratie: het gaat hier wellicht toch over een vrij recente chipset (waarom, vraag je je af, voor een low-end machientje). De source code op de Ralink website is gedateerd 17 december 2010.
Ander punt: het is mooi dat het hier over een open source driver gaat waarvan de broncode beschikbaar is met vrije licentie op de website van de handelaar.

Misschien handig als je een how-to maakt? Die kan Pjotr dan misschien weer verder distribueren ;)
De reddende link is hier. De werkwijze in het eerste postje, die gebruik maakt van de source code van de handelaar, werkte niet. De werkwijze in post 70, die met de source code op de OpenSuse werkt, deed het wel.
Dit is een zeer specifieke oplossing, en dit mooi allemaal op een website samenbrengen, zou een project zijn op zichzelf.
Met de nadruk op "mogelijkerwijs".... het zou prettig zijn als vanadium de proef eens op de som zou nemen, want blijkbaar gaat het om een veelverkocht flaptopmodel.
Ik heb de image hier nog liggen, maar nog niet (van USB) kunnen opstarten: ik brand er vandaag eens een CD van.

Dat is geen beste ervaring inderdaad, wel goed dat je het hebt opgelost. Overigens ook zuur dat je daar pas achterkomt na het verwijderen van Windows dat zou voor de beginneling nog vervelender zijn natuurlijk.
Ik had het al door bij het opstarten van de live CD dat dit een 'issue' zou worden. Ik ben echter al zo door het Ubuntu virus 'aangetast'  dat Windows voor mij eenvoudig geen optie is.

Offline Ramana

  • Lid
Re: Even bijzonder gefrustreerd....
« Reactie #9 Gepost op: 2011/05/08, 10:47:08 »
Mijn HP-mini blijft voorlopig even op 10.10 draaien, vanwege een bugje in de wifidriver:
BCM4312 on HP Mini 2133 freezes with Natty

Re: Even bijzonder gefrustreerd....
« Reactie #10 Gepost op: 2011/05/08, 11:54:07 »
Ik snap trouwens niet waarom vanadium een RPM VAN Suse heeft gepakt als HP zelf een driver beschikbaar stelt VOOR Suse: http://h20000.www2.hp.com/bizsupport/TechSupport/SoftwareDescription.jsp?lang=en&cc=us&swItem=ob-92830-1&jumpid=reg_R1002_USEN

Re: Even bijzonder gefrustreerd....
« Reactie #11 Gepost op: 2011/05/08, 12:09:50 »
Overigens, waarom zo moeilijk doen en die RPM geïnstalleerd zien te krijgen (met bijv. alien) terwijl je veel makkelijker gewoon die RMP kunt uitpakken en dat .ko-bestand naar /lib/modules/2.6.35-22-generic/kernel/drivers/net/wireless/ kunt kopiëren? (natuurlijk moet je wel 2.6.35 vervangen door jou kernel)

Hier het .ko-bestand: https://sites.google.com/site/ubukuntu/downloads/rt5390sta.ko

Re: Even bijzonder gefrustreerd....
« Reactie #12 Gepost op: 2011/05/08, 13:18:52 »
Misschien handig als je een how-to maakt? Die kan Pjotr dan misschien weer verder distribueren ;)

Is er al een bugreport gemaakt? Zo ja, dan zal het met de updates in de toekomst wel opgelost zijn denk ik zo.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Even bijzonder gefrustreerd....
« Reactie #13 Gepost op: 2011/05/08, 13:23:38 »
Ook OpenSuse pikt hem nog niet op.

Of hier een bugrapport van bestaat, weet ik niet.

@vistaus
Het enige punt dat ik hier maak, is dat het voor beginners niet evident is. Ik ben op die oplossing gebotst de source code te compileren. De standaardmethode lukte bij mij niet. Bij iemand die het met de Suse source code deed, lukte het wel op Ubuntu. En dat werkte ook bij mij. Voor mij was de zoektocht over.

Het is goed mogelijk dat het ook - en inderdaad eenvoudiger - zou lukken op de wijze die jij nu uitvogelde, en zeer waarschijnlijk zo als beide systemen dezelfde kernel hebben.

Maar je mag nog die binaire driver vinden: je moet weten hoe je het bestand uitpakt, en waar je het moet plaatsen. Je moet weten dat je depmod moet uitvoeren, en bovendien moet de module opgenomen worden in /etc/modules. En dan nog eventueel blacklisten, enz. enz.

Dat is en blijft een moeilijk punt van linux, waar de distro-ontwikkelaars eigenlijk niet zoveel aan kunnen doen. (Vrij) waarschijnlijk is dit probleem verdwenen over zes maanden, met de volgende release. Maar wie wil zes maanden wachten tot zijn favoriete distro probleemloos installeert op zijn nieuwe computer?

Dit forum hier hangt zeer sterk af van mensen met expertise zoals jij, maar onthou dat het is zeer belangrijk die expertise te kunnen/willen vertalen naar stapsgewijze instructies die de gewone Ubuntu liefhebber kan meevolgen.

Re: Even bijzonder gefrustreerd....
« Reactie #14 Gepost op: 2011/05/08, 13:31:25 »
Tuurlijk. Mijn vorige post was dan ook aan jou gericht vanadium en niet aan de mensen met minder computerkennis. Als je me een beetje zou kennen op dit forum, zou je wel weten dat ik aan mensen met minder kennis altijd een stapsgewijze uitleg geef :) Maar gezien dit jou topic is en jij wel meer kennis hebt van computers, was mijn vorige post aan jou gericht.

Re: Even bijzonder gefrustreerd....
« Reactie #15 Gepost op: 2011/05/08, 15:06:42 »
Teveel credit? Hoezo? vanadium zegt dat IK rekening moet houden met beginnende gebruikers. Dus ik leg uit dat ik dat ook wel doe, maar dit topic is van vanadium die al bekend is met *buntu, dus ik had niet echt de behoefte om een stapsgewijze uitleg te geven; dat hou ik voor beginners. Maar ik wil best een how-to schrijven, daar niet van.

Re: Even bijzonder gefrustreerd....
« Reactie #16 Gepost op: 2011/05/08, 15:35:30 »
Of hier een bugrapport van bestaat, weet ik niet.

Ok, ik heb voor de zekerheid maar even een bugreport aangemaakt, want zoeken in de bestaande bugreports gaf geen match.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Even bijzonder gefrustreerd....
« Reactie #17 Gepost op: 2011/05/08, 15:58:48 »
Maar vanadium heeft gelijk, het zou allemaal wat eenvoudiger kunnen, ook al werk ik vanaf 2007 met Ubuntu, wt vanadium schrijft is en blijft voor mij soms ook abracadabra.
Dat is een moeilijk punt op een forum. Je kan moeilijk inschatten op welk niveau je hulp moet geven. De gebruiker volgt dan misschien niet (maar dat ie dan alstublieft meer stapgewijze uitleg vraagt), of je houdt het zo basic dat de gebruiker zich beledigd voelt.

Anderszijds: Ubuntu *is* ook zo eenvoudig als het maar kan. Het wordt maar moeilijk als je pech hebt iets van hardware te hebben dat (nog) niet wordt ondersteund.

@Thomas, bedankt voor het bugrapport. Zo vergroot de kans dat die driver opgenomen wordt.

Re: Even bijzonder gefrustreerd....
« Reactie #18 Gepost op: 2011/05/08, 17:20:59 »
Mmm.. een bugreport filen voor een probleem wat je zelf niet direct hebt heeft ook nadelen..

Hello Thomas
Can you please test if this is already fixed in the latest mainline kernel:
http://kernel.ubuntu.com/~kernel-ppa/mainline/v2.6.39-rc5-oneiric/
Thanks
Fabio

** Package changed: ubuntu => linux (Ubuntu)

** Tags added: kernel-wifi-needsdriver natty

** Changed in: linux (Ubuntu)
       Status: New => Incomplete

Thomas kijkt Vanadium even lief aan..

Zou jij dit kunnen (heb je tijd) en willen testen?

https://bugs.launchpad.net/bugs/779484

Re: Even bijzonder gefrustreerd....
« Reactie #19 Gepost op: 2011/05/08, 17:37:07 »
@Thomas: Ik kan je nu al zeggen dat die driver er niet inzit op 2.6.39 Draai zelf namelijk ook die kernel, maar geen spoor te bekennen van deze driver...

Re: Even bijzonder gefrustreerd....
« Reactie #20 Gepost op: 2011/05/08, 17:53:57 »
Zou je dat even kunnen melden in het bug report dan Vistaus?

Alvast bedankt.

(dan komen eventuele vervolgvragen ook bij jou terecht, dat is handiger dan dat ik als tussenpersoon fungeer. ;) )

Re: Even bijzonder gefrustreerd....
« Reactie #21 Gepost op: 2011/05/09, 10:01:09 »
@Thomas: Ik kan je nu al zeggen dat die driver er niet inzit op 2.6.39 Draai zelf namelijk ook die kernel, maar geen spoor te bekennen van deze driver...
Ok, ik heb het zelf even doorgegeven, en daarbij naar jouw launchpad account verwezen als referentie. Mocht je nog vragen krijgen, dan weet je waar ze vandaan komen. :)

Offline vanadium

  • Lid
Re: Even bijzonder gefrustreerd....
« Reactie #22 Gepost op: 2011/05/09, 13:55:50 »
Leo komt ook ter hulp. Een dagje te laat voor mij, maar tot voordeel van de nederlandstalige Ubuntugebruikers. Ik pas de titel van het draadje even aan, en pas mijn eerste post aan, zodat anderen met dit probleem vlug tot de oplossing komen.

http://lcardinaals.wordpress.com/category/ubuntu/

Re: [opgelost] Geen draadloos met HP: Ralink RT5390 wireless driver
« Reactie #23 Gepost op: 2011/05/09, 14:46:26 »
@Thomas: Excuses, ik heb je reactie helemaal over het hoofd gezien :-[ Bedankt dat jij het even hebt doorgegeven :)

Offline CMAW

  • Lid
Geen draadloos met HP: Ralink RT5390 wireless driver
« Reactie #24 Gepost op: 2011/06/27, 15:39:59 »
In de (opgeloste) draad met deze naam werd gefilosofeerd over newbies voor wie de oplossing te moeilijk zou zijn. Hun mening werd toen niet gevraagd maar hey, hier is er een! Is er intussen iets  veranderd/bijkomend uitgevogeld/aangepast waardoor ik mijn wifi aan de gang zou krijgen zonder compilen enz? Desnoods een andere distri dan ubuntu (11)? Of zoek ik beterc een ingewijde die het voor mij kan doen...

gr Carl