Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Snap  (gelezen 1118 keer)

Offline RikRik

  • Lid
Snap
« Gepost op: 2017/10/02, 09:55:31 »
Misschien is het hier al besproken, maar  stel ik de vraag maar opnieuw,
To install and remove snaps, you need an Ubuntu Single Sign-On account, via terminal een Snap installeren en verwijderen heb je geen account nodig..  is dit niet een klein beetje vreemd? Ik begrijp de gedachtegang van canonical ltd niet.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Snap
« Reactie #1 Gepost op: 2017/10/02, 20:29:15 »
Het (Engelstalige) antwoord op deze vraag van Mark Himzelf:

Here is our thinking on Ubuntu Core devices and user accounts.

Ubuntu Core is largely for devices that operate with almost no human interaction. You install the device, it updates itself forever, life is good.

In that case, most devices will not have many or any user accounts. That's completely different to a laptop or developer system, or a normal server, which has many people who might log into it on any given day.

For that reason, having the user account on Ubuntu Core be single-sign accounts makes sense. This is exactly the trend in the world - look at modern wifi access points, for example. You get a single management account, usually in the cloud, and you manage all devices through that.

The net effect is much better security for these devices. In due course, we will reduce dependency on the Ubuntu SSO (this is just the current implementation, we envisage enabling people to have their own identity systems). But the base idea that you don't want to be setting a separate username and password on these devices is very well reasoned and appropriate.

Mark

Ofwel, hierdoor kunnen gebruikers zonder sudo (snap) software installeren. Om te voorkomen dat alle gebruikers (snap) software kunnen installeren wordt om het Ubuntu One wachtwoord gevraagd (in plaats van het sudo wachtwoord).
 
Klik links bovenin op Documentatie

Offline HWE64

  • Lid
Re: Snap
« Reactie #2 Gepost op: 2017/10/05, 21:36:21 »
@RikRik en testcees
Ik weet niet of ik mag inbreken in deze topic?
Ik wilde nano installeren in topic https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=102996.msg1009214#new #15 en dat lukte dus niet zonder speciaal ww. Komt het eigenlijk vaak voor als je alleen uit het software center installeert dat er om dat speciale ww gevraagd wordt? Wordt dit vragen om dit speciale ww om extra bescherming niet dat iedereen dit programma gaat installeren?
Ik gebruik Xubuntu 16.04 Lts.
Henk
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline RikRik

  • Lid
Re: Snap
« Reactie #3 Gepost op: 2017/10/06, 08:11:48 »
@testcees  ik las ergens :
De methode van het installeren van een Snap is in overeenstemming met het Ubuntu Software Center. Cannonical werkt met leveranciers van derden om betaling en hosting voor commerciële software in de partneropslag te leveren.  Vandaar dat je eerst moet inloggen.

@HWE64, heb ik hiermee je vraag ook beantwoord?
 

Offline HWE64

  • Lid
Re: Snap
« Reactie #4 Gepost op: 2017/10/06, 09:07:42 »
@testcees  ik las ergens :
De methode van het installeren van een Snap is in overeenstemming met het Ubuntu Software Center. Cannonical werkt met leveranciers van derden om betaling en hosting voor commerciële software in de partneropslag te leveren.  Vandaar dat je eerst moet inloggen.

@HWE64, heb ik hiermee je vraag ook beantwoord?

@RikRik, duidelijk. Thx.
Henk
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Snap
« Reactie #5 Gepost op: 2017/10/06, 19:34:54 »
@testcees  ik las ergens :
De methode van het installeren van een Snap is in overeenstemming met het Ubuntu Software Center. Cannonical werkt met leveranciers van derden om betaling en hosting voor commerciële software in de partneropslag te leveren.  Vandaar dat je eerst moet inloggen.
Het zal je best ergens kunnen lezen maar is onjuist. Nogmaals de Ubuntu One inlog is een alternatief voor sudo om snap-softwarepakketten te installeren (niet meer en niet minder).
Hetzelfde snap-softwarepakket kan je met sudo via een terminalvenster installeren (zonder Ununtu One inlog).
@HWE64, heb ik hiermee je vraag ook beantwoord?
Niet goed dus.
Het Ubuntu One inlogscherm bij reaktie #15 is inderdaad voor een pakket met snap-software voor nano versie 2.6.3. In de pakketbron zit nano versie 2.5.3 (zie nano -V).
Beide versies van Nano zijn (gratis) open source software en de Ubuntu One inlog heeft niets te maken met hosting of commerciële software in de partneropslag.
Klik links bovenin op Documentatie

Offline HWE64

  • Lid
Re: Snap
« Reactie #6 Gepost op: 2017/10/06, 20:30:01 »
Niet goed dus.
Het Ubuntu One inlogscherm bij reaktie #15 is inderdaad voor een pakket met snap-software voor nano versie 2.6.3. In de pakketbron zit nano versie 2.5.3 (zie nano -V).
Beide versies van Nano zijn (gratis) open source software en de Ubuntu One inlog heeft niets te maken met hosting of commerciële software in de partneropslag.
Klop, Het is net of hij geinstalleerd staat maar ik kan hem niet voor de dag toveren. Ik heb hem nu niet meer nodig want op advies van forum heb ik Leafpad toegepast.
Henk
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline rico70

  • Lid
Re: Snap
« Reactie #7 Gepost op: 2017/10/06, 20:32:16 »
nano moet je opstarten vanuit de terminal

Offline HWE64

  • Lid
Re: Snap
« Reactie #8 Gepost op: 2017/10/06, 20:41:03 »
nano moet je opstarten vanuit de terminal
@rico70, wist ik niet. Thx.
Henk
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline RikRik

  • Lid
Re: Snap
« Reactie #9 Gepost op: 2017/10/07, 08:30:17 »
@testcees  ik las ergens :
De methode van het installeren van een Snap is in overeenstemming met het Ubuntu Software Center. Cannonical werkt met leveranciers van derden om betaling en hosting voor commerciële software in de partneropslag te leveren.  Vandaar dat je eerst moet inloggen.
Het zal je best ergens kunnen lezen maar is onjuist. Nogmaals de Ubuntu One inlog is een alternatief voor sudo om snap-softwarepakketten te installeren (niet meer en niet minder).
Hetzelfde snap-softwarepakket kan je met sudo via een terminalvenster installeren (zonder Ununtu One inlog).
Testcees, ik heb het ergens gelezen, maar kan het helaas niet meer terugvinden. Ik vond het wel een logische verklaring, gezien de app stores van de concurrentie, Ik zou het juist toejuichen als op die manier, zoals ik had gelezen, dat de commerciële softwareontwikkeling wordt gestimuleerd om ook software te maken voor het systeem, Linux.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Snap
« Reactie #10 Gepost op: 2017/10/07, 10:51:07 »
Testcees, ik heb het ergens gelezen, maar kan het helaas niet meer terugvinden.
Geen idee wat je hebt gelezen maar het is niet waar. Ik ga er van uit dat Mark Shuttleworth als “eindbaas” (sabdfl) van Ubuntu, de waarheid spreekt (zie mijn eerste reactie).
Ik vond het wel een logische verklaring, gezien de app stores van de concurrentie, Ik zou het juist toejuichen als op die manier, zoals ik had gelezen, dat de commerciële softwareontwikkeling wordt gestimuleerd om ook software te maken voor het systeem, Linux.
In vorige versies bevatte het Ubuntu softwarecentrum ook betaalde (gesloten) software maar nu niet meer. Wees gerust, Canonical wil in de toekomst weer betaalde software leveren:
it’s a feature that will be available again at some point of the future.
Klik links bovenin op Documentatie

Offline RikRik

  • Lid
Re: Snap
« Reactie #11 Gepost op: 2017/10/07, 20:55:58 »
 testcees, helder uitgelegd, dankjewel