Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Luks activeren nadat Ubuntu 18.04 al is geinstaleerd.  (gelezen 792 keer)

Offline jazz77

  • Lid
Luks activeren nadat Ubuntu 18.04 al is geinstaleerd.
« Gepost op: 2019/04/07, 15:26:04 »
Ik ben al een poosje met Ubuntu 18.04 aan het werk en het bevalt prima.
Waar ik nu pas achterkom is de waarde van Luks alleen hoe kan ik dit nu activeren zonder een nieuwe instalatie ?
Als ik opnieuw moet instaleren kan ik dan over de oude heen instaleren en dan simpelweg luks aanvinken.
Ik ben nieuw in linux dus aub geen terminal commandos tenzij goed stap voor stap uitgelegd

Voor de goede orde mn laptop had  ik wel gelijk bij instalatie gedaan en dat bevalt me allemaal prima.
Dat ik even moet wachten op het de-crypten van eea is geen probleem ook niet voor mn dekstop waar bovenstaande vraag voor is.
De desktop SSD is al minimaal belast met data ed speciaal voor deze reden.
Veel data is op externe drives gezet (en ook met luks beveligd) en de zekerheid dat het allemaal veel beter beveiligd is maakt dat ik me daar een stuk prettiger bij voel.



Re: Luks activeren nadat Ubuntu 18.04 al is geinstaleerd.
« Reactie #1 Gepost op: 2019/04/07, 16:08:32 »
Full disk encryption betekent opnieuw installeren.

(=wel een prettig idee als je laptop ooit eens ontvreemd wordt)

Je loopt wel een groter risico dat je in geval van problemen niet meer bij je eigen bestanden kan. Een goede back-up van je bestanden is een must!

Aandachtspunt: na het installeren van een nieuwe kernel (vaak na een update waarbij je moet herstarten) je oude kernels wel verwijderen, anders loopt er een boot-partitie vol en start Ubuntu niet meer goed op.

Ik doe dat zo: (Macht der gewoonte. Kan denk ik wellicht ook makkelijker/anders. Was een instructie die van Pjotr afkwam.)

Verwijder oude kernels

In tegenstelling tot Linux Mint, krijgt Ubuntu standaard kernel-updates. Als u een nieuwe
kernel krijgt via de updates, dan laat Ubuntu de oude kernel gewoon staan. Ook in het
Grubmenu: die stopt hij onder het kopje "Geavanceerde opties voor Ubuntu".

Reden: wellicht werkt de nieuwe kernel niet goed op uw computer, en dan kunt u uw computer
altijd nog opstarten vanaf de oude kernel. Tot zover geen probleem.

Maar: Ubuntu laat alle oude kernels staan. Hoeveel nieuwe kernels u ook krijgt aangeleverd
via de updates. En als u weinig schijfruimte heeft, dan is dat misschien lastig. Elke kernel is
namelijk meer dan 200 MB.

Daarom kunt u bij schijfruimtegebrek, het beste de oude ongebruikte kernels verwijderen. Om
aan de veilige kant te blijven kunt u trouwens het beste één of twee oude kernels laten staan.

Schoonmaken gaat als volgt.
a. Installeer allereerst (eenmalig) een kleine verzameling gereedschapjes, en wel als volgt:

Open een terminalvenster.

Tik in (kopieer en plak):
sudo apt-get install byobu
Druk op Enter.
Tik desgevraagd uw wachtwoord in; dat blijft geheel onzichtbaar, u ziet zelfs
geen sterretjes, dat hoort zo. Druk weer op Enter.

b. Daarna in de terminal (kopieer en plak) - dit na kernel updates uitvoeren:

sudo purge-old-kernels
Druk op Enter.

Klaar! U hebt nu uw huidige kernel plus twee oudere kernels als reserve. Meer hoeft u niet te
doen. Sterker nog, meer doen is risicovol en daarom af te raden.
'Tips & tricks', zie: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html
Op chromeOS draaien ook gewoon de linux programma's. (Chromebook kopen? Kies dan bij voorkeur een exemplaar met een Intel processor.)
Zie voor een handleiding: https://www.youtube.com/watch?v=DHqqscTuqzk
En ook: https://www.youtube.com/watch?v=AsWgzH3OzYY

Offline jazz77

  • Lid
Re: Luks activeren nadat Ubuntu 18.04 al is geinstaleerd.
« Reactie #2 Gepost op: 2019/04/07, 16:15:43 »
Geweldig heb net eea gedaan en het ging goed :-)
Ok dus nu dan de boel opnieuw gaan instaleren (ik had me er al op voorbereid dat dit zo zou zijn).
Ik draai grsync en dan /home/ zodat alle verborgen bestanden ook gekopieerd worden naar een externe drive en dan zo de boel weer copy/paste terug zetten als alles opnieuw is geinstaleerd.
Doe ik iets fout nu draait alles nog goed dus nu kan ik nog iets wijzigen
Ennuh nog super bedankt voor de uitleg