Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Eerst Ubuntu 14.04 en dan Windows 10 (dual-boot)  (gelezen 833 keer)

Eerst Ubuntu 14.04 en dan Windows 10 (dual-boot)
« Gepost op: 2016/03/31, 21:38:13 »
Meestal lees ik over dual boot installaties in de volgorde: Windows en dan pas Ubuntu. Ik heb dat al vaker gedaan en (nog) geen problemen gehad. Nu wil het eens andersom doen. Ik heb een krachtige PC waar al lang Ubuntu14.04 op draait. Daar wil ik nu Windows10 naast installeren. Heeft de installatie-tool van Windows daar voorzieningen voor net als Ubuntu die heeft? Kan ik nog problemen verwachten? Ik heb al jaren geen Windows meer geinstalleerd, de laatste keer was dat nog WindowsXP. Aangezien mijn oude Windows reserve laptopje al meer dan 10 jaar oud is wordt het tijd voor een nieuwe Windows bak die me kan helpen met de paar dingen die Ubuntu niet kan. Bv. een Garmin updaten of sommige exotische WMV codecs omzetten.

Re: Eerst Ubuntu 14.04 en dan Windows 10 (dual-boot)
« Reactie #1 Gepost op: 2016/04/01, 08:45:48 »
Bedankt voor de tip! Dat lijkt me inderdaad beter dan een dualboot. Ik ga me inlezen en dan Windows 10 kopen. Zucht...

Offline TopGear

  • Forumteam
Re: Eerst Ubuntu 14.04 en dan Windows 10 (dual-boot)
« Reactie #2 Gepost op: 2016/04/01, 11:51:11 »
Mau, het is gewoon de bedoeling dat je Windows voluit schrijft. Werken met sterretjes is nergens voor nodig en daarom heb ik alle varianten van "W***" in jouw berichten naar Windows omgezet. Hierbij dan ook het verzoek om voortaan gewoon Windows voluit te typen.

@paultje1965: Dat je jouw Garmin niet via Linux kunt updaten kan ik mij zo voorstellen, drivers blijven lastig. Echter moet ik nog een codec tegenkomen die Linux niet kan converteren ;) (Oké, een blu-ray .iso omzetten naar .mkv, da's nog een aardig gedoe in Linux). Verder, wat Mau hierboven ook zegt, als je alleen Windows gaat gebruiken voor het updaten van jouw GPS, dan is de gids van Pjotr om een virtuele machine te maken eigenlijk wat je moet hebben. Gewoon gratis, dus dat scheelt. Als je niet genoeg RAM hebt kan je dat altijd bijprikken, soms nog goedkoper dan een Windows-licentie (Windows 10 Pro NL kost net iets minder dan €55 volgens Tweakers, en 4GB aan DDR3-1600 kost je net iets minder dan €20.)

Re: Eerst Ubuntu 14.04 en dan Windows 10 (dual-boot)
« Reactie #3 Gepost op: 2016/04/01, 12:39:55 »
Makkelijk kan ook zijn om een tweede harde schijf te plaatsen en daar Windows op te zetten:

Zie hiervoor ook:
http://askubuntu.com/questions/533732/install-windows-alongside-ubuntu-14-04-on-second-hard-drive

Hou je je Ubuntu installatie strikt gescheiden van je Windows en hoef je Ubuntu ook niet opnieuw te installeren.



« Laatst bewerkt op: 2016/04/01, 12:43:23 door Ronaldus »
'Tips & tricks', zie: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html
Op chromeOS draaien ook gewoon de linux programma's. (Chromebook kopen? Kies dan bij voorkeur een exemplaar met een Intel processor.)
Zie voor een handleiding: https://www.youtube.com/watch?v=DHqqscTuqzk
En ook: https://www.youtube.com/watch?v=AsWgzH3OzYY

DarkEra

  • Gast
Re: Eerst Ubuntu 14.04 en dan Windows 10 (dual-boot)
« Reactie #4 Gepost op: 2016/04/01, 12:59:05 »
Mau, het is gewoon de bedoeling dat je Windows voluit schrijft. Werken met sterretjes is nergens voor nodig en daarom heb ik alle varianten van "W***" in jouw berichten naar Windows omgezet. Hierbij dan ook het verzoek om voortaan gewoon Windows voluit te typen.


Die sterretjes komen er automatisch te staan als je een andere benaming voor windows gaat gebruiken. Dus de bekende windows bash en flame namen, daardoor worden de woorden gecensueerd.
Erg volwassen vind ik het niet overkomen (in de algemene zin), Windows kan gewoon bij z'n naam genoemd worden imho.
« Laatst bewerkt op: 2016/04/01, 13:00:53 door Maik »

Offline TopGear

  • Forumteam
Re: Eerst Ubuntu 14.04 en dan Windows 10 (dual-boot)
« Reactie #5 Gepost op: 2016/04/01, 14:53:25 »
Mau, het is gewoon de bedoeling dat je Windows voluit schrijft. Werken met sterretjes is nergens voor nodig en daarom heb ik alle varianten van "W***" in jouw berichten naar Windows omgezet. Hierbij dan ook het verzoek om voortaan gewoon Windows voluit te typen.

Die sterretjes komen er automatisch te staan als je een andere benaming voor windows gaat gebruiken. Dus de bekende windows bash en flame namen, daardoor worden de woorden gecensureerd.
Erg volwassen vind ik het niet overkomen (in de algemene zin), Windows kan gewoon bij z'n naam genoemd worden imho.

Nee, dat is niet waar. Alle bash-varianten op Windows en Microsoft worden automatisch omgezet naar Windows of Microsoft. Er is geen regel om asterisken toe te voegen bij het censureren van bashing.

Re: Eerst Ubuntu 14.04 en dan Windows 10 (dual-boot)
« Reactie #6 Gepost op: 2016/04/03, 20:07:58 »
Wederom bedankt voor alle tips. Ubuntu blijft bij mij het primaire OS maar Windows achter de hand hebben is gewoon handig. Niet alleen voor de Garmin maar voor nog wat andere zaken waar ik af en toe tegen aan loop. Bovendien moet ik ook een beetje bijblijven, ik heb nog geen Windows 10 onder handen gehad. Aangezien ik mijn familie wel eens uit de brand moet helpen (sommigen heb ik omgeturnd naar Ubuntu maar bij sommigen lukt dat niet).
Sinds Medibuntu verdwenen is heb ik heel, heel enkel een WMV bestand dat niet meer wil werken. Een of ander merkwaardig codec dat wel ondersteund werd in Medibuntu. Daar heb ik mijn antieke Windows XP doos voor moeten afstoffen. Verder is Ubuntu capabel genoeg met codecs. Verder ben ik nog altijd gebruiker van GordianKnot. Er zijn Linux varianten te over maar met GordianKnot ben ik nog het meest thuis.