Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Van Windows naar Ubuntu/Mint, maar Silverlight?  (gelezen 2268 keer)

Offline The Count

  • Lid
Van Windows naar Ubuntu/Mint, maar Silverlight?
« Gepost op: 2012/04/20, 22:51:18 »
Hallo iedereen,

Liever vandaag dan morgen stap ik van Windows over naar Linux, Ubuntu of Mint moet ik nog even zien. Er is echter één punt dat me daarvan weerhoudt, namelijk Silverlight.

Ik heb vandaag de live DVD van Mint gedraaid en dat beviel me erg goed. Maar toen ik de livestream van Sport1 aan wilde zetten, kreeg ik meteen een melding dat ik Silverlight moet installeren. En dat gaat volgens mij niet onder Linux, of zijn daar toch manieren voor? Ook kijk ik regelmatig naar de livestream van RTL7 Darts. Ook dat werkt met Silverlight en wordt louter online uitgezonden. Een tv-kaart in m'n laptop plaatsen heeft wat dat betreft niet zoveel zin.

Hopelijk kennen jullie een manier om toch Silverlight te kunnen draaien op Linux. Dualboot heeft trouwens niet zoveel zin voor mij. Ik heb de stream van het darts en Sport1 namelijk altijd op de achtergrond aanstaan als ik aan het werk ben als sportredacteur. 't is dus nooit het enige dat ik doe als ik achter mijn laptop zit.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen. Zou zonde zijn als ik Linux om zoiets links moet laten liggen. Alvast bedankt!

EDIT: Uiteraard heb ik de zoekfunctie gebruikt, maar de meeste oplossingen waren alweer van een tijdje geleden. En techniek gaat snel. ;)
« Laatst bewerkt op: 2012/04/20, 22:54:47 door The Count »

Re: Van Windows naar Ubuntu/Mint, maar Silverlight?
« Reactie #1 Gepost op: 2012/04/20, 22:55:51 »
Er bestaat een linux versie van Silverlight, moonlight, maar die ligt zo hopeloos achter dat ik het bijna afraad om het te gebruiken. Als je het toch wilt proberen, Link: http://www.go-mono.com/moonlight/

Verder zou ik sites proberen te zoeken die hetzelfde bieden in flash of HTML5, welke wel werken onder linux.
Op bv. uitzending gemist kan je bij de instellingen de video's in flash laten draaien, misschien kan dat daar ook wel?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Van Windows naar Ubuntu/Mint, maar Silverlight?
« Reactie #2 Gepost op: 2012/04/20, 22:56:37 »
Voor Silverlight is er Moonlight, maar dat project is helaas nagenoeg dood:
http://sites.google.com/site/computertip/multimedia#TOC-Stap-3:-installeer-geen-Moonlight-maar-zoek-alternatieven

In jouw specifieke geval zou je kunnen overwegen om in Linux een VM (virtuele machine) te draaien met Windows erin, louter en alleen voor Silverlight.

Offline The Count

  • Lid
Re: Van Windows naar Ubuntu/Mint, maar Silverlight?
« Reactie #3 Gepost op: 2012/04/20, 23:03:53 »
Wat een tempo, haha. Thanks! :)

Ik hoorde inderdaad al iets over Moonlight, maar dat dat al een tijdje stil staat. Alternatieven voor die streams zijn er helaas niet. Natuurlijk, de sportwedstrijden worden ook op buitenlandse zenders uitgezonden. Maar dat zijn dan vaak van die brakke illegale streams, die om de haverklap vastlopen. Dat gaat hem helaas niet worden.

Een virtual machine lijkt me dan de enige optie. Maar werkt dat niet vertragend? Ik bedoel, je hebt tegelijk Windows en Linux draaien. Bovendien heb ik een 64 GB SSD in mijn laptop zitten, dus dat zou qua ruimte allemaal erg krap worden. Is het trouwens ook mogelijk om Windows in een Virtuele machine te draaien vanuit Linux, in plaats van andersom? Anders moet ik, elke keer als ik geen streams ga kijken, eerst Windows opstarten en dan pas Linux. Op die manier levert Linux geen tijdwinst op.

Re: Van Windows naar Ubuntu/Mint, maar Silverlight?
« Reactie #4 Gepost op: 2012/04/20, 23:07:51 »
Als je een beetje sterke computer hebt hoort een vm draaien geen problemen te geven. Op een netbook wordt het natuurlijk niks, maar op een gemiddelde computer zal het wel lukken  :)

Offline The Count

  • Lid
Re: Van Windows naar Ubuntu/Mint, maar Silverlight?
« Reactie #5 Gepost op: 2012/04/20, 23:16:17 »
Dit is mijn laptop: http://tweakers.net/pricewatch/156948/sony-vaio-vgn-fz11s.html#tab:info. Uit 2007, maar VM moet wel lukken, neem ik aan? Maar ja, dan zit ik (volgens mij) nog wel met het probleem dat ik twee besturingssystemen op een 64 GB SSD moet krijgen.

Is het trouwens ook niet mogelijk om Internet Explorer+Silverlight vanuit Wine te draaien?

Re: Van Windows naar Ubuntu/Mint, maar Silverlight?
« Reactie #6 Gepost op: 2012/04/20, 23:35:17 »
Silverlight onder Wine = no-go

Helaas ben je aangewezen óf op Windows óf op alternatieven voor deze sites. Zelf heb ik silverlight nodig om magister te kijken, maar aangezien ik het vertik om mijn machine te vervuilen met het alzotrage Windows, kijk ik het altijd bij mijn vader op de PC  8-)


Offline The Count

  • Lid
Re: Van Windows naar Ubuntu/Mint, maar Silverlight?
« Reactie #7 Gepost op: 2012/04/20, 23:49:20 »
Helaas, dan blijf ik bij Windows (veel GB's voor weinig). Want de alternatieve sportstreams zijn kwalitatief niet heel goed en bovendien illegaal. Zonde dat Silverlight mij in de weg staat. Hopelijk sterft dat spul snel uit. ;)

Dank in elk geval voor de snelle respons!

Re: Van Windows naar Ubuntu/Mint, maar Silverlight?
« Reactie #8 Gepost op: 2012/04/20, 23:53:34 »
Als je Ubuntu graag wilt uitproberen, kan je natuurlijk ook altijd een dual boot maken. Dan draai je Ubuntu naast Windows en kan je bij het opstarten kiezen welke van de 2 je wilt gebruiken. Als je niet weet hoe een dual boot maken moet, kan je altijd een steunpunt raadplegen ;)

Offline The Count

  • Lid
Re: Van Windows naar Ubuntu/Mint, maar Silverlight?
« Reactie #9 Gepost op: 2012/04/21, 00:02:47 »
Dualboot heeft niet heel veel zin, omdat ik de helft van de tijd wel de Sport1-stream aan heb. Oké, dan ben ik de helft van de tijd verlost van Windows, zo kun je het ook zien. ;) Maar om dan de ene dag met Ubuntu/Mint te werken, en de andere dag weer met Windows 7, dat gaat alleen maar verwarring opleveren.

Wellicht dat ik de VirtualBox toch ga proberen. Ubuntu/Mint op mijn laptop installeren en dan Windows vanuit VB draaien. Als blijkt dat het te traag is, of het toch te veel ruimte van mijn SSD opslokt, kan ik altijd nog terug. Maar ideaal is het niet.

Dank voor de suggestie in elk geval! :)