Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: muisknoppen stoppen in xubu op raspberry  (gelezen 1232 keer)

Offline soppel

  • Lid
muisknoppen stoppen in xubu op raspberry
« Gepost op: 2020/10/06, 13:16:38 »
# hopelijk is 'andere distributies' de juiste plek, als iemand een ander plek beter vind is hij/zij vrij het te verplaatsen  :)

Ik heb xubuntu op een raspberry p4 gezet.
Alles gaat zonder problemen, echter als ik de PI even met rust laat (minuut of 10 denk ik) dan werken de muisknoppen niet meer.
Ik kan wel de cursor bewegen met de muis, maar ergens op klikken doet niks. (links en rechts niet)

Iemand een idee?

Edit: toetsenbord doet ook niks, dus terminal openen is ook niet mogelijk
Ben er inmiddels ook achter dat het een probleem is dat zich al zo'n 4 jaar voordoet bij Xubuntu.
Oplossing heb ik nog niet gevonden

« Laatst bewerkt op: 2020/10/06, 18:01:00 door soppel »
Gooi je windows uit het raam
en je virusscanner d'r achteraan

Offline soppel

  • Lid
Re: muisknoppen stoppen in xubu op raspberry
« Reactie #1 Gepost op: 2020/10/06, 22:07:57 »
Gezien het feit het een oud probleem is wat dus af en toe terug komt in Xubuntu, sluit ik het project xubuntu af.
Dan maar terug naar PiOS.
Daar de 64bit maar van proberen die heeft nog wat bugs, maar xubuntu blijkbaar ook.
Als de 64bit teveel ellende geeft, wordt het een 32bit versie.

Wellicht vind ik nog een oplossing (verwacht ik niet) dan probeer ik het misschien laten nog. Maar voor nu gaat het in de ijskast.
Gooi je windows uit het raam
en je virusscanner d'r achteraan

nahjo

  • Gast
Re: muisknoppen stoppen in xubu op raspberry
« Reactie #2 Gepost op: 2020/10/07, 14:13:54 »
.
« Laatst bewerkt op: 2020/11/29, 13:36:13 door nahjo »

Offline M_aD

  • Forumteam
Re: muisknoppen stoppen in xubu op raspberry
« Reactie #3 Gepost op: 2020/10/09, 09:02:46 »
soppel,
Hoe heb je Xubuntu geinstalleerd om het te draaien op de Pi4?
Is dat gedaan met de Ubuntu server editie voor de Pi en dan Xubuntu geinstalleerd of heb je gebruik gemaakt van het desktopify script van Martin Wimpress (de Ubuntu MATE lead en ontwikkelaar) ?

Zelf heb ik op mijn Pi4 Ubuntu 20.04.1 draaien welke ik geinstalleerd heb met het desktopify script en het werkt probleemloos tot nu toe.  64bit overigens.
Ik heb wel een meer open case met ventilator en heat sinks moeten aanschaffen omdat met buntu en zijn DE's de Pi 4 behoorlijk warm wordt. Ik praat dan over temperaturen van over 70 tot 80 Celcius. Met de setup die ik nu heb blijft het rond de 38 graden met Chromium, Quassel en Telegram open.

# hopelijk is 'andere distributies' de juiste plek, als iemand een ander plek beter vind is hij/zij vrij het te verplaatsen  :)

Ik heb xubuntu op een raspberry p4 gezet.
Xubuntu is een officiële Ubuntu flavor en mag gewoon in het Ondersteuning gedeelte gepost worden de volgende keer. Niet in Andere distributies dus, dit forum gedeelte is enkel voor alle andere distributies en distributies die geen officiële Ubuntu flavor zijn zoals Linux Mint. :)

Officiële Ubuntu flavors zijn: https://ubuntu.com/download/flavours
« Laatst bewerkt op: 2020/10/09, 09:39:54 door M_aD »
Ubuntu CoC Signed.
Ubuntu Member sinds Oktober 2020.

Offline soppel

  • Lid
Re: muisknoppen stoppen in xubu op raspberry
« Reactie #4 Gepost op: 2020/10/09, 17:54:08 »
@ nahjo, ja zo staan mijn instellingen. Is iets wat ik direct doe altijd, ik vind het vreselijk als mijn scherm steeds zwart wordt.

@M_aD  Ik heb inderdaad de server versie geïnstalleerd volgens deze handleiding https://ubuntu.com/tutorials/how-to-install-ubuntu-on-your-raspberry-pi#3-wifi-or-ethernet
Martin Winpress zegt me niks, maar ik denk en hoop dat DuckDuckGo 'm wel kent.

Als ik die gevonden heb dan probeer ik toch Xubuntu nog een keer, want de 64bit is wel prettig.  De vriendelijke eigenaar van Skype levert alleen nog een 64bit versie.
« Laatst bewerkt op: 2020/10/09, 17:59:10 door soppel »
Gooi je windows uit het raam
en je virusscanner d'r achteraan

Offline M_aD

  • Forumteam
Re: muisknoppen stoppen in xubu op raspberry
« Reactie #5 Gepost op: 2020/10/09, 17:56:20 »
Hier is de link naar zijn github pagina van desktopify: https://github.com/wimpysworld/desktopify

Het is simpel en straight forward.
Overigens komt de aankomende Ubuntu 20.10 met een versie voor de Pi. De gewone Ubuntu Desktop wel te verstaan, wat de andere flavors naast Ubuntu en Ubuntu MATE voor de Pi gaan doen weet ik nog niet. Zodra ik daar meer over weet zal ik het wel melden.
« Laatst bewerkt op: 2020/10/09, 17:59:13 door M_aD »
Ubuntu CoC Signed.
Ubuntu Member sinds Oktober 2020.

Offline soppel

  • Lid
Re: muisknoppen stoppen in xubu op raspberry
« Reactie #6 Gepost op: 2020/10/09, 18:01:31 »
Simpel! Dat moeten we hebben  =D

Dank je, ik ga dat een dezer dagen proberen.

Mijn ervaringen post ik uiteraard.
Gooi je windows uit het raam
en je virusscanner d'r achteraan

Offline soppel

  • Lid
Re: muisknoppen stoppen in xubu op raspberry
« Reactie #7 Gepost op: 2020/10/12, 20:39:52 »
Nogmaals dank! Xubuntu draait op de raspberry. Ziet er netjes uit.

Skype wilde niet installeren die had unmet dependencies, maar de installer vertelde niet welke.
Ben er inmiddels achter (o.a. door snap) dat skype niet voor de ARM aechitecture beschikbaar is. Met dank aan die fijne eigenaar van skype.
Skype doen we dan maar opde tablet. Er zijn grotere problemen op aarde ;)
Gooi je windows uit het raam
en je virusscanner d'r achteraan

Offline M_aD

  • Forumteam
Re: muisknoppen stoppen in xubu op raspberry
« Reactie #8 Gepost op: 2020/10/12, 20:59:56 »
Graag gedaan en veel plezier ermee. ^-^
Ubuntu CoC Signed.
Ubuntu Member sinds Oktober 2020.