Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Videoprobleem  (gelezen 845 keer)

Offline jhrich

  • Lid
Videoprobleem
« Gepost op: 2008/03/09, 09:23:34 »
Een vreemde zaak: als ik Ubuntu tracht te installeren op mijn wat oudere PC (Celeron 433, 256 Ram, 20GB HD, videokaart Diamond Viper 330 PCI of Aopen FX5200) krijg ik of een zwart scherm Of een beeld met 3 horizontale en 2 verticale beelden als de installatie op het einde loopt.
De configuratie doet het alleen goed met 6,06, maar geprobeerd zijn 7,04, 7,10, ook de kleine Antix, alle met hetzelfde resultaat.
Als er iets zichtbaar is werkt het wel normaal, maar natuurlijk niet echt bruikbaar. Daar 6,06 toch wat wenselijke functies ontbeert wil ikgraag opwaarderen.
Windows doet het goed, alle versies zelfs Vista die hoewel onwerkbaar traag, zich laat installeren.
Wat kan hier aan de hand zijn?
Jan.

Offline joop905

  • Lid
Videoprobleem
« Reactie #1 Gepost op: 2008/03/09, 09:38:28 »
Minimale Eisen (Windows Vista Basic versie)
Hierop moet Windows Vista kunnen draaien, echter bij deze eisen zal o.a. het glazige thema Aero Glass niet gebruikt kunnen worden.

    * Processor: 800 MHz
    * Werkgeheugen: 512 MB
    * Grafische kaart: DirectX9 ondersteuning en een resolutie van 800 x 600 aankan
    * Harde schijf: 20 GB met 15 GB vrije ruimte
    * CD-Rom speler

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Videoprobleem
« Reactie #2 Gepost op: 2008/03/09, 10:28:18 »
Probeer eens een installatie met de Alternate CD van Ubuntu (dus niet de gewone):
ftp://ftp.tudelft.nl/pub/Linux/releases.ubuntu.com/7.10/ubuntu-7.10-alternate-i386.iso

Offline jhrich

  • Lid
Videoprobleem
« Reactie #3 Gepost op: 2008/03/09, 10:45:12 »
Pjotr123, bedankt. Dat heb ik ook gedaan, evenals Xbuntu, Kbuntu (beide 7,10).
Vista is natuurlijk geen optie, heb alleen de Tiny versie geprobeerd om de video te testen.
Het blijft merkwaardig.
De aanhoder wint (hoop ik).
Jan.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Videoprobleem
« Reactie #4 Gepost op: 2008/03/09, 11:07:10 »
Hmmmm.... Probeer voor de grap eens alfa 6 van Ubuntu 8.04:
http://cdimage.ubuntu.com/releases/hardy/alpha-6/hardy-desktop-i386.iso

Let op: alfaversie, dus er zitten nog fouten in. De definitieve versie komt pas eind april uit.

Offline jhrich

  • Lid
Videoprobleem
« Reactie #5 Gepost op: 2008/03/10, 11:00:12 »
pjotr123, Heb ik gedaan. Deze versie geeft een correct beeld! Is echter onwerkbaar traag. Ik houd het dus op Dapper voor deze computer.
Wel een groot verschil, prachtige desktop met de reigerimpressie, en verder veel veranderd met repositories en configuratie van draadloos internet.
Raadsel blijft waarom de kleine versies en ook de 7,xx het niet willen doen. Vermoedelijk is er voorlopig geen oplossing voor de oude beestjes.
Dank je voor het advies. Het was even zoeken voor ik de download opgescharreld had, maar nu dan toch. Als de officiele versie er is gaat hij op de hoofdcomputer.
Verder veel gehad aan je webstek, zoals je wel begreep uit mijn gegoochel met de kleintjes.
Groet, Jan.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Videoprobleem
« Reactie #6 Gepost op: 2008/03/10, 11:04:54 »
Mooi! Probeer eind april (of nu al!) eens een installatie met de Alternate CD van 8.04? Zonder LiveCD-sessie erin, dus dat zal wel lukken met de installatie: je hebt net genoeg RAM-geheugen daarvoor.

De Alternate van alfa 6 (zoals gezegd, onaf en met fouten) zit hier:
http://cdimage.ubuntu.com/releases/hardy/alpha-6/hardy-alternate-i386.iso