Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: OPGELOST "Wat is "veilige modus"  (gelezen 10990 keer)

Offline Jakke5

  • Lid
OPGELOST "Wat is "veilige modus"
« Gepost op: 2009/04/17, 16:28:55 »
Heb wat rondgelezen op het forum maar geen antwoord gevonden op volgende vragen:

Wat is eigenlijk "veilige modus" ? Wat is het verschil met "gewone" modus?

En samenhangend daarmee: Hoe komt het dat zowel de live-cd van Ubuntu 8.10 als die van Kubuntu (versie ben ik nu ff kwijt) wél draait in die veilige modus maar niet in de normale? Allebei die life-cd's draaien volledig "normaal" op een andere pc hier in huis.

En nóg een vraag: hoe kom ik bij de gegevens over de harde waren (cpu, geheugen, video enz.) in m'n pc? (In Ubuntu 8.04 )
« Laatst bewerkt op: 2009/04/23, 09:29:07 door Jakke5 »

Offline MartijnB

  • Lid
    • http://www.mbastiaan.nl
Re: Wat is "veilige modus"
« Reactie #1 Gepost op: 2009/04/17, 16:43:36 »
Het antwoord op je laatse vraag: pak een terminal (Toepassingen --> Hulpmiddelen --> Terminalvenster) en tiep:
sudo lshw

Re: Wat is "veilige modus"
« Reactie #2 Gepost op: 2009/04/17, 16:46:53 »
Er is geen veilige modus in Ubuntu?

Re: Wat is "veilige modus"
« Reactie #3 Gepost op: 2009/04/17, 16:48:05 »
edit: Gaf een niet al te best antwoord, zie onder voor betere :)
« Laatst bewerkt op: 2009/04/17, 17:27:35 door kebabfish »
Op de chat te vinden als debiantux

Offline Ronnie

  • Lid
    • ronnie.vd.c
Re: Wat is "veilige modus"
« Reactie #4 Gepost op: 2009/04/17, 16:50:04 »
Het antwoord op je laatse vraag: pak een terminal (Toepassingen --> Hulpmiddelen --> Terminalvenster) en tiep:
sudo lshw

Ter aanvulling: gebruikt het volgende commando om een nette HTML pagina ervan te maken, deze is overzichterlijker, en je kunt er gemakkelijk in zoeken. De pagina is te vinden in je "Persoonlijke map" na het invoeren van de opdracht
sudo lshw -html > Hardware.html

Bedoel je met "Veilig modus" de "Recovery Mode". Deze is bedoeld als je systeem niet meer opstart. Vanuit hier kun je instellingen veranderen zodat de computer weer goed opstart. Wat bedoel je verder met Live-CD en Veilig modus?

Of bedoel je met "Veilig Modus" dat je er niets veranderd aan je harde schijf. Dus als je de CD er weer uithaalt, dat je oude besturingssysteem opstart, zonder dat er iets gewijzigd is
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Documentatie Terminal

Offline track

  • Lid
Re: Wat is "veilige modus"
« Reactie #5 Gepost op: 2009/04/17, 16:51:05 »
Hoi Jakke,

1. In de "veilge modus" (in het grub-menu) start Uby zonder grafisch scherm en met maar één gebruiker (root !) op. 
    Dus uitdrukkelijk alleen voor bijzondere gevallen, om het systeem weer te herstellen.
2. Als de "gewone modus" ergens niet draait is er een probleem met de hardware.  Vaak is het de video.  -> Let op de foutmeldingen !
    In twijfel een geval voor de "alternatieve" CD.
3. Voor de hardware is er een toverspreuk (in de terminal invoeren):  sudo lshw -html  > ijzerwaren.html
    In dit bestand zal je alles vanuit Uby's perspektief zien.

Vriendelijke groet,

track

p.s.: er waren meer mensen sneller dan ik. Oeps...

Re: Wat is "veilige modus"
« Reactie #6 Gepost op: 2009/04/17, 17:05:31 »
Je kan ook grafisch je hardware zien, door het programma'tje "hardinfo" vanuit Synaptic/Adept te installeren.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Wat is "veilige modus"
« Reactie #7 Gepost op: 2009/04/17, 17:42:53 »
Dit programma kende ik niet, maar je advies is beregoed!
Wat een handig programma, je kunt ook kijken hoe snel je PC is in vergelijking met 2 andere typen.
Een goed advies Vistaus !
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Wat is "veilige modus"
« Reactie #8 Gepost op: 2009/04/17, 18:10:49 »
je kunt ook kijken hoe snel je PC is in vergelijking met 2 andere typen.

Als ik mij nog goed herinner kunt ge ook meerdere modellen ophalen. Dan kunt ge vergelijken met een hele waslijst aan systemen.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Wat is "veilige modus"
« Reactie #9 Gepost op: 2009/04/17, 18:36:00 »
Als ik mij nog goed herinner kunt ge ook meerdere modellen ophalen. Dan kunt ge vergelijken met een hele waslijst aan systemen.
Wanneer je Network Update doet, krijg je dat inderdaad zie ik net.
Het progje begint mij steeds meer te verbazen :lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Jakke5

  • Lid
Re: Wat is "veilige modus"
« Reactie #10 Gepost op: 2009/04/17, 21:57:59 »
Dankjewel allemaal. Een hoop antwoorden, en dan nog wel op een "foute" vraag. Met "veilige" bedoel ik idd de recovery-modus.
 
Ondertussen heb ik het commando lshw al eens laten lopen.

Track schrijft: Als de "gewone modus" ergens niet draait is er een probleem met de hardware.  Vaak is het de video.  -> Let op de foutmeldingen ! In twijfel een geval voor de "alternatieve" CD.
En wat als er geen foutmeldingen komen, als het systeem er op een geg. ogenblik de brui aan geeft?
Bij de live-cd van Kubuntu geraak ik op het bureaublad maar kan daar helemaal niets doen.
Bij die van Ubuntu 8.10 geraak ik helemaal nergens, het systeem hangt.
Bij de cd van 8.04 die ik laatst gebrand had om m'n systeem te herinstalleren na een hoop problemen (vermoedelijk hardware) geraakte ik óók nergens. De cd (ook 8.04)die hier al bijna een jaar ligt daarentegen gaf geen enkel probleem. Geolied en gesmeerd. Hoe kan dat?

Goed dan. De alternatieve. Ga ik doen, maar voor 8.10 nog ff wachten tot volgende week.

En nou ben ik nóg niet klaar. Ik heb  "hardinfo" geïnstalleerd, maar kan het nergens vinden. Waarschijnlijk ook te starten vanuit de terminal. Maar ik hou niet zo van dat ding, geef mij maar een gui

P.S. (Misschien een topic starten?) In vele topics zie ik dat de hulpverleners de raad geven één of ander commando of reeks van commando's te geven in de Terminal. Als ze er nou eens zouden bijvoegen wat dat/die commando/'s doet/n dan zou de argeloze onwetende hulpzoeker  nog wat bijleren ook.  (Moet ik er nog bijvertellen dat ik een mateloze bewondering koester voor de mensen die dag en nacht, zo lijkt het toch, klaar staan om hun medemens te helpen. Hoed af, een pluim enz.)
   

Offline heir4c

  • Lid
Re: Wat is "veilige modus"
« Reactie #11 Gepost op: 2009/04/17, 23:52:47 »
Ter info: In 9.04 staat hij niet meer in Installeren/Verwijderen.
Je kan hardinfo vinden onder Systeem/Voorkeuren Zie bijlage:

[verwijderd door de beheerder]
« Laatst bewerkt op: 2009/04/18, 10:55:07 door heir4c »
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline track

  • Lid
Re: Wat is "veilige modus"
« Reactie #12 Gepost op: 2009/04/18, 00:25:25 »
Als je telkens wer problemen met jouw CDs hebt zou ik toch aan een hardware-probleem met de brander denken !

En als de "oude" 8.04 het doet en de nieuwe niet moet er iets mis zijn met de CD of niet ?
Heb je bij de CD's  ooit via het menupunt "CD controleren"  gecontrolleerd ?  Hier blijkt het knelpunt te zitten.
Misschien zit er gewoon stof in je CD-brander ?  Schoonmaken dus ?

Bij de  sudo lshw -html  > ijzerwaren.html  is uiteraard het resultaat interessant.
(welke zin maakt het anders ?  Dit progje maakt alleen een overzicht van de hardware aan en zet hem in "ijzerwaren.html" )

track

Offline Jakke5

  • Lid
Re: Wat is "veilige modus"
« Reactie #13 Gepost op: 2009/04/18, 09:32:37 »
Er bestaat wel degelijk iets als een "veilige modus". Wie een live-cd start krijgt een menuutje voorgeschoteld. 1ste keuze= "Normaal" 2de keuze = "Veilige modus" Ik vermoed dat het gaat om hetzelfde als de "recovery-mode" in de menu.lst van Grub. Hierbij herhaal ik m'n vraag: Wat is dan het verschil tussen deze "veilige" en de "normale" modus?

Antwoord voor Heir4c: Heb het prog gevonden onder de naam "System Profiler and Benchmark". Het is bijna regel bij Ubuntu dat een prog in Synaptic een andere naam heeft dan wat het daarna krijgt in Toepassingen of, zoals hier, in Voorkeuren. Dat is een van de (weinige) gebreken van Ubuntu.

Antwoord aan Track:  Ik dacht eerst ook dat het aan m'n cd-lezer lag, maar de live-cd van Kubuntu heb ik met een gloednieuwe speler gebrand, en het resultaat is het bovenvermelde: draait volledig op de ene pc en alléén in die "veilige" modus op m'n eigen pc. Vanzelfsprekend heb ik de cd's zichzelf op fouten laten controleren. Als de start-van-cd-problemen met m'n video te maken hebben, hoe kan ik daar iets aan doen?

Ik citeer mezelf: In vele topics zie ik dat de hulpverleners de raad geven één of ander commando of reeks van commando's te geven in de Terminal. Als ze er nou eens zouden bijvoegen wat dat/die commando/'s doet/n dan zou de argeloze onwetende hulpzoeker  nog wat bijleren ook.  Dankjewel dus om de kleine toelichting bij lshw. M'n punt is dat het zeer nuttig is toelichting te geven bij elk commando in Terminal dat jullie suggereren. A.u.b. doe dat. Vergelijk het met "de armen leren vissen" i.p.v. hun vis te geven. 

Offline heir4c

  • Lid
Re: Wat is "veilige modus"
« Reactie #14 Gepost op: 2009/04/18, 11:04:53 »
Er bestaat wel degelijk iets als een "veilige modus". Wie een live-cd start krijgt een menuutje voorgeschoteld. 1ste keuze= "Normaal" 2de keuze = "Veilige modus" Ik vermoed dat het gaat om hetzelfde als de "recovery-mode" in de menu.lst van Grub. Hierbij herhaal ik m'n vraag: Wat is dan het verschil tussen deze "veilige" en de "normale" modus?
In het engels staat er: 'safe grafics mode' (onder F4 dus). Als ik me niet bedrieg start hij hiermee op met de vesa driver, zodat het altijd werkt met welke kaart ook. Bijvoorbeeld als je kaart niet direkt herkend word.
Citaat
Antwoord voor Heir4c: Heb het prog gevonden onder de naam "System Profiler and Benchmark". Het is bijna regel bij Ubuntu dat een prog in Synaptic een andere naam heeft dan wat het daarna krijgt in Toepassingen of, zoals hier, in Voorkeuren. Dat is een van de (weinige) gebreken van Ubuntu.
Soms wel, maar ja, met die kennis even kijken naar iets nieuws in de lijst en dat zal het wel zijn  =D Stond voor 9.04 toch als hardinfo geloof ik wel.
Citaat
Antwoord aan Track:  Ik dacht eerst ook dat het aan m'n cd-lezer lag, maar de live-cd van Kubuntu heb ik met een gloednieuwe speler gebrand, en het resultaat is het bovenvermelde: draait volledig op de ene pc en alléén in die "veilige" modus op m'n eigen pc. Vanzelfsprekend heb ik de cd's zichzelf op fouten laten controleren. Als de start-van-cd-problemen met m'n video te maken hebben, hoe kan ik daar iets aan doen?
Heb je die cd gebrand op de computer waar je *buntu wil installeren? Geeft soms verschil als je het met een cdromdrive doet van een andere pc. (Tja  :) )
Citaat
Ik citeer mezelf: In vele topics zie ik dat de hulpverleners de raad geven één of ander commando of reeks van commando's te geven in de Terminal. Als ze er nou eens zouden bijvoegen wat dat/die commando/'s doet/n dan zou de argeloze onwetende hulpzoeker  nog wat bijleren ook.  Dankjewel dus om de kleine toelichting bij lshw. M'n punt is dat het zeer nuttig is toelichting te geven bij elk commando in Terminal dat jullie suggereren. A.u.b. doe dat. Vergelijk het met "de armen leren vissen" i.p.v. hun vis te geven. 
+1 en zie ook femke98 hierboven.
« Laatst bewerkt op: 2009/04/19, 01:51:49 door heir4c »
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline Jakke5

  • Lid
Re: Wat is "veilige modus"
« Reactie #15 Gepost op: 2009/04/18, 21:39:39 »
Dankjewel Femke en Heir4C voor jullie steun.
Antwoord voor Femke: Kan best zijn dat "het went" maar ik hou er niet van. M'n 1ste computerervaring deed ik op met een voorloper van  CP/M, toen kwam CP/M, toen Dos. Allemaal zonder gui. Toen kwam de Norton-commander en dat was voor mij DE revolutie. Vraag mij dus liever niet te werken met een niet-gui, hoe krachtig die ook is. Bij het invoeren van commando's maak ik verschrikkelijk veel typ-fouten (en anders ook), misschien vandaar. Het blijft een persoonlijke voorkeur, dat wel. 'k Ga wel eens snuffelen in die tekst.

Antwoord aan Heir4C: cdees gebrand op dezelfde pc als die waarop de live-cdees niet werken, behalve dus in die "veilige modus". Ze werken allebei wel normaal op een andere pc. Ik begin te vermoeden dat het idd iets te maken heeft met de video, zoals Track al suggereerde, en dat stemt ook overeen met jouw vermoeden i.v.m. "normaal" en "veilige modus".

Offline track

  • Lid
Re: Wat is "veilige modus"
« Reactie #16 Gepost op: 2009/04/18, 23:08:15 »
...        Bij het invoeren van commando's maak ik verschrikkelijk veel typ-fouten (en anders ook), misschien vandaar.
...
Hier is er goed nieuws op de Linux-commandolijn: 
probeer een keer maar het begin van een commando te typen en dan [ctrl][tab] of [tab] ... leuk dat hij het commando zelf invult, hè ?
(of minstens alle mogelijkheden vertoont)
En pijlte omhoog (en omlaag) op de commandolijn ken je waarschijnlijk ook al.  Dus wél een beetje beter dan CP/M ...

Dat maar dat als kanttekening.

track

Offline heir4c

  • Lid
Re: Wat is "veilige modus"
« Reactie #17 Gepost op: 2009/04/19, 01:57:19 »
Druk in het opstart menu van de Livecd eens op F6 en vink daar de acpi=off en de pnp=off eens aan en probeer het zo eens.

En wacht misschien gewoon tot de release van de 9.04 (nog enkele dagen). Sla gewoon die 8.10 over.
« Laatst bewerkt op: 2009/04/19, 01:59:23 door heir4c »
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline Jakke5

  • Lid
Re: Wat is "veilige modus"
« Reactie #18 Gepost op: 2009/04/20, 22:29:57 »
Hoi Heir4C

Wat je bedoelt met "kies F6 en vink daar de acpi=off en de pnp=off eens aan" begrijp ik niet. Als ik F6 indruk krijg ik een regel met voor mij onbegrijpelijke woorden, tekens, ja wat is het eigenlijk, maar niets om aan te vinken. Ik heb es geprobeerd acpi=off en pnp=off achteraan die lijn in te voeren en zo verder te starten maar het resultaat is en blijft dat het systeem op een geg. ogenblik hangt.
Waarom blijf ik zo doorduwen? Omdat ik verwacht dat het installeren niet zal lukken als ik de cd niet eens kan proberen zonder te installeren. Of is dat onlogisch?
Ik probeer hier ook konsekwent de positie in te nemen van iemand die eigenlijk niets kent van de werking van een computer (=grote meerderheid van het publiek). Is  Linux in 't algemeen en Ubuntu in 't bijzonder dan toch niet geschikt voor het grote publiek? Dat zou dan in strijd zijn met het devies van Ubuntu, en dat kan toch niet de bedoeling zijn.
De meeste mensen, vermoed ik, willen wel iets bijleren, maar dat doen ze niet als ze bij kleine of grote problemen oplossingen voorgeschoteld krijgen waarvan ze niets begrijpen. I.c. : wat heeft acpi=off en npn=off te maken met het feit dat ik op de ene pc wèl "normaal" en op de andere alleen in "veilige modus"  kan starten met de livecd zonder te installeren. Een beetje uitleg graag, want van de uitleg in http://wiki.ubuntu-nl.org/WerkenMetDeTerminal word ik al evenmin wijzer als van de uitleg in de sites die daarin vermeld worden (bv. www.ss64.com/bash/), hoe raar dat ook mag klinken voor iemand die meer vertrouwd is met de onderwereld van een OS zoals Ubuntu-Linux.
Toch vriendelijk bedankt voor de aandacht hoor.

Offline heir4c

  • Lid
Re: Wat is "veilige modus"
« Reactie #19 Gepost op: 2009/04/21, 01:26:15 »
Jakke, ik ben zelf een beginneling en 10 maand geleden met ubuntu begonnen en kende toen niet veel/niets van Computers en zeker niet het verschil tussen linux, windows of een ander OS. Doordat ik zelf al wat problemen heb gehad met mijn 5 oude pc-tjes (Pent ll en lll) is het hier ook mijn bedoeling om mensen te  helpen en mee te zoeken naar een oplossing. Al is het maar door een link naar een eventuele oplossing te geven.
Alle hardware is anders, Elk merk heeft zijn eigen manier om een processor, cdrom, geheugen, enz... te produceren en te laten werken. Bijvoorbeeld: niet elk geheugenstaafjes past op elk moederbord, niet elke voeding kan je zomaar aansluiten aan wat voor hardware dan ook. Elke muis en toetsenbord, grafische kaart (zelfs van het zelfde merk) werkt anders. Usb-sticks werken ieder op zijn eigen manier, zelfs cd rom schijfjes zijn verschillend.
De ontwikkelaars van de linux-kernel doen hun best met de middelen die ze krijgen om alles zo goed mogelijk te laten werken. Maar dat het niet altijd van een leien dekje loopt ligt niet aan Ubuntu/linux maar aan de hardware producenten die hun architektuur niet willen vrijgeven. In tegenstelling tot Linux Betaald Microsoft ook daarvoor om hun OS te laten werken en werken de producenten van hardware mee met Microsoft omdat dat geld opbrengt. Linux kan dus niet altijd aan de wensen voldoen en dat snappen de meeste mensen niet omdat ze niet eens weten wat een Os is. En ze denken ook dat windows alles kan.
Bullshit natuurlijk. Wat moet je niet allemaal doen om windows deftig te laten draaien opdat het niet sloom zou worden. Defragmenteren, antivirus, cleanprogramma, anti-spiware, enz... XP bijvoorbeeld kan je maar net op 256mb draaien. Ubuntu kan dat wel. Zit hier met de nieuwste versie 9.04 op een Pent lll met 256mb en dat werkt goed. Niet super als op een nieuwe comp maar moet niet perse een nieuwe kopen. vista mag ik gewoon vergeten als ik geen 1 Gb heb en liefst nog 2Gb.
Linux kan je al draaien op 64Mb ram en zelfs nog minder. Vele zaken werken onder Linux zonder dat men het weet. Ubuntu is de gebruikersvriendelijkste distro die er is. De nieuwe Fedora 11 (beta) kan ik hier niet eens draaien op deze comp. Veel te traag. Fedora bedoel ik. Vraagt veel te veel van het systeem, Alhoewel ubuntu evenveel kan. Hou er rekening mee dat ubuntu een jonge distro is. Het groeit en word steeds beter. Je kan met je problemen terecht wereldwijd in meer dan 50 talen. Je kan iemand vragen om bij je thuis te komen als het niet gaat, geheel gratis.
Denk je dat veel mensen windows kunnen installeren? Veelal staat het tegenwoordig op de comp als ze die kopen. Ik heb al meerdere keren windows geinstalleerd maar er niets van geleerd, niets geleerd over computers na al die jaren.
Nu ik ubuntu 10 maand gebruik heb ik meer geleerd over hoe alles werkt, en waarom sommige zaken niet werken, dan in al die jaren dat ik windows had op mijn PC.
Ik weet ook niet altijd waarom iets werkt of hoe het werkt of wat alles betekend. Ik zoek en google veel. Met een goede woordkeuze en/of error of foutberichten. Lezen, nadenken, weer lezen, proberen begrijpen.
Het is zoals met de auto rijden. Idereen doet het maar hoeveel zijn er die weten hoe hij werkt. En als iemand een schakelbak gewoon is zal zeggen dat een automatiek crap is, wat natuurlijk niet zo is. Zo kan je nog veel meer voorbeelden van allerlei zaken en produkten geven die van elkaar verschillen en toch hetzelfde doel hebben.
Linux is geen windows en geen MacOS.
Mensen proberen hier soms een .exe bestand te installeren en zeggen dan: Linux is crap. 
Ik begrijp dat het niet altijd makkelijk is en heb zelf al veel moeten leren maar moet nog veel leren. Maar met Linux heb ik nu de keuze en de vrijheid om zelf alles te kunnen doen wat ik wil. In windows kan je niets met je systeem.
Ik probeer ook altijd uit te gaan van iemand die niets kent van computers en probeer in zo duidelijke en simpel mogelijke taal alles aan te geven en uit te leggen. Als er iets in de terminal ingetikt moet worden gebruik ik altijd de code tags:
Zo kan met beter zien dat dit code/commando isEn geef hier en daar een screenshot.
Ook installeer ik programmas waar anderen een vraag over hebben, ook al gebruik ik het niet of zal ik het ook nooit gebruiken. Er zijn meer dan 26000 bestanden te installeren.

pnp is Plug and Play die je in het bios kunt uitzetten, dan word de hardware herkend door het bios en niet door het OS dat geinstalleerd is of word. Had daar op mijn computers last van. Kon soms een versie niet installeren en door dit op Off te zetten ging het wel. Waarschijnlijk word dit ingeschakeld als het om computers gaat die in een netwerk zitten in een bedrijf, omdat het dan centraal kan geregeld worden ofzo. Dit is maar iets waar ik vanuit ga en zet dus mijn bios altijd zo in.
acpi heeft te maken met energiebesparing enzo dus dat zet men standaard uit om daar geen conflikten mee te krijgen.
Trouwens, veel weet ik daar niet van, maar zoek daar zelf natuurlijk naar, ben nogal iemand die graag problemen wil oplossen.
Ubuntu is tenandere de beste distro voor mensen die niet veel van computers kennen. Het gemakkelijkst te installeren vind ik zelf. En later kan men zelf dan met een ander (moeilijker op te bouwen) distro werken of zelf een distro samenstellen (zie blokkendoos/minimal ubuntu, dat ik tenandere ook al eens heb gedaan, en dat is ook al enkele maanden geleden) Gewoon durven en doen.
Voor mij is het: Het moet en zal werken. ook al duurt het maanden.
Ik zoek hier op het forum mee met mensen die problemen hebben, ook al heb ik nog nooit gehoord van waar ze mee bezig zijn. Ik leer daardoor enorm veel bij.
En waar vind je zo veel ondersteuning en gratis door mensen die na hun dagtaak een ganse avond en weekend aan het scherm zitten om al die gebruikers te helpen?
En als je iets niet begrijpt zeg dat dan. Want het is wel zo dat als je wat langer op dit forum bent en meer weet dat het dan wel eens voorkomt dat men aanneemt dat anderen weten waarover je het hebt.
Corrigeer hen dan en zeg dat je nieuw bent of dat je ondanks je het een en ander weet toch niet begrijpt wat men bedoeld. Het probleem zien en/of iets uitleggen op afstand is niet altijd makkelijk.
Heb geduld en snap dat niet alles direkt opgelost kan worden of zelfs maar opgelost kan worden. Er word hier tenandere enorm snel gereageerd op een nieuw topic, en door veel leden tegelijk.
En soms helemaal niet omdat men niet alles kan weten/oplossen. Wat ook eens frustrerend kan zijn voor de helpers.
Dat het niet altijd lukt om te installeren kan liggen aan een corrupte cd, een te snel gebrandde cd, een cdrom drive die niet goed herkend word, geheugen dat stuk is, een harde schijf met fouten. Ook door software van de frabrikant van de hardware die iets wat niet windows is tegenhoud of bemoeilijkt (Packard Bell bijv.) Een scherm of andere hardware die te nieuw is.
Of probeer de alternate cd of een andere versie.
Bijvoorbeeld die Packard Bell, heb hier een oude en daar kreeg ik maar niet de 8.04 en 8.10 op. Dan maar de 7.10 proberen, gevolg: werkte bijna OOB (=Out Of the Box) Moest wel eerst wachten tot het lichtje van de floppy brandde om dan pas de cd-lade dicht te doen, anders ging het ook niet. Gewoon geflipt dus wat je moet doen om iets geinstalleerd te krijgen. Hoe komt dit? Ik weet het niet, maar het werkte en daarna kon ik wel die andere versies erop zetten.

Sorry, dit moest me allemaal even van het hart. Kan hier nog wat doorgaan maar ... ik stop mezelf hier.
Stoor er u maar niet aan hoor.

Met vriendelijk groet,
Gerolf.
Tevreden ubuntu gebruiker.
« Laatst bewerkt op: 2009/04/21, 01:37:36 door heir4c »
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline Jakke5

  • Lid
Re: Wat is "veilige modus"
« Reactie #20 Gepost op: 2009/04/21, 14:05:48 »
Beste Heir4c, met je bericht stamp je een heleboel open deuren in. Je hoeft tegenover mij helemaal niet de verdediging van Ubuntu op te nemen. Hoewel ik een hele tijd heb moeten zoeken naar een driver voor m'n audiokaart, en een tijd opstartproblemen heb gehad, ben ik toch een zeer tevreden gebruiker, hoewel dat misschien niet zo lijkt. Wat je allemaal schrijft over fabrikanten die hun gegevens niet willen doorgeven, onder 1 hoedje spelen met MS enz., dat deze toestand het voor de mensen van Ubuntu niet gemakkelijk maakt, allemaal 100% akkoord. Dat neemt niet weg dat we samen, onwetende gebruikers, beginners en gevorderden kunnen/moeten trachten Ubuntu's leuze "Linux for human beings" steeds méér waar te maken.
Het is daarom niet voldoende dat een heleboel mensen dag en nacht klaar staan om te trachten anderen te helpen. (Eén van de mooiste aspecten van Ubuntu overigens). Hoewel ikzelf hier al stapels documentatie heb afgedrukt (en gelezen!!!) vind ik vaak niet wat ik te weten wil komen. De informatie-stroom kan en moet beter. Een aanloop daartoe heb ik al aangegeven: bij elke suggestie tot het geven van een commando in de Terminal erbij vertellen waarom en waartoe (aanleren te vissen), zoals jijzelf al meerdere keren hebt gedaan.
Een andere zaak is hulp bij de aanschaf van een computer. Op de fora in 't algemeen, en op dit in 't bijzonder,  duiken steeds weer problemen met de hardware op. Mensen kopen een hoop harde waren en proberen er dan Ubuntu op te draaien. Ze raken gefrustreerd en verwijten aan het systeem Ubuntu dat het helemaal niet zo gebruiksvriendelijk is (nogmaals: ik begrijp waarom). Daarom zou het een goede zaak zijn om voor elke versie van Ubuntu een lijst aan te leggen van OOB ondersteunde hardware. Als toekomstige gebruikers van Ubuntu dan éérst die lijst raadplegen, en dan pas naar de winkel stappen OF EEN NIEUWE VERSIE INSTALLEREN, kan er al heel wat leed voorkomen worden.
Nog een suggestie: Kan er niemand van de bollebozen eens in eenvoudige woorden uitleggen wat er allemaal gebeurt als een pc opstart onder Ubuntu? Wat er aan systeem- en gebruikersinformatie op welke plaats opgeslagen wordt? M.a.w. niet in de eerste plaats uitleg bij het gebruik van de terminal, wel over de werking zelf (ik ga er even van uit dat dit geen geheim is !! -open source en zo-)
Als dan de gebruiker uitleg krijgt bij een commando dat bv. over de config gaat, dan weet hij/zij waar dat op slaat.
Nu zijn we wel héél ver afgedwaald van de oorspronkelijk vraag: "Wat is nu die VEILIGE MODUS ?"

Nogmaals: met veel waardering voor de moeite !!!


Offline heir4c

  • Lid
Re: Wat is "veilige modus"
« Reactie #21 Gepost op: 2009/04/21, 17:50:10 »
thx, femke.  =D

Nu Jakke, was eigenlijk niet zo rechtstreeks naar jou toe hoor, maar ik denk wel dat je dat snapt.
Ik snapte 10 maand terug zelf nog echt heel weinig van een computer, durfde hem zelfs niet open maken. maar nu, jawadde, heb al enorm veel geleerd omdat ik dit natuurlijk ook wil en er moeite voor doe.

Maar je hebt gelijk dat er niet altijd duidelijk uitleg gegeven word, maar is ook niet gemakkelijk, er is zoveel uit te leggen en elke persoon die al langer linux gebruikt kent van 1 of 2 dingen redelijk wat maar van andere zaken niets. Ook ik ben veelal op dit forum onder de drie eerste categoriën te vinden omdat ik nooit geen problemen heb met netwerk, niets doe met games en zo. Wel zit ik in het testforum en met de minimal-ubuntu bezig. Doe verder nog niet veel op mijn comp als leren hoe het ineenzit en zoeken naar de meest geschiktste zaken waarmee ik dan zelf een distro versie kan maken. Momenteel heb ik enlightenment ontdekt via de Olive cd, Een cd die je enkel als Live cd kan gebruiken maar enorm snel is, was heel verrast en mooi!
Er zou inderdaad aan het begin van dit forum wanneer je nieuw bent en dus bij de eerste maal registreren een beknopte maar duidelijke pagina moet verschijnen waarvan men vraagt deze eerst te lezen, niet met de regels van het forum erop maar met wat ubuntu/linux is en hoe het verschilt met windows en MacOS. En ook de mededeling in verband met de hardwarecompatibiliteit dat dat niet altijd aan linux ligt maar aan de fabrikanten.

Het is niet mijn bedoeling dat hier nu een geheel gesprek ontstaat. 't Zijn maar mijn gedachten die ik hier even tentoon spreid.
Terug OnTopic:

Ik snap ook niet alles en als men zegt doet dit of dat doe ik dat en durf heel wat uit te proberen ook al gaat dan mijn systeem crashen. Met mijn oude comps mag er al iets misgaan, en heb ubuntu reeds vele malen terug geinstalleerd.
Veilige modus is bij de Livecd naar mijn inziens dat je de algemene driver gebruikt waarmee je grafisch kan werken maar ondersteund enkel 2D. En ook kom je zoals windows in een omgeving terecht waar je het systeem kan redden/aanpassen. Ook gebruikt men dat als je bij de gewone opstart geen beeld krijgt, dan start je op in veilige grafische modus en dan heb je wel beeld. Zo zie ik het.
Via de login kan je ook kiezen voor de veilige modus. Heb deze nog niet geprobeerd maar zal dat nu even doen.
...

Edit: Heb even opgestart in gnome failsafe session, hierbij kom je terug op desktop maar er worden blijkbaar geen startup script gelezen. Kan iemand dit even verduidelijken?

En de andere failsafe kom je in een terminal en vandaaruit kan je dus ook je systeem 'redden/aanpassen'
Gnome gebruikt een default setting zodanig dat je kan werken onder veilige omstandigheden. Zodat je toch kan werken zonder dat één of ander script je inde weg zit. Zal dus zoiets zoals in windows zijn.

« Laatst bewerkt op: 2009/04/21, 18:14:33 door heir4c »
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline track

  • Lid
Re: Wat is "veilige modus"
« Reactie #22 Gepost op: 2009/04/21, 18:07:31 »
...   Kan er niemand van de bollebozen eens in eenvoudige woorden uitleggen wat er allemaal gebeurt als een pc opstart onder Ubuntu? Wat er aan systeem- en gebruikersinformatie op welke plaats opgeslagen wordt? M.a.w. niet in de eerste plaats uitleg bij het gebruik van de terminal, wel over de werking zelf ...
Nou, daar vraag je nog wat !

Als je het Duits machtig bent heb je hier een goede uitleg: http://de.wikipedia.org/wiki/Booten
Maar verder is het dermate ingewikkeld (bekijk maar wat er allemaal in de  /var/log/messages  staat, dat is het protocol van het opstarten)
dat je echt geniaal moet zijn (en ik bedoel echt..) om aan jouw wens te kunnen voldoen.

Hmmm,

track

Offline Jakke5

  • Lid
Re: Wat is "veilige modus"
« Reactie #23 Gepost op: 2009/04/21, 21:37:59 »
Hoi Heir4c en Track
Moet ik nog eens herhalen dat ik de grootste bewondering heb voor mensen zoals jullie die trachten zoveel mogelijk te helpen?
Dit gezegd zijnde moet ik jullie er toch op wijzen dat de meeste gebruikers hun pc aanzetten om hem te gebruiken, en niet om ermee te experimenteren. Ik behoor tot die categorie, hoewel ik ook wel benieuwd ben naar het HOE en WAAROM van de dingen, maar dan wel in functie van een (nog) vlot(ter) gebruik.
Ik heb nu wel enig idee wat bedoeld wordt met die veilige modus (onder F4, als ik me niet vergis) en waarom ik wel kan starten in die modus en niet "normaal".
Wat ik echter nog steeds niet weet is wat ik er aan kan doen. Daarom voeg ik enkele geg. van m'n pc toe:
-PCI Devices-
Host bridge      : Intel Corporation 82845G/GL[Brookdale-G]/GE/PE DRAM Controller/Host-Hub Interface
VGA compatible controller      : Intel Corporation 82845G/GL[Brookdale-G]/GE Chipset Integrated Graphics Device
USB Controller      : Intel Corporation 82801DB/DBL/DBM (4x)
PCI bridge      : Intel Corporation 82801 PCI Bridge
ISA bridge      : Intel Corporation 82801DB/DBL
IDE interface      : Intel Corporation 82801DB
SMBus      : Intel Corporation 82801DB/DBL/DBM
Ethernet controller      : Intel Corporation 82801DB PRO/100 VE

Zou het kunnen dat het om een eerder zeldzame chipset voor de video gaat? Of een die al gedateerd is (m'n pc is nu wel al aan z'n 7de jaar bezig) en niet meer standaard ondersteund wordt in de laatste versies?
M'n punt is dat zoiets betrekkelijk eenvoudig in een of andere lijst moet terug te vinden zijn.
Dank bij voorbaat.

Offline heir4c

  • Lid
Re: Wat is "veilige modus"
« Reactie #24 Gepost op: 2009/04/22, 00:11:45 »
Voorlopig eventjes druk, maar toch nog even dit, waarschijnlijk kan je er niets aan doen, ik bedoel ik geef even een voorbeeld wat ik meegemaakt heb met een Packard Bell. 8.04 en 8.10 niet te installeren, zelfs de Livecd niet te starten. Dat kwam blijkbaar omdat Packard Bell eigen software geinstalleerd heeft op de schijf of in bios of zo. Windows zul je daar vlot opkrijgen, maar vroeger moest je daar blijkbaar eerst een rode floppy insteken, een soort van boot-diskette. Dan probeerde ik de 7.10 en dat ging beter maar moest, raar maar waar, eerst de cdlade openen en de cd erin maar de lade openlaten, na heropstarten dan eerst wachten tot het lichtje van het diskettestation flikkerde en dan pas mocht ik de cdlade dichtdoen en dan pas kon ik de 7.10 starten en installeren, behoorlijk geschift noem ik dit. Nadien de 8.04 en 8.10 geprobeerd en dan ging het vanzelf en geen problemen meer. Dus wie gaat zoiets bedenken om zijn ubuntu te kunnen opstarten (buiten mij natuurlijk weer, met mijn geschift denken  =D )
Maar zie je, soms is het echt niet te doen en moet je echt alle mogelijkheden overwegen, de zotste eerst.

Zoek even met je moederbordnaam (welk heb jij trouwens?) of andere hardware en met erachter: +ubuntu via google. Meestal vind je dan vanalles zelfs zaken die meerdere jaren geleden reeds een probleem waren (en dus nog steeds niet opgelost zijn).

Hier al enkele linkjes:
Zie in deze link (wel oud maar je kan er misschien iets mee) bijna onderaan, staat iets om in het bios je kaart meer memory te geven: http://ubuntuforums.org/archive/index.php/t-256470.htm
andere: http://hardware4linux.info/component/20989/
             http://www.ae.iitm.ac.in/pipermail/ilugc/2008-December/044868.html waarin staat om het onderstaande te doen:
get all the details about the hardware and try reconfiguring
en dan in terminal:
sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg
Voorlopig stop ik hier eventjes. slapen maar, morgen vroeg op.
Vriendelijke groet,
Gerolf.



Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu