Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: OPGELOST "Wat is "veilige modus"  (gelezen 11029 keer)

Re: Wat is "veilige modus"
« Reactie #25 Gepost op: 2009/04/22, 00:32:49 »
ff simpel uitgelegd ?

Linux werkt met servers.
Dit moet je zien als op zichzelf staande processen, echter we noemen dit servers.
Dus voor iedere functie, denk aan geluid, beeld, enz enz word 1 server per keer opgestart.
(Je kan in Linux voor iedere functie meerdere servers starten indien je dit wenst)

Linux cq de motor (ook wel kernel genoemd) kan op zichzelf werken zonder externe of extra servers.
Echter in dat geval blijft je monitor zwart met enkel een paar witte letters en een knipperende cursor.
Je kan nu gewoon doorwerken zonder enige grafische schil zoals je die gewent bent.
Uiteraard heb je nu wel enige kennis nodig wbt opdrachten die je moet geven.

Mooi dit wetende, snap je nu misschien wat die >Veilige Modes< inhoud.
(In wezen kan dit ook in Windows echter iedereen geboren na het DOS tijdperk weet hier het bestaan niet van)

Dus in veilige modus heb je een basic werkende computer waar je met enige kennis van zaken gewoon op kan werken.

In jouw geval heb je een probleem met je grafische server die niet kan starten omdat de verkeerde driver gepakt word.

Probleem in deze is dat men naarstig bezig is Ubuntu steeds slimmer te maken met automagische detectie wbt dit soort zaken.
Gevolg is omdat dit nog in ontwikkeling is het nog niet altijd perfect werkt.

De meegeleverde kernel behoord alle bekende drivers in zich te hebben, echter op dit moment van spreken snap je misschien wel dat er inmiddels verschrikkelijk veel soorten hardware zijn en zijn geweest,
dat men inmiddels een keuze moet maken welke drivers nog wel, en welke niet meer met de kernel mee geleverd worden.

Een cd heeft uiteindelijk maar een beperkte opslag, en men wil de grote van de kernel beperkt houden.
Ander zou die uiteindelijk tot vele gigabyte's gaan groeien wil je alle bestaande drivers erin houden.
Een onwenselijke situatie.

Goed dan kom jij om de hoek met een wat oudere pc, en sja ?
Dan zit ineens niet meer de juiste driver in de kernel.....

Balen natuurlijk, echter hier is rekening mee gehouden.
De standaard vesa driver werkt altijd met alles.
De software makers van Linux zijn niet voor niets wereldberoemd om hun kunde wbt schrijven van drivers.

Nogmaals balen dat jouw Ubuntu steeds automagisch de verkeerde driver pakt.

Gevolg is dat je even handmatig moet ingrijpen, al dan niet in veilige modes om ervoor te zorgen dat hij nu eerst ff de vesa driver pakt.

Zodra je dan een normale desktop omgeving hebt kan je wederom handmatig met een tekst bewerken een file te lijf gaan en daar geforceerd de juiste instellingen in zetten.

Misschien een leuk weetje voor je ?
In principe kan je alles in Linux met een tekst bewerken veranderen, geheel naar eigen wens.
Open source rools.

effin.
Misschien is het nu iets duidelijk ?

Verder moet ik  je adviseren eerst gebruik te maken van de kennis die op het forum aanwezig is en letterlijk de opdrachten ( al dan niet in Terminal ) opvolgen.

Zodra je pc eenmaal werkt naar behoren heb je nog tijd zat om deze nieuwe wereld te ontdekken en eventueel te vragen hoe en wat dingen werken.

Maar eerst stap voor stap werken.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline Jakke5

  • Lid
Re: Wat is "veilige modus"
« Reactie #26 Gepost op: 2009/04/23, 09:28:00 »
Inderdaad Gandyman, nu is het plaatje helemaal volledig totaal compleet. Je uitleg verklaart alle fenomenen waarmee ik geconfronteerd ben geweest. (Oudere cd van 8.04 die wél werkte, nieuwe cd van 8.04, cd van 8.10 en Kubuntu die niet werkten in "normale" modus). Dankjewel.

Nu komt er toch weer een ideetje voor het verdelen van Ubuntu naar boven borrelen. Het spreekt voor zich dat het onmogelijk is ondersteuning voor alle apparaten op één cd te persen. Zou het dan geen goed idee zijn om op de live-cd alléén de meest courante te voorzien, en verder te checken op internet-verbinding en op de apparaten-aan-boord en de servers voor die apparaten meteen  te downloaden. Dan kunnen alvast de gebruikers met een internetverbinding  zonder problemen installeren.
Er zullen altijd wel apparaten zijn die toch nog "ontsnappen", akkoord. In ieder geval had zo een procedure mij alvast een hoop gezoek en geschrijf (en ook wel wat ergernis) bespaard.
Voorts moet mij nogmaals van het hart dat de informatie zo verschrikkelijk verspreid zit. Een tijd geleden heb ik eens gezocht naar ondersteunde audio. Gelukkig heb ik de lijst voor één merk geprint want ik weet allang niet meer waar ik die lijst gevonden heb.


Re: OPGELOST "Wat is "veilige modus"
« Reactie #27 Gepost op: 2009/04/23, 10:54:34 »
Citaat
Zou het dan geen goed idee zijn om op de live-cd alléén de meest courante te voorzien, en verder te checken op internet-verbinding en op de apparaten-aan-boord en de servers voor die apparaten meteen  te downloaden. Dan kunnen alvast de gebruikers met een internetverbinding  zonder problemen installeren.

Misschien een teleurstellend antwoord....

Maar zo werkt het op dit moment al.
Dit is dus ook de reden dat je het beste Ubuntu/Linux installeerd terwijl er al een internet kabel in zijn reet zit.

Zodra hij tijdens het installeren drivers of andere zaken nodig heeft zal hij die direct downloaden van de hoofdservers.

Anders ligt het bij drivers die close source zijn of die niet in alle landen zijn toegestaan, zoals bepaalde codecsen.

Ubuntu moet zich houden aan de wet, en dus zal de gebruiker zelf de source moeten activeren waarna hij wel die drivers of codecsen kan downloaden en installeren.
Let wel, deze komen van dezelfde hoofdservers af, echter omdat het niet standaard word meegeleverd blijft Ubuntu / Canonical buiten schot van wettelijke bepalingen.

Wat nu van belang is dat het automagische gedeelte zo snel mogelijk geperfectioneerd word.
Veel mensen zoals jij lopen nu tegen vervelende zaken aan, omdat Ubuntu denkt dat hij het goed configureert echter dat het dus niet werkt....

Voordat dit geintroduceerd werd viel hij altijd terug naar de vesa driver zodat je toch gewoon beeld had en grafisch ff verder kon knutselen.

Nu valt hij meteen terug naar terminal venster, wat bij het gros van de mensen tot een schaakmat positie lijd.....

We mogen ons troosten met de gedachten dat er hard aan gewerkt word door Canonical, ik heb er dus alle vertrouwen in.

Echter voor dit moment is het kut dat veel mensen tegen dit probleem aan lopen..
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D