Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: probleemke met root account  (gelezen 716 keer)

probleemke met root account
« Gepost op: 2009/10/08, 15:18:49 »
Gisten verscheen deze foutmelding: "init: unable to execute /bin/sh for rcS: no such file or directory."

Ik dacht aanvankelijk dat enkel mijn /bin/sh "verdwenen" was, maar via een live cd zag ik dat mijn voltallige /bin weg is. Goed, deze error heb ik via de live cd als volgt opgelost:

Citaat
mkdir /mnt/ubuntu
mount -rw /dev/sda1 /mnt/ubuntu
cp -Rf /bin /mnt/ubuntu

Nu werkt alles weer correct, behalve de root account. Ik werk eigenlijk niet graag met sudo. Ik kan wel via sudo su en sudo bash root worden, maar nie via enkel su. Nochtans heb ik mijn root wachtwoord meermaals opnieuw aangepast via sudo passwd root.

Wanneer ik probeer verschijnt dit:

Citaat
3 pieterjan@linuxlaptop $ su
Wachtwoord:
su: Verificatiefout


Kan iemand mij helpen? Thanks.
« Laatst bewerkt op: 2009/10/08, 15:21:23 door Pieterjan »
:wq!

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: probleemke met root account
« Reactie #1 Gepost op: 2009/10/08, 16:18:35 »
Als je hele /bin map verdwenen is, dan heb je wel een groter probleem, dan alleen een probleempje met sudo.
De map kopiëren vanaf de live cd is slechts een tijdelijke oplossing denk ik, omdat er op de live cd minder programma's staan, die waarschijnlijk ook nog eens van een oudere versie zijn.
Door het kopiëren van die map kun je waarschijnlijk tijdelijk nog wel even doorwerken met je huidige installatie, maar het zou mij niks verbazen als je binnenkort tegen verschillende vreemde problemen aan gaat lopen.
Ik kan je dan ook alleen maar aanraden om je bestanden te backuppen en een nieuwe installatie te doen.
Alleen zo kan je er zeker van zijn dat je alle bestanden weer hebt, dat ze de goede versie zijn en dat alle rechten enz. weer goed staan.
Andere mogelijkheden zijn er wel, maar zijn nogal ingewikkeld, tijdrovend en als je niet precies weet waar je mee bezig bent niet een volledige oplossing.

Waarschijnlijk is jouw su/sudo-probleem ook een gevolg van de missende /bin map.

Na het herstellen zou je deze handleiding eens goed moeten bekijken: http://wiki.ubuntu-nl.org/community/sudo
Het aanzetten van het root-account is namelijk niet altijd aan te raden.
sudo -i gebruiken is vrijwel altijd een oplossing die beter is.

Re: probleemke met root account
« Reactie #2 Gepost op: 2009/10/10, 14:04:20 »
Inderdaad, mijn ganse systeem is om zeep nu. Mijn upgrade naar karmic is gelukt en mijn GRUB blijft nu hangen. (het zit uiteraard in de MBR.)

De ellende begon toen ik zag dat "ls" nie tmeer uitgevoerd kon worden. Nochtans was coreutils geïnstalleerd en veranderde apt-get install coreutils dus niets aan de zaak. Wat later kon ik zelfs konsole niet meer starten ... De rest van het verhaal staat beschreven in post #1.

Nu goed, ik heb Arch Linux geïnstalleerd op deze laptop.