Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Wat algemene Linux vraagjes  (gelezen 3573 keer)

Offline Dennissch

  • Lid
Wat algemene Linux vraagjes
« Gepost op: 2015/12/22, 21:52:52 »
Beste forumleden,

Ik ben zoals jullie misschien al weten een OS man om het zo te zeggen. Ik gebruik zowel OSX (macbook pro), Linux Mint en Windows 8.1 (met classic shell) Ik ben erg fan van het open source gebeuren. Ik gebruik dan ook ook LibreOffice op zowel Macbook, Linux machine en Windows machines.

vraag 1 gaat ook over LibreOffice op Linux. Is er een manier om standaard lettertypes als Arial, Times new Roman, Comic Sans etc te gebruiken in Linux (Mint)? Ik weet als ik handmatig het lettertype intoets dat hij werkt. Maar ik wil hem gewoon in het lijstje van lettertypes. Is dat mogelijk? En als iemand iets in MS Office schrijft in een formaat dat niet in LibreOffice zit, kan hij het dan goed weergeven? Of is dit ver gezocht?

2. Heb dit al eens eerder aangehaald wil even vragen hoe mensen er nu over denken. Komt er op neer. Ik wil voorkomen dat eventuele windows virussen/wormen die op mijn Linux systeem zitten oversmetten (via usb of netwerk) naar mijn Windows bak. Nu zei iemand in mijn topic destijds dat je gewoon een antivirus moet draaien op je windows bak. Tuurlijk is ook zo. Maar ook al vind hij dan een virus dan komt dat direct terug omdat hij nog actief is op je Linux systeem. Iemand had het in dat topic over ClamAV. Is clamAV een veilig/simpel/goed scannertje om Linux en OSX door te lichten op (Windows) virussen.

3. Automatische Linux updates aan of uit zijn de meningen over verdeeld. Voor mijzelf is het prima om ze handmatig toe te passen. Maar op deze manier kan ik niet bij iedereen even Linux er op knallen gezien ik nu al weet dat ze dan geen updates gaan toepassen. Dus is in zulke gevallen wel automatische updates aan te raden. Hebben jullie een goede manier om dit te automiseren? Of heeft dit echt te grote risico's dat er wat mis gaat als die geautomatiseerd gaat?

4. Wellicht niet echt Linux specifiek. Maar klopt het dat de extensie Ublock Origin zichzelf bijwerkt in Chrome/Firefox op momenten dat de browser langere tijd ''open'' staat. (in ieder geval langer dan een kwartier). Ik heb namelijk hier browser op diverse systemen die ik niet allemaal vaak/lang gebruik. (chrome met name, gebruik namelijk altijd bijna Firefox) Viel me op dat de plugin verouderd was. Grappige was als ik dan eventjes gewoon een half uurtje ofzo Firefox/Chrome open had staan (ik ging ff naar beneden) dat hij nu wel keurig op 1.4.0 draait?:P Wellicht dat jullie dit proces beter kennen. Heb me er nooit in verdiept. Zit er ook niet echt mee (zolang ie af en toe maar wel update automatisch natuurlijk) maar vind het interessant.

Dank voor jullie reacties alvast :)
« Laatst bewerkt op: 2015/12/22, 22:13:40 door Dennissch »

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Wat algemene Linux vraagjes
« Reactie #1 Gepost op: 2015/12/22, 22:07:33 »
Klik links bovenin op Documentatie

Re: Wat algemene Linux vraagjes
« Reactie #2 Gepost op: 2015/12/23, 00:16:01 »
Net als in windows kan je ook lettertypes die je mist installeren in Linux.
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Wat algemene Linux vraagjes
« Reactie #3 Gepost op: 2015/12/23, 09:08:56 »
vraag 1 gaat ook over LibreOffice op Linux. Is er een manier om standaard lettertypes als Arial, Times new Roman, Comic Sans etc te gebruiken in Linux (Mint)? Ik weet als ik handmatig het lettertype intoets dat hij werkt. Maar ik wil hem gewoon in het lijstje van lettertypes. Is dat mogelijk? En als iemand iets in MS Office schrijft in een formaat dat niet in LibreOffice zit, kan hij het dan goed weergeven? Of is dit ver gezocht?
1) Je moet betreffende lettertypes op je systeem installeren. De nieuwere standaardletterypes van Windows hebben een restrictieve licentie. In principe "mag" je die niet onder linux gebruiken (tenzij je mogelijk een licentie hiervoor kunt kopen). De vroegere standaard lettertypes van MS, de zogenaamde "core fonts zoaks Times New Roman en Arial" kan je in Linux installeren (pakket: ttf-mscorefonts-installer).
2) Je stelt daarna de betreffende lettertypes als standaaard in: Tools - Options - Libreoffice Writer: Basic fonts.
Citaat
2. Heb dit al eens eerder aangehaald wil even vragen hoe mensen er nu over denken. Komt er op neer. Ik wil voorkomen dat eventuele windows virussen/wormen die op mijn Linux systeem zitten oversmetten (via usb of netwerk) naar mijn Windows bak. Nu zei iemand in mijn topic destijds dat je gewoon een antivirus moet draaien op je windows bak. Tuurlijk is ook zo. Maar ook al vind hij dan een virus dan komt dat direct terug omdat hij nog actief is op je Linux systeem. Iemand had het in dat topic over ClamAV. Is clamAV een veilig/simpel/goed scannertje om Linux en OSX door te lichten op (Windows) virussen.
Zou goed moeten zijn om binnenkomende bestanden op je linuxsysteem te checken. Virussen ter hoogte van linux besturingssysteem zijn onwaarschijnlijk: de systemvirussen voor Windows werken niet/kunnen niets onder linux, en omgekeerd (maar dat soort virussen is zeer zeldzaam).
Citaat
3. Automatische Linux updates aan of uit zijn de meningen over verdeeld. Voor mijzelf is het prima om ze handmatig toe te passen. Maar op deze manier kan ik niet bij iedereen even Linux er op knallen gezien ik nu al weet dat ze dan geen updates gaan toepassen. Dus is in zulke gevallen wel automatische updates aan te raden. Hebben jullie een goede manier om dit te automiseren? Of heeft dit echt te grote risico's dat er wat mis gaat als die geautomatiseerd gaat?
Is al behoorlijk geautomatiseerd: een dialoog verschijnt, je klikt OK. De gebruiker opvoeden om dit nu en dan toch eens te laten lopen.

Je jan je gebruiker ook op een account zetten zonder root access. dan krijgt de gebruiker nooit de dialoog, maar dan moet er nu en dan wel eens een beheerder langskomen en inloggen om de updates uit te voeren.

Aan de andere kant van het spectrum: hier vindt je uitleg over hoe security updates volautomatisch kunnen doorgevoerd worden, maar het lijkt me al vrij technisch.
Citaat
4. Wellicht niet echt Linux specifiek. Maar klopt het dat de extensie Ublock Origin zichzelf bijwerkt in Chrome/Firefox op momenten dat de browser langere tijd ''open'' staat. (in ieder geval langer dan een kwartier). Ik heb namelijk hier browser op diverse systemen die ik niet allemaal vaak/lang gebruik. (chrome met name, gebruik namelijk altijd bijna Firefox) Viel me op dat de plugin verouderd was. Grappige was als ik dan eventjes gewoon een half uurtje ofzo Firefox/Chrome open had staan (ik ging ff naar beneden) dat hij nu wel keurig op 1.4.0 draait?:P Wellicht dat jullie dit proces beter kennen. Heb me er nooit in verdiept. Zit er ook niet echt mee (zolang ie af en toe maar wel update automatisch natuurlijk) maar vind het interessant.
Geen idee hier.

Re: Wat algemene Linux vraagjes
« Reactie #4 Gepost op: 2015/12/23, 09:22:46 »
Ja,dat heb ik ook wel gehad,Dat je stevig bezig bent in Firefox en dan zie je in eens een venster bij is gekomen die aan geeft dat er een update is geweest.Dan wordt aan gegeven dat je Firefox op nieuw moet starten om de nieuwe te krijgen.Maar meestal gaat dat gewoon via de normale updates..
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Offline Dennissch

  • Lid
Re: Wat algemene Linux vraagjes
« Reactie #5 Gepost op: 2015/12/23, 10:07:47 »
vraag 1 gaat ook over LibreOffice op Linux. Is er een manier om standaard lettertypes als Arial, Times new Roman, Comic Sans etc te gebruiken in Linux (Mint)? Ik weet als ik handmatig het lettertype intoets dat hij werkt. Maar ik wil hem gewoon in het lijstje van lettertypes. Is dat mogelijk? En als iemand iets in MS Office schrijft in een formaat dat niet in LibreOffice zit, kan hij het dan goed weergeven? Of is dit ver gezocht?
1) Je moet betreffende lettertypes op je systeem installeren. De nieuwere standaardletterypes van Windows hebben een restrictieve licentie. In principe "mag" je die niet onder linux gebruiken (tenzij je mogelijk een licentie hiervoor kunt kopen). De vroegere standaard lettertypes van MS, de zogenaamde "core fonts zoaks Times New Roman en Arial" kan je in Linux installeren (pakket: ttf-mscorefonts-installer).
2) Je stelt daarna de betreffende lettertypes als standaaard in: Tools - Options - Libreoffice Writer: Basic fonts.
Citaat
2. Heb dit al eens eerder aangehaald wil even vragen hoe mensen er nu over denken. Komt er op neer. Ik wil voorkomen dat eventuele windows virussen/wormen die op mijn Linux systeem zitten oversmetten (via usb of netwerk) naar mijn Windows bak. Nu zei iemand in mijn topic destijds dat je gewoon een antivirus moet draaien op je windows bak. Tuurlijk is ook zo. Maar ook al vind hij dan een virus dan komt dat direct terug omdat hij nog actief is op je Linux systeem. Iemand had het in dat topic over ClamAV. Is clamAV een veilig/simpel/goed scannertje om Linux en OSX door te lichten op (Windows) virussen.
Zou goed moeten zijn om binnenkomende bestanden op je linuxsysteem te checken. Virussen ter hoogte van linux besturingssysteem zijn onwaarschijnlijk: de systemvirussen voor Windows werken niet/kunnen niets onder linux, en omgekeerd (maar dat soort virussen is zeer zeldzaam).
Citaat
3. Automatische Linux updates aan of uit zijn de meningen over verdeeld. Voor mijzelf is het prima om ze handmatig toe te passen. Maar op deze manier kan ik niet bij iedereen even Linux er op knallen gezien ik nu al weet dat ze dan geen updates gaan toepassen. Dus is in zulke gevallen wel automatische updates aan te raden. Hebben jullie een goede manier om dit te automiseren? Of heeft dit echt te grote risico's dat er wat mis gaat als die geautomatiseerd gaat?
Is al behoorlijk geautomatiseerd: een dialoog verschijnt, je klikt OK. De gebruiker opvoeden om dit nu en dan toch eens te laten lopen.

Je jan je gebruiker ook op een account zetten zonder root access. dan krijgt de gebruiker nooit de dialoog, maar dan moet er nu en dan wel eens een beheerder langskomen en inloggen om de updates uit te voeren.

Aan de andere kant van het spectrum: hier vindt je uitleg over hoe security updates volautomatisch kunnen doorgevoerd worden, maar het lijkt me al vrij technisch.
Citaat
4. Wellicht niet echt Linux specifiek. Maar klopt het dat de extensie Ublock Origin zichzelf bijwerkt in Chrome/Firefox op momenten dat de browser langere tijd ''open'' staat. (in ieder geval langer dan een kwartier). Ik heb namelijk hier browser op diverse systemen die ik niet allemaal vaak/lang gebruik. (chrome met name, gebruik namelijk altijd bijna Firefox) Viel me op dat de plugin verouderd was. Grappige was als ik dan eventjes gewoon een half uurtje ofzo Firefox/Chrome open had staan (ik ging ff naar beneden) dat hij nu wel keurig op 1.4.0 draait?:P Wellicht dat jullie dit proces beter kennen. Heb me er nooit in verdiept. Zit er ook niet echt mee (zolang ie af en toe maar wel update automatisch natuurlijk) maar vind het interessant.
Geen idee hier.

Dus met dat msttcorefonts kun je voorheen standaard ms office lettertypes krijgen in LibreOffice? En hedendaagse lettertypes gaan niet normaal gesproken dus? Opzich heb ik daar geen moeite mee, maar wat als iemand iets stuurt naar mij gemaakt met een in MS Office opgemaakt document met het standaard lettertype van MS hedendaags? En als je LibreOffice op Windows hebt heb je wel alle lettertypes tot je beschikking die MS Office hebben of ook niet?

Betreft ie uitleg over virussen. Begrijp ik goed dat je zegt dat je best bestanden scant in Linux op dr aanwezigheid van Windows virussen. Maar dat er niet zomaar Windows virussen zich kunnen verspreiden vanaf een OSX/Linux systeem naar een Windows systeem? Tenzij je het bewust zelf opent natuurlijk. Ik heb overigens op alle systemen wel de firewall aan.

Betreft automatisch updaten. jij zegt dat je een dialoog krijgt. Misschien is dit bij ubuntu zo, maar in mint krijg je alleen een klein icoontje rechtsonder. Als er geen updates zijn is het schildje groen. Als er updates zijn is het schildje blauw.

Bedankt overigens voor je reactie. De andere ook bedankt natuurlijk! En @lowlands: wat jik bedoeld is Firefox zelf. Ik heb het over de open source plugin uBlock Origin. Dat is een adblocker, die in mijn ogen beter is dan de closed source adblock plus variant. uBlock origin installeer ik sowieso op alle pc's in huis. Ghostery ook op de meeste. Noscript niet, teveel sites werken daardoor slecht, is mij teveel gedoe om leuk te kunnen internetten.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Wat algemene Linux vraagjes
« Reactie #6 Gepost op: 2015/12/23, 10:55:55 »
Hoi Dennis,

Dus met dat msttcorefonts kun je voorheen standaard ms office lettertypes krijgen in LibreOffice? En hedendaagse lettertypes gaan niet normaal gesproken dus? Opzich heb ik daar geen moeite mee, maar wat als iemand iets stuurt naar mij gemaakt met een in MS Office opgemaakt document met het standaard lettertype van MS hedendaags? En als je LibreOffice op Windows hebt heb je wel alle lettertypes tot je beschikking die MS Office hebben of ook niet?

Nee, die hedendaagse lettertypes van dat andere veel gebruikte systeem, dat gaat niet. Daar heb je als gezegd de rechten niet voor, al schijnen daar de meningen over verdeeld te zijn. Een lettertype is een te algemene vorm, zoiets. Technisch is het een simpele kwestie, je kopieert gewoon de bestanden over.

Maar waarom zou je nou die afgekloven lettertypes gebruiken als er zoveel mooie alternatieven zijn. Zoiets als Comic Sans, daar wil je tegenwoordig toch niet meer mee gezien worden?

Kijk eens hier voor een prachtig overzicht van alternatieve lettertypes. Even naar beneden schuiven op die website!

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline Dennissch

  • Lid
Re: Wat algemene Linux vraagjes
« Reactie #7 Gepost op: 2015/12/23, 11:04:01 »
Hoi Dennis,

Dus met dat msttcorefonts kun je voorheen standaard ms office lettertypes krijgen in LibreOffice? En hedendaagse lettertypes gaan niet normaal gesproken dus? Opzich heb ik daar geen moeite mee, maar wat als iemand iets stuurt naar mij gemaakt met een in MS Office opgemaakt document met het standaard lettertype van MS hedendaags? En als je LibreOffice op Windows hebt heb je wel alle lettertypes tot je beschikking die MS Office hebben of ook niet?

Nee, die hedendaagse lettertypes van dat andere veel gebruikte systeem, dat gaat niet. Daar heb je als gezegd de rechten niet voor, al schijnen daar de meningen over verdeeld te zijn. Een lettertype is een te algemene vorm, zoiets. Technisch is het een simpele kwestie, je kopieert gewoon de bestanden over.

Maar waarom zou je nou die afgekloven lettertypes gebruiken als er zoveel mooie alternatieven zijn. Zoiets als Comic Sans, daar wil je tegenwoordig toch niet meer mee gezien worden?

Kijk eens hier voor een prachtig overzicht van alternatieve lettertypes. Even naar beneden schuiven op die website!

Just

Dank voor je reactie. Ik zeld heb MS haar lettertypes niet nodig om een document te typen. (Nja arial vind ik wel fijn), maar hoe gaat het als iemand mij een document (wat ik moet bewerken) stuurt wat is opgemaakt in Word in een lettertpe wat niet standaard in Libreoffice/Linux zit?

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Wat algemene Linux vraagjes
« Reactie #8 Gepost op: 2015/12/23, 11:21:59 »
Dat zit wel ingebed, hoor!

In enkele gevallen zit een font niet ingebed en dan wordt er een alternatief gepakt. Dat ziet er dan soms niet uit. Bij pdf's heb je dat weleens, bijvoorbeeld.

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline vanadium

  • Lid
Re: Wat algemene Linux vraagjes
« Reactie #9 Gepost op: 2015/12/23, 11:45:50 »

Dank voor je reactie. Ik zeld heb MS haar lettertypes niet nodig om een document te typen. (Nja arial vind ik wel fijn), maar hoe gaat het als iemand mij een document (wat ik moet bewerken) stuurt wat is opgemaakt in Word in een lettertpe wat niet standaard in Libreoffice/Linux zit?
Technisch is het een fluitje van een cent die lettertypes ook in je linux te installeren. Het is enkel op het niveau van licenties dat het schoentje knelt. m.a.w, dit is niet de "schuld" van linux, dit is niet linux dat "slecht" is.

Heb je de font niet, dan wordt op jou linux systeem automatisch een andere "vervangende" font gebruikt. Zoals just zegt: soms ziet het er niet naar uit, maar je kan wel de tekst bewerken. Als de ontvanger het document op zijn systeem terug opent, dan worden weer de originele fonts gebruikt.

Andere mogelijkheid: je spreekt af een font te gebruiken die je beide hebt.

We gaan ons toch niet blijven op de kop laten zitten door gebruikers van onvrije systemen, niet?

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Wat algemene Linux vraagjes
« Reactie #10 Gepost op: 2015/12/23, 12:06:01 »
In de praktijk valt het erg mee. Ik ben jaren secretaris van de club geweest. Alles in Linux. De rest van het bestuur en de club natuurlijk niet. Nooit iemand problemen mee gehad. Wel andersom om dat een Windows gebruiker iets stuurde waar de rest van de club niet mee overweg kon.

Ik kon er wel mee overweg trouwens :D

GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Wat algemene Linux vraagjes
« Reactie #11 Gepost op: 2015/12/23, 12:16:15 »
Antivirus in Linux is niet alleen overbodig, maar kan zelfs de veiligheid van je Linux verminderen: https://sites.google.com/site/computertip/veiligheid

Wat dat betreft is het onderzoek van Koret in 2014 (zie de webpagina waar ik naar verwijs) behoorlijk ontluisterend.  :o

Niet doen dus. AV hoort thuis in Windows en nergens anders (servers uitgezonderd).

Lettertypes installeren doe je zo:
https://sites.google.com/site/computertip/tipsentrucs#TOC-Hoe-installeer-ik-lettertypen-die-ik-heb-binnengehaald-gedownload-
(punt 12, linkerkolom)

Als je reeds beschikt over een legale Windows op die computer, dan kun je gewoon op die manier alle benodigde lettertypes overpompen van Windows naar Linux. Die staan namelijk in C:\Windows\Fonts. Het gaat om de .ttf-bestanden.

Veiligheids-updates (en sowieso alle udates) moeten nimmer automatisch geschieden. Veel te link als er "automatisch" iets mis gaat door een update, net als jij met iets belangrijks bezig bent....
« Laatst bewerkt op: 2015/12/23, 12:25:18 door Pjotr »

Offline Dennissch

  • Lid
Re: Wat algemene Linux vraagjes
« Reactie #12 Gepost op: 2015/12/23, 12:26:17 »
Antivirus in Linux is niet alleen overbodig, maar kan zelfs de veiligheid van je Linux verminderen: https://sites.google.com/site/computertip/veiligheid

Wat dat betreft is het onderzoek van Koret in 2014 (zie de webpagina waar ik naar verwijs) behoorlijk ontluisterend.  :o

Niet doen dus. AV hoort thuis in Windows en nergens anders (servers uitgezonderd).

Lettertypes installeren doe je zo:
https://sites.google.com/site/computertip/tipsentrucs#TOC-Hoe-installeer-ik-lettertypen-die-ik-heb-binnengehaald-gedownload-
(punt 12, linkerkolom)

Als je reeds beschikt over een legale Windows op die computer, dan kun je gewoon op die manier alle benodigde lettertypes in Windows overpompen.
Die staan namelijk in C:\Windows\Fonts. Het gaat om de .ttf-bestanden.

Veiligheids-updates (en sowieso alle udates) moeten nimmer automatisch geschieden. Veel te link als er "automatisch" iets mis gaat door een update, net als jij met iets belangrijks bezig bent....

Bedankt Pjotr! Ik heb inderdaad een machine op (legitieme) Windows 8.1 draaien. Echter is dat niet dezelfde computer als waar Mint op staat. Maakt dat uit? Kan ik niet gewoon dat mapje op usb stick zetten vanaf mijn windows bak? Wat betreft antivirus, ik wil inderdaad geen antivirus op mijn Linux bak. Maar ik zou het zo fijn vinden als er makkelijke manier is om de pc uit te kammen op eventuele Windows virussen. Jij zegt antivirus hoort thuis op windows en servers. Helemaal mee eens. Maar Ik wil niet dat mijn Linux bak virussen gaat verspreiden random naar pc's hier in huis. Waarschijnlijk zal dit niet gebeuren. Maar ik wil gewoon weten hoe zoiets zit :)

Offline Dennissch

  • Lid
Re: Wat algemene Linux vraagjes
« Reactie #13 Gepost op: 2015/12/23, 12:30:36 »

Dank voor je reactie. Ik zeld heb MS haar lettertypes niet nodig om een document te typen. (Nja arial vind ik wel fijn), maar hoe gaat het als iemand mij een document (wat ik moet bewerken) stuurt wat is opgemaakt in Word in een lettertpe wat niet standaard in Libreoffice/Linux zit?
Technisch is het een fluitje van een cent die lettertypes ook in je linux te installeren. Het is enkel op het niveau van licenties dat het schoentje knelt. m.a.w, dit is niet de "schuld" van linux, dit is niet linux dat "slecht" is.

Heb je de font niet, dan wordt op jou linux systeem automatisch een andere "vervangende" font gebruikt. Zoals just zegt: soms ziet het er niet naar uit, maar je kan wel de tekst bewerken. Als de ontvanger het document op zijn systeem terug opent, dan worden weer de originele fonts gebruikt.

Andere mogelijkheid: je spreekt af een font te gebruiken die je beide hebt.

We gaan ons toch niet blijven op de kop laten zitten door gebruikers van onvrije systemen, niet?

Dus eigenlijk komt het er op neer dat als iemand mij een document stuurt met een lettertype wat LibreOffice niet standaard bezit. Dan zoekt hij een vervangend alternatief. En op het moment dat je het document terug zend dan zou hij weer in originele staat moeten zijn qua lettertype? Wist ik niet. Waar het mij om gaat. Ik heb thuis hier 1 hoofdmachine op Windows 8.1 (voor games nodig m.n) , 1 macbook pro, 1 windows 10 test bak en nog een machine op mint. Ik wil gewoon dat LibreOffice 5.x op elke machine draait min of meer hetzelfde. En zoveel bestanden hoef ik niet uit te wisselen met de buitenwereld. Maar het lijkt me wel fijn dat niet elk document wat iemand met normaal standaardlettertype in Word 2010/2013/2016 ofzo heeft getypt dat dat er helemaal slecht uitziet in LibreOffice. Terug naar MS Office wil ik sowieso niet meer, alleen al de prijs is afschuwelijk als je meerdere systemen wil voorzien van Office. Ja Office 365 is voor 5 pc's beschikbaar maar dan betaal je dik 100 euro per jaar terwijl ik misschien een keer per maand wat doe qua tekstverwerker.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Wat algemene Linux vraagjes
« Reactie #14 Gepost op: 2015/12/23, 12:32:31 »
Bedankt Pjotr! Ik heb inderdaad een machine op (legitieme) Windows 8.1 draaien. Echter is dat niet dezelfde computer als waar Mint op staat. Maakt dat uit? Kan ik niet gewoon dat mapje op usb stick zetten vanaf mijn windows bak?
Het kan natuurlijk wel, maar of het dan nog legaal is....  :rolleyes:

Citaat
Wat betreft antivirus, ik wil inderdaad geen antivirus op mijn Linux bak. Maar ik zou het zo fijn vinden als er makkelijke manier is om de pc uit te kammen op eventuele Windows virussen. Jij zegt antivirus hoort thuis op windows en servers. Helemaal mee eens. Maar Ik wil niet dat mijn Linux bak virussen gaat verspreiden random naar pc's hier in huis.
Dat kan niet. Windowsvirussen zijn namelijk volstrekt inactief in Linux. Dood materiaal. Morsdode fossielen.  =D

Mits je in je Linux geen Windows-emulator draait zoals Wine, natuurlijk. Maar Wine is gelukkig niet standaard geïnstalleerd.

Offline Dennissch

  • Lid
Re: Wat algemene Linux vraagjes
« Reactie #15 Gepost op: 2015/12/23, 12:38:13 »
Bedankt Pjotr! Ik heb inderdaad een machine op (legitieme) Windows 8.1 draaien. Echter is dat niet dezelfde computer als waar Mint op staat. Maakt dat uit? Kan ik niet gewoon dat mapje op usb stick zetten vanaf mijn windows bak?
Het kan natuurlijk wel, maar of het dan nog legaal is....  :rolleyes:

Citaat
Wat betreft antivirus, ik wil inderdaad geen antivirus op mijn Linux bak. Maar ik zou het zo fijn vinden als er makkelijke manier is om de pc uit te kammen op eventuele Windows virussen. Jij zegt antivirus hoort thuis op windows en servers. Helemaal mee eens. Maar Ik wil niet dat mijn Linux bak virussen gaat verspreiden random naar pc's hier in huis.
Dat kan niet. Windowsvirussen zijn namelijk volstrekt inactief in Linux. Dood materiaal. Morsdode fossielen.  =D

Mits je in je Linux geen Windows-emulator draait zoals Wine, natuurlijk. Maar Wine is gelukkig niet standaard geïnstalleerd.

Bedankt voor je reactie! Dus eigenlijk kan een Windows malware/virus gewoon letterlijk niks in Linux (in OSX geld dat hetzelfde zeker?) Dus Windows virussen kunnen geen schade aanrichten op die Linux machine. En ze kunnen ook niet uitzichzelf verder verspreiden via stick/netwerk?:) Beter dan. Enige waar je nog op moet letten is dat je niet zelf een besmet bestand opent op je Windows pc. Maar dat lijkt met logisch. Desnoods even je scanner of virustotal.com erover heen halen.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Wat algemene Linux vraagjes
« Reactie #16 Gepost op: 2015/12/23, 12:40:55 »
Dus eigenlijk kan een Windows malware/virus gewoon letterlijk niks in Linux (in OSX geld dat hetzelfde zeker?) Dus Windows virussen kunnen geen schade aanrichten op die Linux machine. En ze kunnen ook niet uit zichzelf verder verspreiden via stick/netwerk?:)
Klopt.

Citaat
Enige waar je nog op moet letten is dat je niet zelf een besmet bestand opent op je Windows pc. Maar dat lijkt met logisch. Desnoods even je scanner of virustotal.com erover heen halen.
Precies.  :)

Offline Dennissch

  • Lid
Re: Wat algemene Linux vraagjes
« Reactie #17 Gepost op: 2015/12/23, 12:59:47 »
Ik weet nu al een heel stuk meer dan gisterenavond! :) Wat ik me nog afvroeg. Dit wou ik gisteren al vragen maar ben het vergeten. Ik heb wel eens gelezen dat Linux (en OSX?) niet overweg kan met mappen/bestanden die spaties in de bestandsnaam hebben zitten. Is dat een fabeltje? Of is (of was ?) dit wel zo? En wat zijn daar de nadelen van?

Offline vanadium

  • Lid
Re: Wat algemene Linux vraagjes
« Reactie #18 Gepost op: 2015/12/23, 13:26:31 »
Dat is een fabeltje. Als je aan de terminal werkt, moet er wel extra opgelet worden om "misverstanden" als gevolg van spaties in bestandsnamen te voorkomen.

Offline Dennissch

  • Lid
Re: Wat algemene Linux vraagjes
« Reactie #19 Gepost op: 2015/12/23, 16:33:23 »
Dat is een fabeltje. Als je aan de terminal werkt, moet er wel extra opgelet worden om "misverstanden" als gevolg van spaties in bestandsnamen te voorkomen.

Dank voor je reactie. In de terminal is het oppassen dat snap ik. Maar ik dacht al dat het een fabeltje is of dat het iig verholpen is. Ik heb namelijk veel fotos die ik destijds heb genoemd  iets in de trand van "ik en oma" dus met spaties er tussen.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Wat algemene Linux vraagjes
« Reactie #20 Gepost op: 2015/12/23, 17:46:45 »
De grafische omgevingen gaan er zonder meer mee om. In de shell moet je wat extra werk doen om die spaties te "escapen", zodat de bestandsnaam in zijn geheel wordt gezien. Linux nerds die in de terminal leven, zullen omwille van het extra werk eenvoudig spaties vermijden, en een underscore teken gebruiken als spatie.
nano ik en oma
zal drie nieuwe bestanden in het geheugen aanmaken: "ik", "en" en "oma". (Je kan ze alle drie bewaren als je wil).

Je zal correct dat éne bestand met spaties in de naam openen met één van volgende mogelijkheden:
nano ik\ en\ oma
nano "ik en oma"
nano 'ik en oma'

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Wat algemene Linux vraagjes
« Reactie #21 Gepost op: 2015/12/23, 17:53:52 »
Linux nerds die in de terminal leven, zullen omwille van het extra werk eenvoudig spaties vermijden, en een underscore teken gebruiken als spatie.
+1

Laagliggende streepjes of gewone liggende streepjes. Veel-beter-dan-gedoe_met_spaties.  :)

Offline Dennissch

  • Lid
Re: Wat algemene Linux vraagjes
« Reactie #22 Gepost op: 2015/12/23, 18:35:59 »
Ach wat zal ik er van zeggen. Ik ga mijn fotonamen niet wijzigen in de terminal :P Belangrijkste vind ik dat ik de foto's die ik nu heb en mappen gewoon kan openen, kopieren, plakken etc. ook al zitten er spaties of leestekens in. En dat kan dus als ik jou zo hoor?  =D Dat is alles wat ik wens haha, in de terminal, ja daar lijkt het mij een ellende om daar met spaties te werken.

Offline aartje

  • Lid
Re: Wat algemene Linux vraagjes
« Reactie #23 Gepost op: 2015/12/23, 18:38:56 »
Linux nerds die in de terminal leven, zullen omwille van het extra werk eenvoudig spaties vermijden, en een underscore teken gebruiken als spatie.
+1

Laagliggende streepjes of gewone liggende streepjes. Veel-beter-dan-gedoe_met_spaties.  :)
Liever alleen laagliggende streepjes (underscores) want met een gewoon streepje kan je ook weer problemen
krijgen in een commandowindow (shell)

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Wat algemene Linux vraagjes
« Reactie #24 Gepost op: 2015/12/23, 20:11:15 »
Multi het noemen doe ik vanuit de grafische omgeving:
Alle files selecteren en gewoon invullen dat een spatie en underline moet worden.
Dat gaat (op mijn laptop) erg snel ............
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.