Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Kubuntu op Vista partitie  (gelezen 1290 keer)

Offline Stijnen

  • Lid
Kubuntu op Vista partitie
« Gepost op: 2009/03/27, 13:12:22 »
Goedemiddag iedereen!

Wellicht een noob vraag, maar kon zo snel niet het antwoord vinden, aangezien de meeste voor een dual boot kiezen.

Ik heb een vraag betreffende de installatie van Kubuntu. Momenteel heb ik een 80 GB HD verdeeld in een tweetal partities.

Partitie 1: Windows Vista (NTFS)
Partitie 2: Data (NTFS)


Na een lange tijd Vista te hebben gebruikt, heb ik besloten om volledig over te gaan naar Kubuntu (geen dualboot). Mijn vraag is echter als ik Kubuntu wil gaan installeren, dien ik dan eerst Vista te verwijderen, of kan ik tijdens de installatie van Kubuntu kiezen voor de Vista partitie, zodat deze geformatteerd wordt en volledig voor Kubuntu wordt gebruikt? Vanzelfsprekend wil ik de data partitie behouden.

Alvast bedankt!

superstition, dogma, faith, spirituality, astrology? Thank god there is science!

Re: Kubuntu op Vista partitie
« Reactie #1 Gepost op: 2009/03/27, 13:15:48 »
Ge kunt inderdaad kiezen om Kubuntu op de eerste partitie te installeren. Ge moet deze sowieso formateren naar ext3, dit kan tijdens de installatie bij het aanduiden.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Kubuntu op Vista partitie
« Reactie #2 Gepost op: 2009/03/27, 13:22:12 »
Er moet ook nog een swap gemaakt worden. Je moet dus een beetje inzicht hebben om handmatig te partitioneren, en om dan tijdens de installatie zelf de koppelpunten aan te duiden.

Misschien heb je die ervaring. Anders is een éénvoudiger oplossing: verwijder de systeempartitie van windows, en kies in het Ubuntu installatieprogramma  voor "gebruik grootste aaneengesloten ruimte". Op dat ogenblik zal het installatieprogramma volautomatisch  de vrije ruimte inrichten met een ext3 partitie voor het systeem (de root partitie "/") en een swap partitie, en de koppelingen toewijzen.


Offline Stijnen

  • Lid
Re: Kubuntu op Vista partitie
« Reactie #3 Gepost op: 2009/03/27, 14:44:48 »
Bedankt voor de reactie, toch nog even voor de zekerheid:

Ik ben niet bekend met handmatige partitionering in kubuntu. Het verwijderen van de Vista partitie heeft geen gevolgen voor de andere partitie neem ik aan? En kan de verwijdering van deze partitie via de kubuntu cd, of is dit niet mogelijk ivm het NTFS bestandssysteem?
superstition, dogma, faith, spirituality, astrology? Thank god there is science!

Re: Kubuntu op Vista partitie
« Reactie #4 Gepost op: 2009/03/27, 14:48:23 »
Bedankt voor de reactie, toch nog even voor de zekerheid:

Ik ben niet bekend met handmatige partitionering in kubuntu. Het verwijderen van de Vista partitie heeft geen gevolgen voor de andere partitie neem ik aan? En kan de verwijdering van deze partitie via de kubuntu cd, of is dit niet mogelijk ivm het NTFS bestandssysteem?
Dit heeft geen gevolgen voor DATA. Tijdens het set-upprogramma kun je volgens mij kiezen om Vista geheel te overschrijven. En anders kies je voor handmatig partitioneren, waarmee je NTFS-partities kunt verwijderen.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Kubuntu op Vista partitie
« Reactie #5 Gepost op: 2009/03/27, 18:17:46 »
Citaat van: Cumulus007
Tijdens het set-upprogramma kun je volgens mij kiezen om Vista geheel te overschrijven.
... en de datapartitie erbij. Neen, je zal het moeten proberen zoals ik heb vermeld.


Offline Stijnen

  • Lid
Re: Kubuntu op Vista partitie
« Reactie #6 Gepost op: 2009/03/28, 02:29:00 »
Veel verder ben ik helaas niet gekomen. Zowel Kubuntu 8.04 en 8.10 geven een foutmelding als ik deze wil opstarten zonder te installeren. Hij boot dus wel van de CD.

8.04:
[35.266578] crc error
[35.266761] kernel panic - not syncing: VFS: unable to mount root fs on unknown-block (104,1)

8.10:
[0.282393] aborted because junk in compressed archive
[1.694876] compressed format (err-1)
[1.739105] kernel panic - not syncing: VFS: unable to mount root fs on unknown-block (8,1)

Het vreemde is dat beide CD's wel werken op de laptop, zonder foutmeldingen, als ik Kubuntu wil proberen zonder deze te installeren. Deze laptop heeft ook Vista draaien. Op basis hiervan durf ik de installatie niet aan te gaan. Iemand enig idee waarom, en hoe dit komt? En wat te doen?

EDIT: Even met een andere CD-speler getest, deze speler geeft geen fouten. Ook de cd-test ging prima. Terwijl de andere speler 3 fouten aangaf. Hardware probleem dus. Dus ik ga het er zo maar op wagen en de install beginnen. Voor de zekerheid koppel ik de andere speler maar los.
« Laatst bewerkt op: 2009/03/28, 12:22:35 door Stijnen »
superstition, dogma, faith, spirituality, astrology? Thank god there is science!

Offline Stijnen

  • Lid
Re: Kubuntu op Vista partitie
« Reactie #7 Gepost op: 2009/03/28, 14:10:17 »
Er moet ook nog een swap gemaakt worden. Je moet dus een beetje inzicht hebben om handmatig te partitioneren, en om dan tijdens de installatie zelf de koppelpunten aan te duiden.

Misschien heb je die ervaring. Anders is een éénvoudiger oplossing: verwijder de systeempartitie van windows, en kies in het Ubuntu installatieprogramma  voor "gebruik grootste aaneengesloten ruimte". Op dat ogenblik zal het installatieprogramma volautomatisch  de vrije ruimte inrichten met een ext3 partitie voor het systeem (de root partitie "/") en een swap partitie, en de koppelingen toewijzen.



De te verwijderen partitie is 50gig groot. Dus deze ruimte wil ik gebruiken voor Kubuntu. Kan iemand bevestigen of dit een logische en juiste manier is, qua grootte en werkwijze:

Handmatig-> verwijder vista partitie
Nieuwe partitie-> primair, 10 gig, begin, ext3, aanhechtpunt /
Nieuwe partitie-> primair, 1024mb, begin, swap
Nieuwe partitie-> primair, overige ruimte, begin, ext3, aanhechtpunt /home

Of dien ik iets met de optie partitietabel ook iets te doen?
« Laatst bewerkt op: 2009/03/28, 15:12:10 door Stijnen »
superstition, dogma, faith, spirituality, astrology? Thank god there is science!

Offline Stijnen

  • Lid
Re: Kubuntu op Vista partitie
« Reactie #8 Gepost op: 2009/03/28, 18:29:12 »
Ok, ik heb het maar op mijn manier gedaan. En kan u mede delen, dat ik dit schrijf op een (tot nu toe) perfect werkende Kubuntu.

/close
superstition, dogma, faith, spirituality, astrology? Thank god there is science!