Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Nieuwe wet geeft politie toegang tot al onze computers en webcams  (gelezen 1925 keer)

http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Nederland/article/detail/4198274/2015/11/30/Nieuwe-wet-opent-alle-computers-voor-politie.dhtml

En iedereen maar klagen over de NSA. Ja, die waren ook niet goed bezig natuurlijk, maar dit gaat nog een stapje verder. Waar de NSA ophoudt (of in ieder geval op papier dan, zie ander topic) gaat Nederland vrolijk verder. Veel verder, want zelfs onze webcams enzo zijn niet meer veilig. En data toevoegen aan je computer, straks heb je een corrupte agent die denkt "oh, ik ga meneer A de schuld geven van dit, ik zet gewoon wat illegaals op zijn computer", het moet toch niet gekker worden. Bizarre wet, dit :O Mag hopen dat het niet door de Eerste Kamer komt.
« Laatst bewerkt op: 2015/12/01, 12:38:30 door Vistaus »

Re: Nieuwe wet geeft politie toegang tot al onze computers en webcams
« Reactie #1 Gepost op: 2015/12/01, 12:38:56 »
Met dank aan de terrorgekkies zullen er nog meer van dit soort maatregelen komen....  :(

Online Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Nieuwe wet geeft politie toegang tot al onze computers en webcams
« Reactie #2 Gepost op: 2015/12/01, 12:46:26 »
Zie in dit verband ook dit.
Nederland is al koploper op het afluisteren van (GSM) telefoons, het daar zijn al nul terroristen door gepakt.
Laten ze eerst maar aantonen dat het zin heeft, en dat kunnen ze niet...............
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

DarkEra

  • Gast
Re: Nieuwe wet geeft politie toegang tot al onze computers en webcams
« Reactie #3 Gepost op: 2015/12/01, 13:03:40 »
Het zou van de zotte zijn mocht zoiets wel toegestaan worden en over waaien naar de andere EU landen terwijl iemand binnen in zijn eigen huis aan de deur nog niet eens een camera mag hangen om na te gaan welke kwajongens al een jaar lang belletje aan het trekken zijn. Dit om zo met de beelden naar de politie en het gerecht te kunnen stappen. En dat alles vanwege de zogenaamde privacywet..... want anders kan de tegenpartij je aanklagen wegens ongewenst/ongevraagd filmen....

Laat ze eerst het hele rechts systeem in orde brengen eer ze weer een wet gaan invoeren die weer in tegenstrijd is met andere wetten en ze daardoor de bomen door het bos niet meer zien.

Re: Nieuwe wet geeft politie toegang tot al onze computers en webcams
« Reactie #4 Gepost op: 2015/12/01, 13:05:58 »
Het zou van de zotte zijn mocht zoiets wel toegestaan worden en over waaien naar de andere EU landen terwijl iemand binnen in zijn eigen huis aan de deur nog niet eens een camera mag hangen om na te gaan welke kwajongens al een jaar lang belletje aan het trekken zijn. Dit om zo met de beelden naar de politie en het gerecht te kunnen stappen. En dat alles vanwege de zogenaamde privacywet..... want anders kan de tegenpartij je aanklagen wegens ongewenst/ongevraagd filmen....

Ik snap niet waarom dat niet zou mogen, want bij Opsporing Verzocht zie ik elke week op TV beelden van o.a. inbrekers, gefilmd door, jawel, camera's die bewoners hebben opgehangen bij hun voordeur.

DarkEra

  • Gast
Re: Nieuwe wet geeft politie toegang tot al onze computers en webcams
« Reactie #5 Gepost op: 2015/12/01, 13:14:59 »
Was me verteld door Mevrouw de agente zelve nadat ik ze terplaatse had laten komen. Een verdere uitleg gaf ze niet dan dat.

Het zal wel aan BE liggen. Elke EU-land hanteert z'n eigen wetten terwijl de EU naar mijn mening overal dezelfde wetten zou moeten toepassen. Daar hebben ze denk ik in 2000 niet echt over nagedacht en hebben ze dat wel dan hebben ze niet goed gewerkt want er is geen resultaat nu na 16 jaar EU. De EU is niet echt 1 naar mijn bescheiden mening en zal het ook nooit worden.

Er was laatst ook zo'n programma hier op tv waar een juwelier de beelden van Facebook moest halen waarop te zien was wie, op klaarlichte dag, een diefstal pleegden in de zaak. In het kader van de privacy wet heeft de justitie gezegd het weer te verwijderen.

http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland/article/detail/2417017/2015/08/09/Juwelier-plaatst-beelden-van-dieven-op-Facebook.dhtml

Ik bedoel maar.....
« Laatst bewerkt op: 2015/12/01, 13:26:00 door Maik »

Online Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Nieuwe wet geeft politie toegang tot al onze computers en webcams
« Reactie #6 Gepost op: 2015/12/01, 15:59:38 »
Elke EU-land hanteert z'n eigen wetten terwijl de EU naar mijn mening overal dezelfde wetten zou moeten toepassen.
Zelfs de verkeerswetten verschillen tussen Nederland en België ..................
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline niekn

  • Lid
    • omega-xis
Re: Nieuwe wet geeft politie toegang tot al onze computers en webcams
« Reactie #7 Gepost op: 2015/12/02, 09:42:16 »
ziet er dus naar uit dat ik bij mijn volgende PC tijdens de installatie maar een dat vinkje "versleutel mijn persoonlijke map" ga gebruiken.  :|

Re: Nieuwe wet geeft politie toegang tot al onze computers en webcams
« Reactie #8 Gepost op: 2015/12/02, 10:24:30 »
Stel:
Je komt in het weekend een leuke meid tegen.
Je geeft haar wat te drinken. Flirt wat met haar. En ja hoor, ze gaat met je mee.
Na wat leuke contacten kiest ze ervoor met je verder te gaan en maakt het uit met haar vriend, politieagent.
Deze vindt dat niet leuk en gaat naar je pc en plaatst er wat erg stoute bestandjes op. "Kijk eens chef, wat ik gevonden heb...".

Of stel:
Politieagent wil grappig doen. Hij gaat vast bij zijn vriend kijken of de foto's van de gezellige bbq afgelopen weekend al op zijn pc staan.
Wat komt hij daar nu tegen op de pc van zijn beste vriend? Erg stoute bestandjes? "Dat is niet slim van 'm. Die zal ik voor hij gedonder krijgt maar eens snel voor hem verwijderen."

Of nog erger:
"Inderdaad collega, Pietje X. heeft ontlastend bewijsmateriaal op zijn pc staan. Dat willen we niet dat hij dat heeft. Druk even op die del knop."

Wie zegt dat dit niet net als vrijwel alles in het leven misbruikt gaat worden? Dit gaat spannende rechtzaken opleveren.
En ik ben in elk geval blij dat ik geen crimineel ben, en hoop dan maar dat ze dat dan in elk geval vast zullen stellen hiermee.
Terwijl de echte stouterik zorgt voor een encrypted vpn verbinding en proxy's in verweggistan en er weinig van zal merken.

Ik snap niet waarom dat niet zou mogen, want bij Opsporing Verzocht zie ik elke week op TV beelden van o.a. inbrekers, gefilmd door, jawel, camera's die bewoners hebben opgehangen bij hun voordeur.

Je mag de openbare weg alleen vastleggen vanuit de losse hand. Niet vanuit een vaste opstelling. Dat mag in bepaalde gevallen alleen met goedkeuring van de CBP, en dat krijg je niet snel want is voorbehouden aan instanties.
Een gefixte opstelling mag je alleen op je eigen terrein (dus voortuin) richten.
Wel kan een rechter in onontkoombare situaties altijd alsnog onrechtmatig bewijsmateriaal als rechtmatig bestempelen.
« Laatst bewerkt op: 2015/12/02, 10:37:34 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Online Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Nieuwe wet geeft politie toegang tot al onze computers en webcams
« Reactie #9 Gepost op: 2015/12/02, 11:15:31 »
Wel kan een rechter in onontkoombare situaties altijd alsnog onrechtmatig bewijsmateriaal als rechtmatig bestempelen.
Volgens mij hoeft dat niet eens.
Wanneer jij onrechtmatig verkregen bewijs gebruikt, dan kan je daarvoor een veroordeling krijgen, maar het bewijs mag ten aller tijde gebruikt worden.
Bewijs is bewijs, ongeacht hoe je er aan komt, dit in tegenstelling tot Amerika en de politie series die daar vandaan komen................
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Nieuwe wet geeft politie toegang tot al onze computers en webcams
« Reactie #10 Gepost op: 2015/12/02, 11:40:52 »
Wanneer jij onrechtmatig verkregen bewijs gebruikt, dan kan je daarvoor een veroordeling krijgen, maar het bewijs mag ten aller tijde gebruikt worden.

Voor zover ik geïnformeerd ben zal het alleen gebruikt worden als op geen andere manier de waarheid gevonden kan worden. En daarover beslist de rechter.
Dat is waar het een burger betreft. Voor politie zelf en opsporing van misdrijven gelden andere regels.

Dan krijg je de kromme situatie dat als jij met een filmpje aangifte komt doen van b.v. diefstal van je fiets voor de deur dat er dan vaak gezegd wordt dat ze daar niets mee kunnen omdat het niet als bewijs gebruikt kan worden. Maar als er in je straat iets gebeurd dat men dan wel jouw beelden komt halen.

http://vebon.org/dossiers/cctv-vss/wet--en-regelgeving/camera-s-en-particulier-gebruik---privacywetgeving?id=1476
« Laatst bewerkt op: 2015/12/02, 12:20:21 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline daniel

  • Lid
Re: Nieuwe wet geeft politie toegang tot al onze computers en webcams
« Reactie #11 Gepost op: 2015/12/02, 11:42:19 »
Kijkt de politie als mens mee op iemands web en zit net een leuke dame zicht om te kleden...
Wat doet meneer de AGENT... er lekker op zitten .........  :police:
Dus nu is het gratis Sex webcams meekijken als politie

Re: Nieuwe wet geeft politie toegang tot al onze computers en webcams
« Reactie #12 Gepost op: 2015/12/02, 12:30:46 »
Je mag de openbare weg alleen vastleggen vanuit de losse hand. Niet vanuit een vaste opstelling. Dat mag in bepaalde gevallen alleen met goedkeuring van de CBP, en dat krijg je niet snel want is voorbehouden aan instanties.
Een gefixte opstelling mag je alleen op je eigen terrein (dus voortuin) richten.

Nou, dan zullen veel mensen die hun beeldmateriaal in Opsporing Verzocht laten zien binnenkort wel voor de rechter verschijnen, neem ik aan? Want meer dan 60% van die filmpjes (eigen observatie, verkregen door elke week te kijken naar Opsporing Verzocht) laten gewoon de openbare weg zien, opgenomen vanaf een vaste camera aan de resp. woningen. En de andere 40% zijn filmpjes van eigen terrein, ook opgenomen door vaste camera's aan de resp. woningen.
« Laatst bewerkt op: 2015/12/02, 12:32:34 door Vistaus »

Re: Nieuwe wet geeft politie toegang tot al onze computers en webcams
« Reactie #13 Gepost op: 2015/12/02, 12:38:24 »
Wat moet ik daarvan zeggen Vistaus. Dat klopt ja.
Ik beantwoord slechts je vraag  waarom dat niet zou mogen met uitleg. Dat dat in de praktijk nog wel eens anders verloopt is niet aan mij.
Is je fiets gejat dan mag het niet. Wordt er een moord in je straat gepleegd dan mag politie dat weer wel, en jij mag het nog steeds niet (verspreiden of gebruiken). Gebeurd er niets dan is het privacyschending. Op je eigen terrein is het weer geen privacyschending. In de privacy van je huiskamer mag het weer niet. Maar wordt er in je huiskamer een misdrijf tegen je gepleegd dan mag politie het weer wel gebruiken, en jij weer niet. En als je de aanvaller civiel rechterlijk aan wilt klagen (schade verhalen) dan kán de rechter beslissen dat je het misschien toch mag gebruiken. Maar die zal het waarschijnlijk weigeren om privacyredenen van de boef omdat het politierapport en/of veroordeling dan wel weer voldoende bewijs voor je is. ;D Ingewikkelde kost is het.
Sorry dat ik wat op hol sla. Maar het is zo zo'n grappige weergave.

Klopt helemaal wat je zegt. Het gebeurd wel, maar mag dus gewoon niet. Als mijn (over)buren het hadden kregen ze een dringende verzoek tot aanpassing.

Maar weer on topic gaan?
« Laatst bewerkt op: 2015/12/02, 12:50:58 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore