Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: bleach bit  (gelezen 1667 keer)

Offline guido

  • Lid
bleach bit
« Gepost op: 2015/08/25, 19:57:29 »
hallo,
werk met pc HP hdd 300gb /3.8gib/intel Celeron Cpu e3400 2.60 ghz x2  met programma UB 15
al geruime tijd (ook onder ub14) stel ik vast dat de applicatie bleach bit vastloopt hoewel deze vroeger perfect functioneerde.  Bij laatste poging kreeg de melding map'/' niet scannen 100% 27,5 gb 2.33 miljoen items (waar die vandaan komen ??)
overigens heb ik hetzelfde probleem met de back-up die zich iedere dag manifesteert hoewel hij enkel de donderdag ingepland staat en telkens blokkeert.

Hoe kan ik die problemen oplossen ? Bij het opzuiveren van de hdd houd ik wel rekening met wat mag en niet wenselijk is. (wordt sowieso geweigerd)
Ik vind het best makkelijk want alle twee weken recupereer ik wat kb/mb
met dank alvast

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: bleach bit
« Reactie #1 Gepost op: 2015/08/25, 20:01:16 »
Gebruik liever geen Bleachbit; het is onveilig en veroorzaakt soms juist enorme hoeveelheden "loze" bestanden wanneer je de schoonmaakactie voortijdig beëindigt. Kortom: barre troep.

Veilig schoonmaken doe je zo:
https://sites.google.com/site/computertip/schoon

Bleachbit kan alleen veilig worden gebruikt door ervaren Linuxgebruikers. Maar juist die weten ook wel, hoe je de boel handmatig opruimt. Dus Bleachbit is op zijn best overbodig, en op zijn slechtst zeer gevaarlijk.
« Laatst bewerkt op: 2015/08/25, 21:05:16 door Pjotr »

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: bleach bit
« Reactie #2 Gepost op: 2015/08/25, 20:12:46 »
Voor meer informatie over Bleachbit: http://wiki.ubuntu-nl.org/community/BleachBit
Klik links bovenin op Documentatie

Re: bleach bit
« Reactie #3 Gepost op: 2015/08/25, 20:46:25 »
Ik ben zelf niet-ervaren Linux-gebruiker en gebruik BleachBit zonder problemen. Je hoeft dus geen expert te zijn :)

Offline Tom

  • Lid
Re: bleach bit
« Reactie #4 Gepost op: 2015/08/25, 20:52:36 »
Gaat prima zo !.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline jan11000

  • Lid
Re: bleach bit
« Reactie #5 Gepost op: 2015/08/25, 21:02:52 »
Bleachbit, als je gebruik maakt van wissen lege ruimte, dan maakt bleachbit een map aan met heel veel kleine files, wis deze dan zou het weer weg moeten zijn.
Het wissen kan zeer lang duren, en laat dit lopen totdat dit klaar is.
En bleachbit dus ook nooit meer onderbreken, want kans is dat de map blijft staan, met zeer veel files.
Voor de rest gebruik ik bleachbit altijd , werkt zeer goed, maar vink niet alles aan want dat is vaak teveel.

Offline Nollie

  • Lid
Re: bleach bit
« Reactie #6 Gepost op: 2015/08/25, 21:06:54 »
Ook hier nog nooit problemen gehad. Alles waar het in de Rootmodus voor waarschuwt, doe ik gewoon niet.
Voor de rest net als in de print van Tom.
Ubuntu 18.10 en Win10 op Intel Core i5-3350P, 3,8 Gb Ram.

Offline guido

  • Lid
Re: bleach bit
« Reactie #7 Gepost op: 2015/08/26, 21:04:34 »
hallo Pjotr,
mooie naam, probeer dit van week-end even uit en meld het resultaat wel
met dank alvast guido
Gebruik liever geen Bleachbit; het is onveilig en veroorzaakt soms juist enorme hoeveelheden "loze" bestanden wanneer je de schoonmaakactie voortijdig beëindigt. Kortom: barre troep.

Veilig schoonmaken doe je zo:
https://sites.google.com/site/computertip/schoon

Bleachbit kan alleen veilig worden gebruikt door ervaren Linuxgebruikers. Maar juist die weten ook wel, hoe je de boel handmatig opruimt. Dus Bleachbit is op zijn best overbodig, en op zijn slechtst zeer gevaarlijk.

Offline Dutch Boy

  • Lid
Re: bleach bit
« Reactie #8 Gepost op: 2015/08/27, 09:05:42 »
hoi

ik ben ook nieuwsgierig geworden naar deze programa en ook geinstalleerd. ik heb het geprobeerd en heb geen problemen gezien. ik vraag me toch af waarom deze programma onveilig is en waar hij al die kleine bestanden neerzet. is het ook niet zoiets als broodje aap verhaal bangmakerij om niks?

als ik deze plaatsje bekijk: http://wiki.ubuntu-nl.org/community/BleachBit?action=AttachFile&do=get&target=BleachBitScherm1.png
en dan de bovenste optie is dat dan niet hetzelfde dan wat je in zo'n terminal doet met die commando's?

en die opties onder firefox doe je toch hetzelfde ook met firefox als je afsluit dat je dan alles door firefox laat verwijderen? ik denk dat  bleachbit alles in 1 keer doet in 1 programma. en zo zijn er meer van die opties die denk ik door andere programma's ook al gedaan worden.

Offline midas

  • Lid
Re: bleach bit
« Reactie #9 Gepost op: 2015/08/27, 12:51:52 »
Bleachbit alleen als gebruiker toepassen en nooit onder sudo. Als gebruiker worden alleen bestanden in je persoonlijke map opgeruimd. Nooit problemen mee gehad...
Linux Mint 20.2 Cinnamon

Offline Moob

  • Lid
Re: bleach bit
« Reactie #10 Gepost op: 2015/08/27, 12:57:13 »
Ik had nog nooit van bleachbit gehoord dus ik heb even gekeken wat het doet. Nee dank je, ik ga het niet gebruiken. De enige reden die ik kan bedenken om het wel te gebruiken is als je vrij paranoide bent. Dan is de schred optie handig, zodat de vrijgekomen ruimte direct wordt overschreven als je een file verwijderd. Maar goed, als je niet wilt dat er resten van verwijderde files herstelbaar zijn dan had je er ook voor kunnen kiezen om een encrypted disk te maken.

Dan nog, bij gebruik van bleachbit is een goede backup helemaal noodzakelijk, zeker als je de schred optie gebruikt. :) Als het dan fout gaat kan je met file recovery software helemaal niks meer terug halen :-X

Het verwijderen van overbodige files ? Daar kan ik eerlijk in zijn, dat heb ik in al die jaren dat ik Linux gebruik nog nooit gedaan. Kwestie van je partities voldoende ruimte geven, zeker die waar het OS op staat. In de eerste Slackware versies was het nog wel eens noodzakelijk om dit te doen maar met de nieuwste distributies is daar geen enkele reden meer voor. Log files worden nu automatisch opgeschoond en als je een applikatie via de package manager verwijderd worden ook gelijk de instellingen van die applikatie verwijderd. Er blijven dus helemaal niet zoveel restjes meer achter.

Maar goed, als het voor je werkt, wie ben ik dan om te zeggen dat je het niet moet gebruiken :P



Re: bleach bit
« Reactie #11 Gepost op: 2015/08/27, 21:51:27 »
Het gehele Topic uitgekuist en met bruine zeep alle offtopic reacties verwijderd.

Graag terug Ontopic, en aub hou het netjes. Of een Slotje nadert.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline guido

  • Lid
Re: bleach bit
« Reactie #12 Gepost op: 2015/09/05, 16:45:58 »
hallo,
met dank voor de info
zal me beperken tot bleachbit Firefox zoals Tom aangegeven heeft
werkt trouwens prima
nogmaals bedankt
guido

Offline guido

  • Lid
Re: bleach bit
« Reactie #13 Gepost op: 2015/09/05, 16:48:18 »
Gebruik liever geen Bleachbit; het is onveilig en veroorzaakt soms juist enorme hoeveelheden "loze" bestanden wanneer je de schoonmaakactie voortijdig beëindigt. Kortom: barre troep.

Veilig schoonmaken doe je zo:
https://sites.google.com/site/computertip/schoon

Bleachbit kan alleen veilig worden gebruikt door ervaren Linuxgebruikers. Maar juist die weten ook wel, hoe je de boel handmatig opruimt. Dus Bleachbit is op zijn best overbodig, en op zijn slechtst zeer gevaarlijk.

Pjotr,
bedankt maar dat lukt niet blijkbaar wijkt  dit van UB 15.04 af ,  komt niet overeen met wat in de site vermeld werd
bedankt
guido

Offline Dutch Boy

  • Lid
Re: bleach bit
« Reactie #14 Gepost op: 2015/09/08, 09:13:06 »
Gebruik liever geen Bleachbit; het is onveilig en veroorzaakt soms juist enorme hoeveelheden "loze" bestanden wanneer je de schoonmaakactie voortijdig beëindigt. Kortom: barre troep.
waar staan die loze bestanden? ik heb bleachbit ondertussen meerdere keren gebruikt en ik merk echt niks dat het fout gaat of wat dan ook. ben benieuwd waar die loze bestanden staan dan.

Offline jan11000

  • Lid
Re: bleach bit
« Reactie #15 Gepost op: 2015/09/08, 19:43:01 »
Bleachbit kan dit zelf aanmaken. ligt aan welke functie je gebruikt.
Bij wissen van een lege partitie, dan maakt bleachbit veel files aan om je lege ruimte overschrijven,
bleachbit lijkt te zijn gestopt, maar dit duurt gewoon zeer lang totdat bleachbit klaar is.

Offline Dutch Boy

  • Lid
Re: bleach bit
« Reactie #16 Gepost op: 2015/09/09, 10:48:16 »
Bleachbit kan dit zelf aanmaken. ligt aan welke functie je gebruikt.
Bij wissen van een lege partitie, dan maakt bleachbit veel files aan om je lege ruimte overschrijven,
bleachbit lijkt te zijn gestopt, maar dit duurt gewoon zeer lang totdat bleachbit klaar is.

dat heb ik ook gemerkt da tie bij een paar functies net lijkt of ie bevriest maar ik wil weten waar die loze bestanden staan ik heb er naar gezocht maar kan ze niet zo snel vinden
ik heb ook gekeken op de site van bleachbit zelf en daar wordt geclaimd dat het zeer veilig is. en ik heb ook weer ergens anders gelezen dat linux niet zo dicht slibt als windows. dus is de vraag wel terecht om bleachbit te gebruiken of niet.

Offline ajjp

  • Lid
Re: bleach bit
« Reactie #17 Gepost op: 2015/09/09, 11:06:54 »
Mijn ervaring (eenmalig) is dat die loze bestanden alleen ontstaan als je het proces onderbreekt. Laat je BleachBit zijn werk rustig afmaken, dan ruimt hij ze zelf op.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: bleach bit
« Reactie #18 Gepost op: 2015/09/09, 14:45:54 »
Mijn ervaring (eenmalig) is dat die loze bestanden alleen ontstaan als je het proces onderbreekt. Laat je BleachBit zijn werk rustig afmaken, dan ruimt hij ze zelf op.
Wat dan interessant is: stel dat je bleachbit onderbreekt en je krijgt idd een stel 'loze' bestanden, waarna je bleachbit opnieuw opstart en deze mogelijk die oude loze bestanden opruimt. Want dan is de waarschuwing tegen bleachbit een storm in een glas water (dat bleachbit loze bestanden achterlaat). Gewoon opnieuw opstarten en klaar ben je!
(gebruik zelf geen bleachbit maar ben toch benieuwd naar het resultaat)
« Laatst bewerkt op: 2015/09/09, 14:51:05 door markba »

Offline Tom

  • Lid
Re: bleach bit
« Reactie #19 Gepost op: 2015/09/09, 15:33:07 »
Geheugen en vrije schijfruimte die heb ik één keer geprobeerd , resultaat een nieuwe herinstall ,dus daar blijf ik vanaf !.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline jan11000

  • Lid
Re: bleach bit
« Reactie #20 Gepost op: 2015/09/09, 19:07:12 »
Zelf gebruik ik dit vaak en het werkt gewoon, dus geen problemen.

De files vind je indien je dit onderbreekt, bij instellingen staan de drives, of die jij met de hand aanwijst.
Files hebben rare namen, of beter 1 map met veel namen, dus deleten werkt zeer langzaam, hier ook dat dit zeer lang duurt.

Offline ajjp

  • Lid
Re: bleach bit
« Reactie #21 Gepost op: 2015/09/09, 22:33:29 »
@Markba,
Toen mij het was overkomen dat ik een map in home kreeg vol met loze bestanden, heb ik er niet aan gedacht om BleachBit weer op te starten. Ik weet dus niet of Bleach Bit ze in tweede instantie opgeruimd had.
Ik heb die map verwijderd met perl -e 'use File::Path; rmtree "$ARGV[0]"'  ~/xxxxxx waarin xxxxxx de naam van de map is die verwijderd moet worden. Dat was overigens een volstrekt willekeurige combinatie van letters en cijfers. Die perl-opdracht had ik elders gevonden; hij werkte perfect en snel.

Offline Dutch Boy

  • Lid
Re: bleach bit
« Reactie #22 Gepost op: 2015/09/11, 23:56:07 »
Mijn ervaring (eenmalig) is dat die loze bestanden alleen ontstaan als je het proces onderbreekt. Laat je BleachBit zijn werk rustig afmaken, dan ruimt hij ze zelf op.
Wat dan interessant is: stel dat je bleachbit onderbreekt en je krijgt idd een stel 'loze' bestanden, waarna je bleachbit opnieuw opstart en deze mogelijk die oude loze bestanden opruimt. Want dan is de waarschuwing tegen bleachbit een storm in een glas water (dat bleachbit loze bestanden achterlaat). Gewoon opnieuw opstarten en klaar ben je!
(gebruik zelf geen bleachbit maar ben toch benieuwd naar het resultaat)
dat dacht ik dus ook en wat ik wel gek vind, iedereen hier heeft het over die loze bestanden maar niemand die kan zeggen waar die dan precies staan. waar staan die loze bestanden dan als je bleachbit ineens stopt. en hoe zijn jullie erachter gekomen dat ie loze bestanden plaatst.

tom geheugen en vrije schijfruimte wordt voor gewaarschuwd dus als je die toch aangevinkt hebt lijkt het mij dat het jouw eigen schuld is niet van Bleachbit.

Offline Tom

  • Lid
Re: bleach bit
« Reactie #23 Gepost op: 2015/09/12, 13:05:55 »
Ik weet dat daarom gebruik ik ze ook niet ,alleen de eerste keer durf ik wel eens experimenteren ,weet je uit ervaring goed zo leer je ervan haha !.
Is al wat jaartjes geleden en was op de test bak  ^-^
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline Dutch Boy

  • Lid
Re: bleach bit
« Reactie #24 Gepost op: 2015/09/13, 01:17:31 »
Ik weet dat daarom gebruik ik ze ook niet ,alleen de eerste keer durf ik wel eens experimenteren ,weet je uit ervaring goed zo leer je ervan haha !.
Is al wat jaartjes geleden en was op de test bak  ^-^
dan als het zo lang geleden is zie ik geen reden om vandaag de dag nog steed paniek te gaan lopen zaaien. programma's worden constant bijgewerkt en verbeterd toch? 

maar goed, heb nog steeds geen antwoord op mijn vraag