Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Wireless Netwerk onzichtbaar - zelfs handmatig connecteren lukt niet  (gelezen 1232 keer)

PetSno

  • Gast
Hallo,

Ik heb een probleem om op een wireless netwerk te komen. Onder Windows alles ok, in Ubuntu zie ik het netwerk niet. Als ik het manueel wil configureren blijft hij maar zoeken en draaien om uiteindelijk zonder connectie te stoppen. Als ik dan nog eens op het icoon rechtsboven klik, sluit die NetworkManager zich af.

Let wel, op een ander wireless netwerk (dat ook WPA beveiligd is) heb ik geen probleem!

PC: Dell Latitude D830
Netwerkkaart: Intel PRO Wireless 3945ABG
Wireless Access Point die problemen geeft: Linksys WAP54G
Wireless Access Point die wél werkt: Fon router
Ubuntu versie: Hardy Heron 8.04

Ik ben een recente bekeerling, dus nieuw in de Linux-wereld... hou je antwoord dus simpel aub... Ik kan de console openenen en commando's overtypen, maar dat is het zowat. Ik heb al op andere forums gezocht, maar omdat het redelijk snel in zaken verzandde die onverstaanbaar waren, heb ik dat opgegeven.
Ik kan NIET aan de configuratie van de router omdat die door iemand anders beheerd wordt.

Bedankt alvast
Peter

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Wireless Netwerk onzichtbaar - zelfs handmatig connecteren lukt niet
« Reactie #1 Gepost op: 2008/07/02, 11:45:10 »
Zend die router wel z'n SSID (essid oftewel netwerknaam) uit? Zoniet, aan de router-beheerder vragen om dat alsnog te laten gebeuren. Network Manager heeft dat nodig.

Het niet-uitzenden van de SSID wordt door sommige mensen gezien als extra veiligheid, maar dat is schijn: het maakt het zelfs onveiliger:
http://techworld.nl/article/4868/ssid-verstoppertje-gevaarlijk-spel.html

PetSno

  • Gast
Wireless Netwerk onzichtbaar - zelfs handmatig connecteren lukt niet
« Reactie #2 Gepost op: 2008/07/02, 11:48:04 »
In Windows is het netwerk gewoon zichtbaar in de lijst - samen met andere netwerken, en zelfs als je er niet op geconnecteerd bent. De SSID wordt dus wél degelijk uitgezonden.

PetSno

  • Gast
Wireless Netwerk onzichtbaar - zelfs handmatig connecteren lukt niet
« Reactie #3 Gepost op: 2008/07/02, 20:38:15 »
Even een aanvulling: de SSID heeft een "ö" in de naam. Kan dit een deel zijn van het probleem? Zo ja, hoe kan dit omzeild worden?
Ik kan me immers voorstellen dat er wel meer netwerknamen met accent zijn.

Offline Petervdw

  • Lid
Wireless Netwerk onzichtbaar - zelfs handmatig connecteren lukt niet
« Reactie #4 Gepost op: 2008/07/02, 21:30:08 »
Aan PetSno
Net even geprobeerd, maar ik krijg bij mijn AP geen Umlauts of accenten ingevoerd. Wel een oudje maar toch. Dus het zou een probleem kunnen zijn.
Vr.groet, peter

Wat er zou gebeuren als ik vervolgens met Ubuntu verbinding zou willen maken, kom ik dus helemaal niet aan toe.