Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Laptop: probleem met afsluiten en met pauzestand en slaapstand  (gelezen 4318 keer)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Sinds gisteren ben ik de gelukkige bezitter van een Sony Vaio VGN-BX296VP notebook. Fantastisch, die Intel videokaart en die Intel draadloze kaart! Officiƫle open-brondrivers, van de fabrikant zelf, in de Linuxkernel. Ik hou van Intel.

Edgy (6.10) heb ik er probleemloos op kunnen installeren. Alleen heb ik nog steeds een probleem met het afsluiten en met de slaapstand en de pauzestand. Ik vermoed dat alledrie deze problemen samenhangen.

Afsluiten: nadat Ubuntu 6.10 zich heeft afgesloten, wordt het scherm weliswaar zwart, maar de harde schijf blijft draaien.Of de ventilator, nou ja, er draait nog wat in elk geval. Ik moet de notebook dan afsluiten door de aan-en-uitknop een aantal seconden ingedrukt te houden.

Pauzestand en slaapstand: bij de pauzestand ontwaakt hij maar gedeeltelijk; het toetsenbord werkt dan niet meer. Uit de slaapstand komt hij helemaal niet meer, dat is dus een comastand blijkbaar. Harde reset is het enige wat erop zit. Bij een klaptop is het energiebeheer wel belangrijk; dat het evenmin werkt op mijn desktop, is geen punt.

Het ligt niet aan de swap, die is drie keer zo groot als het RAM-geheugen. De swap is verder gewoon actief en ingeschakeld.

Punt van aandacht voor andere Vaio-bezitters: deze Vaio heeft een UK toetsenbord (geen US dus). Kies Verenigd Koninkrijk met dode toetsen, bij de toetsenbordindeling.

Wie weet raad?

Groet, Pjotr.

Laptop: probleem met afsluiten en met pauzestand en slaapstand
« Reactie #1 Gepost op: 2007/02/22, 22:55:26 »
Ik heb dat zelfde probleem op mijn computer .
Het is idd iets heel raars :O
Ik weet ook niet hoe het komt maar zou het netzo als jij ook wel graag willen weten en als het kan verhelpen.
Ben geen computer-nerd.. weet niet super veel van pcs.
Maar ben er graag mee bezig :)

KSR

  • Gast
Laptop: probleem met afsluiten en met pauzestand en slaapstand
« Reactie #2 Gepost op: 2007/02/23, 02:05:58 »
Hier hetzelfde, ik kan het ook zo snel niet vinden. Wie heeft de oplossing voor ons probleem ?

Laptop: probleem met afsluiten en met pauzestand en slaapstand
« Reactie #3 Gepost op: 2007/02/23, 06:56:46 »
Hier hetzelfde, schakeld niet geheel uit, moet de aan/uit knop indrukken om geheel uitgeschakeld te zijn.
Heb er al op gezocht maar vindt niks. Ik gebruik de laptop ook maar zelden. Ben benieuwd naar een oplossing.
Packard Bell desktop 1024MB : Ubuntu 11.04
Intel computer 512MB : Xubuntu 11.04
HP - paviljon 1024 MB : Bodhi Linux

Offline Soul-Sing

  • Lid
Laptop: probleem met afsluiten en met pauzestand en slaapstand
« Reactie #4 Gepost op: 2007/02/23, 09:41:00 »
oeps, alleen maar bijval...hmmm.
allemaal edgy-gebruikers?

het heeft allemaal te maken met de bijzondere energiegebruik-afstellingen die mogelijk zijn op een laptop. ik heb op mijn dualboot laptop dapper draaien, met iets andere, maar ook vergelijkbare problemen. afsluiten: enkel zwart scherm, opstarten: zwart scherm. behalve wanneer het ding op de accu draait! dan is alles tip top...:/

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Laptop: probleem met afsluiten en met pauzestand en slaapstand
« Reactie #5 Gepost op: 2007/02/23, 10:07:29 »
Hopelijk weet iemand het..... profoX, redder in de nood, weet jij het misschien?

Tussentijdse "oplossing": haal de pauzestand- en slaapstandknoppen weg uit je afsluitmenu. Als volgt: Toepassingen - Systeemgereedschap - Configuratie-editor - apps - gnome-power-manager - haal de vinkjes weg bij: can_hibernate en can_suspend. Dit moet je overigens bij elk gebruikersaccount zo instellen (het is een gebruikersvoorkeur).

Offline Kiwinote

  • Lid
    • Launchpad
Laptop: probleem met afsluiten en met pauzestand en slaapstand
« Reactie #6 Gepost op: 2007/02/23, 10:33:52 »
Bij Feisty doet ie het ook niet, zal binnenkort naar launchpad stappen...

Offline Soul-Sing

  • Lid
Laptop: probleem met afsluiten en met pauzestand en slaapstand
« Reactie #7 Gepost op: 2007/02/23, 10:43:25 »
Tussentijdse "oplossing": haal de pauzestand- en slaapstandknoppen weg uit je afsluitmenu. Als volgt: Toepassingen - Systeemgereedschap - Configuratie-editor - apps - gnome-power-manager - haal de vinkjes weg bij: can_hibernate en can_suspend. Dit moet je overigens bij elk gebruikersaccount zo instellen (het is een gebruikersvoorkeur).

deze was ik ook tegengekomen op een engelstalig forum idd. :)

Offline Kiwinote

  • Lid
    • Launchpad
Laptop: probleem met afsluiten en met pauzestand en slaapstand
« Reactie #8 Gepost op: 2007/02/23, 11:47:30 »
https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/linux-source-2.6.20/+bug/43961
Als iedereen meehelpt door de uitkomsten van die commands te plaatsen kan er misschien het een en ander worden opgelost...

Laptop: probleem met afsluiten en met pauzestand en slaapstand
« Reactie #9 Gepost op: 2007/02/23, 13:48:30 »
Ik heb dapper en volgends mij als enigste het probleem op een gewone pc in plaats van een laptop ? :P
Ben geen computer-nerd.. weet niet super veel van pcs.
Maar ben er graag mee bezig :)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Laptop: probleem met afsluiten en met pauzestand en slaapstand
« Reactie #10 Gepost op: 2007/02/23, 13:50:54 »
Bij mij zowel op de desktop (6.06) als op de klaptop (6.10). Op de desktop vind ik het geen probleem dat de slaapstand niet werkt. Afsluiten gaat op de desktop overigens wel goed.

Offline Kiwinote

  • Lid
    • Launchpad
Laptop: probleem met afsluiten en met pauzestand en slaapstand
« Reactie #11 Gepost op: 2007/02/23, 13:55:15 »
Citaat van: Mescaline
Ik heb dapper en volgends mij als enigste het probleem op een gewone pc in plaats van een laptop ? :P
Was het maar zo :)

Laptop: probleem met afsluiten en met pauzestand en slaapstand
« Reactie #12 Gepost op: 2007/02/23, 14:01:04 »
Citaat van: pjotr123
Bij mij zowel op de desktop (6.06) als op de klaptop (6.10). Op de desktop vind ik het geen probleem dat de slaapstand niet werkt. Afsluiten gaat op de desktop overigens wel goed.
Slaap stand doe ik nooit gewoon afsluiten blijft de pc ook gewoon draaien ;)
Ben geen computer-nerd.. weet niet super veel van pcs.
Maar ben er graag mee bezig :)