Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Helderheid scherm bijna 0 na opstart.  (gelezen 836 keer)

Offline JAM

  • Lid
Helderheid scherm bijna 0 na opstart.
« Gepost op: 2016/06/12, 11:06:08 »
Als ik de pc opstart is de helderheid van het scherm bijna 0.
In systeeminstellingen kan ik het schuifje naar rechts zetten, dan ik alles ok.
Na herstart moet ik weer hetzelfde doen. Wie weet een oplossing svp?
Draai Ubuntu 14.04.3 LTS

Offline vanadium

  • Lid
Re: Helderheid scherm bijna 0 na opstart.
« Reactie #1 Gepost op: 2016/06/12, 13:06:33 »
De helderheid van je scherm wordt in een bestand opgeslagen. Door de waarde in het bestand te veranderen, kan je de helderheid veranderen. Bij mij hielp het om de helderheid via tijdens de opstart aan te passen met het volgende commando in rc.local (de autoexec.bat van linux, zeg maar)

echo 0 > /sys/class/backlight/acpi_video0/brightness

Het gedeelte acpi_video0/brightness is afhankelijk van je grafische kaart. Je kan vinden waar bij jou de helderheid is opgeslagen door volgend gedeeltelijk commando te typen
cat /sys/class/backlight/
/code]
en dan op <tab> te drukken: nu worden de bestaande subfolders weergegeven - er zal er maar één zijn als je slechts één grafische kaart hebt. Druk dan weer op <tab> om verder aan te vullen: in het lijstje zal je nu wellicht reeds "brightness" zien. Vul de juiste padnaam naar "brightness" in in het commando dat ik hierboven heb aangegeven

"0" stelde bij mij in op laagste helderheid. Verander die waarde om de gewenste helderheid bij opstart te bekomen. Stel hiervoor op de gewone manier je helderheid in. Vraag dan de waarde op met
cat /sys/class/backlight/acpi_video0/brightness
(vervang natuurlijk acpi_video0/brightness steeds door de subfolders op jou systeem)
« Laatst bewerkt op: 2016/06/12, 13:09:00 door vanadium »

Offline JAM

  • Lid
Re: Helderheid scherm bijna 0 na opstart.
« Reactie #2 Gepost op: 2016/06/12, 17:02:53 »
Ik krijg er geen beweging in Vanadium.
De ene keer krijg ik de melding: dat is een map en de andere keer: de map bestaat niet.
Zal wel iets verkeerds doen.
Vreemd is dat het spontaan is opgetreden, eerder geen last van gehad.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Helderheid scherm bijna 0 na opstart.
« Reactie #3 Gepost op: 2016/06/12, 17:28:32 »
Ik heb het voorgehad dat de herderheidsinstelling van de ene kernelversie naar de andere opeens niet meer onthouden werd. Mijn scherm stond steeds helemaal helder. Met de aangegeven truk kon ik tenminste opstarten met een treffelijke helderheid.

Gewoon even rustig naar de dingen kijken. Het gaat om een bestand: /sys/class/backlight/acpi_video0/brightness. Enkel het deel acpi_video0 zal bij jou anders heten (in mijn huidige laptop is dit intel_backlight). Ga desnoods eens met bestandsbeheer ernaar toe (via "Computer", dan "sys", dan "class" enz.)

Eens je de bestandsnaam hebt, kan je de huidige waarde uitlezen met het cat commando:
cat /sys/class/backlight/acpi_video0/brightness
Zet je scherm zoals je het wil en voor dan het commando uit: zo weet je meteen de goede getalwaarde.
 
Je kan (mogelijk enkel als beheerder) de waarde veranderen met een echo commando, met als bestemming het bestand:
echo 10 > /sys/class/backlight/acpi_video0/brightness

"10" vervang je door de gewenste getalwaarde.

Dat laatste commando kan je in het bestand /etc/rc.local toevoegen (vóór de laatste regel, "exit 0") om automatisch het commando te laten uitvoeren wanneer je je computer start.

Re: Helderheid scherm bijna 0 na opstart.
« Reactie #4 Gepost op: 2016/06/12, 17:36:03 »
De mappen in "/sys/class/backlight/" zijn afhankelijk van de computer.
Bij mij heb ik bijv. "/sys/class/backlight/asus_laptop/" en "/sys/class/backlight/intel_backlight/".
In deze mappen kan ik weer door naar een bestand "brightness" waar de instelling voor de helderheid staat.

Ik denk dat je zelf even hebt uit te zoeken hoe de map bij jouw heet.
ls /sys/class/backlight/

Offline JAM

  • Lid
Re: Helderheid scherm bijna 0 na opstart.
« Reactie #5 Gepost op: 2016/06/12, 18:11:28 »
Ok, de map heet ook intel_backlight
Als ik dan doorblader naar backlight kan ik de waarde wel veranderen, maar niet opslaan..

Offline vanadium

  • Lid
Re: Helderheid scherm bijna 0 na opstart.
« Reactie #6 Gepost op: 2016/06/12, 18:32:04 »
Zie nu hier.

Re: Helderheid scherm bijna 0 na opstart.
« Reactie #7 Gepost op: 2016/06/12, 18:49:18 »
Voor het wijzigen van dit bestand heb je root-rechten nodig.
Je kan het openen met:
sudo nano /sys/class/backlight/intel_backlight/brightnessAls je het getal in dit bestand wijzigt en opslaat zal je zien dat de helderheid ook wijzigt.

Als dat werkt kan je een gewenste helderheid uitzoeken en dat bij het opstarten laten instellen met rc.local.
rc.local is te opennen met:
sudo nano /etc/rc.local
Hier kan je aan het eind, maar voor "exit 0", de regel plaatsen die vanadium al aangaf.
...
Je kan (mogelijk enkel als beheerder) de waarde veranderen met een echo commando, met als bestemming het bestand:
echo 10 > /sys/class/backlight/acpi_video0/brightness

"10" vervang je door de gewenste getalwaarde.

Dat laatste commando kan je in het bestand /etc/rc.local toevoegen (vóór de laatste regel, "exit 0") om automatisch het commando te laten uitvoeren wanneer je je computer start.


Offline JAM

  • Lid
Re: Helderheid scherm bijna 0 na opstart.
« Reactie #8 Gepost op: 2016/06/12, 19:02:49 »
Het eerste commando lukt wel Erik, alsook de waarde veranderen, maar opslaan moet onderaan de terminal met ^O en dat lukt niet....
« Laatst bewerkt op: 2016/06/12, 19:09:50 door JAM »

Re: Helderheid scherm bijna 0 na opstart.
« Reactie #9 Gepost op: 2016/06/12, 22:33:54 »
^O = [Ctrl]+o

Offline JAM

  • Lid
Re: Helderheid scherm bijna 0 na opstart.
« Reactie #10 Gepost op: 2016/06/12, 22:49:14 »
Werkt echt niet helaas. Geeft: toegang geweigerd..
Zal morgen verder kijken.
Iedereen dank voor de hulp.

Offline JAM

  • Lid
Re: Helderheid scherm bijna 0 na opstart.
« Reactie #11 Gepost op: 2016/06/13, 10:32:25 »
Vanadium en Erik, het is gelukt. Heb 10 veranderd in 1000 en is nu prima.
Vriendelijk dank voor de geboden hulp.