Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: ubuntu 8.04 vasthouden of steeds nieuwe 6mnd release installeren?  (gelezen 2482 keer)

Offline Rishca

  • Lid
Hoi,

Ik gebruik ubuntu nu ongeveer 2 jaar lang en ben supertevreden.  Nu komt er elk half jaar een release en ondanks dat je denk van het systeem loopt perfect en ik heb alles aangepast naar mn wensen, ondanks dat wordt je toch altijd weer verleid om weer "die nieuwere versie" te installeren want wie weet!

Nu is het zo dat ik Ubuntu 8.10 vanaf het begin van de release op me pc heb staan en gelezen dat deze een 3 jaar lange termijn support heeft qua updates.

Is het nu handig om toch over te stappen naar 8.10? en naar 9.04 als deze uitkomt of maakt het niet uit en kan ik beter bij 8.04 blijven plakken?


Offline vanadium

  • Lid
Re: ubuntu 8.04 vasthouden of steeds nieuwe 6mnd release installeren?
« Reactie #1 Gepost op: 2009/01/25, 18:54:48 »
Mijn eerste keren ben ik ook op de dolle wagen meegesprongen. Het was de moeite, want er was flink wat vooruitgang tussen versies. Voor het eerst lijkt het me nu dat alles werkt: ik draai voor het eerst Compiz, hibernate werkt, OOo is razend stabiel, enz. Ik blijf.

Uiteindelijk moet je voor jezelf de overweging maken.

 

Offline heir4c

  • Lid
Re: ubuntu 8.04 vasthouden of steeds nieuwe 6mnd release installeren?
« Reactie #2 Gepost op: 2009/01/25, 18:55:06 »
Hier word veel aangeraden om de LTS te gebruiken, en dat vind ik ook, Je hebt dus 3 jaar ondersteuning, wat je bij de tussentijdse 8.10 en straks de 9.04 niet hebt.
Zet gewoon zo'n tussentijdse in dual-boot erop. Heb ik nu ook. de 8.04 en de 9.04 alpha 3 erop.
Gaat er toch iets mis in die tussentijdse of werken die minder goed met je hardware (kernelversie verschild) dan kan je altijd terug naar de LTS.
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline lizardman

  • Lid
Re: ubuntu 8.04 vasthouden of steeds nieuwe 6mnd release installeren?
« Reactie #3 Gepost op: 2009/01/25, 18:56:24 »
8.04 is een zogeheten LTS versie en superstabiel.
Deze versie zal stabiel blijven zolang hij ge-support wordt, en vóór die tijd zal er een nieuwe LTS uitkomen.
De tussenversie hebben vaak nieuwere versies van programma's aan boord, en de laatste nieuwe snufjes (vaak ook voor wat betreft hardware support). Maar deze versies kunnen minder stabiel zijn dan de LTS versie.

Dus... als je een superstabiele versie op je computer wilt en je geen verassingen wilt tegen komen voor wat betreft stabiliteit dan neem je de LTS versie.
Als je wel van een avontuurtje houdt, en je wilt de laatste snufjes dan kun je met de tussenversies meegaan.

"Het is een teken van een ontwikkelde geest om met een gedachte te kunnen spelen zonder die te accepteren."

Aristoteles Grieks filosoof (384 v.C. - 322 v.C.)

Re: ubuntu 8.04 vasthouden of steeds nieuwe 6mnd release installeren?
« Reactie #4 Gepost op: 2009/01/25, 18:58:53 »
Ach, dat is toch iets dat je voor jezelf moet afwegen. Iedereen heeft daar zijn eigen ideeën over.

Ikzelf bijvoorbeeld ben iemand die soms al vanaf de beta's van de volgende release meedoet. Gewoon omdat ik nieuwsgierig ben en door de beta's te testen leer ik hier en daar toch wat bij. Een reïnstall is voor mij niet zo veel werk, vermits ik al mijn gepersonaliseer in een scriptje heb gestoken en op een USB stick heb staan. Enzo kijk ik ook uit naar xfce 4.6 die met 9.04 gaat meekomen, vermits dat 2 probleempjes waar ik nu mee zit zullen oplossen.

Maar als alles naar wens verloopt en je geen nood hebt aan nieuwe features, waarom de moeite doen om te reïnstallen? Nothing to gain, why bother?
Xubuntu 11.04 - Xfce 4.8 - SSD Vertex 2 (Extended) 60 GB

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: ubuntu 8.04 vasthouden of steeds nieuwe 6mnd release installeren?
« Reactie #5 Gepost op: 2009/01/25, 18:59:22 »
Het is grotendeels al gezegd, maar hier kun je ook nog wat erover lezen:
http://sites.google.com/site/computertip/versiekeuze
(punt 3)

Terzijde:
@vanadium: interessante avatar heb je! Van wie is dat beeld?

Offline Hanssun

  • Lid
Re: ubuntu 8.04 vasthouden of steeds nieuwe 6mnd release installeren?
« Reactie #6 Gepost op: 2009/01/25, 19:00:52 »
ik installeer steeds de nieuwste versie , straks ga ik gewoon over naar 9.04 , maar dat moet natuurlijk iedereen voor zich zelf beslissen =D =D

Gr Hans,

Offline frank7

  • Lid
Re: ubuntu 8.04 vasthouden of steeds nieuwe 6mnd release installeren?
« Reactie #7 Gepost op: 2009/01/25, 19:15:09 »
ik installeer steeds de nieuwste versie , straks ga ik gewoon over naar 9.04 , maar dat moet natuurlijk iedereen voor zich zelf beslissen =D =D

Gr Hans,

Inderdaad het is ook meer een persoonlijke keuze, de een wil een goed werkend systeem, en veilig met de laatste updates en de ander is al nieuwsgierig naar de volgende versie en zal deze dan ook zo snel mogelijk gebruiken.

De een is ook meer een computer fanaat dan de ander.

Gr. Frank

ps. zelf blijf ik voorlopig bij de 8.04 LTS, ben er zeer tevreden mee.
Ubuntu user #248431
linux user #480561

Re: ubuntu 8.04 vasthouden of steeds nieuwe 6mnd release installeren?
« Reactie #8 Gepost op: 2009/01/25, 20:15:45 »
ik test de nieuwe wel altijd eens grondig (zoals ik nu l bezig ben ) in virtualbox en test de dingen die ik dagelijks doe maar meestal ga ik wel over ... alleen bij versie 6.10 heb ik lang gewacht om dat mijn scherm niet goed herkent werd maar nu meestal wel , maar het is iets dat je zelf kiest lts versie is (super) stabiel maar de software loopt wat achter de andere zijn minder stabiel maar wel nieuwere software , maar zoals de meeste zeggen het is een keuze die je maakt ...


Re: ubuntu 8.04 vasthouden of steeds nieuwe 6mnd release installeren?
« Reactie #9 Gepost op: 2009/01/25, 20:45:21 »
Ik ga lekker mee ook naar 9.04
Eerst ff de livecd testen op mijn pc werkt die goed dan ga ik verder.
In april ga ik een nieuwe instal doen, heb nog wel behoorlijk wat geprobeerd met ubuntu
en wil weer met een schone lei beginnen. Niet dat het niet meer goed werkt ofzo het werkt nog perfect.
(heb namelijk vanuit de vorige "mijn eerste versie" een upgrade gedaan is op 2 laptops perfect gegaan)

Als het niet goed werkt kan je altijd nog terug naar de vorige als je maar een goede backup maakt
« Laatst bewerkt op: 2009/01/25, 20:46:55 door Dennisgroot »

Offline Rishca

  • Lid
Re: ubuntu 8.04 vasthouden of steeds nieuwe 6mnd release installeren?
« Reactie #10 Gepost op: 2009/01/26, 01:39:49 »
bedankt voor de verhelderende antwoorden. =D

Ik denk dat ik op gewoon de 8.04 LTS laat zoals hij is totdat er een nieuwe LTS uitkomt en een 2e pc in elkaar zet om daar steeds weer de nieuwere versies op uit te proberen.    Als het verschil echt goed merkbaar is kan ik dan altijd nog een nieuwe versie op mn "main" pc zetten.

Groenten!

Rishca

grayfox

  • Gast
Re: ubuntu 8.04 vasthouden of steeds nieuwe 6mnd release installeren?
« Reactie #11 Gepost op: 2009/01/26, 19:04:35 »
hehe waarom speciaal een nieuwe pc gebruiken, zet ze er gewoon alle 2 op zoals heir4c zei... dual-boot is naar mijn mening nog altijd het beste om even een test run te doen, dan zie je meteen of alles optimaal werkt op die pc. Want stel je installeert het op een andere pc en daar blijkt het perfect te werken dan is dit nog altijd geen garantie dat dit ook het geval is met je andere pc

Offline BorisM

  • Lid
    • http://www.brandeveen-motoriek.com
Re: ubuntu 8.04 vasthouden of steeds nieuwe 6mnd release installeren?
« Reactie #12 Gepost op: 2009/01/26, 19:18:08 »
Hoi,

Ik gebruik ubuntu nu ongeveer 2 jaar lang en ben supertevreden.  Nu komt er elk half jaar een release en ondanks dat je denk van het systeem loopt perfect en ik heb alles aangepast naar mn wensen, ondanks dat wordt je toch altijd weer verleid om weer "die nieuwere versie" te installeren want wie weet!

Nu is het zo dat ik Ubuntu 8.10 vanaf het begin van de release op me pc heb staan en gelezen dat deze een 3 jaar lange termijn support heeft qua updates.

Is het nu handig om toch over te stappen naar 8.10? en naar 9.04 als deze uitkomt of maakt het niet uit en kan ik beter bij 8.04 blijven plakken?


Ben eerst begonnen met 8.04 draaide prima. Met 8.10 gaat het nog beter. Draadloos geen probleem. Bij 8.04 was dat wel als je een usb stick wilde gebruiken. Het draait net even soepeler vindt ik. De 9.04 ga ik zeker uitproberen.
Na een poosje wel te verstaan eerst wat updates afwachten.......




Alles komt goed, je weet echter nooit wanneer..