Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Welke programma's op een live-rescue-CD?  (gelezen 2934 keer)

Welke programma's op een live-rescue-CD?
« Gepost op: 2007/11/02, 11:37:33 »
Hoi,

Ik heb een ubuntu-installatie uitgekleed tot 420mB. Hiervan ga ik een live-CD voor mijn Laptop maken. Deze live-Cd wil ik uitrusten als rescue-CD. Bij het aanmaken van de live-CD ben ik beperkt tot 640Mb. Ik heb dus nog 220Mb om vol te zetten met tools. Dit is niet bijzonder veel maar voldoende. Ik moet er vooral op letten dat ik er geen paketten op zet met te veel dependecies (zoals vb Firefox of zo). Wie heeft ideëen van welke paketten ik er best op zet? Wat ga ik al voorzien:
Om mijn hardware te kunne listen: lshw
Om zelf een beetje te kunnen opzoeken zonder internet: man
Om aan mijn NTFS-schijf te geraken: ntfs-3g
Om te kunnen surfen: dillo *
Om te partitioneren: gparted
Grafische desktop: xorg
Windowmanager: pekwm
Om icoontjes te kunnen gebruiken: dfm
Om de live-CD te genereren en eventueel de live-CD over te zetten op een partitie: bootcd
*edit: en grub natuurlijk...
(xresprobe misschien om het instellen van de xserver zo makkelijk mogelijk te maken)

* Dillo ondersteund geen cookies, java en ik denk zelfs geen scripts. Het is wel maar 4Mb groot inclusief dependencies. Indien iemand een meer fuctionele browser vindt die ook klein genoeg is mag altijd iets voorstellen.

 Ik zou gebruiksgemak voorop willen stellen, en willen gebruik maken van de Ubuntu repositories om te bewijzen dat je met een beetje creativiteit dingen kan doen die quasi onmogelijk zijn met andere OS-en en dit heel erg eenvoudig met wat basiskennis linux.

Wanneer dit gelukt is, wil ik er dan ook wel een wiki van maken natuurlijk.

Dus welke paketjes raden jullie mij aan?

Dadio

Offline woteb

  • Lid
Welke programma's op een live-rescue-CD?
« Reactie #1 Gepost op: 2007/11/02, 12:14:01 »
Partimage en mc mogen zeker niet ontbreken. Zijn mijn steun en toeverlaat.
Ben overigens reuze benieuwd naar het resultaat.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Welke programma's op een live-rescue-CD?
« Reactie #2 Gepost op: 2007/11/02, 12:31:33 »
fsck en dependencies lijkt me ook wel handig.

Eventueel ook smbfs, zodat je je bestanden over het netwerk kan kopiëren. Het is tenslotte een rescue cd :)

Offline Typhoner

  • Lid
    • http://typhoner.blogspot.com/
Welke programma's op een live-rescue-CD?
« Reactie #3 Gepost op: 2007/11/02, 12:34:52 »
automatisch mounten van partities (maar ok een parameter zonder), ( of iets als diskmounter meegeven : http://forum.ubuntu-nl.org/topic/7465)
memtest (standaard in ubuntu),
harddisktests (misschien),
bestandsbeheerder (thunar ?) om te redden,
 een brander?
en iets om te comprimeren (om meer op een usb-stick te krijgen),
een eenvoudige teksteditor (om configuratiebestanden te bewerken)
misschien ook een WM als Ice WM, om eenvoudiger te kunnen werken

Welke programma's op een live-rescue-CD?
« Reactie #4 Gepost op: 2007/11/02, 12:38:42 »
Citaat van: woteb
Partimage en mc mogen zeker niet ontbreken. Zijn mijn steun en toeverlaat.
Ben overigens reuze benieuwd naar het resultaat.
Hoi merci voor uw inbreng:
partimage is al de moeite om te overwegen (nog rekening houden met hoeveel hij inneemt) is dit een commandline-tool? Bestaat er een grafische front-end?
Ik ga rc er niet opzetten omdat ik zo gewoon ben aan bash. En ik ken verder niets van scripten af om de kracht uit de rc te halen.

Welke programma's op een live-rescue-CD?
« Reactie #5 Gepost op: 2007/11/02, 13:10:56 »
Citaat van: Johanvd
fsck en dependencies lijkt me ook wel handig.

Eventueel ook smbfs, zodat je je bestanden over het netwerk kan kopiëren. Het is tenslotte een rescue cd :)
Ja! fsck ben ik vergeten! :P (misschien staat die er al op want hij doet toch de check bij boot)

smbfs: kan maar dan moet ik eerst eens kijken wat ik nog allemaal moet doen om samba aan de praat te krijgen. Echter ik heb thuis geen netwerk. Dit zou iemand anders aan de wiki kunnen toevoegen...

De wiki zal toch dienen als leidraad zodat iedereen makkelijk zelf zijn keuzes kan maken. De man die het samba-gedeelte wil toevoegen aan de wiki zou dit wel eerst eens goed moeten testen.

Welke programma's op een live-rescue-CD?
« Reactie #6 Gepost op: 2007/11/02, 13:15:43 »
Citaat van: Typhoner
automatisch mounten van partities (maar ok een parameter zonder), ( of iets als diskmounter meegeven : http://forum.ubuntu-nl.org/topic/7465)
memtest (standaard in ubuntu),
harddisktests (misschien),
bestandsbeheerder (thunar ?) om te redden,
 een brander?
en iets om te comprimeren (om meer op een usb-stick te krijgen),
een eenvoudige teksteditor (om configuratiebestanden te bewerken)
misschien ook een WM als Ice WM, om eenvoudiger te kunnen werken
Juist zo'n diskmounter moet ik zeker uitproberen want ik zou niet willen dat die vervelend doet bij gparted zoals bij de live-CD van Ubuntu ;)

Voor de texteditor ben ik net aan het kijken of er geen standaard bij de xorg meegeleverd wordt.

Voor windowmanager heb ik al gekozen voor pekwm maar ik zal die ice-lite eens proberen hier op mijn gewone ubunt-systeem is die slechts 3,6Mb groot maar ik moet eens kijken wat die nog nodig heeft op mijn uitgelkede ubuntu.

Voor de brander heb ik al veel uitgeprobeerd maar ze geven allemaal problemen. :( Waarschijnlijk door gebrek aan juiste configuratie. De enige die goed werkt is k3b maar die is 80Mb groot. Ik weet niet of ik die er op wil zetten terwijl ik die toch niet kan gebruiken omdat de live-Cd in de CD-rom steekt...

Offline Typhoner

  • Lid
    • http://typhoner.blogspot.com/
Welke programma's op een live-rescue-CD?
« Reactie #7 Gepost op: 2007/11/02, 14:02:49 »
Citaat van: Dadio
Voor de texteditor ben ik net aan het kijken of er geen standaard bij de xorg meegeleverd wordt.
Je hebt ook wel nano in de terminal, dus het hoeft niet per se (gewoon als je nog ruimte hebt kun je iets grafisch meegeven)

Citaat van: Dadio
Voor windowmanager heb ik al gekozen voor pekwm
ik zie dat je voor het hoofdmenu zoals fluxbox moet doen: rechtsklikken op het bureablad en dan krijg je een menuutje met submenu's, klopt dat? Die is ook goed hoor :)
Die IceWM is gewoon een suggestie, hij komt wat eenvoudiger over, anders kun je ook jwm gebruiken (zit in puppy en DSL)

een archiver om dingen te comprimeren zou ook wel handig zijn

en een eenvoudige bestandbehherder om aan je bestanden te geraken

Offline dejoom

  • Lid
Welke programma's op een live-rescue-CD?
« Reactie #8 Gepost op: 2007/11/02, 17:36:18 »
wow hoe doe je dat een zelfgemaakte live cd maken met jou persoonlijke pakketten erop

dat klinkt cool ik wil dat ook kunnen

Offline woteb

  • Lid
Welke programma's op een live-rescue-CD?
« Reactie #9 Gepost op: 2007/11/02, 19:54:05 »
Citaat van: Dadio
Citaat van: woteb
Partimage en mc mogen zeker niet ontbreken. Zijn mijn steun en toeverlaat.
Ben overigens reuze benieuwd naar het resultaat.
Hoi merci voor uw inbreng:
partimage is al de moeite om te overwegen (nog rekening houden met hoeveel hij inneemt) is dit een commandline-tool? Bestaat er een grafische front-end?
Ik ga rc er niet opzetten omdat ik zo gewoon ben aan bash. En ik ken verder niets van scripten af om de kracht uit de rc te halen.
Ik heb het over MC (Midnigt Commander), hét swissknife van Linux. http://nl.wikipedia.org/wiki/Midnight_Commander
Partimage heeft een tekst-schilletje, zeer minimaal en kan ook met een command-line worden uitgevoerd. http://www.partimage.org/Main_Page

de bestandsgrootte van beide tooltjes is verwaarloosbaar klein, hooguit enkele MC's.

Ik heb er nog eentje: Putty waarmee je bijv. een server kunt aanspreken: http://en.wikipedia.org/wiki/PuTTY
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Welke programma's op een live-rescue-CD?
« Reactie #10 Gepost op: 2007/11/02, 22:10:29 »
Eerst @dejoom: daarom moeten we elkaar helpen :)

Ok, ik ga de volgende paketten gebruiken:
lshw, man, ntfs-3g, dillo (als ik zie dat ik plaats heb zet ik toch nog een andere browser in die groter is), gparted, xorg, grub, bootcd, bootcd-makeinitramfs, dfm, jwm (@Typhoner: hé die is echt goed en heel klein :D), bsc (@woteb: is zoals mc maar dan grafisch), testdisk, xarchiver+rar+arj+bzip2+p7zip-full+unzip+zip en brasero.

fsck zit al in mijn miniubuntu
samba ga ik niet inplementeren omdat ik zelf geen thuisnetwerk heb en het niet goed kan uittesten
een diskmounter ook niet omdat die niet werken zoals ik wil. Ik ga een truukje toepassen om het mounten van elke schijf heel makkelijk te maken.

Ik laat nog iets weten ;)

Welke programma's op een live-rescue-CD?
« Reactie #11 Gepost op: 2007/11/03, 00:40:51 »
Hier is hij dan, de voorlopige versie:

Ik heb 'tea'  genomen als teksteditor (13Mb) maar wel heel funcioneel.
Om een screenshot te kunnen maken heb ik gnome-utils geïnstalleerd. Dan heb ik ineens meerdere tools zoals baobab, gfloppy, gnome-search-tool, gnome-system-log en gnome-screenshot.

Nu is de installatie 618Mb groot.


JimZ

  • Gast
Welke programma's op een live-rescue-CD?
« Reactie #12 Gepost op: 2007/11/03, 03:06:46 »
Misschien denk ik te simpel maar ik heb gewoon Puppy linux van het internet getrokken en op een USB-stick gezet. Puppy start standaard op met root rechten, kan met een muisklik elke partitie mounten en is gemakkelijk uit te breiden met alle mogelijke software.

Zomaar wat linkjes:
http://pendrivelinux.com/
http://www.puppylinux.org/user/viewpage.php?page_id=1
http://www.puppylinux.com/flash-puppy.htm
http://pendrivelinux.com/2006/03/25/puppy-linux-on-usb/

Maar er zijn er nog veel meer te vinden, ook andere distro's, en meestal kun je ze ook op cd zetten.

Gr,
Jim

Welke programma's op een live-rescue-CD?
« Reactie #13 Gepost op: 2007/11/03, 09:34:46 »
Citaat van: JimZ
Misschien denk ik te simpel maar ik heb gewoon Puppy linux van het internet getrokken en op een USB-stick gezet. Puppy start standaard op met root rechten, kan met een muisklik elke partitie mounten en is gemakkelijk uit te breiden met alle mogelijke software.
...
Ja hoor Jimz, maar puppy en DSL starten niet op op mijn laptop. Knoppix wel maar ik heb dan geen internet. De gparted-liveCD werkt goed maar soms start de windowmanager niet op en de cd start zeer traag op.

Maar het punt was het doen omdat het kan. ;) (nu eerst wel wat zoeken geweest)

 Ik heb ook nog een bijkomed voordeel met mijn eigen live-CD. Omdat de live-CD speciaal voor mijn pc gemaakt is, start die zeer snel op zonder te onderbreken om te vragen welk keyboard hij moet aannemen (zoals bij gpartd-live-CD). Ik ga straks proberen om de Cd eens in een andere PC te steken maar ik verwacht er niet te veel van...

Welke programma's op een live-rescue-CD?
« Reactie #14 Gepost op: 2007/11/03, 11:51:14 »
Ik heb nog een probleempje: hoe kan ik zorgen dat er automatisch ingelogd wordt?

Offline woteb

  • Lid
Welke programma's op een live-rescue-CD?
« Reactie #15 Gepost op: 2007/11/03, 12:11:32 »
Is dat noodzakelijk? Kun je niet een fake account maken, bijv. DEMO en ROOT zoals je dat bij Live CD distro's wel vaker ziet?
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Welke programma's op een live-rescue-CD?
« Reactie #16 Gepost op: 2007/11/03, 13:07:56 »
Citaat van: woteb
Is dat noodzakelijk? Kun je niet een fake account maken, bijv. DEMO en ROOT zoals je dat bij Live CD distro's wel vaker ziet?
Tenzij ik in singel-user mode ga werken is dit niet nodig maar ik wil gewoon met een gewone user werken.
Ik wil dit omdat ik dan het sudo-gedrag kan regelen. vb. De user mag van mij aan reboot en shutdown zonder paswoord in te geven.

Ik zit nu met een ander probleem: brasero vindt ineens mijn cd-drive niet meer :( Ik zou niet weten wat ik gedaan heb om dit te krijgen. Het zou kunnen zijn dat
dit te maken heeft met enkel automount-tools die ik geprobeerd heb. Ik heb die tools thans gepurged met apt-get....
Ik heb brasero op nieuw geïnstalleerd maar het mocht niet baten :/

Weet iemand anders misschien hoe ik dit kan repareren,

JimZ

  • Gast
Welke programma's op een live-rescue-CD?
« Reactie #17 Gepost op: 2007/11/03, 17:49:30 »
Dadio schreef:
Citaat
Ik heb ook nog een bijkomend voordeel met mijn eigen live-CD. Omdat de live-CD speciaal voor mijn pc gemaakt is, start die zeer snel op zonder te onderbreken om te vragen welk keyboard hij moet aannemen
Tja, daar is volgens mij geen speld tussen te krijgen ;) .

Gr,
Jim

Offline koen_92

  • Lid
Welke programma's op een live-rescue-CD?
« Reactie #18 Gepost op: 2007/11/03, 20:04:59 »
Als je meer software kwijt wil, zal je evt. ook een cd van 900 mb kunnen branden:

http://www.opus.nl/produkten_specific.asp?l=ned&sid=187&gid=2

Welke programma's op een live-rescue-CD?
« Reactie #19 Gepost op: 2007/11/03, 23:04:20 »
Citaat van: koen_92
Als je meer software kwijt wil, zal je evt. ook een cd van 900 mb kunnen branden:

http://www.opus.nl/produkten_specific.asp?l=ned&sid=187&gid=2
Hé knap, daar had ik nog nooit van gehoord!