Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Grub alleen op usb  (gelezen 661 keer)

Offline John K

  • Lid
Grub alleen op usb
« Gepost op: 2013/05/12, 20:47:15 »
Ik heb ubu geinstalleerd met dmv een usb stick. Tijdens de schijfindeling heb ik grub laten installeren op sda1. Wanneer ik na installatie opnieuw opstaat komt er een grub error. Ook de grub live cd biedt geen oplossing, deze geeft zwart beeld bij de diverse opties.

Wanneer ik de usb stick opnieuw inplug vind ik wel de installatie op sda1, maar ik wil grub verplaatsen van de usb naar sda1, iemand ervaring daarmee?
« Laatst bewerkt op: 2013/05/13, 21:08:10 door John K »

Re: Grub alleen op usb
« Reactie #1 Gepost op: 2013/05/12, 21:36:37 »
Ik heb ubu geinstalleerd met dmv een usb stick. Tijdens de schijfindeling heb ik grub laten installeren op sda1. Wanneer ik na installatie opnieuw opstaat komt er een grob error. Ook de grub live cd biedt geen oplossing, deze geeft zwart beeld bij de diverse opties.

Wanneer ik de usb stick opnieuw inplug vind ik wel de installatie op sda1, maar ik wil grub verplaatsen van de usb naar sda1, iemand ervaring daarmee?

Je wilt grub verplaatsen van de usb naar sda1, maar in de eerste regel zeg je ....heb ik grub laten installeren op sda1   ???
Miscere utile dulci. (Ter leering ende vermaeck)
http://henk.oegema.com  (On RaspberryPi2)
Registered linux user 520520.  In gebruik: Ubuntu  22.04.3 Hobby's: Radio Amateur callsign: PA2HO.  Interesses: Raspberry Pi & Arduino & Jetson Nano (voor AI & ML)

Offline jan11000

  • Lid
Re: Grub alleen op usb
« Reactie #2 Gepost op: 2013/05/12, 21:56:25 »
https://sites.google.com/site/computertip/grub

Of,
Met supergrub grub herinstalleren.

Opletten:
Indien je van een livecd opstart, dan zou het kunnen zijn dat je nummering van je hd's verschuift.

Offline John K

  • Lid
Re: Grub alleen op usb
« Reactie #3 Gepost op: 2013/05/13, 11:19:06 »
Hier hetzelfde probleem, maar nog niet opgelost; http://forum.ubuntu-nl.org/installatie/herhaald-herinstalleren-grub-en-toch-steeds-grub-error/msg855519/#msg855519

Ik heb zelf nu al een keer of tig opnieuw geinstalleerd maar het probleem blijft bestaan.

« Laatst bewerkt op: 2013/05/13, 21:07:17 door John K »

Offline John K

  • Lid
Re: Grub alleen op usb
« Reactie #4 Gepost op: 2013/05/13, 21:10:44 »
Ik heb ubu geinstalleerd met dmv een usb stick. Tijdens de schijfindeling heb ik grub laten installeren op sda1. Wanneer ik na installatie opnieuw opstaat komt er een grub error. Ook de grub live cd biedt geen oplossing, deze geeft zwart beeld bij de diverse opties.

Wanneer ik de usb stick opnieuw inplug vind ik wel de installatie op sda1, maar ik wil grub verplaatsen van de usb naar sda1, iemand ervaring daarmee?

Je wilt grub verplaatsen van de usb naar sda1, maar in de eerste regel zeg je ....heb ik grub laten installeren op sda1   ???

Ik installeer grub op sda 1 maar daar komt ie niet op terrecht, bij opnieuw opstarten krijg ik een grub error. Wanneer ik bij intall grub op de live usb optie kies kom ik na opstart na installatie wel in grub en ubuntu op mijn harde schijf maar alleen met de usb stick ingeplugged... Zonder die stick met grub erop kom in dus echt niet in mijn harde schijf waar ubuntu op geinmstalleerd staat. Ik installeer al een jaar of 8 en ik heb dit nog nooit meegemaakt.

Op deze link staat exact hetzelfde probleem beschreven zonder een oplossing te noemen; http://forum.ubuntu-nl.org/installatie/herhaald-herinstalleren-grub-en-toch-steeds-grub-error/msg855519/#msg855519
« Laatst bewerkt op: 2013/05/13, 21:17:00 door John K »

Offline jan11000

  • Lid
Re: Grub alleen op usb
« Reactie #5 Gepost op: 2013/05/13, 22:20:11 »
Probeer eens grub te herinstalleren op sda en niet op sda1, sda1 betekend 1e hd en 1e partitie, maar je moet sda hebben.
Zorg dat je ook van de goede hd opstart!

Indien dit niet werkt, probeer dan grub op sdb te herinstalleren, en indien je nog meer hd's hebt ook sdc proberen.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Grub alleen op usb
« Reactie #6 Gepost op: 2013/05/14, 10:31:47 »
Even een aanvulling:
Grub installeren doe je in een terminal met sudo grub-install /dev/sda
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.