Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu 15.04 bevriest bij LUKS-prompt  (gelezen 1349 keer)

Offline edehont

  • Lid
Ubuntu 15.04 bevriest bij LUKS-prompt
« Gepost op: 2015/08/09, 17:27:43 »
Na de upgrade van 14.10 naar 15.04 (ik zag al beren op de weg, vandaar dat ik zo laat upgrade...) bevriest mijn computer zodra de prompt om mijn home disk te unlocken verschijnt. Hij is echt helemaal bevroren, zelfs <CTRL><ALT><DEL> geeft geen soelaas. Alleen 10 seconden de powerknop indrukken, dan wel de resettoets brengt de boel weer tot leven. Met <CTRL><ALT><Fx> kom ik dus ook niet in een virtuele terminal.

Ik boot van een tweetal SSD's. Op 1 ervan staan /boot en /. Met de overgebleven ruimte van de SSD en de tweede SSD heb ik een volumegoep gemaakt waar ik mijn homeLV op aangemaakt heb. Op het aldus gemaakte LV heb een LUKS-geëncrypt filesysteem gezet. Dit is een configuratie de je met de 14.10-Desktop DVD niet kunt maken, maar wel met de Server-DVD. (Ten koste van de nodige zweetdruppels.)

Als ik boot met de 15.04-Desktop DVD kan ik de /home (CryptoVG-HomeLV) gewoon openen (met wachtzin) en voor de zekerheid zit ik maar alvast een extra backupje te maken op een USB-schijf. Met het MD-device is dus niets mis en Ubuntu kan hem gewoon mounten.

Zou het kunnen zijn dat ik misschien nog wat pakketten moet installeren gerelateerd aan LVM of MD? Dat zou wel vreemd zijn, aangezien ik wel de prompt zie om mijn wachtzin in te geven. Ubuntu heeft dus wel al herkend waar hij mee te maken heeft.

Alleen mdadm ontbrak. Bij het installeren klaagt hij over een foute entry in /etc/crypttab.

Dat is gek: Wat nu CryptoVG-HomeLV heet heette vroeger Perdita8VG-PerditaLV_crypt volgens /etc/crypttab. Ik kan me inderdaad herinneren dat ik zo'n soort benaming gekozen had.

Ik heb /etc/crypttab en /etc/fstab aangepast, en nu hangt de boel niet meer. Echter: de prompt van LUKS vliegt nu in een noodvaart voorbij en geeft me niet de kans iets in te tikken. Vervolgens kan hij /home niet vinden :-(

Als iemand me op het juiste spoor weet te zetten... Alvast bedankt!
Groeten,
Eric


Offline edehont

  • Lid
Re: Ubuntu 15.04 bevriest bij LUKS-prompt
« Reactie #2 Gepost op: 2015/08/09, 18:03:18 »
Bedankt voor de tip, ik ga er naar kijken. Bij mij gaat het om /home en niet om /, maar dat zal in principe niet veel uitmaken.
Groeten,
Eric

Offline edehont

  • Lid
Re: Ubuntu 15.04 bevriest bij LUKS-prompt
« Reactie #3 Gepost op: 2015/08/10, 06:38:50 »
Helaas, de beschreven stappen had ik eigenlijk al uitgevoerd.

Mijn ongeduld begint het te winnen: ik ga maar eens een verse installatie uitvoeren, gebruik makend van de geëncrypte home-partitie. Eerst m.b.v. de Desktop-DVD en als dat niet lukt met de Server-DVD.

Als het me gelukt is meld ik deze thread wel als opgelost.
Groeten,
Eric

Offline edehont

  • Lid
Re: Ubuntu 15.04 bevriest bij LUKS-prompt
« Reactie #4 Gepost op: 2015/08/11, 11:51:49 »
Uiteindelijk een schone install gedaan met de Server-DVD, gevolgd door apt-get install ubuntu-desktop.

Het was nog weer een heel avontuur, want de installatieprocedure van de Server-DVD herkent mijn Logitech draadloze toetsenbord niet. Gelukkig had ik er nog een met een touwtje, dus dat kwam goed.

Ik bereid me er maar op voor dat ik bij de volgende upgrade weer een clean install moet doen. Bij de eerstvolgende LTS-release zal ik daar maar aanhaken, want ook al heb ik goede backups (userdata + /etc), voor het echt weer helemaal naar mijn zin werkt...

Het systeem draait wel erg vlot, op dit moment. Ik heb wat andere keuzes gemaakt bij het partitioneren, misschien deze keer betere dan de vorige keer?

(SSD1: /boot, rest van de disk raid-partitie, SSD2: raid partitie. Op allebei de disken 10 GB ongebruikt gelaten. Van de twee raid-partities een raid0-device gemaakt, hiervan een encrypted device gemaakt, vervolgens hiervan een LVM-fysiek device gemaakt, met dit device een VG gemaakt, op deze VG LV's voor "/", /home en swap aangemaakt.)

Ik markeer het topic als opgelost, ik wil het onderste uit de kan, qua configuratie, ik accepteer dat ik dan ook af en toe mijn neus stoot.
Groeten,
Eric

Offline edehont

  • Lid
Re: Ubuntu 15.04 bevriest bij LUKS-prompt
« Reactie #5 Gepost op: 2015/08/11, 12:10:35 »
Te vroeg gejuicht. Na het installeren van alle pakketten, aanmaken van de gebruikers en restoren van de gebruikersdata ben ik weer op exact hetzelfde punt als toen ik dit topic startte: Ik krijg wel een prompt om mijn wachtwoord in te tikken, maar ik kan dan helemaal niets meer. Alles is dan bevroren.

Met de live-DVD maar eens kijken of ik iets in een logfile zie. En anders maar even uithuilen en opnieuw beginnen, uitzoeken exact na welke stap dit probleem optreedt.
Groeten,
Eric

Offline edehont

  • Lid
Re: Ubuntu 15.04 bevriest bij LUKS-prompt
« Reactie #6 Gepost op: 2015/08/11, 12:20:59 »
Gevonden! Opeens bedacht ik me dat ik vannacht ook niets kon tikken bij de server-install en toen viel het kwartje: Mijn Logitech draadloze (USB)-toetsenbord word niet herkent op het moment dat ik het LUKS-wachtwoord moet intikken!

Met een gewoon toetsenbord is er niets aan de hand.

Dit is wel erg raar, want dat toetsenbord heeft helemaal geen enge drivers, of zo. Ik kan er zelfs het BIOS mee aanpassen.

In elk geval heb ik weer wat te googelen. Eens zien of meer mensen dit soort problemen hebben met USB-toetsenborden.
Groeten,
Eric

Offline edehont

  • Lid
[Opgelost] Re: Ubuntu 15.04 bevriest bij LUKS-prompt
« Reactie #7 Gepost op: 2015/08/11, 17:54:07 »
En opgelost.

Iemand had hetzelfde probleem gehad en een oplossing beschreven: http://www.gravitycomputing.co.nz/ubuntu-wireless-usb-keyboard-with-luks/

Nu draait alles weer als een zonnetje. Ik hou mijn oude toetsenbord met kabeltje maar bij de hand, voor wanneer dit weer optreedt.
Groeten,
Eric