Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Opgelost; TomTom  (gelezen 25990 keer)

Offline jabuca

  • Lid
Opgelost; TomTom
« Gepost op: 2015/06/09, 06:54:19 »
Hallo allemaal.
Vorige week een nieuw navigatiesysteem gekocht, TomTom Start 40.
Ik heb thuis geen Windows pc,  maar heb  wel een Windows-pc nodig. Ik werk zelf met Ubuntu 14-04' en in de VirtualBox  Windows 7 geïnstalleerd. Nadien TomTom My Drive Connect, TomTom verbonden met Windows, maar geen goed contact. Op TomTom staat duidelijk verbonden met de PC, bij USB staat duidelijk verbonden met pc o.i.d,  maar My Drive Connect geeft steeds de melding dat er geen verbinding is. Hoe kan ik dit probleem oplossen. Gunst Additions is ook geinstalleerd in VirtualBox.
Met vriendelijke groet,

jabuca
« Laatst bewerkt op: 2015/09/09, 17:55:19 door jabuca »
Windows heeft de wereld veranderd, Linux heeft de wereld verbeterd!!

Re: TomTom
« Reactie #1 Gepost op: 2015/06/09, 08:28:42 »
Geen ervaring met TomTom maar ik hoorde dat ze tegenwoordig ook een cloud-versie van hun software hebben. Is dat geen optie?

Offline DeBaas

  • Lid
Re: TomTom
« Reactie #2 Gepost op: 2015/06/09, 08:40:54 »
Virtual box updated, guest additions installeren (bovenste balk VB) + restart van de PC, Nu werken de USB extensies wel, je moet ze wel aanzetten, dat kan onder andere vanuit de onderste VB balk met (rechts?) klikken op het juiste icon.
(Uit mijn geheugen)
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline EZ-man

  • Lid
Re: TomTom
« Reactie #3 Gepost op: 2015/06/09, 08:46:45 »
Als aanvulling op wat DeBaas schrijft: How to set up USB for Virtualbox?

Re: TomTom
« Reactie #4 Gepost op: 2015/06/09, 09:32:17 »
Ellende met die dingen. Ik heb TomTom er ooit op aangeschreven.
Waarop de reactie kwam dat dat niet gaat lukken.
Geen ondersteuning voor Linux. Hoewel, tomtom zelf Linux is.
Net als android, ook al Linux gebaseerd.
De meeste servers zijn Linux.
De consument zit opgescheept met Windows. Het is niet alleen tomtom.
Advies van tomtom was om iemand te zoeken, in de familie, met windows  :evil: .
Overigens is het met Virtualbox mij ook nooit gelukt.
Xubuntu 15.04

Re: TomTom
« Reactie #5 Gepost op: 2015/06/09, 09:40:27 »
Ja,en dan moet je nog Windows 7 minimaal hebben tegenwoordig,heb ik ook met mijn Garmin.
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Re: TomTom
« Reactie #6 Gepost op: 2015/06/09, 11:50:15 »
Ellende met die dingen. Ik heb TomTom er ooit op aangeschreven.
Waarop de reactie kwam dat dat niet gaat lukken.
Geen ondersteuning voor Linux. Hoewel, tomtom zelf Linux is.
Net als android, ook al Linux gebaseerd.
De meeste servers zijn Linux.
De consument zit opgescheept met Windows. Het is niet alleen tomtom.
Advies van tomtom was om iemand te zoeken, in de familie, met windows  :evil: .
Overigens is het met Virtualbox mij ook nooit gelukt.

Ik heb zo onlangs ook eens gemaild of dat ze een versie voor LInux/Ubuntu of een webversie willen maken.
Het mooie is dat ze op het kantoor in Eindhoven werken met Ubuntu en daar heb ik zo ook op geattendeerd, dus ze kunnen niet zomaar een excuses gaan verzinnen (ik ben een beveiliger en TomTom Eindhoven is een klant vandaar dat ik weet dat men met Ubuntu werken, want er staan regelmatig schermen aan).
Dus ik ben benieuwd op het antwoord.

Als je alles hebt geupdate dan moet je eerst een reboot geven en dan de TomTom aanvinken bij USB.
Ubuntu 22.04 pc 64 bit  en Ubuntu Server 22.04 met Nextcloud 27

Re: TomTom
« Reactie #7 Gepost op: 2015/06/09, 16:07:17 »
Zo net een reactie gekregen van TomTom, zie hieronder.
Helaas wordt er weer met mooie worden aangegeven dat Linux/Ubuntu geen ondersteuning krijgt.

Citaat
Natascha v.d. H. (NL), 09-06-2015 02:59 NM
Geachte heer van de Voort,
 
 
Hartelijk bedankt voor uw contact met onze afdeling Customer Care. Het referentienummer voor uw vraag is 150606-001856.
 
U heeft een reactie gestuurd, omdat u zich afvraagt of er een mogelijk komt of gemaakt kan worden, om de TomTom te updaten met Linux.
 
TomTom streeft er altijd naar producten en diensten uit te brengen, die volledig voldoen aan de wensen van onze gebruikers. Het komt uiteraard weleens voor dat dit niet het geval is, daarom heeft u ook uw reactie gestuurd, maar de compatibiliteit die u wenst is momenteel helaas geen onderdeel van onze producten of diensten.
 
Uw feedback is echter wel van groot belang en wordt ook zeer gewaardeerd. Ik wil u daarom hartelijk bedanken dat u de tijd heeft genomen om uw ideeën in een reactie te sturen naar de afdeling Customer Care. Uw feedback zal ik dan ook intern doorsturen naar de betreffende afdeling.
 
Ik hoop dat ik u hiermee voldoende heb geïnformeerd. Indien u toch nog vragen of suggesties heeft, reageer dan op deze e-mail zoals onder de stippellijn staat uitgelegd.
 
 
Met vriendelijke groeten,
 
 Natascha
TomTom Customer Care Team
-------------------------------------------------------------------------------------------
Klik hier om een reactie te versturen
 
Indien u verder nog vragen voor ons hebt, aarzel dan niet contact op te nemen door rechtstreeks te antwoord op deze e-mail, of klik hier om ons online formulier te gebruiken. Antwoorden op uw vragen vindt u ook op onze support pagina: http://www.tomtom.com/support. Op ons Discussions forum kunt u eventueel ook antwoorden vinden en vragen stellen aan andere TomTom-gebruikers: http://discussions.tomtom.com/ (Engels).

Als we binnen drie dagen niets van u horen, wordt uw vraag automatisch gemarkeerd als Beantwoord. Echter, als uw vraag nog niet beantwoord is, dan kunt u deze binnen 28 dagen heropenen.
RightNow Administrator, 06-06-2015 10:52 VM
Ubuntu 22.04 pc 64 bit  en Ubuntu Server 22.04 met Nextcloud 27

Offline staf

  • Lid
Re: TomTom
« Reactie #8 Gepost op: 2015/06/09, 18:31:25 »
Hetzelfde antwoord heb ik een jaar geleden gekregen, alleen was het toen niet Natasja maar iemand anders.  Overigens heb ik windooz xp in VB draaien en ik kan mijn TomTom daarmee zonder probleem updaten.

Re: TomTom
« Reactie #9 Gepost op: 2015/06/09, 19:12:00 »
Hetzelfde antwoord heb ik een jaar geleden gekregen, alleen was het toen niet Natasja maar iemand anders.  Overigens heb ik windooz xp in VB draaien en ik kan mijn TomTom daarmee zonder probleem updaten.

Ik had ook geen ander antwoord verwacht, maar ze zijn nu wel op de feiten gedrukt dat ze zelf ook met Ubuntu werken en dat de "wereld" er nu ook weet van heeft, dus ze kunnen het nu niet meer gooien dat Linux een te klein marktaandeel heeft.
Ik zelf heb nu TomTom Home op een laptop met Windows 7 draaien (gekregen van iemand, want "Windows werkte niet meer"), maar voorheen werkte ik ook met TomTom in VB en dat werkte goed.
Ubuntu 22.04 pc 64 bit  en Ubuntu Server 22.04 met Nextcloud 27

Offline RikRik

  • Lid
Re: TomTom
« Reactie #10 Gepost op: 2015/06/09, 19:56:58 »
Zo net een reactie gekregen van TomTom, zie hieronder.
Helaas wordt er weer met mooie worden aangegeven dat Linux/Ubuntu geen ondersteuning krijgt.
Er zij meer mensen teleurgesteld, by the way,  this thread started 16-03-2011 ... 5 years later : nothing from TomTom. Conclusion :
TomTom don't care about us, they've stolen GNU/Linux code and don't give it back to GNU/Linux users.

Offline jabuca

  • Lid
Re: TomTom
« Reactie #11 Gepost op: 2015/06/09, 21:28:21 »
Allemaal vriendelijk  bedankt voor alle reacties. Ik ga alle opties bekijken/proberen, en ik laat van mij horen.
vr.gr.
jabuca
Windows heeft de wereld veranderd, Linux heeft de wereld verbeterd!!

Offline jabuca

  • Lid
Re: TomTom
« Reactie #12 Gepost op: 2015/06/21, 11:18:05 »
Het is mij tot op heden niet gelukt om TomTom te connecten met met Windows 7 in de VirtualBox.
Ik geef het op, en ga het op een andere pc proberen met alleen Windows.
Allemaal vriendelijk bedankt voor alle antwoorden.

Vr.gr jabuca
Windows heeft de wereld veranderd, Linux heeft de wereld verbeterd!!

Offline Bloom

  • Lid
Re: TomTom
« Reactie #13 Gepost op: 2015/06/21, 13:17:04 »
Zucht. Het valt mij op dat je op geen enkele van de gestelde vragen van de andere leden in dit topic geantwoord hebt. TomTom Home gebruiken met een virtuele Win7 onder VirtualBox werkt perfect en ik heb dat zelf jarenlang gebruikt tot dit jaar: nu gebruik ik een TomTom Go Mobile op een smartphone en die kan updaten zonder Windows.

Om een TomTom te verbinden met een virtuele Win7 heb je VirtualBox met het Extensiepack geïnstalleerd nodig want dat zorgt voor de benodigde usb-ondersteuning. In de virtuele Win7 moet je de "Guest Additions" installeren. En als die twee dingen gebeurd zijn, kun je in het menu van het virtuele Win7-venster 'Apparaten' kiezen en zie je onder usb-toestellen een lijst van alle aan Linux hangende toestellen waaronder ook je TomTom zodra je die ingeplugd hebt. Klik op dat getoonde TomTom-toestel om het weg te halen uit Linux en het toe te voegen aan de virtuele Win7. Nu herkent die virtuele Win7 de TomTom en zal hij automatisch TomTom Home starten. Je kunt de instellingen van VirtualBox voor die virtuele Win7 aanpassen om de TomTom volautomatisch toe te voegen zodra die ingeplugd wordt.
En dat werkt op deze manier gegarandeerd hoor. Maar als je ofwel dat Extensiepack niet hebt ofwel de 'Guest Additions' niet geïnstalleerd hebt, werkt het niet!

Offline jabuca

  • Lid
Re: TomTom
« Reactie #14 Gepost op: 2015/06/21, 18:43:27 »
Hallo Bloom.
Het was inderdaad netter geweest  op de gestelde vragen te antwoorden, hiervoor mijn excuses.
Maar ik ben bijna elke avond bezig geweest aan de hand van alle antwoorden mijn TomTom Start 40 te connecten met MyDrive Connect, en tot op heden steeds zonder succes. Vanmiddag bij een goede kennis, is altijd systeembeheerder bij de Belastingdienst geweest in Apeldoorn, en daar de TomTom aan Windows 8 gehangen; geen succes, toen aan Windows 7, geen succes. Bij Windows 7 mijn computer, andere apparaten, staat er keurig TomTom Start 40, en dan stopt het. Geen contact met MyDrive Connect.
Een dezer dagen even naar de leverancier gaan, en daar het probleem voorleggen.

Vr.gr. jabuca


Windows heeft de wereld veranderd, Linux heeft de wereld verbeterd!!

Offline Bloom

  • Lid
Re: TomTom
« Reactie #15 Gepost op: 2015/06/21, 21:24:52 »
Als het ook met een Windows 7 of 8 apart op een systeem niet lukt, moet je toch denken aan een probleem met je TomTom-apparaat. En dan zou de garantie van toepassing moeten zijn.

Offline jabuca

  • Lid
Re: TomTom
« Reactie #16 Gepost op: 2015/08/02, 08:56:06 »
Hallo allemaal.
Mijn TomTom was niet goed, is nagekeken en ik heb inmiddels een ander exemplaar gekregen. Mijn verhaal aan de winkelier voorgelegd, dat ik niet met Windows werk; en daar heeft men de nieuwste updates op deze TomTom geinstalleerd. Thuis verder met opnieuw Windows 7 Home Premium (zat origineel op mijn Asus laptop) en ik ben verder gegaan. Bij instellingen, USB werd de TomTom, muis en printer herkend.   Toen kwam er een melding dat mijn Windows key  (weer) niet goed was; mijn eigen code opnieuw ingegeven, en deze was volgens de melding verouderd, dus niet meer geldig. Mijn Laptop waar Windows 7 opzat is 4 jaar oud, Windows nooit gebruikt. Direct na de aanschaf Ubuntu 14.04 geinstalleerd; en hier eindigd dan mijn avontuur met Windows in VirtualBox. een nieuwe licentie kost plm. 100 Euro, en dat heb ik er niet voor over.

Met vriendelijke groet,
jabuca
Windows heeft de wereld veranderd, Linux heeft de wereld verbeterd!!

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: TomTom
« Reactie #17 Gepost op: 2015/08/02, 09:40:52 »
Hoi Jacuba,

Is het misschien een idee om een Virtualbox image op te halen op Modern.ie? Die dingen draaien binnen een kwartier, kant en klaar. Je kan hem ook - na alles helemaal naar wens te hebben geïnstalleerd voor je TomTom - weer terug opslaan als Virtual Appliance (vóór je Windows activeert) onder een eigen bestandsnaam. Als je Windows 7 neemt kan je hem na activering nog iets van vijf keer re-armen. Dat is dan 5 keer 90 dagen, ruim een jaar. Ben je daar doorheen, dan laadt je gewoon je eigen Virtual Appliance terug, activeert Windows en begint opnieuw. In een kwartiertje klaar.

Zo deed ik het om via mijn Linux te kunnen thuiswerken. Dat kon alleen onder Windows.


Nou ja, ik had het ook voor elkaar onder Linux, maar alleen een systeembeheerder kon echt inloggen. Dat leverde grote ogen op bij ICT, maar daar hield het wel mee op. Ik kon zo terecht bij ICT, maar dan wel Linux afzweren. Nooit natuurlijk!
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline jabuca

  • Lid
Re: TomTom
« Reactie #18 Gepost op: 2015/08/02, 21:19:14 »
Hallo jvecht.
Het klinkt goed, en ik had daar eerlijk gezegd, nog nooit van gehoord. Van de week gelijk even uitproberen.
En bedankt voor de tip.
Vr.gr.
Jabuca
Windows heeft de wereld veranderd, Linux heeft de wereld verbeterd!!

Offline jabuca

  • Lid
Re: TomTom
« Reactie #19 Gepost op: 2015/08/05, 13:02:47 »
Hallo jvecht.

Gisteravond even gekeken naar  Modern.ie, en ik had hier nog twee vragen over.
Bij het downloaden van Windows 7 met i.e. 8 zag ik aan de rechterkant van het downloaden een lijstje van 5 parties staan, moet ik die allemaal downloaden, of is een keuze van een van de 5. En het installeren; is dit ook uitpakken en installeeren, of zijn hier nog andere dingen waar ik rekening mee moet houden. Deze vragen zijn alemaal een gevolg van van mijn schoolboek-engels van 50 jaar geleden, en translate is een leuk hulpmiddel voor mij , maar niet voor alles.

Met vriendelijke groet,

jabuca
Windows heeft de wereld veranderd, Linux heeft de wereld verbeterd!!

Offline jabuca

  • Lid
Re: TomTom
« Reactie #20 Gepost op: 2015/08/05, 13:52:26 »
Hallo jvecht.
Een ding heb ik al begrepen; het hele bestand in een keer downloaden kan problemen geven; het duurt te lang, en dan wordt je er (automatisch) uitgegooit. Ook is er de optie uit 4 stukken zip-bestand van plm. 1 GB om te downloaden. geeft iets meer ruimte.
Vr.gr.
jabuca

Windows heeft de wereld veranderd, Linux heeft de wereld verbeterd!!

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: TomTom
« Reactie #21 Gepost op: 2015/08/05, 21:41:39 »
Hoi Jacuba,

Ik ben even druk met wat andere klussen. Ik kijk er morgen naar!
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline jabuca

  • Lid
Re: TomTom
« Reactie #22 Gepost op: 2015/08/05, 22:15:43 »
OK :)
Windows heeft de wereld veranderd, Linux heeft de wereld verbeterd!!

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: TomTom
« Reactie #23 Gepost op: 2015/08/05, 22:34:58 »
Klussen zijn klaar en onze Dames waterpoloploeg zit in de finale van de WK 2015 na een hoogst spannende strafworpenserie.

Als je geen snelle verbinding hebt kies dan de 4 zips. Dat is een kwestie van proberen. Je loopt hooguit de kans het een keer over te moeten doen. Doe het 's morgens als je kan, dan is er wat minder drukte op de lijn. De Amerikanen liggen dan nog lekker op één oor.

Je pakt de boel uit en opent het resulterende bestand in Virtualbox. Alles zit er al in in zo'n ova bestand.

 Succes!
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline jabuca

  • Lid
Re: TomTom
« Reactie #24 Gepost op: 2015/08/06, 16:33:59 »
Hallo Just.
Bedankt voor jou snelle reactie, en s,morgens dat wordt dan volgende week. Maar zo te zien ben jij  nog behoorlijk actief voor jou leeftijd, en druk met diverse dingen. Compliment!!  Leuk van de dames waterpoloploeg, ik hoop voor jou dat ze winnen!!! 

Met vriendelijke groet
jabuca
Windows heeft de wereld veranderd, Linux heeft de wereld verbeterd!!