Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Thuisnetwerkje maken..  (gelezen 2743 keer)

Offline JAM

  • Lid
Thuisnetwerkje maken..
« Gepost op: 2016/01/31, 23:37:54 »
Heb nu een router die alles kan zien, bedraad of draadloos, dus dat is ok.
Nu wil ik een thuisnetwerkje opzetten om alles te zien wat er in het werk aangesloten is.
Wellicht kan het dan ook met elkaar communiceren..?


Offline jan11000

  • Lid
Re: Thuisnetwerkje maken..
« Reactie #1 Gepost op: 2016/02/01, 05:39:40 »
Zoek op samba, dit is windows delen van bestanden.
Als je niks vind kun je op mijn naam zoeken, vaker heb ik een uitleg gegeven hoe ik het doe.

Offline MKe

  • Lid
Re: Thuisnetwerkje maken..
« Reactie #2 Gepost op: 2016/02/01, 10:49:23 »
Voor delen, koop een goedkoop raspberry pie met een externe harde schijf. Installeer owncloud en je hebt een veel gemakkelijker manier van delen ;) Network shares is zo 2000   :P

Re: Thuisnetwerkje maken..
« Reactie #3 Gepost op: 2016/02/01, 10:58:58 »
Voor delen, koop een goedkoop raspberry pie met een externe harde schijf. Installeer owncloud en je hebt een veel gemakkelijker manier van delen ;) Network shares is zo 2000   :P
Zoals MKe zegt, installeer Owncloud, die kan je vanuit alles benaderen, dus Windows, Mac, Android, IOS en Linux.
Je kunt Owncloud via de browser aan, maar er is ook een desktop client beschikbaar.
Ubuntu 22.04 pc 64 bit  en Ubuntu Server 22.04 met Nextcloud 27

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Thuisnetwerkje maken..
« Reactie #4 Gepost op: 2016/02/01, 12:08:36 »
Het is eigenlijk wel een idee. Ik zie dat er op het Owncloud Forum de nodige tutorials staan. Engelstalig natuurlijk, maar daar kom ik wel uit.

Kan het ook zonder zo'n pi? Ik zou het willen doen via mijn Desktop en een externe harddisk. Ik hou die cloud binnen mijn eigen systeem. Niks online.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Thuisnetwerkje maken..
« Reactie #5 Gepost op: 2016/02/01, 12:28:07 »
Kan het ook zonder zo'n pi? Ik zou het willen doen via mijn Desktop en een externe harddisk. Ik hou die cloud binnen mijn eigen systeem. Niks online.

Het kan ook zonder Pi, ik heb Owncloud draaien op mijn server.
Ubuntu 22.04 pc 64 bit  en Ubuntu Server 22.04 met Nextcloud 27

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Thuisnetwerkje maken..
« Reactie #6 Gepost op: 2016/02/01, 12:32:51 »
En, zoals ik vraag, gewoon via mijn Desktop? Dan kan ik daarbij vanaf mijn laptop en het gezin via hun W*** bakken.

Ik wil beslist geen machine erbij, server, pi, noem verder maar op.

groet,


Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Thuisnetwerkje maken..
« Reactie #7 Gepost op: 2016/02/01, 13:02:02 »
En, zoals ik vraag, gewoon via mijn Desktop? Dan kan ik daarbij vanaf mijn laptop en het gezin via hun W*** bakken.
Dat is ook geen probleem via de desktop.
Alleen is het netwerk natuurlijk verdwenen zodra de desktop uit gaat. ;)
Ubuntu 22.04 pc 64 bit  en Ubuntu Server 22.04 met Nextcloud 27

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: Thuisnetwerkje maken..
« Reactie #8 Gepost op: 2016/02/01, 13:06:46 »
En, zoals ik vraag, gewoon via mijn Desktop? Dan kan ik daarbij vanaf mijn laptop en het gezin via hun W*** bakken.

Ik wil beslist geen machine erbij, server, pi, noem verder maar op.

groet,


Just

Eventueel kan het ook met SeaFile, ook daar is een desktop client van beschikbaar.
https://www.seafile.com/en/download/

Offline MKe

  • Lid
Re: Thuisnetwerkje maken..
« Reactie #9 Gepost op: 2016/02/01, 13:46:38 »
Seafile is ook een goede optie, maar omdat het een django/python script is is het iets minder geschikt voor een low power raspberry pi (hoewel het waarschijnlijk wel werkt)..

Owncloud kan ook werken als een share, je kunt het als webdav mounten en dan werkt het zo. Je hebt een veel betere controle over je share dan je met SAMBA ooit zult hebben, je levert echter wel wat in op performance.

@Just, de owncloud optie werkt eigenlijk beter als je een vaste server hebt. Ikzelf heb het op een qnap NAS draaien, maar het werkt alleen binnen mijn netwerk, omdat ik de poort niet geforward heb op mijn router. Natuurlijk kun je owncloud op je vaste pc zetten als je daar een webserver (apache of nginx) op zet en de computer aan laat staan. Geef hem wel een vast ip adres, anders moet je dat steeds opzoeken. Een nadeel is dat owncloud zijn eigen storage nodig heeft.

Voor adhoc syncen is syncthing misschien een goede oplossing? Dit werkt net als bittorent sync, maar is opensource (ik ben voor opensource). Het programma genereert een key die je naar de ontvanger stuurt. Als hij die file importeert in zijn syncthing client, dan wordt de betreffende map automatisch gesynced tussen de twee computers. Als een van de computers uit is, dan doet hij niets. Schijnt ook beter en vooral sneller te werken dan owncloud voor veel en grote bestanden.
Een andere oplossing die ik de meeste mensen aanraad is ouderwets met ssh. Nautilus, Dolphin en veel meer filemanagers kunnen prima overweg met file transfer over ssh. Hoef je niets te mounten, alleen moet je een openssh server draaien op de computer die de files heeft.

« Laatst bewerkt op: 2016/02/01, 14:22:25 door MKe »
Mijn blokkendoos blog: http://mke21.wordpress.com/

Re: Thuisnetwerkje maken..
« Reactie #10 Gepost op: 2016/02/01, 14:03:30 »
Heeft iemand ervaring met installeren van owncloud op een Medion Nas http://www.aldi.medion.com/md86979/nl/

Ik heb deze ooit eens gekocht bij de Aldi maar als ik iets wil aanpassen kan dat alleen via Windows.
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Offline JAM

  • Lid
Re: Thuisnetwerkje maken..
« Reactie #11 Gepost op: 2016/02/01, 15:59:40 »
We dwalen wel van het topic af, moet ik zeggen.
Bestaat er in Ubuntu niet iets om een thuiswerkje op te zetten, paar pc’s, tv en sat. receiver.
Heb ook een NAS besteld, wellicht gaat het dan wat vlotter?

Offline MKe

  • Lid
Re: Thuisnetwerkje maken..
« Reactie #12 Gepost op: 2016/02/01, 16:30:34 »
Wat bedoel je precies met een 'thuis netwerkje opzetten'? Ik hoor die term vaak, maar heb geen idee wat de bedoeling is.

In principe zit alles wat op de router aangesloten is (wifi en draad) in hetzelfde netwerk, dus heb je je thuis netwerk al.
Maar wat wil je er precies mee doen?
Als je permanente file shares wilt hebben moet je een computer (NAS?) permanent aanzetten met daarop samba shares. Je kunt die dan mounten vanaf je client computers. Zoals ik al zei vind ik Owncloud of iets dergelijks daar eigenlijk beter voor, maar dat is natuurlijk mijn eigen mening. WIFI printers zullen ook in hetzelfde netwerk zitten en dus in principe gewoon bruikbaar zijn. Je smart tv zit ook in dat netwerk en ik stream dan ook van mijn NAS naar mijn tv m.b.v. een media streamer (twonky).
Je kunt van de ene computer de andere computer gebruiken m.b.v. ssh of remote desktop, dat is allemaal direct mogelijk. Ook kun je file transfers via scp doen.

Dus wat is de bedoeling?

Offline jan11000

  • Lid
Re: Thuisnetwerkje maken..
« Reactie #13 Gepost op: 2016/02/01, 20:17:53 »
Gewoon samba instellen op je pc, dus een map delen.
Naar je nas hoef je niks te doen, behalve op je nas dan.
Op ander pc's kun je mappen delen, die dan bereikbaar zijn.

Offline JAM

  • Lid
Re: Thuisnetwerkje maken..
« Reactie #14 Gepost op: 2016/02/01, 20:47:10 »
Hi Jan 11000,

Heb net een reactie geplaatst, maar die is foetsie...
Btw, hoe stel je samba in op een pc, ik zie het vaak, maar snap er niets van.
Misschien wil je in een simpel woord uitleggen hoe dit moet aub?