Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: printen via wifi  (gelezen 2897 keer)

printen via wifi
« Gepost op: 2010/09/24, 20:32:22 »
ik heb een Lexmark S305 aangeschaft. Deze printer kan via mijn router printen. Via de usb-poort lukt het mij wel, maar draadloos printen gaat niet. Ik gebruik UBUNTU 10.04. Waar kan ik zien wat er aan de hand is? heeft iemand nog een idee? het URI dat gebruikt wordt voor het aansturen van de printer luidt: "dnssd://LEXMARK%20THUIS._pdl-datastream._tcp.local/".
iemand nog een goede suggestie???

Offline joop905

  • Lid
Re: printen via wifi
« Reactie #1 Gepost op: 2010/09/24, 23:40:32 »
Welk merk router gebruik je?
wordt het ip nummer niet zichtbaar in je router 


Re: printen via wifi
« Reactie #2 Gepost op: 2010/09/25, 09:15:01 »
ik heb een linksys wrt120n. Als ik de printer aan zet geeft hij aan dat hij verbinding heeft met het netwerk. De router geeft ook aan dat er een IP-adres in gebruik is genomen. Dit is altijd hetzelfde adres (192.168.1.107). Het probleem zit hem er in dat ik niet begrijp hoe ik de computer moet "uitleggen" dat hij via dat IP-adres moet communiceren met de printer. Volgens mij vindt het systeem de printer wel. Als ik een nieuwe printer aanmaak, duurt het even, maar opeens verschijnen er twee netwerkprinters: Lexmark Network Backend #1 (0020007EB139) en Lexmark S300-S400 (mijnlaptopnaam, 192.168.1.102).
ik vermoed dat die laatste dezelfde printer is die via de usb-poort van mijn laptop verbonden is. Als ik de andere printer kies wordt die wel toegevoegd, maar hij print niet. deze printer krijgt als URI: lxnet://0020007EB139. Volgens mij is het nu gelukt de testpagina komt zomaar te voorschijn.


Offline CaJos

  • Lid
Re: printen via wifi
« Reactie #3 Gepost op: 2010/09/25, 09:27:40 »
Probeer het eens via "cups".
http://localhost:631/
Hier kan je een printer toevoegen.

Re: printen via wifi
« Reactie #4 Gepost op: 2010/10/07, 18:58:58 »
Ik print nu via de USB-poort. via WIFI is niet echt goed ondersteund. De driver is dus wel goed, maar de WIFI-verbinding is niet helemaal lekker. Als ik bijvoorbeeld het beheer-tool wil gebruiken (die vond ik per toeval in het menu onder 'systeem > beheer') gebeurt er helemaal niets. Ik vermoed dat het te maken heeft met het feit dat ik een 32-bits besturing op een 64-bits laptop heb geinstalleerd. ??? ??? ???
Scannen is ook niet mogelijk, maar dat ligt aan Lexmark, die de drivers niet erg luxe heeft gemaakt.