Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ideale partitieverdeling (met SSD-schijf)  (gelezen 2423 keer)

Ideale partitieverdeling (met SSD-schijf)
« Gepost op: 2013/06/17, 17:19:14 »
Hallo iedereen,

Momenteel heb ik mijn desktop 2 fysieke interne HD's van 500 G.
Eentje dient als back-up-schijf, maar dat hadden jullie al begrepen.
Ik overweeg om er een derde HD bij te steken, maar dan een SSD, omwille van de snelle opstart.
Heeft die SSD-schijf echt zin ?
Wat denken jullie van volgende partitieverdeling ?
- SSD-schijf : / en swap
- HD1 : /Home
- HD2 : /Backup
Don't limit your challenges, challenge your limits.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Ideale partitieverdeling (met SSD-schijf)
« Reactie #1 Gepost op: 2013/06/17, 18:09:18 »
Kan prima, al heb ik zelf alles op de SSD staan, zonder aparte /home. Met de reservekopieën op een externe harde schijf.  :)

Wat tips voor het optimaliseren van de SSD:
https://sites.google.com/site/computertip/ssd

Re: Ideale partitieverdeling (met SSD-schijf)
« Reactie #2 Gepost op: 2013/06/17, 18:16:38 »
- SSD-schijf : / en swap
- HD1 : /Home
- HD2 : /Backup
- SSD-schijf: / en /home
- HDD1: bestanden, downloads etc. en /swap
- HDD2: back-up
Zo zou ik het doen.
Desktop:
Processor: Intel® Core™2 Quad CPU Q8300 @ 2.50GHz × 4, Geheugen: 3.9Gb, GPU: nVidia 220GT OS: Windows 7 64 bit / Ubuntu 12.04 64 bit
Notebook:
Processor: Intel® Core™ i7-4700MQ, Geheugen: 8Gb, GPU: nVidia GTX765m (met Optimus) OS: Windows 8 64 bit / Elementary OS Luna 64 bit

Re: Ideale partitieverdeling (met SSD-schijf)
« Reactie #3 Gepost op: 2013/06/17, 18:39:36 »
Ik las dat SSD's traag zijn in schrijven, en dat ze slijtagegevoelig zijn.
Is het dan aangewezen om de /Home op SSD te zetten ?
Don't limit your challenges, challenge your limits.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Ideale partitieverdeling (met SSD-schijf)
« Reactie #4 Gepost op: 2013/06/17, 18:45:17 »
Ik las dat SSD's traag zijn in schrijven, en dat ze slijtagegevoelig zijn.
Is het dan aangewezen om de /Home op SSD te zetten ?
Maakt niet (meer) uit tegenwoordig. De moderne SSD's zijn enorm verbeterd. Zelf heb ik een bureaucomputer die al een half jaar lang op alleen een SSD draait. Loeisnel, zonder storingen.  :)

In de webkoppeling die ik je gaf, staan wel wat tips om het schrijven redelijkerwijs te beperken. Die zou ik wel toepassen.

Re: Ideale partitieverdeling (met SSD-schijf)
« Reactie #5 Gepost op: 2013/06/17, 18:56:45 »
Ik las dat SSD's traag zijn in schrijven, en dat ze slijtagegevoelig zijn.
Is het dan aangewezen om de /Home op SSD te zetten ?
Ja, ze zijn slijtagegevoeliger dan een HDD, maar tegenwoordig zal je er toch geen last van hebben van deze slijtage (ondanks dat mijn Galaxy S2 daar recentelijk aan overleden is  :rolleyes:)
Je /home op de SSD zetten heeft als voordeel dat je applicatie instellingen sneller geladen worden, al zal dit weinig vertraging opleveren, het zal toch je systeem nét even sneller houden.
Verder zou ik de /swap op een HDD houden, want dat is wel iets wat (vooral) een SSD schijf kapot kan maken.
Desktop:
Processor: Intel® Core™2 Quad CPU Q8300 @ 2.50GHz × 4, Geheugen: 3.9Gb, GPU: nVidia 220GT OS: Windows 7 64 bit / Ubuntu 12.04 64 bit
Notebook:
Processor: Intel® Core™ i7-4700MQ, Geheugen: 8Gb, GPU: nVidia GTX765m (met Optimus) OS: Windows 8 64 bit / Elementary OS Luna 64 bit

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Ideale partitieverdeling (met SSD-schijf)
« Reactie #6 Gepost op: 2013/06/17, 20:18:20 »
De ideale indeling is afhankelijk van je PC gebruik. Kan voor een ieder anders zijn. Mijn SSD wil ik vooral gebruiken voor meer snelheid en heb dus ook mijn /home op de SSD geplaatst.  :)
Ik las dat SSD's traag zijn in schrijven, en dat ze slijtagegevoelig zijn.
Geen probleem:
Ook het wegschrijven van gegevens gaat veel sneller bij een SSD ten opzichte van een harde schijf
Over de levensduur maak ik me geen enkele zorg. Theoretisch is de levensduur van een SSD eindigend en is een ronddraaiende schijf gevoelig voor mechanische storingen en slijtage. Maar kijk bijvoorbeeld naar een recente praktijktest van hardware.info: de geteste SSD schijf ging in de praktijk (omgerekend) ‘slechts’ 66 jaar mee. Voor mij (meer dan) lang genoeg. :)

Een nadeel van SSD is de prijs. De capaciteit is daarom kleiner dan van een harde schijf. Dit heb ik opgelost door alleen bepaalde mappen met een symbolische link (ln -s /media/hd/map /home/map) op de harde schijf te plaatsen. Bijvoorbeeld de mappen ~/Afbeeldingen en ~/Video's. Snelheid is niet zo van belang als je een film afspeelt.  ;)
Tenzij je de SSD snelheid wil gebruiken voor het bewerken van afbeeldingen en/of video's maar zoals gezegd, dat bepaalt je persoonlijk PC gebruik.
Bijvoorbeeld heb ik de /home-mappen van mijn gezinsleden, die veel minder gebruik maken van deze PC, (met een symbolische link) op de harde schijf geplaatst.
Klik links bovenin op Documentatie

Re: Ideale partitieverdeling (met SSD-schijf)
« Reactie #7 Gepost op: 2013/06/17, 20:25:25 »
@Cheap: Dat kan want de scheduler op de S2 is minder geschikt voor SSD dan op nieuwere modellen.

@testcees: Maar 66 jaar? Maar dat is toch veel te kort? :rolleyes:
Hij heeft trouwens wel de geest gegeven in hun test: http://nl.hardware.info/reviews/4177/9/hardwareinfo-test-levensduur-samsung-ssd-840-250gb-tlc-ssd-update-29-5-2013-update-8-11-6-2013
Maar dat was na ruim 892 TiB, dat lijkt me toch aardig wat jaren werk voor een gemiddelde gebruiker dus inderdaad is de levensduur wel oke.
« Laatst bewerkt op: 2013/06/17, 20:28:45 door Vistaus »

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Ideale partitieverdeling (met SSD-schijf)
« Reactie #8 Gepost op: 2013/06/17, 21:24:41 »
Ja, ze zijn slijtagegevoeliger dan een HDD, maar tegenwoordig zal je er toch geen last van hebben van deze slijtage (ondanks dat mijn Galaxy S2 daar recentelijk aan overleden is  :rolleyes:)
Vervelend voor je als er iets kapot gaat maar hoe weet je dat je Galaxy S2 aan slijtage van de SSD is overleden. Of is de SSD gewoon kapot gegaan (onafhankelijk van slijtage door gebruik).
Zou een conventionele draaiende harde schijf langer meegaan in je Galaxy S2?  :P
Klik links bovenin op Documentatie

Re: Ideale partitieverdeling (met SSD-schijf)
« Reactie #9 Gepost op: 2013/06/17, 22:44:00 »
@testcees: Als zijn Galaxy S2 niet van plastic zou zijn dan zou een HDD misschien langer meegaan. Maar zoals ik hierboven al zei: het komt door de scheduler op de S2 die niet goed is afgestemd voor SSD's. Heb ik wel vaker van devs gehoord.

Re: Ideale partitieverdeling (met SSD-schijf)
« Reactie #10 Gepost op: 2013/06/17, 23:32:29 »
Mijn S2 kon niet meer lezen/schrijven naar zijn flash schijfje (of eigenlijk chipje), hij zat dus blijkbaar tegen het einde aan, daar is hij nu voor naar de reparatie want hij is toch nog geen 2 jaar oud. Maar telefoon flash geheugen is denk niet echt te vergelijken met een SSD desktopgeheugen.
Desktop:
Processor: Intel® Core™2 Quad CPU Q8300 @ 2.50GHz × 4, Geheugen: 3.9Gb, GPU: nVidia 220GT OS: Windows 7 64 bit / Ubuntu 12.04 64 bit
Notebook:
Processor: Intel® Core™ i7-4700MQ, Geheugen: 8Gb, GPU: nVidia GTX765m (met Optimus) OS: Windows 8 64 bit / Elementary OS Luna 64 bit

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Ideale partitieverdeling (met SSD-schijf)
« Reactie #11 Gepost op: 2013/06/18, 00:50:17 »
Ik heb hier maar 1 partitie op mijn SSD gemaakt. Zo versnel ik niet alleen het opstarten, maar meteen alle programma's en de bestanden die ik veel gebruik.
Grote data (muziek, films, Ubuntu ISO's, VM's, backups) staan nog wel op traditionele harde schijven. Die heb ik via "bind mounts" gekoppeld aan mappen in mijn /home. Zo komt alles wat in ~/Music geschreven wordt terecht in /media/data/music dat op harde schijf staat.

Ik heb geen swap partitie in gebruik.

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: Ideale partitieverdeling (met SSD-schijf)
« Reactie #12 Gepost op: 2013/06/18, 08:06:05 »
Ik heb hier maar 1 partitie op mijn SSD gemaakt. Zo versnel ik niet alleen het opstarten, maar meteen alle programma's en de bestanden die ik veel gebruik.
Grote data (muziek, films, Ubuntu ISO's, VM's, backups) staan nog wel op traditionele harde schijven. Die heb ik via "bind mounts" gekoppeld aan mappen in mijn /home. Zo komt alles wat in ~/Music geschreven wordt terecht in /media/data/music dat op harde schijf staat.

Ik heb geen swap partitie in gebruik.

Hi Johan, hoe doe je dat nou precies die "bind mounts"? Ik heb de data ook altijd op aparte schijven staan, maar gewoon de mappen in /home gebruiken als verwijzing lijkt me wel handig.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Ideale partitieverdeling (met SSD-schijf)
« Reactie #13 Gepost op: 2013/06/18, 09:38:00 »
In /etc/fstab:
/media/harddisk/documenten    /home/gebruikersnaam/documenten    none    bind    0 0

Re: Ideale partitieverdeling (met SSD-schijf)
« Reactie #14 Gepost op: 2013/06/18, 14:25:18 »
In /etc/fstab:
/media/harddisk/documenten    /home/gebruikersnaam/documenten    none    bind    0 0
Ik ben even niet mee Johan.
Je bedoelt waarschijnlijk dat we de code -met aangepaste mapbenaming- bijschrijven in ons fstab-bestand.
Moet dit als 'root' ?
Wat betekenen 'none', 'bind' en '0  0' ?
Kan ik ergens meer documentatie over dit commando vinden ?
(Veel vragen, waarvoor sorry, maar ik ben dan ook geen expert.)
Don't limit your challenges, challenge your limits.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Ideale partitieverdeling (met SSD-schijf)
« Reactie #15 Gepost op: 2013/06/18, 19:04:41 »
/etc/fstab is het bestand waarin de instellingen staan voor alle aangekoppelde partities, netwerkschijven, enz.
In het geval van bind mounts geef je 2 directory's op.

De eerste is de directory waar je de bestanden daadwerkelijk wil laten komen. In dit geval dus op je harde schijf.
De tweede is de directory die je als doorgeefluik in wil stellen.

none, bind, 0 0 zijn de instellingen in fstab die aangeven wat voor soort mount het is. Zie het commando man fstab voor een volledige uitleg.

De regel voor je bind mounts voeg je onderaan het bestand toe. Bewerken van dat bestand kan met je favoriete tekstbewerker (gedit, leafpad, nano, vim, kies maar uit) en sudo.
Bijvoorbeeld gksudo gedit /etc/fstab of sudo vi /etc/fstab

Zo ziet mijn /etc/fstab bestand er nu uit:
# /etc/fstab: static file system information.
#
# Use 'blkid' to print the universally unique identifier for a
# device; this may be used with UUID= as a more robust way to name devices
# that works even if disks are added and removed. See fstab(5).
#
# <file system> <mount point>   <type>  <options>       <dump>  <pass>
proc            /proc           proc    nodev,noexec,nosuid 0       0

UUID=bla-1234455-nep-UUID /               ext4    relatime,discard,errors=remount-ro 0       1

LABEL=data      /media/data     ext4    defaults,noatime,nodev,nosuid   0       2

# /tmp in ramdisk
tmpfs /tmp tmpfs defaults,nodev,nosuid,mode=1777 0 0

# Google Chrome cache in tmpfs
tmpfs /home/johan/.cache/google-chrome tmpfs defaults,size=200m,mode=0700,uid=1000,gid=1000 0 0

# Bind mounts
/media/data/movies      /home/johan/Videos      none    bind    0       0
/media/data/mp3         /home/johan/Music       none    bind    0       0
Het gaat dus om de onderste regels.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Ideale partitieverdeling (met SSD-schijf)
« Reactie #16 Gepost op: 2013/06/19, 13:12:19 »
En toch zijn er programma's die niet goed omgaan met verwijzingen. Dat is de reden dat ik het zo doe.
Dat jij daar geen last van hebt zal wel, maar deze oplossing werkt voor mij beter vandaar dat ik hem ook aanraad.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Ideale partitieverdeling (met SSD-schijf)
« Reactie #17 Gepost op: 2013/06/19, 16:18:02 »
Zo zie je maar weer dat er vaak meerdere oplossingen mogelijk zijn.  :)

Voordeel van het gebruik van verwijzingen (symbolic links met ln -s) in plaats van bind mount is voor mij dat bestanden maar 1x voorkomen op je systeem. Bij een bind mount komt hetzelfde bestand 2x voor (in het voorbeeld 1x in  /home/johan/Music  en nog een keer in /media/data/mp3 terwijl het feitelijk om hetzelfde bestand gaat).
Ander voordeel vindt ik dat er geen aanpassing van fstab nodig is zodat na een (her-)installatie alle verwijzingen van /home behouden blijven (en ook direct na installatie van een andere linuxversie, ik heb een multi-boot pc met meerdere linuxversies en 1 /home).

Zelf heb ik nog geen problemen mee gehad dat programma's er anders mee omgaan; van andere gebruikers (gezinsleden) heb ik zelfs de gehele /home/naam map middels verwijzingen op een andere schijf geplaatst.

En bind mount geeft een iets betere performance dan verwijzingen, hoewel ik het verschil hier niet merk maar het is ongetwijfeld meetbaar. Het is een keuze: ga je voor optimale performance of eenvoudiger beheer.
Klik links bovenin op Documentatie

Re: Ideale partitieverdeling (met SSD-schijf)
« Reactie #18 Gepost op: 2013/06/19, 17:38:22 »
Ik ben hier een boeiend draadje gestart waar ik al behoorlijk wat heb bijgeleerd.
Doe vooral verder, ik blijf lezen.
Alvast bedankt iedereen.
Don't limit your challenges, challenge your limits.