Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Een paar vraagjes over partitioneren  (gelezen 2713 keer)

xcharxx

  • Gast
Een paar vraagjes over partitioneren
« Gepost op: 2007/02/26, 23:12:29 »
Hallo iedereen!!

Ik heb een paar vraagjes..
1. Kan je je documenten ook oplaan bij /root of moet je daar zo'n /home dinges voor aanmaken.
2. BIj het schermpjes dat erna komt (genaamd 'Aanhechtpunten voorbereiden'), moet je daar ook Fat32 invullen en daar iets achter of moet je dat gewoon leeg laten??

Alvast bedankt!!

Offline eendje

  • Lid
Een paar vraagjes over partitioneren
« Reactie #1 Gepost op: 2007/02/26, 23:16:25 »
1 Bij root heb je straks als je inlogd geen rechten als gewone gebruiker. Nooit inloggen als root, zeer onveilig

2 Nee. Je moet alleen de het pad invullen. Je hebt minimaal een / (root) en een swap nodig. Zie onderstaande plaatje voor voorbeeld:


https://wiki.ubuntu.com/NlInstallatieHandleiding/SchijfIndeling/DualBoot?action=AttachFile&do=get&target=ubuntuaanhechtpunt-80.png

In dit geval is het volgende gedaan:

verbind de partitie hda1 met /media/hda1 (is een windows schijf)
maak van de partitie hda6 de swap
verbind de partitie hda7 met /home (partitie met alle mappen voor de gebruikers)
verbind de partitie hda5 met /  (root, hier komt je systeem op te staan)

Het is ook handig om je home op een parte partitie te zetten dan kun je systeem schijf rustig formateren en opnieuw installeren zonder je instellingen en je documenten te verliezen.
Een dag niets geleerd is een dag niet geleefd!
Ik blog dus ik besta!
__________________________________________________________
Een vraag? Heb je al eens gekeken op: http://wiki.ubuntu-nl.org/FAQ?

xcharxx

  • Gast
Een paar vraagjes over partitioneren
« Reactie #2 Gepost op: 2007/02/26, 23:18:21 »
Want ik wil graag Fat32 gebruiken, maar als ik het zo gewoon laat (leeg dus..) dan herkent ie hem gewoon??

xcharxx

  • Gast
Een paar vraagjes over partitioneren
« Reactie #3 Gepost op: 2007/02/26, 23:19:53 »
Ik zie alleen geen plaatje :S

Offline SWAT

  • Administrator
Een paar vraagjes over partitioneren
« Reactie #4 Gepost op: 2007/02/26, 23:20:43 »
1. je hoort je bestanden in je /home/ directory op te slaan, daar zijn ze voor ;) (en je hoort standaard een normaal account te hebben). Ow en log nooit en te nimmer als root in, maar gebruik indien nodig 'sudo'
2. Nee, Linux gebruikt standaard ext3 (zie het maar als het NTFS van linux, alleen beter ;)). Verder zal er nog een SWAP partitie aangemaakt moet worden, grofweg 2x de grootte van je RAM geheugen (bestandssysteem: swap). Je hebt eigenlijk maar 2 partities nodig, 1 partitie voor je Ubuntu installatie ( dit wordt je /    oftewel je root) en 1 swap partitie.

Vraag: Waar ben je mee bezig? Verse installatie, dualboot machine?..

xcharxx

  • Gast
Een paar vraagjes over partitioneren
« Reactie #5 Gepost op: 2007/02/26, 23:24:56 »
Dualboot..Maarre ik wil ook graag FAT32 gebruiken om bestandjes uit te wisselen van ubuntu naar windows. Of kan je via ubuntu ook gewoon de bestandjes van windows zien??

xcharxx

  • Gast
Een paar vraagjes over partitioneren
« Reactie #6 Gepost op: 2007/02/26, 23:29:29 »
Ik heb net een screenshot genomen van hoe ik het allemaal wou gaan doen. Alleen kweet niet hoe ik een plaatje moet invoegen:/

Offline SWAT

  • Administrator
Een paar vraagjes over partitioneren
« Reactie #7 Gepost op: 2007/02/26, 23:29:59 »
Dan zou ik nog een extra FAT32 partitie aanmaken voor het gemakkelijker uitwisselen van die bestanden. Die FAT32 partitie moet je volgens mij niet naar een aankoppelpunt verwijzen. Deze komt later automatisch ergens in /mnt map te staan :)

xcharxx

  • Gast
Een paar vraagjes over partitioneren
« Reactie #8 Gepost op: 2007/02/26, 23:31:28 »
Naja laat die screenshot maar :P Maar kan je je windows bestandjes zien (en overzetten) vanaf ubuntu??

xcharxx

  • Gast
Een paar vraagjes over partitioneren
« Reactie #9 Gepost op: 2007/02/26, 23:32:34 »
Ow net beantwoord srry had et niet door

xcharxx

  • Gast
Een paar vraagjes over partitioneren
« Reactie #10 Gepost op: 2007/02/26, 23:33:47 »
Ok dankje, nou snap ik het :)

Offline mcgyver

  • Lid
Een paar vraagjes over partitioneren
« Reactie #11 Gepost op: 2007/02/27, 10:58:41 »
Ik heb een fat32 partitie aangemaakt en vervolgens mijn "mijn documenten" van winXP verplaatst naar die partitie. Daar sla ik nu alles (ook van Ubuntu) op en zo kan ik ook in alles lezen en schrijven.

xcharxx

  • Gast
Een paar vraagjes over partitioneren
« Reactie #12 Gepost op: 2007/02/27, 14:14:09 »
Ik heb het nu geïnstalleerd alleen ik kan die FAT32 schrijf niet vinden..Hierboven staat dat ik bij /mnt moet kijken maar daar kan ik niets vinden.. :S

Offline mcgyver

  • Lid
Een paar vraagjes over partitioneren
« Reactie #13 Gepost op: 2007/02/27, 14:16:23 »
Ik denk eerder in media? Waar heb je het laten zetten bij installatie? Klik met je rechtermuisknop op het bovenste paneel, klik op toevoegen aan paneel en dan op schijfkoppelaar. Alle schijven staan dan in je paneel.

xcharxx

  • Gast
Een paar vraagjes over partitioneren
« Reactie #14 Gepost op: 2007/02/27, 14:17:48 »
hda5 was et..maar bij dat 2e schermpje in de installatie ('Aanhechtpunten voorbereiden') heb ik em niet ingevuld omdat iemand zei dat dat niet nodig was

xcharxx

  • Gast
Een paar vraagjes over partitioneren
« Reactie #15 Gepost op: 2007/02/27, 14:18:59 »
In media zie ik ook niets. Ik heb trouwens ook iets gelezen dat je moet mounten ofzo (geen idee wat dat is..)

xcharxx

  • Gast
Een paar vraagjes over partitioneren
« Reactie #16 Gepost op: 2007/02/27, 14:25:20 »
Als ik dat schijfkoppelaar doe dan zie ik 2 schrijven en eentje daarvan is niet aangekoppeld. Als ik hem dan wil aankoppelen zegt ie dit: mount: /dev/ is not a block device. Maar ik denk ook eerlijk gezegd dat het een andere schrijf is. Want er staat dat ie 16 GB is en die FAT32 had ik 5GB gemaakt.

Offline mcgyver

  • Lid
Een paar vraagjes over partitioneren
« Reactie #17 Gepost op: 2007/02/27, 19:01:34 »
Denk dat je ergens een klein foutje heb gemaakt.